2020-08-25, 19:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Här är exempel på vad du kan ge för information:

Berätta när ni hade sex senast.
Berätta vad personen heter.
Berätta hur gammal personen är.
Lämna personens telefonnummer om du kan det.
Du kan berätta personens adress om du vet den."

Låter som man själv får smittspåra vilka man haft sex med.

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/konsorgan/konssjukdomar/klamydia/
Det där är ju självklart, annars kan ju inte smittspårning ske. Jag vill kalla det för underlag till smittspårning.
Det är frågan om en kedja - det är ju inte så att det bara handlar om personen som lämnar uppgifterna och den hen lämnar uppgift om. Annars blir det ju ofullständigt, och då är det inte heller frågan om nån spårning uppgiftslämnaren gör.
Citera
2020-08-25, 19:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att inte smittspåra för du kan väl inte påstå att man gör det. Det är ganska klart redovisat hur det ska göras nämligen i lagen. I Sverige har det inte gjorts och vi har en hel del anekdotiska bevis att det inte har utförts.

Fortfarande hävdar jag inte att det står klart att vi har ett lagbrott men att det bör utredas.
Jag förstår över huvud taget inte vad du menar.
Jag har ju klart och tydligt skrivit att jag tror att man upphörde med smittspårning i början av pandemin och att jag tycker att det varken var bra eller okej.

Jag vet ingenting om varför smittspårningen upphörde (jag gissade på resursbrist) eller vem/vilka som fattade beslut i frågan.
Inte heller känner jag till juridiken bakom beslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Som jag förstått det smittspårades det alldeles i början av pandemin, men detta upphörde när det blev samhällsspridning av SARS-cov-2. Man hann inte med. Det är självfallet varken bra eller okej.

Citat:
Jag skrev ju att det varken är bra eller okej att smittspårningen av SARS-COV-2 upphörde.
Citera
2020-08-25, 19:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag förstår över huvud taget inte vad du menar.
Jag har ju klart och tydligt skrivit att jag tror att man upphörde med smittspårning i början av pandemin och att jag tycker att det varken var bra eller okej.

Jag vet ingenting om varför smittspårningen upphörde (jag gissade på resursbrist) eller vem/vilka som fattade beslut i frågan.
Inte heller känner jag till juridiken bakom beslutet.
Detta är vad jag ifrågasätter i din analys:
Citat:
Vad är det du kritiserar?
Är det att den svenska modellen för smittspårning inte är lagenlig eller gäller din kritik att det under större delen av pandemin knappt smittspårats?

Hade inte du sett Agenda?
Det var en svensk som varit sjuk covid-19 som intervjuades i Agenda. Resten av rösterna var tyskar i Tyskland.
Som jag förstått det smittspårades det alldeles i början av pandemin, men detta upphörde när det blev samhällsspridning av SARS-cov-2. Man hann inte med. Det är självfallet varken bra eller okej.
Däremot kan jag inte se problemet med hur smittspårning går till i Sverige. Inte heller ser jag det lagstridiga.

Hur tänker du där kontra smittskyddslagstiftningen?
Citera
2020-08-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Sverige har bort sig igen, tusentals coronatester blev ett fiasko, de var väl bara detta som fattades i eländet haha.

Vi är det första landet som upptäcker att testet inte funkar.....

Ja helvete vilket fiasko för Sverige
Senast redigerad av painkiler 2020-08-25 kl. 19:45.
Citera
2020-08-25, 19:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Detta är vad jag ifrågasätter i din analys:

Hur tänker du där kontra smittskyddslagstiftningen?
Okej.
Notera att jag skriver hur smittspårningen går till och inte att den inte gjorts under större delen av pandemin. Det är två separata frågor.
Tidigare i dag har användare hävdat att den svenska modellen för smittspårning strider mot lagen, men det håller jag inte med om.

Jag har med andra ord inte alls berört huruvuda det var förenligt med svensk lag eller inte att upphöra med smittspårningen. Jag vet för lite för att tycka något om det.

Citat:
Däremot kan jag inte se problemet med hur smittspårning går till i Sverige. Inte heller ser jag det lagstridiga.
Citera
2020-08-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det är ju Platz.se jag följer men jag ser också att c19.se ligger på högre siffror än dom officiella. Vilket kanske talar för att gapet ändå finns. Men jag återkommer i frågan.
Det skiljer med 24 dödsfall, eller 0,0035%. Är det verkligen något att hetsa upp sig över? Mest troligt är att FHM tagit bort dödsfall från statistiken där dom i efterhand sett att covid-19 inte var dödsorsaken.

Varför sitter ni överhuvudtaget på dom sidorna och kollar? Dom hämtar troligtvis sina siffror från FHM/regioner, alltså är det en urusel källa om ni tror det är någon konspiration från myndigheterna. Eller menar ni att dom har någon alternativ källa över dödsfallen i Sverige?
Citera
2020-08-25, 19:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Okej.
Notera att jag skriver hur smittspårningen går till och inte att den inte gjorts under större delen av pandemin. Det är två separata frågor.
Tidigare i dag har användare hävdat att den svenska modellen för smittspårning strider mot lagen, men det håller jag inte med om.

Jag har med andra ord inte alls berört huruvuda det var förenligt med svensk lag eller inte att upphöra med smittspårningen. Jag vet för lite för att tycka något om det.
Hur smittspårningen går till handlar väl om den genomförs eller ej också. Jag menar det att den inte utförs eller att den överlåtes åt den smittade hör till hur den utförs i Sverige. Och jag menar att detta bör utredas om det är ett lagbrott.

Det jag vill ha svar på är helt enkelt varför du inte anser att hur den görs strider mot lagen. I synnerhet få man ganska utförligt anger hur den ska gå till och att man inte kan säga att man följer detta. Iaf inte utifrån hur Anders Tegnell hävdade att den gick till i Agenda.

Sammantaget varför du tycker att den svenska modellen för smittspårning inte står i strid mot lagen.
Citera
2020-08-25, 20:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja Norge imponerar och deras ekonomi går bra med vilket bevisar att dom gör rätt.

Nej.. Det bevisar bara vad vi redan visste, att Norge inte har något annat att exportera än fisk och olja. Det minskar liksom känsligheten i Corona-tider.
Citera
2020-08-25, 20:06
Medlem
Statstik från Usa om barn och smitta
Citat:
Amerikansk statistik indikerar också barns smittsamhet 8.8% av fallen och samtidigt underrepresenterade i testerna.
I Sverige tillåts inte barn ens testa sig i många regioner.

(Barn utgör i USA även några % av sjukhusfallen)
https://twitter.com/marteneriksson/status/1298106108154970113
Citera
2020-08-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Poddaren Navid Modiri skrev nyss på Facebook..

” Okej. Så jag ligger hemma med bekräftad Corona. Tolfte dygnet. Det har varit en berg och dalbana och nu börjar den stabilisera sig men är långt ifrån över.
Första vågen: feberattacker, ont i alla leder, ingen aptit, sov hela tiden.
Andra vågen: fortsättning på ovanstående symptom plus ont i bröstet, tungt att andas och smärta i revbenen samt att jag förlorade smak och doftsinne.
Tredje vågen: Lägre feber, hosta, ont i bröstet, tungt att andas och långsamt återgång av doftsinne men inte smak.

Utöver ovanstående fysiologiska symptom så finns där såklart både psykologiska och existensiella effekter orsakat av isoleringen: Jag är så jävla trött på den här skiten nu och jag har använt och applicerat alla mina mindfulnessverktyg och meditationstekniker. Slut på rant.

Okej. Så det här kan tydligen pågå ett tag till som jag förstod det. Ambulansmannen som kom och tog prover på mig den natten när jag inte trodde jag kunde andas var väldigt lugn och övertygande. Det här är baseline. Det här är inte ens den akuta versionen av Corona.
Så utan att vara en alarmist eller förespråkare av drastiska åtgärder eller rädslobaserat retorik: ta hand om er därute vänner. Ta ansvarsfulla och kloka beslut både för er själva och er omgivning. Jag är en vältränad man i mina bästa år och har dessutom både bra kondition och starka lungor. Om jag blir drabbad på det här sättet så vill jag inte ens tänka på hur det blir för dem med sämre fysiska eller psykiska förutsättningar än jag själv.

Utöver det så vill jag skicka en shoutout till alla mina vänner som hör av sig och kollar läget. Alla ni som hjälper mig med matlådor och matkassar. Alla era små presenter och hälsningar gör mig gott här i sjukstugan. Fortsätt att göra den här frustrerade Covidpatienten glad med era små glimtar och kärleksfullheter”
Känns ändå lite smålustigt, då han förra året skrev följande på sin facebook :

Citat:
Navid Modiri
25 september 2019 ·
För tre år sedan fick jag två sjukdomsdiagnoser inom loppet av en månad och mitt liv gick sönder. Min psykolog gav mig en 30 år försenad PTSD-diagnos och jag fick också reda på att jag har en autoimmun sjukdom som heter Bechterew syndrom. Jag berättade inte för så många människor. Jag visade det inte utåt. Jag fortsatte jobba och låtsas som ingenting.

Vissa morgnar kunde jag inte gå upp ur sängen på grund av smärtan. Läkaren gav mig både antidepressiva och starka smärtlindrande tabletter. Jag tappade bort min personlighet, min sexlust och mitt känsloliv. Jag fick magsår av värktabletterna. Så efter några veckor slutade med alla tabletter, vilket skickade ner mig i ett depressivt avgrundsmörker.

Jag gick tillbaka till min läkare som rekommenderade att jag provade kortisonsprutor. Jag tackade nej. Jag gick tillbaka igen och fick tipset om att få en mildare form av cellgifter. Jag tackade nej. Då sa läkaren att jag fick lösa det själv.

Lite info om Bechterews sjukdom
Citat:
Symtom
Det är vanligt att få följande symtom:

Du får en smygande, dov värk i nedre delen av ryggen och i skinkorna under flera veckor, ibland månader. Många gånger byter smärtan plats mellan höger och vänster skinka. Det kan vara svårt att avgöra exakt var det gör ont.

Du får inflammation i bäckenet, höfterna, axlarna och käklederna. Ibland kan även ögonen bli inflammerade. Då kan ögonen till exempel bli röda och göra ont samtidigt som synen blir dimmig.

Du känner dig ovanligt trött. Att ha ont på natten gör att du sover dåligt, får en störd sömnrytm och blir trött. Men tröttheten beror också på att du har en pågående inflammation i kroppen.

Du känner dig allmänt sjuk. Du kan tappa matlusten, gå ner lite i vikt, må illa eller ha låg feber. Sådana allmänna symtom är speciellt vanliga när barn får Bechterews sjukdom.

Men det är helt klart corona nu som är hans huvudproblem? Sin sjukdom har han enligt han själv behandlat med bland annat meditation och tacksamhetsbön, så den är väck. Och alla symptom han beskriver nu som passar väl in med hans tidigare diagnos är helt och hållet pga corona och inte något annat?
Citera
2020-08-25, 20:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Hur smittspårningen går till handlar väl om den genomförs eller ej också. Jag menar det att den inte utförs eller att den överlåtes åt den smittade hör till hur den utförs i Sverige. Och jag menar att detta bör utredas om det är ett lagbrott.

Det jag vill ha svar på är helt enkelt varför du inte anser att hur den görs strider mot lagen. I synnerhet få man ganska utförligt anger hur den ska gå till och att man inte kan säga att man följer detta. Iaf inte utifrån hur Anders Tegnell hävdade att den gick till i Agenda.

Sammantaget varför du tycker att den svenska modellen för smittspårning inte står i strid mot lagen.

Jag har skrivit om hur jag uppfattar lagen och den svenska modellen här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Hur uppfattar du saken?
Citera
2020-08-25, 20:22
Medlem
OBS! Bara för er som gillar siffror och diagram

Överdödlighet och Covid-19
https://johanschuck.se/overdodlighet-och-covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto