2020-08-24, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Varför 10% lågriskfond?

Ett låst konto som står i barnens namn. Inget jag räknar med egentligen. Burde inte nämnt det, men gjorde det eftersom det mesta av pengarna kommer från mig.

Det var inte jag som öppnade det dock, men jag är skenheligt positiv till det.

Vi säger såhär, de pengarna kommer bli små jämfört med vad de kommer ärva.
Citera
2020-08-24, 14:17
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Är det inte de som vägrar tro att deras framgång har med tur att göra som har behov av ego?

Jag har inga som helst problem med att erkänna att det är en portion tur att jag har vad jag har idag.

Du skriver däremot ganska ofta hur skicklig du är.

Nåja, du är rätt ödmjuk om man jämför med gänget som gör 1% om dagen.

När man talar om trollen.... Klart du tar åt dig. Och kanske borde du också det.

Det är du som anser det vara skicklighet att spöa några jävla hjärndöda index. Jag anser mig inte skicklig och har aldrig sagt så heller vad jag minns. Så du halmgubbar som alltid.
Citera
2020-08-24, 14:36
Medlem
Slå index en eftermiddag är inte samma som att slå det konsekvent över tid.

Slår du index med råge över en 30 års period kan vi börja fundera på att bli imponerade TS.
Citera
2020-08-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Slå index en eftermiddag är inte samma som att slå det konsekvent över tid.

Slår du index med råge över en 30 års period kan vi börja fundera på att bli imponerade TS.

ok, kom tillbaka till den har traden om 30 ar.
Citera
2020-08-24, 14:49
Medlem
Tropicalss avatar
Grejen är att folk som slår index alltid ser detta som en bekräftelse på att just "jag" är en bättre investerare är genomsnittet. Sanningen är istället en produkt av sannolikhetslära. Vi vet att en viss andel investerare kommer att lyckas bättre än index. Desto längre tidsspann som vi tittar på desto lägre är denna andel. Det vill säga att om hälften av de aktiva investerarna lyckas slå index år 1 (det gör inte hälften) så är det en stor andel av dessa som tror sig vara bättre på aktiehandel än den halvan som inte slog index trots att 50% av alla apor/bläckfiskar hade lyckats pricka exakt lika rätt. Det handlar alltså istället om psykologi, folk vill gärna se sina bedrifter i ett gott ljus när de lyckats med något.
Citera
2020-08-24, 15:29
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Slå index svårt över tid?
Ganska ny på börsen, men de fem senaste åren har jag slagit index (OMXS30 jämför jag med) vartenda år.
Just nu ligger jag 26.62% plus sen 1 januari. Ändå var jag inte särskilt aktiv under katastrofperioden i våras.
Kanske har haft tur, men har även åkt på en del rejäla smällar emellanåt.
Citera
2020-08-24, 15:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
När man talar om trollen.... Klart du tar åt dig. Och kanske borde du också det.
Inget rätt som vanligt.
Citat:
Det är du som anser det vara skicklighet att spöa några jävla hjärndöda index.
Jaså.

Så anser jag att det är tur eller skicklighet? Kan du bestämma dig för vilka halmgubbar du ska köra med?
Citat:
Jag anser mig inte skicklig och har aldrig sagt så heller vad jag minns. Så du halmgubbar som alltid.
Som alltid? Jomenvisst, projicera lagom.

Här är ett exempel där du sarkastiskt avfärdar att tur har med något att göra: (FB) Avanza Zero?

Du kan såklart inte redogöra för din flummiga investeringsfilosofi men bra är den minsann. Superduperbra.

Du är ett typexempel på survivorship bias.

Och nu även Dunning Kruger.
Citera
2020-08-24, 15:48
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Inget rätt som vanligt.

Jaså.

Så anser jag att det är tur eller skicklighet? Kan du bestämma dig för vilka halmgubbar du ska köra med?

Som alltid? Jomenvisst, projicera lagom.

Här är ett exempel där du sarkastiskt avfärdar att tur har med något att göra: (FB) Avanza Zero?

Du kan såklart inte redogöra för din flummiga investeringsfilosofi men bra är den minsann. Superduperbra.

Du är ett typexempel på survivorship bias.

Och nu även Dunning Kruger.

Du valde att svara ju. Det säger allt.

Lol du satt verkligen läste igenom alla mina inlägg manuellt? Och det där var det bästa du kan komma med?

Jag ser heller inte att jag kallar mig skicklig. SÅ DU HALMGUBBAR IGEN!!! Tvärtom påstår jag med glimten i ögat att självutnämnda experter (som du) alltid bashat mina investeringar och sedan fått äta upp det.

Så här har det gått senaste 3 månaderna. Knappast bra. Men bättre än Avanza Zero som du har. Och stackars den stackare som haft Avanza Global.

https://imgur.com/a/dlGadCX
Citera
2020-08-24, 15:56
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du valde att svara ju. Det säger allt.

Lol du satt verkligen läste igenom alla mina inlägg manuellt? Och det där var det bästa du kan komma med?

Jag ser heller inte att jag kallar mig skicklig. SÅ DU HALMGUBBAR IGEN!!! Tvärtom påstår jag med glimten i ögat att självutnämnda experter (som du) alltid bashat mina investeringar och sedan fått äta upp det.

Så här har det gått senaste 3 månaderna. Knappast bra. Men bättre än Avanza Zero som du har. Och stackars den stackare som haft Avanza Global.

https://imgur.com/a/dlGadCX
Alla dina inlägg? Så många gånger har du och jag inte tjafsat.

Det bästa var när ditt argument löd att du inte bryr dig om undersökningar.

Annars tror jag inte att jag sett något argument från dig.

Jag har mest sett inlägg precis som i denna tråd där du inte kommer med någonting alls. Edit: Förutom att åter igen berätta om hur bra du är, såklart.
Senast redigerad av CelenoII 2020-08-24 kl. 16:02.
Citera
2020-08-24, 16:11
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Alla dina inlägg? Så många gånger har du och jag inte tjafsat.

Det bästa var när ditt argument löd att du inte bryr dig om undersökningar.

Annars tror jag inte att jag sett något argument från dig.

Jag har mest sett inlägg precis som i denna tråd där du inte kommer med någonting alls. Edit: Förutom att åter igen berätta om hur bra du är, såklart.

Jag konstaterar i första inlägget att vissa klår index (jag har gjort det över en lång period) och de som inte gör det gärna vill bortförklara sina egna val med att man har otur/ de andra har haft tur. Du svarar direkt på det och försöker sedan göra tråden till offtopic om min skicklighet.
Citera
2020-08-24, 16:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag konstaterar i första inlägget att vissa klår index (jag har gjort det över en lång period)
Ingen har påstått annat. Apropå de där halmgubbarna.
Citat:
och de som inte gör det gärna vill bortförklara sina egna val med att man har otur/ de andra har haft tur.
Så här skrev du:

Citat:
Oj vad upprörda folk blir att vissa spöar index. Givetvis rationaliseras det som tur. I stället för att fråga sig varför den egna avkastningen suger och varför man plockar skitaktier/fonder konstruerar man en egen värld där investeringsval enbart beror på slumpen. Allt för att skydda sitt ego.
Är det något argument som döljer sig här eller är det dina känslor du vill prata om?
Citat:
Du svarar direkt på det och försöker sedan göra tråden till offtopic om min skicklighet.
Var mitt svar oresonligt tycker du?
Citera
2020-08-24, 16:26
Bannlyst
Mycket få blir rika på börsen. För merparten är det a waste of time som inte ger vinst alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in