Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Robotarna i RBS 98 ska tydligen dels kunna vara ganska bildsalstrande, dels kunna skjutas mot mål det inte kan se innan avfyrning.
Någon som vet hur det ser ut med datorkapacitet i robotarna? Jag tänkte att det kanske vore möjligt att göra dem mer medvetna om stridssituationen. Exempel: två jetflyg av någon typ ska bekämpas. Första roboten informeras om målens position och kurs samt informeras om vilket mål den ska prioriteras. Andra roboten, som avfyras sekunden efter, matas med samma information plus informationen att en annan robot redan är på väg mot ett av målen.
En annan sak, då systemet kan grupperas i en liten skogsglänta där robotarna inte ser så mycket mer än himlen rakt upp, skulle det vara användbart att ha en mast på bandvagnen som kan skicka upp en IR-sensor strax ovanför träden? Även om man får måldata från radar så kan det vara användbart att kunna låta robotarna se målet innan avfyrning.
Som jag har läst till mig så kan roboten bara ta emot uppgifter innan den avfyras. Sedan kan man välja att låsa på målet innan avfyring eller senare. Så informationen får man istället från sensorer och radar. Det du önskar finns på meteor och liknande robotar. Så där hade roboten blivit dyrare.
Ditt andra önskemål med radar på fordonet kommer Norge att få levererat. Först sa man att det skulle bli med en Giraff 4A på en uppskjuten mast. Men det nämns också annan typ av radar.
Vad jag förstår så kommer inte våra att direkt skydda brigaderna. Där det verkar som 8 st ska skydda patriot batterier. Norge ville först ha den på ett skyddat större fordon från Tyskland. Där de även ville ha några med våra Arthur lokaliseringsradar på också.
Men det senaste blir på 6 st M113F. En förstärkt och förlängd M113. Där de fyra robotarna hamnar i halvtäckta tuber. Med förmodligen egen radar. För 600 miljoner euro.
Deras system ska heta Falcon. Det finns bara tecknade bilder hur det ska ut. Ev har den visats upp på någon mässa nyligen.
Tycker den lösningen är intressant med egna fristående enheter till brigaderna. Där de även kan agera självständigt.