Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Säger jag det? Förstår du att symptom på sjukdom ofta är ditt immunförsvar som arbetar? Att man t.ex. av influensa blir rejält snoriga och får slemhosta? Vilket skiljer COVID19 från influensa där man får allt från asymtomatiska infektioner till torrhosta i lindriga fall. Immunförsvaret kickar inte in lika hårt helt enkelt. Dessutom är SCoV2 inte den starkt celldödande virus som influensa är vilket låter de kapade cellerna fortsätta att producera viruskopior. Barns immunförsvar hanterar inte COVID19 bättre än vuxna och viral load blir lika eller högre hos barn än hos vuxna. Den skillnad man ser har med ACE2-receptorer att göra vilket gör att barn har något mindre risk att bli infekterade men uppenbarligen ser man ingen effekt på virusreplikation hos infekterade barn.
Din teori bygger på att barn är en behållare för virus och inte blir infekterade vilket inte ens är logiskt. Man ser alltså virusreplikation hos barn på en nivå som matchar de vuxnas eller är högre.
Jag men att asymtomatisk bärares immunförsvar reagerar dåligt på virusinfektionen och att det kan bero på SCoV2 inte är lika celldödande som influensa. Bland flera förklaringar n.b.
Precis! Det var en influensa där man blir symtomatiskt sjuk på 1-3 dagar som jag säger.
Här finns ingen logik då man fastställt att det är just hög viral load i de övre luftvägarna under den asymtomatiska fasen strax innan den symtomatiska som antagligen medför att SCoV2 är mer smittsammare än influensa. Då är man som mest smittsam vuxna som barn. Andra faktorer kan göra barn mindre smittsamma som deras storlek och kraften på utandningar och hosta men å andra sidan är barn mera mobila i sociala sammanhang.
Och att man inte observerar att de är smittade av SCoV2.
Åter en direkt lögn eller missuppfattning. Barn är corona-naiva ofta. Ju yngre man är desto större chans att man heller inte blivit exponerad för de andra endemiska HCoV:s. Så glöm T-celler och barn åtminstone.
Alla barn blir smittade av coronavirus. Medelåldern är fyra år och innan man nått puberteten har man säkert drabbats av alla fyra av de kända endemiska coronavirusen. Jag är övertygad om att även SCoV2 kommer att ingå i "mixen" när det väl blir endemiskt i framtiden.
Och man får upprepade infektioner av coronavirus under hela sitt liv.
Absolut, själv får jag rinnande näsa varje vinterhalvår. Vilket beror just på ett virus i coronafamiljen.
Men annars så är det enda intressant med ditt inlägg, i stort, när du påstår att en infektion av SARS-COV2 leder till mindre celldöd just beroende på att det viruset är mindre effektivt på att tvinga cellerna att producera nya virus. Det vore kul att se vetenskapliga belägg för det.
Och, ja, barn blir visst infekterade av SARS-COV2, jag hävdar ingenting annat. Däremot så fortsätter jag att hävda att barn, i allmänhet, får stopp på infektionen snabbare än vuxna, just pga ett starkt T-cells försvar som slukar många av de infekterade cellerna innan viruset hinner sprida sig vidare till nya celler eller till nya värdar, utanför kroppen. Detta är som sagt var inte ens kontroversiellt vad gäller barns starka immunförsvar.
PS. Det är skillnad mellan en teori, i vetenskaplig mening och en hypotes. En hypotes måste man försöka falsifiera, (vederlägga). Går inte det så kan man, på lite sikt, istället beteckna den som en teori, som man, ändå, ständigt, måste vara beredd att ompröva DS.