2020-08-25, 22:43
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Mindre än en vecka kvar till full mayhem råder i Sverige

Eller har "2 veckor efter skolstart" ändrats? Läser inte allt i tråden.

det säger väl sig självt att full mayhem inte råder om en vecka.

det kommer börja synas om en vecka.

full mayhem inträffar först nästa år.
Citera
2020-08-25, 22:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Ja det blir onekligen intressant, viktigaste är ju att skydda svaga, att rotera viruset bland unga är ju bara bra, och solidariskt mot de som är i riskgrupper.

Verkar som att det är vaccin på G och då räknar jag inte med ryssarnas eller kinesernas, utan made in Västvärlden. Hinner det komma innan vintern så kanske vi slipper en andra våg helt och hållet.
När många medicinska företag nu ändå är fulla med forskare och resurser så ser vi fram emot att de också tar fram något mot Cancer.....
Citera
2020-08-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
När jag ändå är i farten så lägger jag ut veckans gissningar. Jag räknar med "högre" siffror i morgon på grund av upprensningsåtgärder. +7 i morgon onsdag.

Torsdag gissar jag på +2 endast och på fredag får vi +3.

Jag återkommer inte mer ikväll på denna tråd. Seriösa?? debattörer får hålla ställningarna.
Gissar i morgon
+5 döda
+2 iva
+200 fall
Citera
2020-08-25, 22:45
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Rätt väntat att det ökat igen nu när fler är tillbaka till vardagen. Finns större incitament att testa sig vid minsta symptom nu, jämfört när man ändå bara låg hemma i hängmattan på semestern. Jag har själv varit ner och testat mig (negativt) då jag pga lite lite halsont inte ville/fick vara på jobbet.
Är det fortfarande den där långa pinnen långt upp i näsan som gäller vid PCR-test?
Citera
2020-08-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det säger väl sig självt att full mayhem inte råder om en vecka.

det kommer börja synas om en vecka.

full mayhem inträffar först nästa år.

Tack för uppdateringen!

Hoppas förstås att den gissningen är lika snett ute som alla andra hittills i tråden, men man vet aldrig.
Citera
2020-08-25, 22:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Säger jag det? Förstår du att symptom på sjukdom ofta är ditt immunförsvar som arbetar? Att man t.ex. av influensa blir rejält snoriga och får slemhosta? Vilket skiljer COVID19 från influensa där man får allt från asymtomatiska infektioner till torrhosta i lindriga fall. Immunförsvaret kickar inte in lika hårt helt enkelt. Dessutom är SCoV2 inte den starkt celldödande virus som influensa är vilket låter de kapade cellerna fortsätta att producera viruskopior. Barns immunförsvar hanterar inte COVID19 bättre än vuxna och viral load blir lika eller högre hos barn än hos vuxna. Den skillnad man ser har med ACE2-receptorer att göra vilket gör att barn har något mindre risk att bli infekterade men uppenbarligen ser man ingen effekt på virusreplikation hos infekterade barn.

Din teori bygger på att barn är en behållare för virus och inte blir infekterade vilket inte ens är logiskt. Man ser alltså virusreplikation hos barn på en nivå som matchar de vuxnas eller är högre.

Jag men att asymtomatisk bärares immunförsvar reagerar dåligt på virusinfektionen och att det kan bero på SCoV2 inte är lika celldödande som influensa. Bland flera förklaringar n.b.

Precis! Det var en influensa där man blir symtomatiskt sjuk på 1-3 dagar som jag säger.

Här finns ingen logik då man fastställt att det är just hög viral load i de övre luftvägarna under den asymtomatiska fasen strax innan den symtomatiska som antagligen medför att SCoV2 är mer smittsammare än influensa. Då är man som mest smittsam vuxna som barn. Andra faktorer kan göra barn mindre smittsamma som deras storlek och kraften på utandningar och hosta men å andra sidan är barn mera mobila i sociala sammanhang.
Och att man inte observerar att de är smittade av SCoV2.

Åter en direkt lögn eller missuppfattning. Barn är corona-naiva ofta. Ju yngre man är desto större chans att man heller inte blivit exponerad för de andra endemiska HCoV:s. Så glöm T-celler och barn åtminstone.

Alla barn blir smittade av coronavirus. Medelåldern är fyra år och innan man nått puberteten har man säkert drabbats av alla fyra av de kända endemiska coronavirusen. Jag är övertygad om att även SCoV2 kommer att ingå i "mixen" när det väl blir endemiskt i framtiden.

Och man får upprepade infektioner av coronavirus under hela sitt liv.

Absolut, själv får jag rinnande näsa varje vinterhalvår. Vilket beror just på ett virus i coronafamiljen.

Men annars så är det enda intressant med ditt inlägg, i stort, när du påstår att en infektion av SARS-COV2 leder till mindre celldöd just beroende på att det viruset är mindre effektivt på att tvinga cellerna att producera nya virus. Det vore kul att se vetenskapliga belägg för det.

Och, ja, barn blir visst infekterade av SARS-COV2, jag hävdar ingenting annat. Däremot så fortsätter jag att hävda att barn, i allmänhet, får stopp på infektionen snabbare än vuxna, just pga ett starkt T-cells försvar som slukar många av de infekterade cellerna innan viruset hinner sprida sig vidare till nya celler eller till nya värdar, utanför kroppen. Detta är som sagt var inte ens kontroversiellt vad gäller barns starka immunförsvar.

PS. Det är skillnad mellan en teori, i vetenskaplig mening och en hypotes. En hypotes måste man försöka falsifiera, (vederlägga). Går inte det så kan man, på lite sikt, istället beteckna den som en teori, som man, ändå, ständigt, måste vara beredd att ompröva DS.
Citera
2020-08-25, 22:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Spännande att en av de smittade lärarna på Järnåkraskolan i Lund haft kontakt med 120 elever.

Sex lärare coronasmittade på skola i Lund
Sex lärare på Järnåkraskolan i Lund har fått konstaterad covid-19 sedan skolstarten. En av dem har haft kontakt med uppåt 120 elever. Fyra av sex lärare är redan tillbaka i tjänst igen. Fler kan vara smittade.
Sydsvenskan
Citera
2020-08-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte några få, det är 4 000...

Jag vet inte vad fördelen skulle vara att ljuga om detta. Men myndigheterna har ljugit så mycket för oss i den här saken, att jag inte litar på dem längre. De skulle kunna ljuga om en sådan här sak också, om det innebar att de kunde styra oss i önskad riktning. Du vet: "barn kan inte bli sjuka och smittar inte", "asymptomatisk smittspridning förekommer inte", "karantän hjälper inte", "resor sprider inte smitta", "den här sjukdomen kommer aldrig att komma till Sverige".

Det där är ju bara saker du har hittat på att man sagt från myndighetshåll. Om du själv hittar på vad myndigheterna sagt och sen konstaterat att det du hittade på är fel, är det ju knappast myndigheterna utan dig själv som du inte bör lita på. Saker man faktiskt sagt:

Citat:
Barn smittar väldig lite och är inte drivande i pandemin

Lika korrekt idag som det var när man gick ut med det i mars.

Citat:
"Det finns inget vetenskapligt stöd för asymtomatiskt smittspridning"

Stämde utmärkt då, och när nya rön framkom så uppdaterade man givetvis till:

Citat:
"Asymtomatiskt smittspridning är en liten andel av smittfallen"

Citat:
"Karantän hjälper inte"

Nu satte man ju folket man flög hem från Wuhan i 2 veckors självkarantän, varför skulle man göra det om man inte trodde det fungerande?

Citat:
"den här sjukdomen kommer aldrig att komma till Sverige"

Man sa att det var mycket låg risk att smittan kom till Sverige. Är väl lite som att säga att det är låg risk att flyga med flygplan. Bara för att flygplanet sen kraschar betyder det ju inte att man hade fel.
Citera
2020-08-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
It stinks to high heaven!

Det här gör mig än mer övertygande om att något inte står rätt till i nyheten om att 4000 skulle ha blivit feldiagnostiserade positivt för COVID19:
/.../Sveriges coronastatistik kommer att sjunka efter beskedet om att 3.700 personer har testat felaktigt positivt för covid-19. Det handlar om personer som har använt sig av egenprovtagna PCR-tester, berättar Karin Tegmark Wisell på den gemensamma pressträffen under tisdagseftermiddagen.

– Felaktiga tester har gjorts under en ganska lång period, från mars till mitten av augusti. Den nationella statistiken kommer att ändras nu, säger hon.

Samtliga ska enligt Folkhälsomyndighetens uppgifter inte vara smittade av covid-19. Det handlar om ett fel som inträffat på två laboratorier som analyserat kommersiella snabbtester.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tusentals-test-for-covid-19-var-felaktigt-positiva/

Innan juni var det knappt att man tog prover på de som inte lades in på sjukhus. Jag har heller inte hört om att man distribuerat självtester under våren.

Fantastiskt att du och övriga alarmister och konspiratoriker lyckas omvandla en kvalitetskontroll till möjlig mörkläggning. Förstår att det är jobbigt för en sverigehatare med positiva besked, d v s att vi har 4000 färre bekräftat smittade.
Citera
2020-08-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt. Det hade, naturligtvis, varit illa om Folkhälsomyndigheten, (jag stavat numera alltid den myndigheten med stor bokstav, eftersom min respekt för den vuxit successivt), mörkat eventuellt felaktiga tester.

Nja.. det hade varit illa om de hade mörkat felaktiga tester som påverkar den generella rapporteringen. Myndighetens uppgift är inte att ge dig en exakt statisk att leka med utan att ge en rättvisande bild av verkligheten och förklara varför.

4000 test som visats vara fel är en stor grej. Enstaka fel är förväntat. Vad i Folkhälsomyndighetens rapportering tycker du har varit illa?

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jo, man skapar sig ingen bild av smittspårningen "centralt". Man kan inte nysta vidare i smittkedjan för att bryta den.

Absolut en relevant invändning.
Har vi inte resurser så är det så. Märkligt att andra länder kan göra detta, men visst, här går det kanske inte.
Då bör lagen ändras så att man kan skippa smittspårning om man inte hinner med.

Jag skulle nog argumentera för att det är skillnaden i mängder resurser som skulle krävas som förklarar skillnaden. Inte 100 påläst så någon med bättre koll får gärna vika in.

Grundläggande nätverksteori säger att komplexiteten stiger med antal noder. De länder som diskuterar nedstängning har en lägre smittspridning än Sverige, om än stigande. Jag tror inte det är möjligt att genomföra en rimlig 100% smittspårning i Sverige utan att det kräver orimliga resurser. Vi är nästan där, (som i princip enda land på vår del av jorden )med begränsade restriktioner och betydande smittspridning.

Jag hoppas att det snart kommer igång, men det kräver nog en fortsatt positiv utveckling.
Citera
2020-08-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spännande att en av de smittade lärarna på Järnåkraskolan i Lund haft kontakt med 120 elever.

Sex lärare coronasmittade på skola i Lund
Sex lärare på Järnåkraskolan i Lund har fått konstaterad covid-19 sedan skolstarten. En av dem har haft kontakt med uppåt 120 elever. Fyra av sex lärare är redan tillbaka i tjänst igen. Fler kan vara smittade.
Sydsvenskan

Smittade på en föreberedelsedag med andra vuxna. Synd att de inte var med de lågsmittande barnen, då hade de kanske undvikit smittan.
Citera
2020-08-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Mindre än en vecka kvar till full mayhem råder i Sverige

Eller har "2 veckor efter skolstart" ändrats? Läser inte allt i tråden.

Nej, det är alltid två veckor, det har det varit sedan februari och det kommer det vara tills universums värmedöd. När den sista protonen fallit sönder och entropin närmar sig maximum kommer coronakollapsen vara två veckor bort. I universums kallnande mörker seglar en ensam Sydkorean förbi med ett snett munskydd i en ändlös stilla resa på jakt efter en karaokebar som fortfarande har öppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in