2020-08-24, 13:16
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating

De är bara transaktioner som uttryckligen är skattepliktiga som skall beskattas, allt annat är skattefritt.

Det Skatteverket gör nu är att omtolka själva handlingen/begreppet gåva till att bli något helt annat.
En youtuber eller Swishjournalist gör något uppskattat och får gåvor, då är det helt plötsligt skattepliktigt pga att gåvorna är så pass många och blir till höga belopp.
En helt orimlig tolkning om du läser lagtext och titta på vad en gåva är.
För att den skall bli det behöver lagen ändras och gåvoskatt återinföras och regleras beloppsmässigt. Det gör riksdagen och inte skatteverket.
Det spelar idag ingen roll om du skänker 50 kr eller 50 milj kr så länge de sker frivilligt.
Att en författare/journalist låter dig läsa deras alster på nätet ändrar inget i princip. Givandet är frivilligt det är inget köp.

Huvudregeln är att man betalar skatt på alla inkomster som obegränsat skattskyldig i Sverige.(3:8 IL). För att det ska vara skattefritt krävs att du visar att du har ett undantag i 8 kapitlet, gåvor (och exempelvis arv) finns i 8:2 IL.

Så tvärtemot vad du skriver inledningsvis. Det är du som har bevisbördan för att ett undantag gäller. Bördan hoppar visserligen vilket prästens inlägg också visar. Skatteverket ber henne styrka att de inkomster hon fått är skattefria.

Hänvisade tidigare till skatterättsnämndens avgörande från 2016 där donationer från en donationsknapp i samband med streaming ansetts vara skattepliktiga. ”Först kom de för streamarna men jag sa inget för jag var inte steamer, sen kom de för podcasterna...”

I alla fall att det ska vara en gåva ska tre kriterier vara uppfyllda. Dessa är:

1. Att det sker en förmögenhetsöverföring,
2. som är frivillig,
3. i syfte att enbart gynna mottagaren – utan att kräva någonting tillbaka (gåvoavsikt).

De första två räcker alltså inte om du inte fixar den tredje punkten. Swishjournalister får betalt av vissa frivilliga men det är väl ingen tvekan om att man gör det för man uppskattar deras arbete. Gåvan skulle med stor sannolikhet inte ske utan att mottagaren producerar något man uppskattar utan det är just förväntan om att det kommer av det man gillar eller gillat som gör att man betalar. Så är det ytterst sällan inom de vi vanligen kallar gåvor.
Citera
2020-08-24, 13:20
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Tvärtom är man en nyttig idiot om man anser globalism är något som gagnar den lilla människan.

Otroligt vad mycket dumhet det finns i världen...
Citera
2020-08-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Jag skulle nog tyvärr sticka ut hakan och säga att det finns ingen seriös skattejurist som håller med dig.

Vi har en omfattande praxis på såväl remuneratoriska gåvor som rätt skattesubjekt, se exempelvis Fader Gunnar-målet från 1962.

Eller alla färska mål - även från högsta instans - om förvärv av aktier i arbetsgivarens bolag till underpris, där det har konstaterats att någonstans blir underpriset så stort att det rimligen inte KAN vara ersättning för tidigare eller kommande arbete utan istället just en skattefri gåva.

Här finns ingen konspiration, inget brott mot legalitetsprincip eller liknande. Inkomsterna är skattepliktiga, helt enkelt.
Återigen är du och andra ute och vill göra en analogi som inte går.
Det du anför har ingen bäring öht då gåvogivarna inte har någon koppling öht till mottagaren. Att prata om underpris vid aktieöverlåtelse är ovidkommande.
Gåvoskatten är generellt avskaffad.

Att du skulle bli skattskyldig för att någon vill ta del av dina alster Och som tack skänker dig en summa pengar är det centrala.
Att det helt plötsligt blir skattepliktigt pga du är skicklig och får många gåvor är en orimlig tolkning.
Citera
2020-08-24, 13:21
Medlem
Haddock93s avatar
Uppenbart att man försöker slakta upproret mot statsmakten. Vidrigt och auktoritärt.

Gör mig bara mer benägen än någonsin att stötta dessa opinionsbildare (Bard exempelvis) som inte styrs av staten via bidrag (mediastöden genom våra skattepengar). Rekommenderar er att göra samma sak. Titta på deras klipp, integrera med de på sociala medier om ni kan osv.

Måste dock säga att på sätt och vis är detta ett gott tecken på att ”de” (staten, djupa staten, 7-klövern osv) känner flåset i nacken och vi håller på att vinna.

Gammelmedias tid i rampljuset är förbi, just nu försöker man överleva genom att låta som alt-media och rapportera eländet som pågår i vårt land på riktigt. Man vill ha tillbaka högerväljare som läsare.

Tyvärr så är det för sent för MSM, dessa tillhör det förflutna.
Senast redigerad av Haddock93 2020-08-24 kl. 13:25.
Citera
2020-08-24, 13:22
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Hur är det med penninggåvor till våra politiska partier?

Insyn i hur politiska partier finansierar sin verksamhet
Citera
2020-08-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, jag förstår att du anser att Skatteverket är ute och cyklar, och det kanske de är också. Vi får se. Men juridik är sällan så glasklar som du vill göra gällande, framförallt inte skatterätt...

Jag tror, att om Skatteverket inte får igenom detta, så kommer lagstiftningen att ändras. För staten, regeringen, riskdagen, myndigheterna kommer aldrig acceptera att det växer upp en gråzon där folk kan bedriva näringsverksamhet utan att betala skatt. I synnerhet när det är så lätt att kolla upp verksamheten via hemsidor, kontoutdrag etc.
Det tror jag knappast då det handlar om småpengar.
Citera
2020-08-24, 13:24
Medlem
Lichtblicks avatar
Det enda det här kommer göra är att göra det svårare för YouTubers och folk som idag lever på swish bidrag.
Citera
2020-08-24, 13:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Hur är det med penninggåvor till våra politiska partier?

Om jag får en dyr bil av pappsen, ska den gåvan också beskattas?

Dessa borde definitivt beskattas då t.ex. bidragsgivare som LO betalar samtidigt som de har krav på motprestation från sossarna. Detta är dock långt värre än bara skattefusk, det är politisk korruption och en attack mot demokratin om vi nu hade haft det,
.
Citera
2020-08-24, 13:30
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det tror jag knappast då det handlar om småpengar.

Något tiotusental kronor i månaden och per individ - givet mängden wannabe influencers, YouTubers och sanningssägare där ute...

Helst plötsligt är det för många som livnära sig på ’gåvor’ från företag och följare.
Citera
2020-08-24, 13:32
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Det enda det här kommer göra är att göra det svårare för YouTubers och folk som idag lever på swish bidrag.

Sverige behöver fler hantverkare och sjuksköterskor - inte fler människor som tramsar runt på sociala medier och lever på bidrag.
Citera
2020-08-24, 13:32
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Dessa borde definitivt beskattas då t.ex. bidragsgivare som LO betalar samtidigt som de har krav på motprestation från sossarna. Detta är dock långt värre än bara skattefusk, det är politisk korruption och en attack mot demokratin om vi nu hade haft det,
.
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Insyn i hur politiska partier finansierar sin verksamhet
Tack för länk, men den leder tyvärr inte till någon information om huruvida de politiska partierna är skyldiga att betala skatt för de penninggåvor de får, eller om Skatteverket har inlett någon process för att säkerställa att de politiska partierna gör detta. Det anges enkom att partierna är skyldiga att redovisa sina intäkter.

Om jag tolkat inlägget av
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
-
rätt, så borde partierna vara skattskyldiga för penninggåvorna, liksom då även swishjournalister.
Senast redigerad av 80231 2020-08-24 kl. 13:39.
Citera
2020-08-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Huvudregeln är att man betalar skatt på alla inkomster som obegränsat skattskyldig i Sverige.(3:8 IL). För att det ska vara skattefritt krävs att du visar att du har ett undantag i 8 kapitlet, gåvor (och exempelvis arv) finns i 8:2 IL.

Så tvärtemot vad du skriver inledningsvis. Det är du som har bevisbördan för att ett undantag gäller. Bördan hoppar visserligen vilket prästens inlägg också visar. Skatteverket ber henne styrka att de inkomster hon fått är skattefria.

Hänvisade tidigare till skatterättsnämndens avgörande från 2016 där donationer från en donationsknapp i samband med streaming ansetts vara skattepliktiga. ”Först kom de för streamarna men jag sa inget för jag var inte steamer, sen kom de för podcasterna...”

I alla fall att det ska vara en gåva ska tre kriterier vara uppfyllda. Dessa är:

1. Att det sker en förmögenhetsöverföring,
2. som är frivillig,
3. i syfte att enbart gynna mottagaren – utan att kräva någonting tillbaka (gåvoavsikt).

De första två räcker alltså inte om du inte fixar den tredje punkten. Swishjournalister får betalt av vissa frivilliga men det är väl ingen tvekan om att man gör det för man uppskattar deras arbete. Gåvan skulle med stor sannolikhet inte ske utan att mottagaren producerar något man uppskattar utan det är just förväntan om att det kommer av det man gillar eller gillat som gör att man betalar. Så är det ytterst sällan inom de vi vanligen kallar gåvor.
Nej jag köper den inte den kopplingen du gör. Du använder specifika fall för att göra ett generell tolkning där du blir skattskyldig för att du är populär och får många donationer.
Att lägga ut en text eller för den delen ett filmat inslag som vem som helst kan ta del och där läsaren/tittaren frivilligt skänker pengar täcks inte av inkomstskattelagen.
Om du som influencers gör får reklampengar för att marknadsföra diverse produkter och tjänster hamnar vi i ett annat härad.

Det är inte förenligt vare sig med förutsägbarhet eller vad lagtexten säger.
Inte förenligt med legalitetsprincipen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in