2020-08-24, 17:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är ingen halmgubbe att påpeka att i bibeln står det massa kvinnohatisk trams.
som exemplet: "kvinnan tige i församlingen".
Om du inte klarar svara på detta, så well då klarar du alltså inte det, vilket är DITT problem och inte min "halmgubbe"

Fattar du?

Samma sak med ditt trams om att en fru inte ska få tillrättavisa sin man offentligt.
Det var något du skrev, och alltså INTE min "halmgubbe".

Och samma sak där klarar du inte svara för dig varför just fruar ska tvingas springa runt och bita sig i tungan när deras män gör fel nåsntans ute i offentligheten, eller varför gifta män plötsligt inte skulle klara att bli tillrättavisade om den som tillrättarvisar dem är hans fru, så är det ditt problem.

Konsekvensrna av att inneha idiotiska misogyna åsikter blir att man blir svarslös då åsikterna granskas.

Eller om du frågar mig konsekvenserna av att proppa sin hjärna full av bibeln i 20 år.
Aha du syftade alltså på att jag inte förklarat för dig varför en hustru inte ska tillrättavisa sin make offentligt. Det förklarar jag så gärna.

När man älskar och litar på någon vill man inte uppleva att denna går i debatt med en själv inför andra. En verklig tvåsamhet bygger på att båda värnar varandra i alla situationer. Istället bör man lösa skiljaktigheter och prata ihop sig på hemmaplan. Det är också därför Paulus samtidigt tar upp att kvinnan är för mannens skull, och samtidigt är mannen genom kvinnan (modern).

... Men någon som ser på barnavård på det vis du visat att du gör lär inte förstå detta. Kvinnlig frihet= köra maskiner- ok...
Citera
2020-08-24, 17:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Män har i snitt tre gånger mer muskelmassa än kvinnor. Vad som är tungt för kvinnor är inte detsamma som vad som är tungt för män. En kvinna som sköter omvårdnaden av en äldre person på 100 kg och stöttar och lyfter är i genomsnitt motsvarande en man som hjälper en person med 300 kilos kroppsvikt. Många kvinnor, särskilt de som själva är äldre, får skador av de många och tunga lyften de måste göra i förhållande till sin styrka. Det är respektlöst av dig att säga "tungt är det inte" när det är så pass tungt för många kvinnor att de riskerar att få skador och smärta som inte går över.
Du har helt rätt, det var respektlöst uttryckt. Jag skulle skrivit att det inte är tungt för mig. Många kvinnor är fysiskt svagare än mig, och de gör ett ovärderligt arbete.
Jag menade endast att det inte är tungt jämfört med tex byggnation.
Citera
2020-08-24, 17:50
Medlem
Citat:
Män har i snitt tre gånger mer muskelmassa än kvinnor. Vad som är tungt för kvinnor är inte detsamma som vad som är tungt för män. En kvinna som sköter omvårdnaden av en äldre person på 100 kg och stöttar och lyfter är i genomsnitt motsvarande en man som hjälper en person med 300 kilos kroppsvikt. Många kvinnor, särskilt de som själva är äldre, får skador av de många och tunga lyften de måste göra i förhållande till sin styrka. Det är respektlöst av dig att säga "tungt är det inte" när det är så pass tungt för många kvinnor att de riskerar att få skador och smärta som inte går över.

inte 3 ggr mer....
Citera
2020-08-24, 18:27
Medlem
Citat:

inte 3 ggr mer....
Ja... jag hade för mig att jag läst det. Tyckte inte det lät orimligt, det är ju både större och har mer muskelmassa i förhållande till storlek. Mycket större armar generellt, mycket bredare axlar osv. Här står det 75% mer muskelmassa och 90% mer styrka. Nästan dubbelt iallafall.
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200205132404.htm
Citera
2020-08-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ja... jag hade för mig att jag läst det. Tyckte inte det lät orimligt, det är ju både större och har mer muskelmassa i förhållande till storlek. Mycket större armar generellt, mycket bredare axlar osv. Här står det 75% mer muskelmassa och 90% mer styrka. Nästan dubbelt iallafall.
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200205132404.htm

Citera
2020-08-24, 18:41
Medlem
Här står det att kvinnors styrka i överkroppen är mellan 25% och 55% av en mans och i underkroppen 70%-75%. Så det beror väl på vad det gäller för typ av arbete hur stor skillnaden är i hur tungt arbetet är att utföra. https://cathe.com/men-women-differ-terms-strength-power/
Citera
2020-08-24, 18:54
Medlem
Citat:
Här står det att kvinnors styrka i överkroppen är mellan 25% och 55% av en mans och i underkroppen 70%-75%. Så det beror väl på vad det gäller för typ av arbete hur stor skillnaden är i hur tungt arbetet är att utföra. https://cathe.com/men-women-differ-terms-strength-power/

Finns nog åtskilliga beräkningar av detta.
Och åtskillig sätt att formulera skillnden, som blir mer eller mindre förenklingar, begripligt/obegripligt.

Sen har man ju upptäckt att uthålligheten hos musklerna är olika. Mäns mer explosiva kivnnors mer uthålliga.

men grejen är ju, att man bör få lov välja jobb individuellt och inte efter kön.
Och precis som du skrev värdera styrka efter utgångsläget.

En kvinna som lyfter 75% av vad en man lyfter, är alltså lika berömvärd. Eftersom bedriften utifrån kroppsförmåga/ storlek är lika.

Det enda vi alla ska falla i trans över vad gäller fysisk styrka är myror...de klår oss alla.

Edit:
Kollade rekord i tyngdlyftnng ( totalt)
Män: 473 kg
Kvinnor 333 kg.
Du kan ju räkna ut % av det också.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-24 kl. 19:17.
Citera
2020-08-24, 19:38
Medlem
Citat:
Finns nog åtskilliga beräkningar av detta.
Och åtskillig sätt att formulera skillnden, som blir mer eller mindre förenklingar, begripligt/obegripligt.

Sen har man ju upptäckt att uthålligheten hos musklerna är olika. Mäns mer explosiva kivnnors mer uthålliga.
Ja det stämmer med min erfarenhet. En man som är mycket starkare i råstyrka kan vara mycket mindre uthållig gällande att bära nåt halvtungt långt, som ett barn t ex.

Citat:
men grejen är ju, att man bör få lov välja jobb individuellt och inte efter kön.
Och precis som du skrev värdera styrka efter utgångsläget.

En kvinna som lyfter 75% av vad en man lyfter, är alltså lika berömvärd. Eftersom bedriften utifrån kroppsförmåga/ storlek är lika.
Ja man bör få lov att välja jobb individuellt så länge man når upp till de krav som ställs och ja gällande din andra punkt också. Jag tror inte det är svårt att förstå att det kan vara tungt för en man att fysiskt stötta och lyfta benen, rulla över på sidan osv en person som väger 300-400 kg och det är ju precis vad många kvinnor gör i omvårdnadsyrken även upp i åldrarna. Men det är ibland svårt att förstå att det mycket väl kan vara ett tungt jobb för kvinnor. Jag tänker inte överhuvudtaget utgå från att det inte är tungt jämfört med byggnation som LadySweden nämnde utan att någon visar att det faktiskt är så pass mycket tyngre än omvårdnad att själva utförandet av jobbet faktiskt är tyngre.
Citera
2020-08-24, 20:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det inflytandet räcker inte. Häxhammaren var en bok som fick stort inflytande inom religiösa kulturer och ledde till avrättningar av en majoritet kvinnor för inte särskilt länge sedan med budskap om kvinnan så som:

"Därför är kvinnan ondare än döden som endast förgör kroppen, medan synden, som kom till världen med kvinnan, förstör själen. Skapad av ett krokigt revben har hela kvinnans själsliv blivit krokigt och böjer sig hellre mot det onda än mot det goda."

Att en bok med sådana budskap fick så stort inflytande visar klart och tydligt att den kultur där det inflytandet växte var partisk mot kvinnor. Och det är en logisk konsekvens av att kvinnor skulle tiga i församlingen och inte hade några maktpositioner inom kyrkan. Idéer som dessa kunde frodas och växa religiösa män emellan.
Om du läser konversationen jag haft får du svar på vad som gick snett, dvs att fäderna gavs makten över barnen.
Jag tycker illa om att behöva upprepa mig. Att säga "det räcker inte med makt över barn och ekonomi" när kvinnor inte hade kvar den makten blir bara märkligt.
Citera
2020-08-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om du läser konversationen jag haft får du svar på vad som gick snett, dvs att fäderna gavs makten över barnen.
Jag tycker illa om att behöva upprepa mig. Att säga "det räcker inte med makt över barn och ekonomi" när kvinnor inte hade kvar den makten blir bara märkligt.
Du uttrycker dig inte tillräckligt tydligt för att slippa ifrån att upprepa dig. Jag vet inte ens vad du menar med att kvinnor inte haft makten över barn och ekonomi, särkskilt inte när du själv uttryckt stöd för idén om mannen som kvinnans överhuvud. Men om kvinnan inte har nån makt i det offentliga, hur ska hon kunna verka för att se till att kvinnor i stort har makten över barn och ekonomi i hemmet? Var ska hon framföra sin åsikt på ett sätt som får inflytande på samhällesnivå? Under Häxhammarens tid var det kyrkan som hade makten i samhället och i församlingen skulle kvinnan som sagt tiga. Har kvinnan ingen status i det offentliga blir det svårt att ha ett inflytande på samhällsutvecklingen och skydda kvinnans makt över barn och ekonomi på bred front.
Citera
2020-08-24, 21:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja det stämmer med min erfarenhet. En man som är mycket starkare i råstyrka kan vara mycket mindre uthållig gällande att bära nåt halvtungt långt, som ett barn t ex.

Ja man bör få lov att välja jobb individuellt så länge man når upp till de krav som ställs och ja gällande din andra punkt också. Jag tror inte det är svårt att förstå att det kan vara tungt för en man att fysiskt stötta och lyfta benen, rulla över på sidan osv en person som väger 300-400 kg och det är ju precis vad många kvinnor gör i omvårdnadsyrken även upp i åldrarna. Men det är ibland svårt att förstå att det mycket väl kan vara ett tungt jobb för kvinnor. Jag tänker inte överhuvudtaget utgå från att det inte är tungt jämfört med byggnation som LadySweden nämnde utan att någon visar att det faktiskt är så pass mycket tyngre än omvårdnad att själva utförandet av jobbet faktiskt är tyngre.
Det finns flera haltande resonemang i ditt inlägg, men det främsta är väl att det inte vimlar av människor med BMI över 80. Överdrifter är onödigt.

Gå först och vänd på din man i sängen, sedan fyller du en skottkärra med blandad cement uppför en byggställning! Utvärdera!
Lycka till!
Citera
2020-08-24, 21:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du uttrycker dig inte tillräckligt tydligt för att slippa ifrån att upprepa dig. Jag vet inte ens vad du menar med att kvinnor inte haft makten över barn och ekonomi, särkskilt inte när du själv uttryckt stöd för idén om mannen som kvinnans överhuvud. Men om kvinnan inte har nån makt i det offentliga, hur ska hon kunna verka för att se till att kvinnor i stort har makten över barn och ekonomi i hemmet? Var ska hon framföra sin åsikt på ett sätt som får inflytande på samhällesnivå? Under Häxhammarens tid var det kyrkan som hade makten i samhället och i församlingen skulle kvinnan som sagt tiga. Har kvinnan ingen status i det offentliga blir det svårt att ha ett inflytande på samhällsutvecklingen och skydda kvinnans makt över barn och ekonomi på bred front.
Är det inte tydligt genom mina tidigare inlägg är du inkapabel att förstå. Prova att läsa bakåt om du inte gjort det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in