2020-08-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
En fråga bara.....

HUR exakt har män "visat sin kärlek" för kvinnor genom historien tycker du?

Håll käften, syns inte, du ska inte ha samma rättigheter som jag ger mig själv, inte ha samma möjligheter, utan jag ska ÄGA dig, du ska göra som JAG säger åt dig. jag ska ha rätt knulla skiten ur dig när jag vill , antingen via äktenskap, våld eller som straff för att du tillhör en annan nation, ras eller by...och glöm för all del inte hålla käften. Öppnar du käften så sätter jag ett betsel på dig, eller bränner dig på bål, eller sätter dig i fängelse.
Och blir du med barn, när en man våldtagit dig, så är det DITT fel och DITT ansvar.

Enorm "kärlek" inte sant.

Männen har offrat sig för kvinnorna.
Citera
2020-08-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja det har ofta varit bedrövligt politiskt, då "kyrkan" invaderats av vad Bibeln kallar falska profeter (det står mycket och detaljerat om vad denna avfallna kyrka skulle komma att hitta på).

Även om det visst det alltid ändå funnits gott om män som älskat sina hustrur, så har predikningar underlättat för kvinnoförtryckande
män.
Tex kan vi alltså läsa i det stycke du hänvisat till att kvinnan bör (det är, om du noterar vad Paulus skriver, alltså något som kvinnan bedömer själv) täcka sitt huvud när hon profeterar i församlingen. Hur kan hon profetera om hon ska
vara tyst?

När skribenter menar att det är avsaknad av kristna värderingar som brister i samhället har de helt
rätt, men det betyder förstås inte att vi bör anamma allt som förekommit de senaste 2000 åren.
Eftersom det står svart på vitt i bibeln ATT kivnnor ska förtryckas av män,,

ex!! Paulus ord om att kivnnor ska hålla käften i kyrkan.
så är det ju bibeln, och hur bibeln används som ÄR grundproblemet...inte några "falska profeter".

Att sen bibeln är vansinnigt förvirrande, för att den säger emot sig själv ständigt och jämnt, uttrycker sig extremt otydligt och i princip går tolkas precis hur man nu vill.....är ju ett problem i sig

Fakta är att i de flesta "kyrkor" inom kristendomen, utom idag några i västländerna ex. nu den svenska kyrkan, så har det varit förbjudet för kvinnor att "predika" i kyrkan.

Och hur du nu än försöker springa i från denna fakta eller blurra bort det, så ÄR det faktan.
Citera
2020-08-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Roligt hörredu....jag tycker inte männen offrade ett skit när de förbjöd kivnnor massa saker de unnande sig själva.
Citera
2020-08-26, 14:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Precis. Och kvinnor bör högakta män för denna deras roll.
Citera
2020-08-26, 14:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Eftersom det står svart på vitt i bibeln ATT kivnnor ska förtryckas av män,,

ex!! Paulus ord om att kivnnor ska hålla käften i kyrkan.
så är det ju bibeln, och hur bibeln används som ÄR grundproblemet...inte några "falska profeter".

Att sen bibeln är vansinnigt förvirrande, för att den säger emot sig själv ständigt och jämnt, uttrycker sig extremt otydligt och i princip går tolkas precis hur man nu vill.....är ju ett problem i sig

Fakta är att i de flesta "kyrkor" inom kristendomen, utom idag några i västländerna ex. nu den svenska kyrkan, så har det varit förbjudet för kvinnor att "predika" i kyrkan.

Och hur du nu än försöker springa i från denna fakta eller blurra bort det, så ÄR det faktan.
Se mitt andra svar till dig!
Citera
2020-08-26, 14:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Roligt hörredu....jag tycker inte männen offrade ett skit när de förbjöd kivnnor massa saker de unnande sig själva.
Det är nu så att män successivt har slutat offra sig för kvinnor. Nu är det upp till alla att klara sig genom inbördes konkurrens.
Citera
2020-08-26, 14:18
Medlem
Citat:
Det är väl att du inte hamnat i samma eländiga position som vissa andra skribenter i tråden, även om det låter illa nog för dig.

Jag skrev inte att jag satt mig i en sådan position som du beskriver. Jag skrev att jag vill leva efter Guds ordning.
Jag har valt man med omsorg, och skulle inte accepterat en man utan sann kristen tro.
Det innebär att jag redan är fri, även ekonomiskt. Allt jag gör för min man gör jag frivilligt
vad exakt är "illa" med min situation av att arbeta, tjäna egna pengar, inte försörja en man, och få en vettig pension, kunna separera OM jag nu skulle vilja det utan att påtvingas dålig ekonomisk sists?

Är du hemmafru så kan du bara vara "fri ekonomiskt" OM du besitter nån form av förmögenhet sen tidigare.

och kul för dig, men det är det alltså inte alla förunnat.
Vad om Gud inte alls har något med bibeln att göra?
Den är ju trots allt skriven av ett gäng skäggiga misogyna gubbs för ca 1500 år sen.
Vad för garanti har du egentlgien att Gud har nått med saken att göra?

Gud kanske är en kvinna utan detta auktoritära behov av att bossa över allt och alla.
Citera
2020-08-26, 14:19
Medlem
Citat:

Männen ville antagligen skydda kvinnorna.
Citera
2020-08-26, 14:19
Medlem
Citat:
Det är nu så att män successivt har slutat offra sig för kvinnor. Nu är det upp till alla att klara sig genom inbördes konkurrens.
Män har inte "offrat sig" ett skit mer för kivnnor än motsatsen.

Män och kivnnor har arbetat tillsammans för allas bästa.
Finns ingen som "offrat sig" för någon annan mer eller mindre.

Tröttsamt.

Kivnnor har dött som flugor i div krig de också, de har "offrat sig" i betydligt större skala på förlossningsborden än någonsin män offrat livet i krig ex.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-26 kl. 14:23.
Citera
2020-08-26, 14:21
Medlem
Citat:
Männen ville antagligen skydda kvinnorna.
Och från VEM har kivnnor behövt skyddas?

hmm?

Och kivnnor skyddar aldrig män?

Ex när män är mycket små? mycket gamla eller ex. sjuka?
Aldrig någonsin varit kivnnor som ställt upp i de partierna av mäns existenser?

hmm?
Citera
2020-08-26, 14:26
Medlem
Kontentan av hela den häör debatten....så även den religiösa biten.....

handlar om att om inte kivnnor ställer upp med precis allt,,, dvs just "offrar sig" ( sin frihet, sin självständighet, sin sexualitet, sina rättigheter, sin kreativitet, arbetslust, sitt intellekt och sin integritet för män....

så tappar män lusten.

Well.. då får väl män tappa sin lust då....jag tror i alla fall inte kivnor har nån lust att "offra" allt för män längre, tror aldrig de haft den lusten heller.
Citera
2020-08-26, 14:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
vad exakt är "illa" med min situation av att arbeta, tjäna egna pengar, inte försörja en man, och få en vettig pension, kunna separera OM jag nu skulle vilja det utan att påtvingas dålig ekonomisk sists?

Är du hemmafru så kan du bara vara "fri ekonomiskt" OM du besitter nån form av förmögenhet sen tidigare.

och kul för dig, men det är det alltså inte alla förunnat.
Vad om Gud inte alls har något med bibeln att göra?
Den är ju trots allt skriven av ett gäng skäggiga misogyna gubbs för ca 1500 år sen.
Vad för garanti har du egentlgien att Gud har nått med saken att göra?

Gud kanske är en kvinna utan detta auktoritära behov av att bossa över allt och alla.
Det är illa att du är tvingad att lägga så mycket tid och kraft på din försörjning, då du kunnat använda detta till dina barn, grannskap, själsliga utveckling och engagemang för utsatta i samhället. Men måste du så måste du ju, man behöver få mat på bordet också.

Din andra frågeställning (om Guds existens) finns det en tråd om på religionforumet. Den är irrelevant för det vi diskuterar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in