2020-08-23, 22:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det hänger ihop vare sig man vill eller inte.

Man kan inte som Tegnell stå och påstå att vi varit dåliga på att skydda de äldre, samtidigt som man tillåter en samhällsspridning i "lagom takt" och förespråka öppna skolor för att det då går snabbare att uppnå flockimmunitet. Det ena innebär tyvärr automatiskt det andra (hög smitta=många döda). Tror man något annat är man antingen helt dum i huvudet, eller så är man så naiv att det borde vara brottsligt.

Håller med, och speciellt som FHM och Socialstyrelsen inte ens gjorde något för att skydda de äldre, då i början när man släppte smittan fri i samhället. Man kontrollerade inte om personalen på äldreboendena och i hemtjänsten var införstådda med hygienrutinerna, eller om de hade tillgång till skyddsutrustning, tvål och handsprit. Man gick inte ut med någon rekommendation om besöksförbud. Man kontrollerade inte hur personalsituationen såg ut (som detta att det springer många olika vikarier hos de gamla, både i hemtjänsten och på boendena), och inte heller om personalen förstod svenska, hade någon form av relevant vårdutbildning o.s.v..

Man verkade bara ta för givet, att de enskilda utförarna inom äldrevård och hemtjänst skulle kunna styra upp detta själva. Men varken enhetschefer inom kommunen eller personer som mest vill tjäna pengar genom att öppna privata boenden, har kunnandet som krävs, för att avvärja en pandemi...
Citera
2020-08-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Syftar på hans siffror gällande immunitet som han tryckte upp i våra ansikten i våras.

Han har inte hävdat att vi har flockimmunitet så vitt jag vet, men däremot sagt att nivån som behövs kan vara klart lägre än 60%. Vilket inte verkar omöjligt med tanke på hur smittspridningen ser ut i Sthlm t ex där R-talet har legat under 1 ett bra tag nu. Så tycker nog inte Britton gjort bort sig.

"Enligt resultaten kan nivån för flockimmunitet kan vara betydligt lägre, omkring 40–45 procent, när det sker via smittspridning."

"– Flockimmunitetsnivån är lägre än vad man hittills trott, men även innan man uppnår den nivån har effekten av immuniteten i befolkningen en större reducerande effekt än vad man tidigare har trott, det visar våra resultat, säger Tom Britton till Life Science Sweden och fortsätter:"

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/725707/tom_britton_nivan_for_flockimmunitet_ar_lagre_an_v ad_vi_trott
Citera
2020-08-23, 22:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, mina vänner, då tror jag att vi kommer att få se en ökning av antalet insjuknade under veckan som kommer. Och ännu fler nästnästa vecka, då även dödstalen kommer att börja öka igen. Vi är inne för en lång och jobbig höst... Brace yourselves!

Högsäsong för spridning av luftvägsvirus i Sverige är december / mars. Men visst eländet kommer synliggöras tidigare, om vi inte är flock-immuna.
Citera
2020-08-23, 22:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Barn är inte skyddade från smitta bara för att de inte går i skolan.

Men då är det i alla fall upp till barnen själva samt deras föräldrar, att bestämma vilka risker de ska utsätta sig för. Idag tvingar ju kommunerna barnen till skolan (på order av FHM och regeringen), med hot om socanmälan annars. Det är hemskt.
Citera
2020-08-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej. Det finns med andra ord inga studier utan en skolstängning skulle - med dina ord - vara ett experiment.

Barn är inte skyddade från smitta bara för att de inte går i skolan.
Vi verkar som sagt överens om att ett experiment har utförts vilket var mitt initiala påstående så jag vet inte varför vi ska diskutera vidare.
Citera
2020-08-23, 22:54
Medlem
Anders Tegnell om smittspårningen

Citat:
– Skillnaderna är inte så stora. Det enda är vem som tar kontakterna. Det blir minst lika mycket ordning om du själv ringer till dina bekanta, säger statsepidemiologen.

I Sverige ser smittspårningen helt annorlunda ut, då det mesta av ansvaret hamnat på den insjuknade individen som själv får kontakta alla människor hen varit i kontakt med.

Enligt Anders Tegnell har Sveriges regioner lång erfarenhet av den här typen av smittspårning, som bland annat görs när någon blivit smittad av klamydia.

– Att lägga ansvaret på individen får bra effekter. Känner man personen som ringer upp tar man det på allvar. Är någon för dålig för att sköta smittspårningen då gör sjukvården det.

Mannen är helt galen, ingen gör smittspårningen på det sättet med ett potentiellt dödligt virus!

Det blir allt tydligare varför det går åt helvete i Sverige.
Citera
2020-08-23, 22:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Högsäsong för spridning av luftvägsvirus i Sverige är december / mars. Men visst eländet kommer synliggöras tidigare, om vi inte är flock-immuna.

Japp. Skolorna öppnade denna vecka, och därmed blev bussarna också fulla igen, i rusningstrafiken. Det kommer att visa sig i insjuknandestatistiken under den vecka som kommer, det är jag övertygad om... och sedan börjar dödsfallen öka veckan därpå.
Citera
2020-08-23, 22:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men då är det i alla fall upp till barnen själva samt deras föräldrar, att bestämma vilka risker de ska utsätta sig för. Idag tvingar ju kommunerna barnen till skolan (på order av FHM och regeringen), med hot om socanmälan annars. Det är hemskt.
I vilket fall är det ohållbart att mer eller med mindre stänga alla skolor i ett år eller mer, med en så pass otydlig hotbild som det ändå är.
Citera
2020-08-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag argumenterar inte.
Du kan säga vad du vill om den där rapporten, spelar ingen roll för mig.

Förstår inte varför du har sådana problem med det?
Kan du inte bara erkänna att FHM har rätt och du hade fel.
Nej, har man rätt även uran bevis eller även om bevisen är felaktiga så behöver man ju inte argumentera.
Citera
2020-08-23, 22:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, har man rätt även uran bevis eller även om bevisen är felaktiga så behöver man ju inte argumentera.

Min ståndpunkt är att FHM tog ett beslut baserat på den fakta som fanns för tillfället.
Sen visade det sig också vara rätt.

Vad vill du ha sagt?
Citera
2020-08-23, 23:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vi verkar som sagt överens om att ett experiment har utförts vilket var mitt initiala påstående så jag vet inte varför vi ska diskutera vidare.

Du förstår ju inte vad hon skriver.
Citera
2020-08-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Min ståndpunkt är att FHM tog ett beslut baserat på den fakta som fanns för tillfället.
Sen visade det sig också vara rätt.

Vad vill du ha sagt?
Du begriper inte vad som diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in