2020-08-25, 21:43
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det finns många som lever osunt eller har någon form av sjukdom. Men så länge immunförsvaret inte är helt utslaget, så dör man sällan av en förkylning. Däremot kan man med samma saker dö av covid. Därför är det trams att kalla covid en förkylning. Det är ingen förkylning. Fatta det.

Despite recovery from the disease for more than 2 months, CI showed significant decreases in frequencies of invariant NKT and NKT-like cells compared to UI. Concomitant with the decrease in NKT-like cells, an increase in the percentage of Annexin V and 7-AAD double positive NKT-like cells was detected, suggesting that the reduction in NKT-like cells results from cell death months after recovery. Significant increases in regulatory T cell frequencies, TIM-3 expression on CD4 and CD8 T cells, as well as PD-L1 expression on B cells were also observed in CI, while the cytotoxic potential of T cells and NKT-like cells, defined by GzmB expression, was significantly diminished.

Collectively, we provide the first comprehensive characterization of immune signatures in patients recovering from SARS-CoV-2 infection, suggesting that the cellular immune system of COVID-19 patients is still under a sustained influence even months after the recovery from disease.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.21.20179358v1

hivvan kommer......
Citera
2020-08-25, 21:47
Medlem
DikTs avatar
Angående smittspårning.
Två hypotetiska samtal. Vilket skulle du vilja uppleva?

1.
- Tjena det är Berra. Tack för senast. Trevlig middag. Du jag har testat positivt för Corona. Eftersom vi var på samma middag så vill jag berätta det.
- Ajdå. Jobbigt. Vad ska jag göra?
- Ingen aning. De sa till mig att jag skulle ringa alla som var med på middagen. Så nu vet du. Hejdå!

2.
- Hej, jag ringer från smittspårningen på sjukhuset. Du har varit i nära kontakt med en person som har testar positiv för Corona.
- Du behöver testa dig omgående och rapportera resultatet till oss. Har du några symptom? Det vore bra om du kan jobba hemma nästa vecka. Har du varit i nära kontakt med några andra personer senaste veckan? Vilka i så fall? Har någon av dina närstående visat några symptom? [etc etc]

Det ena exemplet är seriös smittspårning (tänk Tyskland) och det andra är den "svenska modellen" som Tegnell beskriver den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är väl klart som fan att man själv smittspårar vid klamydia eller hur tror du det går till? Att de tar ett blodprov i snorren och analyserar vilka du haft sex med?

Det är ditt jobb om du själv har klamydia att rota fram namn, adress och telefonnummer på de du haft sex med, dvs smittspåra.
Men du behöver inte sköta kontakten. Du får vara helt anonym.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
I Danmark eller i USA? Eller tänker du på det tyska exemplet eller det ryska med uzbekerna?

Det tyska är det jag har läst om, men jag kan tänka mig att förhållandena för dessa arbetare är mer eller mindre lika överallt. Det är ett lågstatusjobb, där man ofta använder gästarbetare. Annars kan man väl spekulera i, att de låga temperaturerna och den torra luften som man måste ha i charkuteribranschen, för att köttet inte ska börja ruttna på en gång och dra åt sig flugor, är precis rätt för coronaviruset. Det trivdes ju i Alperna under vintersäsongen.
Citera
2020-08-25, 21:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Angående smittspårning.

1.
- Tjena det är Berra. Tack för senast. Trevlig middag. Du jag har testat positivt för Corona. Eftersom vi var på samma middag så vill jag berätta det.
- Ingen aning. De sa till mig att jag skulle ringa alla som var med på middagen. Så nu vet du. Hejdå!

2.
- Hej, jag ringer från smittspårningen på sjukhuset. Du har varit i nära kontakt med en person som har testar positiv för Corona.
- Du behöver testa dig omgående och rapportera resultatet till oss. Har du några symptom? Det vore bra om du kan jobba hemma nästa vecka. Har du varit i nära kontakt med några andra personer senaste veckan? Vilka i så fall? Har någon av dina närstående visat några symptom? [etc etc]

Det ena exemplet är seriös smittspårning (tänk Tyskland) och det andra är den "svenska modellen" som Tegnell beskriver den.

Haha, ja. Det är så fruktansvärt naivt. Det värsta är, att förmodligen många av de där samtalen inte blir av alls. Folk skäms för att de har haft fest eller gått på fest, när de varit smittade och kanske redan känt av lite symptom, men bestämt sig för att chansa.
Citera
2020-08-25, 21:50
Medlem
Citat:
Det finns många som lever osunt eller har någon form av sjukdom. Men så länge immunförsvaret inte är helt utslaget, så dör man sällan av en förkylning. Däremot kan man med samma saker dö av covid. Därför är det trams att kalla covid en förkylning. Det är ingen förkylning. Fatta det.

Om det kallas förkylning eller influensa, spelar kanske mindre roll. Steg ett är är klara av att skilja bakteria och virus!!!

C-19 är ett virus!!! Den är en "varelse" som kan ge en annan levande varelse en "förkylning", av olika grad ( förkylning är ett virusangrepp som de flestas kroppar är vana vid, och hanterar i de övre luftvägarna....).

En del virus kan aktivera mer behov av försvar, om de tränger sig förbi de övre luftvägarna, C-19 är ett exempel. Men i små doser, räcker det med en "förkylning" för att ta död på C-19 OCH bygga upp sitt immunförsvar mot kommande attacker.....
Citera
2020-08-25, 21:54
Medlem
arbetets avatar
It stinks to high heaven!

Det här gör mig än mer övertygande om att något inte står rätt till i nyheten om att 4000 skulle ha blivit feldiagnostiserade positivt för COVID19:
/.../Sveriges coronastatistik kommer att sjunka efter beskedet om att 3.700 personer har testat felaktigt positivt för covid-19. Det handlar om personer som har använt sig av egenprovtagna PCR-tester, berättar Karin Tegmark Wisell på den gemensamma pressträffen under tisdagseftermiddagen.

– Felaktiga tester har gjorts under en ganska lång period, från mars till mitten av augusti. Den nationella statistiken kommer att ändras nu, säger hon.

Samtliga ska enligt Folkhälsomyndighetens uppgifter inte vara smittade av covid-19. Det handlar om ett fel som inträffat på två laboratorier som analyserat kommersiella snabbtester.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tusentals-test-for-covid-19-var-felaktigt-positiva/

Innan juni var det knappt att man tog prover på de som inte lades in på sjukhus. Jag har heller inte hört om att man distribuerat självtester under våren.
Citera
2020-08-25, 21:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det är helt bevisat att de covidvarianter vi haft, dödat fler äldre än unga, och fler med vissa typer av hälsoproblem jämfört med dem utan, ingen säger något annat.

Men även ett litet procentantal blir stort om smittspridningen är stor.

Det jag svarade på var ett idiotpåstående om att ingen arbetsför någonsin har dött i covid. Alltså ingen alls.
Jo, jag såg det. Hur man än vrider och vänder på det är det djupt sorgligt med alla dessa döda i covid-19, oavsett vilka de som dör var. Som jag har förstått det är det i många fall ett hemskt sätt att dö på i och med att lungorna blir angripna och andningen blir så väldigt ansträngd.
Citera
2020-08-25, 21:56
Medlem
Citat:
Angående smittspårning.

1.

2.

Tegnell?
Det var väl du som beskrev?
Citera
2020-08-25, 21:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
It stinks to high heaven!

Det här gör mig än mer övertygande om att något inte står rätt till i nyheten om att 4000 skulle ha blivit feldiagnostiserade positivt för COVID19:
/.../Sveriges coronastatistik kommer att sjunka efter beskedet om att 3.700 personer har testat felaktigt positivt för covid-19. Det handlar om personer som har använt sig av egenprovtagna PCR-tester, berättar Karin Tegmark Wisell på den gemensamma pressträffen under tisdagseftermiddagen.

– Felaktiga tester har gjorts under en ganska lång period, från mars till mitten av augusti. Den nationella statistiken kommer att ändras nu, säger hon.

Samtliga ska enligt Folkhälsomyndighetens uppgifter inte vara smittade av covid-19. Det handlar om ett fel som inträffat på två laboratorier som analyserat kommersiella snabbtester.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tusentals-test-for-covid-19-var-felaktigt-positiva/

Innan juni var det knappt att man tog prover på de som inte lades in på sjukhus. Jag har heller inte hört om att man distribuerat självtester under våren.

Hur är det möjligt med så många fel och misstag i denna viktiga hantering - både i stort och smått, i varenda liten detalj? Och varför just i Sverige, som i alla fall förr räknats som ett modernt och rikt land?

Ja, en möjlig förklaring är att det är någon som vill mörka något.
Citera
2020-08-25, 21:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, jag såg det. Hur man än vrider och vänder på det är det djupt sorgligt med alla dessa döda i covid-19, oavsett vilka de som dör var. Som jag har förstått det är det i många fall ett hemskt sätt att dö på i och med att lungorna blir angripna och andningen blir så väldigt ansträngd.

Mm, som kompis till covidsköterska så har jag fått höra det ena och det andra och framförallt "Ska ni dö, dö inte i covid!" Så läbbigt är det tydligen när det är så allvarligt att man kan dö av det.

Märkligt virus. Vissa får värsta döden och andra får inga symptom.
Citera
2020-08-25, 22:01
Medlem
Citat:
Angående smittspårning.

1.

2.

Samtal 1. Lägg till en kommentar om att vara uppmärksam på symptom så är det väl inget fel med den.
Samtal 2. Vi har fortfarande en rätt utbredd smitta, hur stor andel av vårdpersonalen anser du är rimligt att lägga på smittspårning?

Eftersom gränserna är relativt stängda (eller ska vi importera personal från utlandet?) är alternativet att prioritera något annat lägre. Cancer? Äldre? Diabetes?

Sverige har fortsatt för många fall för att ha smittspårning bakåt, vi jobbar för att minska smittkedjor framåt. Då är individen minst lika bra lämpad med mindre konsekvenser. Även om det är lite jobbigt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in