Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Ja, det har FHM gjort, det är just därför dina domedagssiffror framstår som aningen komiska. Har du ens tagit reda på hur många 70+:are det finns i Sverige kan man fråga sig...
"I gruppen 70 år och äldre var dödligheten 4,3 procent, medan den var 0,1 procent bland personer yngre än 70 år."
1,6 miljoner ger vid ca 4,3 procent dödlighet ca 68 800 döda. Sedan sjunker ju inte dödligheten till 0,1 procent för de som är 69 år, utan den avtar succesivt med åldern.
Sedan tillkommer, förstås de ca 8 700 i övriga åldersgrupper. Det ger 77 600 döda i covid-19, sammanlagt, om vi inte gjort något. Det är ändå en anmärkningsvärt hög siffra som tangerar massdöd, även om jag erkänner att jag drog till med lite väl uppblåsta siffror, som hade sin grund i mina tidiga uppfattning om pandemin och dess dödlighet.
Men den stora dräparen, om vi släppt allting fritt, hade inte varit covid-19, i sig, utan konsekvenserna av en totalt kollapsad sjukvård. Så jag vidhåller att covid-19 är en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom. Regeringen och myndigheterna gjorde rätt i Sverige när de satte in vetenskapligt grundade, men balanserade åtgärder.