2020-08-23, 22:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, och då blir det upp till Henrik Jönsson att bevisa för Skatteverket att din donation inte kom som ett resultat av hans medborgarjournalistik, utan för att ni t.ex. - och nu lånar jag ditt exempel - i själva verket delar en restaurangnota.

Det kan ju inte han veta, det är endast gåvogivaren som vet motivet till gåvan men gåvogivaren. Men SKM kör ofta med omvänd bevisbörda vilket förstås är förkastligt.
Citera
2020-08-23, 22:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VFX
Skönt att man kan få riktiga ovinklade nyheter

Ja SVT ger oss vinklade nyheter och får bidrag från statskassan för att göra detta, alternativmedia får istället betala pengar till statskassan för sin insats. Inte direkt konkurrens på lika villkor.
Citera
2020-08-23, 22:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Jag tror inte det spelar någon roll om kreatören väljer att dela med sig av sin produktion helt eller delvis öppet, eller med fördröjning. Jag läser många inlägg som vill få till till en springande punkt, någon slags "aha, gottcha!" till Skatteverket. Det är lik förbaskat en ersättning som ges pga ett utfört arbete (en pod, Youtube-videor, blogg-poster, osv).

Hur blir det om man med Swish tex uppmanas att istället för blommor gratulera Birro med en liten penningåva av typen: Grattis på födelsedagen, En julhälsning?, Grattis på namnsdagen. Grattis till 5 år av skillsmässa! Gratta din hund på 7 årsdagen från mig!
Citera
2020-08-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja SVT ger oss vinklade nyheter och får bidrag från statskassan för att göra detta, alternativmedia får istället betala pengar till statskassan för sin insats. Inte direkt konkurrens på lika villkor.
Håller med dig fullständigt. Oberoende media är för mig ett ljus i mörkret
Citera
2020-08-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hur blir det om man med Swish tex uppmanas att istället för blommor gratulera Birro med en liten penningåva av typen: Grattis på födelsedagen, En julhälsning?, Grattis på namnsdagen. Grattis till 5 år av skillsmässa! Gratta din hund på 7 årsdagen från mig!
Mycket bra förslag!
Citera
2020-08-23, 22:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Det kan ju inte han veta, det är endast gåvogivaren som vet motivet till gåvan men gåvogivaren. Men SKM kör ofta med omvänd bevisbörda vilket förstås är förkastligt.

Jo, jag förstår att du tycker det hela ska avgöras mellan givare och mottagare. Men det är inte så många skattefrågor som avgörs på feeling. Oavsett vad man tycker om det i sak tror jag swishjournalister kommer att få det tuffare framöver.

Citat:

Jag gissar att Skatteverket avfärdar det som trams och kör på ändå.
Citera
2020-08-23, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast detta liknar mer en prenumeration.
Eller kan snickarArne göra likadant? Ge honom en gåva via swish och han blir så tacksam att han snickrar ett nytt badrum till dig?

Detta är betalning för hennes arbete.
Klart som fan det skall beskattas.
Hon livnär sig på detta.

Tror du verkligen att hon kan leva på den bloggen ?
Citera
2020-08-23, 22:18
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:

Nej, bevisbördan är inte omvänd, det är Skatteverket som ska göra sannolikt att inkomsten är skattepliktig och inte exempelvis härrör från en delad restaurangnota.

Tyvärr - för Henrik Jönsson alltså - är beviskravet normalt ”bara” just ”sannolikt”, det måste alltså inte vara styrkt bortom rimligt tvivel, men å andra sidan kan han ju alltid försöka slänga fram egen motbevisning som gör hans version MER sannolik.
Citera
2020-08-23, 22:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Många upprörda känslor i tråden, och man kan tycka vad man vill om såväl frågeställningen som företeelsen eller mottagaren.

Eller hitta på egna definitioner av vad som är en gåva respektive en ersättning för tidigare eller kommande arbete etc.

Jag tror dock inte att det finns någon agenda från Skatteverkets sida, helt enkelt därför att det rättsligt sett inte är någon som helst diskussion om att det rör sig om skattepliktig inkomst för mottagaren. Självklart är det skattepliktigt, oavsett hennes disclaimers. Livets regler etc.

Sen kan man naturligtvis ha synpunkter på det. Man kanske till och med BÖR ha synpunkter på det. Men det är en annan sak.

Tycker man det här är Solklart så bör man även tycka att det är Solklart att knattelag ska skatta på sina swishgåvor.
Citera
2020-08-23, 22:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jo, jag förstår att du tycker det hela ska avgöras mellan givare och mottagare. Men det är inte så många skattefrågor som avgörs på feeling. Oavsett vad man tycker om det i sak tror jag swishjournalister kommer att få det tuffare framöver.

Jag gissar att Skatteverket avfärdar det som trams och kör på ändå.

Ja staten är desperat som jag skrev tidigare, de behöver driva in mycket mer skatt för att skutan inte ska kapsejsa så vi kommer få se massor av nya skatter och höjda skattenivåer. Massinvandringen måste betalas helt enkelt.
Citera
2020-08-23, 22:28
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:

Intressant vinkling i all sin oskuldsfullhet. Faktiskt.

Om swishhoran själv skulle ge dessa tips exempelvis på sin blogg så tror jag inte att det håller.

Det kommer såväl Skatteverket som förvaltningsdomstolarna att se igenom - såvida inte en personlig relation kan göras sannolik.

Bättre då att låta folk ”fatta galoppen” på egen hand. Och då får nog Skatteverket väsentligt svårare att angripa belopp som swishats med vederbörliga hälsningar runt jul och födelsedag, det skulle jag faktiskt tro.

Då får ju de på något sätt bryta presumtionen att den som skickat pengarna är en vän, helt enkelt.

Ett bröllop exempelvis, det vore ju ett utomordentligt tillfälle för en swishhora att använda för att få skattefritt betalt för sina tjänster.
Citera
2020-08-23, 22:28
Medlem
SKV 2051 - T2 – Inkomst av tjänst för inkomstgivande hobby

Saxat från Skatteverket
Ja, du behöver betala skatt för donationer som dina följare frivilligt ger dig för att du har en streamingkanal, blogg, videoblogg och liknande.

Nota bene: 'och liknande täcker in mycket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in