Citat:
Ursprungligen postat av
Peterw69
Poddaren Navid Modiri skrev nyss på Facebook..
” Okej. Så jag ligger hemma med bekräftad Corona. Tolfte dygnet. Det har varit en berg och dalbana och nu börjar den stabilisera sig men är långt ifrån över.
Första vågen: feberattacker, ont i alla leder, ingen aptit, sov hela tiden.
Andra vågen: fortsättning på ovanstående symptom plus ont i bröstet, tungt att andas och smärta i revbenen samt att jag förlorade smak och doftsinne.
Tredje vågen: Lägre feber, hosta, ont i bröstet, tungt att andas och långsamt återgång av doftsinne men inte smak.
Utöver ovanstående fysiologiska symptom så finns där såklart både psykologiska och existensiella effekter orsakat av isoleringen: Jag är så jävla trött på den här skiten nu och jag har använt och applicerat alla mina mindfulnessverktyg och meditationstekniker. Slut på rant.
Okej. Så det här kan tydligen pågå ett tag till som jag förstod det. Ambulansmannen som kom och tog prover på mig den natten när jag inte trodde jag kunde andas var väldigt lugn och övertygande. Det här är baseline. Det här är inte ens den akuta versionen av Corona.
Så utan att vara en alarmist eller förespråkare av drastiska åtgärder eller rädslobaserat retorik: ta hand om er därute vänner. Ta ansvarsfulla och kloka beslut både för er själva och er omgivning. Jag är en vältränad man i mina bästa år och har dessutom både bra kondition och starka lungor. Om jag blir drabbad på det här sättet så vill jag inte ens tänka på hur det blir för dem med sämre fysiska eller psykiska förutsättningar än jag själv.
Utöver det så vill jag skicka en shoutout till alla mina vänner som hör av sig och kollar läget. Alla ni som hjälper mig med matlådor och matkassar. Alla era små presenter och hälsningar gör mig gott här i sjukstugan. Fortsätt att göra den här frustrerade Covidpatienten glad med era små glimtar och kärleksfullheter”
Känns ändå lite smålustigt, då han förra året skrev följande på sin facebook :
Citat:
Navid Modiri
25 september 2019 ·
För tre år sedan fick jag två sjukdomsdiagnoser inom loppet av en månad och mitt liv gick sönder. Min psykolog gav mig en 30 år försenad PTSD-diagnos och jag fick också reda på att jag har en autoimmun sjukdom som heter Bechterew syndrom. Jag berättade inte för så många människor. Jag visade det inte utåt. Jag fortsatte jobba och låtsas som ingenting.
Vissa morgnar kunde jag inte gå upp ur sängen på grund av smärtan. Läkaren gav mig både antidepressiva och starka smärtlindrande tabletter. Jag tappade bort min personlighet, min sexlust och mitt känsloliv. Jag fick magsår av värktabletterna. Så efter några veckor slutade med alla tabletter, vilket skickade ner mig i ett depressivt avgrundsmörker.
Jag gick tillbaka till min läkare som rekommenderade att jag provade kortisonsprutor. Jag tackade nej. Jag gick tillbaka igen och fick tipset om att få en mildare form av cellgifter. Jag tackade nej. Då sa läkaren att jag fick lösa det själv.
Lite info om Bechterews sjukdom
Citat:
Symtom
Det är vanligt att få följande symtom:
Du får en smygande, dov värk i nedre delen av ryggen och i skinkorna under flera veckor, ibland månader. Många gånger byter smärtan plats mellan höger och vänster skinka. Det kan vara svårt att avgöra exakt var det gör ont.
Du får inflammation i bäckenet, höfterna, axlarna och käklederna. Ibland kan även ögonen bli inflammerade. Då kan ögonen till exempel bli röda och göra ont samtidigt som synen blir dimmig.
Du känner dig ovanligt trött. Att ha ont på natten gör att du sover dåligt, får en störd sömnrytm och blir trött. Men tröttheten beror också på att du har en pågående inflammation i kroppen.
Du känner dig allmänt sjuk. Du kan tappa matlusten, gå ner lite i vikt, må illa eller ha låg feber. Sådana allmänna symtom är speciellt vanliga när barn får Bechterews sjukdom.
Men det är helt klart corona nu som är hans huvudproblem? Sin sjukdom har han enligt han själv behandlat med bland annat meditation och tacksamhetsbön, så den är väck. Och alla symptom han beskriver nu som passar väl in med hans tidigare diagnos är helt och hållet pga corona och inte något annat?