2020-08-24, 16:54
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warulv
Det regimen genom Skatteverket vill ha genom detta är ett prejudikat så att de i nästa steg kan gå på det egentliga målet, Samhällsnytt, Swebbtv, Exakt24, Ledarsidorna...

Med undantag för Exakt24 - som jag inte känner till - drivs de andra i bolagsform. Alltså har de inget med den här diskussion att göra (även om de kanske pysslar med annat fuffens, vad vet jag). Vi talar om privatpersoner som påstår sig INTE driva näringslivsverksamhet.
Citera
2020-08-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad tror ni? Är detta slutet för personer såsom Henrik Jönsson, Kateringa Janouch, Joakim LaMotte etc?

Har säkert blivit sagt redan, men hittade det inte inom de närmsta sidorna.

Både Henrik Jönsson och Joakim Lamotte (april använde han privatswish) har företagskopplade swish.
Citera
2020-08-24, 17:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Nej, modellen för appar fungerar inte så. Genom att spendera pengar i appen får man tillgång till något man annars ej hade fått tillgång till.
Jo, jag tänker mest på tillägg tex i Wordpress. De är ju ofta gratis, men de ber ändå om frivillga bidrag för sitt arbete.
Citera
2020-08-24, 17:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Var det inte precis det jag skrev? Citerar mig själv: "Tänk som ett sådant där 3-månaders gratis prova-på-abonnemang på typ Netflix, fast utan begränsning." Men tanken är den samma: locka in en stor publik med en gratis produkt och hoppas på att tillräckligt många finner den attraktiv och betalar.

Kommer knappast hända men hoppas kan vi väl alltid.
Citera
2020-08-24, 17:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Har säkert blivit sagt redan, men hittade det inte inom de närmsta sidorna.

Både Henrik Jönsson och Joakim Lamotte (april använde han privatswish) har företagskopplade swish.
Jo, det har påpekats i tråden. Samma gäller sannolikt även personer som Uvell. Även Katerina Janousch har enskild firma registrerad.

Sedan är man ju sårbar för den typ av revision som Edlund beskriver - dvs att skatteverket kräver en redovisning för samtliga swishinkomster hon haft sedan 2018:
Citat:
På bloggen fanns ett swish-nummer som var kopplat till ett specifikt konto, där bara swishen från bloggen kom in. Donationerna var därför vattentätt separerad från min övriga ekonomi.
Citat:
Därmed borde problemet vara löst. Men icke. Skatteverket godtog inte min förklaring, handläggaren hade ”en kompletterande fråga” han ville ha svar på. Man krävde ännu en gång att jag skulle redogöra för varje separat insättning på samtliga tre konton. I runda slängar ettusenfemhundra poster, vissa två och ett halvt år tillbaka i tiden.
http://helenaedlund.se/kriget-mot-swish-hororna-har-inletts/

Men det kanske man skyddar sig från om man har ett bolag registrerat?
Citera
2020-08-24, 17:27
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Swish-journalister hade inte behövts om inte etablerade medier hade för vana att leka Kina 2.0.

Självklart gör systemet allt för att tysta alla kritiker så nu får Skatteverket agera grindvakt åt den vänsterliberala PK-hegemonin.
Citera
2020-08-24, 17:36
Medlem
Imnshos avatar
Men hur mycket drar hon in då på sin "hobby"? Bärplockning är obeskattat upptill 12500 kr per år, nånstans där är det väl rimligt att hobbyn kan dra in utan att RSV är där med sina klåfingrar.

Drar hon däremot in typ 50.000 eller 100.000 är det väl en annan femma. Då är det väl bättre att hon kör i eget bolag?
Citera
2020-08-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Men hur mycket drar hon in då på sin "hobby"? Bärplockning är obeskattat upptill 12500 kr per år, nånstans där är det väl rimligt att hobbyn kan dra in utan att RSV är där med sina klåfingrar.

Drar hon däremot in typ 50.000 eller 100.000 är det väl en annan femma. Då är det väl bättre att hon kör i eget bolag?

Fast nu handlar det om att människor skänker pengar till någon som gör något som i de flesta fallen är tillgängligt för alla.

Som att måla med kritor på en trottoar där det är frivilligt att lägga en slant i hatten.

Socialdemokratin har längtat efter detta.
Citera
2020-08-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Tror du verkligen att hon kan leva på den bloggen ?

Jag har inte gjort någon studie av denna bloggerska så kan inte ge dig något bra svar på frågan.
Gissningsvis har pengarna en betydelse eftersom hon vill att folk swishar.
Citera
2020-08-24, 18:01
Medlem
Det stora problemet i det här att att Skatteverket väljer att kalla såväl tagna lån som returer av köpta varor för "inkomst".

Skatteverket nöjer sig inte ens med att bara räkna på det som swishats in på det särskilda swishkontot utan räknar ALLA pengar in på ALLA konton som inkomst.

Helena Edlund: "Retur av tröja, in på kontot 349 kr"

Skatteverket: "Inkomst av tjänst, 349 kr skall beskattas"

DET är fult så det förslår av myndigheten men inget som Helena är ensam om att ha drabbats av och alla, oavsett vad man tycker om hennes texter, borde vara upprörda över DEN saken.

Nu får vi hoppas att någon jurist som är kunnig på området tar sig an hennes fall gratis.
Citera
2020-08-24, 18:01
Medlem
Grattis till familjen Bonnier. You got the Power.
Citera
2020-08-24, 18:04
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Regeringen gör allt för att kväsa oliktänkande. Sånt här drabbar aldrig opinionsbildare med ”rätt värdegrund”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in