2020-08-25, 22:41
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Det burde alltid vært slik som du skrev. Dessverre er det ikke alltid slik:

Feks det som politiet kalte slettede anrop på THs mobil og som var og er ett av politiets bevis mot TH som de også har brukt mot han uten å først foreta undersøkelser som foretas for å finne eventuelle naturlige forklaringer på at anropene var borte fra anropsloggen på THs mobil og uten å vente til resultatene av disse undersøkelsene er klare

Senere kom det frem fra politiet at de fremdeles ikke har fått resultatsvar på undersøkelser som foretas for å finne eventuelle naturlige forklaringer på at anropene var borte fra loggen. Men de brukte det allikevel som bevis.

Noe må jo være riv ruskende galt når politiet går frem slik? Det som jeg formidlet om her, stemmer jo ikke med den måten som du skriver at politiet skal jobbe med slikt.

Dette leste jeg om ca på den tiden fengslingen av TH var.

Hvor har du hørt at dette ble lagt frem som bevis?
Citera
2020-08-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg har lest det i flere avisartikler. Her feks:
(03.08.20) Dette vet vi om politiets beviser
...
TV 2 kjenner ikke hele bevisbildet i saken, men basert på flere sentralt plasserte kilder kan vi presentere innholdet i mye av det politiet bygger drapssiktelsen mot Tom Hagen på.
...
Anrop er borte

https://www.tv2.no/a/11535844/

Jeg leter for å finne artikkel om de undersøkelsene som de ikke hadde fått svar på, men finner ikke. Jeg fant ett av mitt eldre innlegg om dette:

Citat:
De kaster ut informasjon om A uten å komme med B.

Som feks slik det ble gjort med nyhetssak om anrop som var borte fra loggen på THs mobil. Slettede anrop ble det skrevet i avisartikler. Mistenkelig! sa politiet. Slettede anrop var vel også klassifisert som bevis mot TH om jeg husker rett?

Og senere: Ojsann! Politiet fant det plutselig passende å informere om at de ikke fått svar på undersøkelser som kan avdekke om det finnes naturlige grunner til at anropene kan forsvinne fra loggen uten at noen fysisk sletter anropene.
(Sistnevnte om at anrop forsvinner grunnet liten lagringskapasitet er bekreftet fra flere debattanter som har erfaring med eldre Nokia mobiler)
Citera
2020-08-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
SH er ikke objektiv. En kan aldri stole på at han vil fortelle om han vet noe som vil nagle TH. Så han VET vi kun vil tale til THs fordel. Gjør han ikke det kan TH raskt få inn en ny. Jeg vil kalle han bukken og havresekken. Selv om han er helt uenig vil han ikke snakke TH ned.

Stoler du på dommere? For politiet kan presentere det de har, men det er dommeren som avsier dommen og avgjør om indisiene holder vann.
Dommeren kan avvise det og så står politiet der uten noe. Ja jeg tror at dyktig politiarbeid og fremskaffe bevis gir bedre jobb. Men står der uten noe så får de ingen heder og ny jobb. Ikke hele gjengen er korrupte og kjøpte, verken dommere eller politi.

Og jeg må si at TH har mange pussige forklaringer. Og han omtaler henne fryktelig stygt.

Hva tror du hans omtale av AEH betyr. Hvorfor sier de ikke at hun må få komme hjem og alt sånt som folk sier i sin knugende fortvilelse.

Jeg har sett saker hvor dommere ikke håndterer saker som hvermannsen ville ha gjort, både i tiltaltes favør og i tiltaltes disfavør. Vi har avskaffet jury ordningen, det er på godt og ondt. Det er vel neppe i «high profile» saker som denne, hvor mye kommer til å sendes direkte at feil fra dommerne er det mest sannsynlige. Jeg stoler derimot ikke blindt på domstolen, det er dessverre mye som ikke er bra nok.

Jeg stusset også litt på dette med at TH har omtalt din kone fryktelig stygt. Hva sikter du til? Er det dette «nullet, som verken er bekreftet, eller avkreftet, eller er det at hun «har levd livet»? Eller er det noe helt annet?
Citera
2020-08-25, 22:50
Medlem
Citat:
De er også eksperter. Men politiet i denne etterforskningen av denne saken ser ut til å velge å se på ting som mistenkelige selv om de tingene som de ser på som mistenkelige kan ha naturlige og uskyldige forklaringer.
Hvor har du dette fra. SH? Det kryr av eksperter som ikke har kjennskap til saken og som vil ha publisitet i media. Husker eskeland og fasting torgersen. Mer skyldig enn ft skal man lete lenge etter. Likevel poppet det opp eksperter som mente han var uskyldig. Dømt i alle instanser og ørten avslåtte gjenopptakelser.
Citera
2020-08-25, 22:51
Medlem
Niffys avatar
Citat:
...
TV 2 kjenner ikke hele bevisbildet i saken, men basert på flere sentralt plasserte kilder kan vi presentere innholdet i mye av det politiet bygger drapssiktelsen mot Tom Hagen på.
...
Anrop er borte

Jeg leter for å finne artikkel om de undersøkelsene som de ikke hadde fått svar på, men finner ikke. Jeg fant ett av mitt eldre innlegg om dette:

Så du vet altså ikke hvilke bevis politiet har lagt frem for retten hittil?

Nå må du forresten ikke gå i den fella at du tolker all ufordelaktig informasjon som kommer frem om TH i media som det samme som politiets beviser mot TH.
Citera
2020-08-25, 22:54
Medlem
Citat:
Så du vet altså ikke hvilke bevis politiet har lagt frem for retten hittil?

Nå må du forresten ikke gå i den fella at du tolker all ufordelaktig informasjon som kommer frem om TH i media som det samme som politiets beviser mot TH.
Politiet la frem DNA de mente knyttet TH til handlingen.

Retten mente at alibiet trumfet DNA sporet
Citera
2020-08-25, 22:56
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke hvorfor noen eventuelt skulle ønske å ramme AE og TH. Men jeg synes at den teorien er mer sannsynlig enn den teorien om at TH er skyldig eller medskyldig.

Teorien om amarørkidnappere/nybegynnerkidnappere som ønsket å innkassere løsepenger (som nevnt) synes jeg at er den mest sannsynlige teorien akkurat nå.

Du vet ikke hvorfor? Man pleier å lete etter motiv i draps og kidnappingssaker. Du finner det sannsynlig at "noen" vil ramme dem, men ikke hvorfor, altså motivet.

At TH er skyldig er i dine øyne mindre sannsynlig selv om politiet har motiv, selv jeg greier å se det åpenbare. At TH ikke er sannferdig og at han faktisk virker å være en mann som kan utføre et hustrudrap
Citera
2020-08-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigi1981
Med andre ord kjenner ikke eksperten til konkret hvorfor politiet stusser på at avtrykkene ikke er der?
Du burde sette deg litt bedre inn i hvordan politiet i Norge jobber.

Når politiet vurderer et bevis/indisium, er det absolutt første de gjør å lete etter naturlige/alternative forklaringer på det de har funnet. Altså har de allerede gjort de vurderingene eksperten uttaler seg om. Etter å ha gjort denne vurderingen finner de altså mangelen på fingeravtrykk fortsatt mistenkelig.

Citat:

Her fant jeg det om undersøkelsene:
(08.06.2020)
Nettavisen får også opplyst at politiet foretar konkrete undersøkelser av årsaken til at de to anropene er borte fra telefonen. En sentralt plassert kilde opplyser at det undersøkes om «det kan ha andre naturlige forklaringer».

Fortsatt venter politiet på bekreftelser på disse undersøkelsene. I mellomtiden er det åstedet som er gjenstand for intensiv etterforskning.

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-mistenksom-to-av-anropene-pa-telefonen-til-tom-hagen-er-borte/3423979326.html

Har det blitt opplyst i media om resultatet fra disse undersøkelsene?
Citera
2020-08-25, 22:59
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Her fant jeg det om undersøkelsene:
(08.06.2020)
Nettavisen får også opplyst at politiet foretar konkrete undersøkelser av årsaken til at de to anropene er borte fra telefonen. En sentralt plassert kilde opplyser at det undersøkes om «det kan ha andre naturlige forklaringer».

Fortsatt venter politiet på bekreftelser på disse undersøkelsene. I mellomtiden er det åstedet som er gjenstand for intensiv etterforskning.

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-mistenksom-to-av-anropene-pa-telefonen-til-tom-hagen-er-borte/3423979326.html

Har det blitt opplyst i media om resultatet fra disse undersøkelsene?

Det vet du utmerket godt at det ikke har.

Jeg lurer forresten fremdeles på hvor du har det fra at politiet har lagt frem de forsvunnede samtalene som "bevis mot TH".

Jeg venter i spenning, men tviler på at jeg får noe svar. Begynner å kjenne deg nå.
Citera
2020-08-25, 23:00
Medlem
Citat:
1) Så du vet altså ikke hvilke bevis politiet har lagt frem for retten hittil?

2) Nå må du forresten ikke gå i den fella at du tolker all ufordelaktig informasjon som kommer frem om TH i media som det samme som politiets beviser mot TH.
1) Jo jeg har jo lest det som har fremkommet i media om bevisene, men jeg husker ikke alt.
2) Takk for råd! :-) Jeg vet. SH uttalte seg også om at en god del av det som skrives i avisartikler er avisenes spekulasjoner og slettes ikke fakta.
Citera
2020-08-25, 23:01
Medlem
Citat:
Det vet du utmerket godt at det ikke har.

Jeg lurer forresten fremdeles på hvor du har det fra at politiet har lagt frem de forsvunnede samtalene som "bevis mot TH".

Jeg venter i spenning, men tviler på at jeg får noe svar. Begynner å kjenne deg nå.
Fetad: Men det står jo i denne artikkelen:

Citat:
...
...
Anrop er borte

Citera
2020-08-25, 23:01
Medlem
Citat:
Jeg stoler på SH ja. Jeg har ikke sagt at politiet er totalt inkompetent. Alle kan ta feil og alle kan uheldigvis komme inn på feil spor.

Og alle kan rette opp sine feil og komme seg inn på riktig spor. Det har jeg også tro på at vil skje i denne saken :-)
mao er forsvarere mer å stole på enn politi og rettsapparat. Synd de ikke blir oftere lyttet til i straffesaker. Nesten alle hevder jo at klienten er uskyldig. Feil spor må ha en begrunnelse. Vi har i denne tråden utarbeidet en liste med nær 40 ulike indisier mot th. Du mener alle samlet og/eller enkeltvis kan bortforklares. Hvor mange indisier må du ha for å mistenke th for å ha noe med denne saken å gjøre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in