2020-08-24, 17:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad i hela friden har du fått detta ifrån?

Detta var den första människan som bekräftats smittad två gånger och han fick inte ens symptom andra gången.

Det har det skrivits en del om bland annat här på flashback, men även i andra forum runt om i världen. Sedan är jag inte så säker på att detta är första "bekräftade" fallet. Jag hörde talas om det här redan i april att folk antogs ha blivit smittade två gånger. Problemet är ju just det att få det bekräftat. Det krävs alltså att man först ska ha blivit sjuk. Därefter fått smittan bekräftad. Därefter ska man fått bekräftat att man blivit frisk. Allra helst ska man blivit bekräftat frisk vid flera upprepade tillfällen för att ställa det utom rimligt tvivel att man inte bär på smittan längre. Därefter ska man ha blivit bekräftat sjuk igen. Det är sannolikt en mycket stor mängd människor som blivit sjuka två gånger vid det här laget. Ibland är det svårt att bevisa att det är på ett visst sätt, men det är också förbannat svårt att bevisa att det INTE är på ett visst sätt. Det här med evidens kan användas både för och emot.
Citera
2020-08-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Visst, man kan inte tvinga folk att testa sig men jag tror att den låga nivån avspeglar FHM:s attityd till detta. Jag skulle vilja påstå att FHM har påverkat samhället mer. I en negativ riktning tyvärr på ett obehagligt sätt nästan. Det märks tydligt inte bara rent allmänt utan även i tråden.

Så är det tyvärr, det är också därför Sverige har haft så mycket döda och fall, för Folkhälsomyndigheten inte har tagit detta på allvar vilket gjort att många svenskar trott samma sak.
Därför har Sverige exempel fortfarande 13 gånger +fall än Norge idag, fortfarande alltså efter 6 månader med Corona och samma svenskar tror att Sverige gjort bättre än Norge!
Citera
2020-08-24, 17:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, det är ju en strategi som Sverige delvis anammade. Men jag antar att du menar att FHM och Socialstyrelsen hade kunnat vara lite tydligare och skarpare i sina rekommendationer.

Ingen med covid-19 läggs in på sjukhus, vid allvarliga symptom kan jourhavande läkare ordinera morfin om så önskas.

Sjukhusen hade kunnat jobba på som vanligt och upprätthålla den normala vården.

Med reservation för ev. etiska felsteg vad gäller några fall av gamla gamla och sjukhusvård, (ett sådant fall utreds av IVO), så fortsatte sjukvården att använda sig av sina vanliga medicin-etiska bedömningar, även när pandemin rasade som värst i Sverige. Mao så fick inte personer, som, hur som helst, inte skulle kunna överleva respiratorbehandling ingen sådan behandling. Äldre äldre flyttades inte ifrån sina särskilda boenden till sjukhus för att få syrgasbehandling, utan de fick det på plats istället. I de fall där inte syrgasbehandling hjälpte och personen inte skulle klara av respiratorbehandling så satte man in palliativ vård istället.
Citera
2020-08-24, 17:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, där sprack väl definitivt "drömmen" om flockimmunitet genom nedsmittning?
https://www.di.se/live/forskare-en-person-har-smittats-tva-ganger-forsta-bekraftade-fallet/

Har ju visserligen skrivits en del om detta sedan tidigare, men då har det varit delade meningar om personerna som påståtts blivit sjuka två gånger, i själva verket bara blivit smittade en gång och aldrig friska.

Tror vi får ställa vårt hopp till bra och och effektiva vacciner. Kanske måste vi låta oss vaccineras två gånger om året för att få ett skydd. Det är ett jävla skitvirus det här. Man undrar vad det är för skit som kineserna släppt loss egentligen. Framställt i lab?

För att ytterligare strö salt i såren verkar det vara så att de som en gång blivit smittade av viruset tycks få svårare infektion den andra gången de blir smittade. Det är alltså inte så att kroppen känner igen viruset och går till angrepp direkt, utan det är snarare så att kroppen redan brutits ned inkl de inre organen, så andra gången kan det vara klippt om man blir sjuk. Inte kul för de uppskattningsvis cirka 1 miljon personerna i Sverige som varit smittade. Jag bävar för vad detta kommer innebära för framtiden.

Nu har du redan bevisat om och om att du antingen inte kan läsa eller att du medvetet ljuger. Visa gärna var det står om att detta första bekräftade fall av återinfektion gav svårare sjukdom andra gången.

Du behöver inte visa för det finns inte. Personen var symptomfri andra gången.
Citera
2020-08-24, 17:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu har du redan bevisat om och om att du antingen inte kan läsa eller att du medvetet ljuger. Visa gärna var det står om att detta första bekräftade fall av återinfektion gav svårare sjukdom andra gången.

Du behöver inte visa för det finns inte. Personen var symptomfri andra gången.

Nu är det ju faktiskt du som inte kan läsa. Var vänlig och läs mitt tidigare inlägg en gång till och återkom sedan om det är något som är oklart. Tyckte jag uttryckte mig tydligt.
Citera
2020-08-24, 17:34
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu kom Norges siffror som inte uppdaterat sedan fredags
+0 döda
+0 iva
+51 fall

Förra måndag var det +55 fall

Jag hade gärna se någon ställa hela Norges regering och deras FHM inför rätta, varför låter dom folk bli smittade? Helt sjukt, vill dom ha död på sin befolkning?
Citera
2020-08-24, 17:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
De hittade en rad skillnader i viruset från det att hen infekterades första gången till hur det såg ut andra gången. Vilket, om det innebär att man kan bli återinfekterad av olika virusstammar, torde göra dig något orolig.

Ja, men inte orolig för egen del. När jag låg sjuk var jag, iof, väldigt trött, men retade mig mest på den "lilla envisa corona-bjäbb-hunden" som bitit sig fast i med underben och låg och stirrade på mig hela tiden, tills den slutligen självdog efter 2-3 veckor. Hen som återsmittats fick ju inte ens några symptom. Men att jag skulle kunna bli smittsam igen, bekymrar mig för andra människors del. Så det blir bara att fortsätta, som iof redan planerat, med att hålla avstånd och följa övriga rekommendationer, inklusive att bära munskydd i rusningstrafik i kollektivtrafiken, om sådan rekommendation skulle komma centralt eller lokalt.
Citera
2020-08-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Nyfiken på vad har Norge för ytterligare restriktioner på restauranger förutom att de inte serverar alkohol efter 00:00
Jag gjorde en snabb sökning över spörsmålet:

"Minimum en meter avstand""
Smittevern i serverings- og restaurantbransjen - covid-19 - tilsyn (pdf)
https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/anbefalinger-og-beslutninger/Smittevern%20i%20serverings-%20og%20restaurantbransjen%20-%20covid-19%20-%20tilsyn.pdf?download=fals e

Regler Oslo:
From and including 8 August at 24:00 the following conditions apply to be able to serve alcohol:

It is forbidden to serve alcohol after 24:00
Only those having registered with Næringsetaten may serve alcohol.
There is no requirement for food service in order to serve alcohol.
Serving of alcohol must take place at table service, this requirement does not apply to serving food. There shall be seating for all guests.
Basic infection control requirements must be met.
Separate infection control risk assessments must be prepared.
Routines shall be established for good hygiene and good cleaning, and compliance with these routines shall be ensured.
There should be at least 1 metre distance between people, even within a group, unless they are part of the same household.
No more than 20 people may be part of the same group.
https://www.oslo.kommune.no/english/coronavirus/rules-for-restaurants-and-licensed-premises/#gref
Citera
2020-08-24, 17:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag ifrågasätter starkt att det här fallet av reinfektion skulle vara det första "bekräftade" fallet.

Det här har varit vida känt i flera månader.

https://www.news-medical.net/news/20200720/Doctor-in-Israel-reinfected-with-COVID-19-three-months-after-recovering.aspx

Allt beror visserligen vad för slags krav man har på ordet "bekräftad". Har man som krav på att det ska genomföras 1000 tester för att först bekräfta smitta därefter 1000 tester på bevisad icke smitta, för att avrunda med ytterligare 1000 tester på återsmitta. Ja, då lär man inte finna många fall...
Citera
2020-08-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Källan är Worldometer. Den är inte uppdaterat för dagens siffror men ändå trenden syns tydlig.

Men seriöst!
Om man nu använder worldometer så ser man ju också tydligt där att antalet nya fall sjunker.
Jag förstår verkligen inte hur vissa kan hitta ökande siffror i uppenbart sjunkande siffror..
Citera
2020-08-24, 17:40
Medlem
Testonios avatar
Första bekräftade fallet på återinfektion:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-24/hong-kong-reports-first-coronavirus-re-infection-in-it-worker

Grattis alla suckers som åkte på det i våras.
Citera
2020-08-24, 17:41
Medlem
Beaver14s avatar
Det är ju populärt att länka twitterinlägg här. Så jag kan fortsätta med den traditionen och länka till en Yale-professor som förklarar varför dagens nyhet om den återinfekterade personen är mycket goda nyheter för immuniteten.

Citat:
A first case of #COVID19 reinfection from HKU, with distinct virus genome sequences in 1st and 2nd infection (142 days apart). Kudos to the scientists for this study.

This is no cause for alarm - this is a textbook example of how immunity should work.

Förklaringen fortsätter i flera inlägg
https://twitter.com/VirusesImmunity/status/1297890418168860674?s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in