2020-08-23, 22:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är du som är lite bakom om du anser att man kan bortse från etik och moral om det råkar bli bra tillslut.
Och förutom att vara arrogant så har du inte framkommit med något som motsäger att jag har ar rätt när jag säger att inget vetenskapligt underlag fanns vid tidpunkt för beslut.

Och att du sen spånar iväg åt alla möjliga håll inte relevanta för disskusionen är inga argument utan får dig bara att framstå som rätt löjlig.

Förlåt men jag orkar inte diskutera med någon som jämför beslutet att hålla skolorna öppna med roulette.

Det fanns ett underlag och det kom från WHO.
Citera
2020-08-23, 22:06
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
20-29 åringar driver smittan och varningarna duggar tätt. Blir det en repris av "Vi såg det inte komma" i höst?

Notre Dame shares new Covid-19 infection data
Citat:
Over the last 20 days, The University of Notre Dame has confirmed more than 400 coronavirus cases in its campus community.
There has been 408 confirmed cases since Aug. 3, the school said on its online dashboard.

Georgia Tech reports 33 new cases of Covid-19
Citat:
Georgia Tech has reported 33 new cases of Covid-19, including 17 members of a Greek organization.
This brings the total number of coronavirus cases at the university to 251.

East Carolina University moves to online instruction after "multiple" clusters on campus
Citat:
East Carolina University Interim Chancellor Ron Mitchelson announced in a letter today that they are moving to online classes, just two weeks after welcoming students back on campus.
"Throughout the summer, we planned and prepared our campus for the Return of Pirate Nation, and more than two weeks ago, we welcomed Pirates back to campus. We’ve completed two weeks of classes in our first eight-week block for the fall semester. However, during the last week we have experienced a rapid acceleration of Covid-19 cases, including multiple clusters,” Mitchelson wrote.
The letter went on to say that undergraduate classes have been suspended Monday and Tuesday of this week. Online classes begin on Aug. 26.

källa cnn
Citera
2020-08-23, 22:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Du anser att det är ok att använda barnen i Sverige som en kontrollgruppen för detta?
Förmodligen eftersom det är vad som skett och du framhåller det som positivt
Jag ställde en fråga till dig, men som vanligt har du inget svar.
Du vill att skolorna skulle ha stängts tills "definitivt vetenskapligt stöd framkommit" men vad det betyder har du uppenbarligen ingen aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur menar du att det ska komma definitivt vetenskapligt stöd när det gäller smittspridning i skolor om alla skolor hålls stängda 🤔?

Citat:
Det jag säger är att det inte fanns vetenskapligt stöd för vad undersökning du hänvisar till visar när beslut togs.
Dvs det var en chansning.
Du håller med men döljer fakta om det i svar som liknar noveller.
Och vad man skulle gjort istället?
Stänga skolan tills definitivt vetenskapligt stöd framkommit.
Citera
2020-08-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Förlåt men jag orkar inte diskutera med någon som jämför beslutet att hålla skolorna öppna med roulette.

Det fanns ett underlag och det kom från WHO.
Ditt tyngsta argument är en rapport från WHO som alla över 4 år redan vet inte gav något stöd för detta.
Förstår det blir jobbigt utan mer argument.
Citera
2020-08-23, 22:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jaså. För det ser ju inte riktigt ut som om
dödsfallen sticker iväg igen i södra Europa. Trots ett ganska stort antal smittade så verkar det vara få som dör.

Om inte viruset muterat och blivit något helt annat är det bara en tidsfråga. Dying ain't much of a living
Citera
2020-08-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag ställde en fråga till dig, men som vanligt har du inget svar.
Du vill att skolorna skulle ha stängts tills "definitivt vetenskapligt stöd framkommit" men vad det betyder har du uppenbarligen ingen aning om.
För att det självklart är en fråga jag inte ska svara på.
Det är upp till ansvariga att se till att besluten dom tar är säkerställt att inte orsaka skada.
Men du vidhåller att vi istället ska utföra experiment på våra skolbarn för att ta reda på detta.
Citera
2020-08-23, 22:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
20-29 åringar driver smittan och varningarna duggar tätt. Blir det en repris av "Vi såg det inte komma" i höst?

Kommer nog som ett brev på posten är jag rädd. Man vet ju mer och mer hur denna smitta fungerar och vilka långdragna förlopp vi pratar om. Har hört Tegnell tidigt i pandemin uttala sig om möjligheterna att kunna gasa och bromsa. Han har ju hela tidigt uttryckt målet att sjukvården ska hinna med. Dessvärre hjälper ju inte det på en sjukdom som i många fall saknar bot. Är bromssträckan flera månader lång är det en jävla risk att gå in i detta med den strategin dessutom. Drar det iväg, vilket en del befarar kommer man aldrig hinna bromsa innan det går fullständigt överstyr.
Citera
2020-08-23, 22:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ditt tyngsta argument är en rapport från WHO som alla över 4 år redan vet inte gav något stöd för detta.
Förstår det blir jobbigt utan mer argument.

Jag argumenterar inte.
Du kan säga vad du vill om den där rapporten, spelar ingen roll för mig.

Förstår inte varför du har sådana problem med det?
Kan du inte bara erkänna att FHM har rätt och du hade fel.
Citera
2020-08-23, 22:16
Medlem
DikTs avatar
Argh. Skämskudde som vanligt när Tegnell pratar i TV, som i Agenda ikväll.
Vad avundsjuk man blir på Tyskland. Ett rationellt land där saker blir gjorda. Saker som verkar helt omöjligt här.

Ett par pärlor från ikväll:
Man visar ett exempel på en person där ingen smittspårning skedde alls för 3 veckor sedan.

Tegnell:s respons:
1) Detta är lagreglerat och smittspårning måste ske.
30 sekunder senare:
2) Jaja för 3 veckor sedan hade vi ingen smittspårning, men nu är det på plats.
Jaha - så lagregleringen gällde inte för 3 veckor sedan?

Fråga från reportern:
"Varför kan vi inte inspireras av Tyskland som har kontroll, ordning och reda på smittspårningen och mycket lägre smittspridning än oss"?
Tegnell: Så jobbar vi inte i Sverige. Vi kan inte införa ett nytt sätt att jobba nu.

Då påminner man sig om det han sa någon minut tidigare igen (se punkt 2 ovan, vi har alltså nyss startat med detta).

Blir så matt av att lyssna på hans svammel.
Senast redigerad av DikT 2020-08-23 kl. 22:18.
Citera
2020-08-23, 22:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det skulle vara 0,5% döda av bekräftade fall. Vilket är en helt annan sak än andelen döda av totala fall, då alla länder fortfarande har ett mörkertal av lindriga fall. På worldometers kan man gå en på enskilda länder och se både bekräftade fall och bekräftade dödsfall varje dag i varje land. Har varit inne och kollat på ett antal länder, och tycker mig inte se någon betydande dödlighet någonstans, i vart fall inte i Europa.

Jag skrev om man hittar alla fallen (då blir CFR = IFR).
Citera
2020-08-23, 22:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Argh. Skämskudde som vanligt när Tegnell pratar i TV, som i Agenda ikväll.
Vad avundsjuk man blir på Tyskland. Ett rationellt land där saker blir gjorda. Saker som verkar helt omöjligt här.

Ett par pärlor från ikväll:
Man visar ett exempel på en person där ingen smittspårning skedde alls för 3 veckor sedan.

Tegnell:s respons:
1) Detta är lagreglerat och smittspårning måste ske.
30 sekunder senare:
2) Jaja för 3 veckor sedan hade vi ingen smittspårning, men nu är det på plats.
Jaha - så lagregleringen gällde inte för 3 veckor sedan?

Fråga från reportern:
"Varför kan vi inte inspireras av Tyskland som har kontroll, ordning och reda på smittspårningen och mycket lägre smittspridning än oss"?
Tegnell: Så jobbar vi inte i Sverige. Vi kan inte införa ett nytt sätt att jobba nu.

Då påminner man sig om det han sa någon minut tidigare igen (se punkt 2 ovan, vi har alltså nyss startat med detta).

Blir så matt av att lyssna på hans svammel.

Men vem kollar så svensk lagstiftning följs och har följts?
Citera
2020-08-23, 22:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
För att det självklart är en fråga jag inte ska svara på.
Det är upp till ansvariga att se till att besluten dom tar är säkerställt att inte orsaka skada.
Men du vidhåller att vi istället ska utföra experiment på våra skolbarn för att ta reda på detta.
På vilket sätt är då skolstängning inte ett experiment, menar du?
Kan du ge exempel på någon vetenskaplig studie om effekterna av skolstängningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in