2020-08-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Ja, men skumt att hon bytte till just DEN dialekten.
Hon har bott i Stockholm sedan mitten av 90-talet och dessutom varit ihop med Erik (som pratar väldigt bred stockholmska) i en 7-8 år. Inte så konstigt om dialekten smittat av sig
Citera
2020-08-24, 13:54
Medlem
mjukmjukares avatar
Men ingen kan väl ha missat att hon talar ett omständligt artikulerande Kristina Lugn-wannabee språk.

Citera
2020-08-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DongJung
Hon har bott i Stockholm sedan mitten av 90-talet och dessutom varit ihop med Erik (som pratar väldigt bred stockholmska) i en 7-8 år. Inte så konstigt om dialekten smittat av sig
Jo, men det är inte vilken sorts stockholmska som helst. Det är inte mediefolk som direkt brukar prata så.
Om jag som ung kontorsråtta skulle flytta till Göteborg skulle jag förmodligen få ett släng av göteborgska, men jag skulle antagligen inte prata som hamnarbetarna.
Citera
2020-08-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Men ingen kan väl ha missat att hon talar ett omständligt artikulerande Kristina Lugn-wannabee språk.

Ja verkligen. Hon pratar som om Lugn skulle mikrodoserat amfetamin.
Citera
2020-08-24, 23:23
Medlem
Är de bara jag eller verkade hon helt off i "kvartssamtalet" på SVT play?
Pratar otroligt långsamt och ser nästan nyvaken ut, håret åt alla håll och verkar allmänt seg.
Citera
2020-08-24, 23:53
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Jag är Stockholmare och jag tycker att det låter som att Lotta pratar bred stockholmska. Därför blev jag förvånad när jag fick reda på att hon är från Göteborg.
Nu tittade jag på Kvartsamtalet där Lotta var gäst och då spelade de upp ett klipp från 1995 där Lotta var med. I klippet pratar hon ganska snabb göteborgska.

Det är ju vanligt att man ”slipar bort” sin dialekt till nån slags rikssvenska, men att gå från snabb göteborgska till släpig stockholmska måste va rätt ovanligt.

Jag är från gbg och jag tycker att variationerna inom dagens göteborgska är stora, framför allt mellan olika generationer, men naturligtvis också mellan motpolerna på utbildningsnivåskalan(/skalan för socioekonomisk tillhörighet).

Så har det nog alltid varit, men jag tror att internet accelererat utvecklingen rejält. Jag hör många infödda göteborgare i tjugoårsåldern på spårvagnen som pratar någon "snapchatsgöteborgska" eller vad vi ska kalla den som är mycket långt ifrån Lasse Brandebys eller Claes Malmbergs tal.

Jag vet en norrlänning som började prata bred göteborgska efter bara några år, med brasklappen att norrländskan ibland lyser igenom, eller ofta kan anas i bakgrunden om man lyssnar efter den.

Jag tycker att det är samma med Lundgren. Jag har faktiskt hört folk här i gbg som pratar liknande utan att ha spenderat flera år i huvudstaden. Förmodligen en medveten social markör i de flesta fall, men i Lottas fall kan det väl också handla om att hon har en utvecklad förmåga att mer undermedvetet synkronisera till sin omgivning. Jag har träffat många människor som är bra på att anamma dialekter, exempelvis en holländare som bodde i London och uppvisade en imponerande känsla för talmelodi, etc. på kort tid.

Detta inlägg är såklart helt anekdotiskt, skulle vara intressant att höra en språkvetare kommentera fallet Lotta Lundgren.
Citera
2020-08-25, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag tycker att det är samma med Lundgren. Jag har faktiskt hört folk här i gbg som pratar liknande utan att ha spenderat flera år i huvudstaden. Förmodligen en medveten social markör i de flesta fall, men i Lottas fall kan det väl också handla om att hon har en utvecklad förmåga att mer undermedvetet synkronisera till sin omgivning. Jag har träffat många människor som är bra på att anamma dialekter, exempelvis en holländare som bodde i London och uppvisade en imponerande känsla för talmelodi, etc. på kort tid.
Jo, men min poäng är att jag tycker det verkar märkligt att den typen av människor Lotta borde ha umgåtts med inte borde prats den typen av stockholmska hon pratar.
Citera
2020-08-25, 00:15
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Jo, men min poäng är att jag tycker det verkar märkligt att den typen av människor Lotta borde ha umgåtts med inte borde prats den typen av stockholmska hon pratar.

Just det, tänkte komma in lite mer på det, men tappade tråden.

Min intention var att reflektera över hennes dialekt från ett göteborgskt perspektiv, och det jag inte kom till i mitt inlägg var att det kanske är hur hennes ursprungliga dialekt har blandats med senare influenser som lett till hennes sätt att prata idag. Jag tycker nämligen att det finns vissa göteborgska (om än subtila) inslag i hennes nuvarande dialekt, men det kan väl också handla om att jag undermedvetet försöker hitta dessa inslag.

Men min poäng är att hennes unika blandning (alltså från hennes unika erfarenheter och hjärna) har gett upphov till detta sätt att prata.

I grunden håller jag nämligen med dig, det är lite konstigt att hon pratar som hon gör.

Edit: läste vad jag precis skrivit ovan, och det var ju makalöst intetsägande. Borde nog sova nu.
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2020-08-25 kl. 00:22.
Citera
2020-08-25, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Just det, tänkte komma in lite mer på det, men tappade tråden.

Min intention var att reflektera över hennes dialekt från ett göteborgskt perspektiv, och det jag inte kom till i mitt inlägg var att det kanske är hur hennes ursprungliga dialekt har blandats med senare influenser som lett till hennes sätt att prata idag. Jag tycker nämligen att det finns vissa göteborgska (om än subtila) inslag i hennes nuvarande dialekt, men det kan väl också handla om att jag undermedvetet försöker hitta dessa inslag.

Men min poäng är att hennes unika blandning (alltså från hennes unika erfarenheter och hjärna) har gett upphov till detta sätt att prata.

I grunden håller jag nämligen med dig, det är lite konstigt att hon pratar som hon gör.
Ja sant. Jag håller med om att man nog hör en viss göteborgska i sättet att prata också. Kanske inte så mycket i dialekten utan i melodin eller vad man kallar det för.
Fredrik Lindström borde göra en programserie om Lottas dialekt.
Citera
2020-08-25, 00:26
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ja sant. Jag håller med om att man nog hör en viss göteborgska i sättet att prata också. Kanske inte så mycket i dialekten utan i melodin eller vad man kallar det för.
Fredrik Lindström borde göra en programserie om Lottas dialekt.

Haha, ja, det hade varit kul om han djupdök i hennes dialekt i ett specialprogram. Jag hade tittat!

Kanske rent av en serie om människor med konstiga sätt att prata där hon ägnas ett avsnitt.
Citera
2020-08-26, 14:12
Medlem
Är vansinnigt irriterad på hennes och Eriks medverkan i Alla mot alla. Hon sitter och trånar efter Eriks fantastiska svar och tycker han är såååå intelligent! Han ser ut som en förvirrad fjant som råkar hitta rätt svar på frågorna. Det kryper i hela kroppen på mig när jag ser deras samspel örk!
Citera
2020-09-08, 12:28
Medlem
bokhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormvind123
Är de bara jag eller verkade hon helt off i "kvartssamtalet" på SVT play?
Pratar otroligt långsamt och ser nästan nyvaken ut, håret åt alla håll och verkar allmänt seg.

Har stött på henne irl och tycker Kvartsamtalet ligger väldigt nära hur hon pratar och beter sig normalt. Hon ger ett lite disträ intryck.

Citat:
Ursprungligen postat av w_i_n_n_i_e
Är vansinnigt irriterad på hennes och Eriks medverkan i Alla mot alla. Hon sitter och trånar efter Eriks fantastiska svar och tycker han är såååå intelligent! Han ser ut som en förvirrad fjant som råkar hitta rätt svar på frågorna. Det kryper i hela kroppen på mig när jag ser deras samspel örk!

Ja verkligen! Deras samspel känns lite utspelat vid detta lag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in