2020-08-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Hennes journalistik kan man ju ta del av oavsett om man betalar eller ej. Eller har hon något låst material som enbart swishare får ta del av?

Frågan är vad man skulle få för läsbar journalistik om donationerna skulle upphöra.

Någonstans övergår den här typen av hobby till näringsverksamhet in i en ny affärsmodell som nu växer fram på internet på explosionsartat. Var och varannan vill få in dessa donationer för olika digitala verk som de tar fram på sin fritid.

Jag tycker skattefria donationer är jättebra, gillar även idén att kunna frivilligt donera till saker som jag tycker är bra och att skatteverket inte ska behöva ta en del av det. Men någonstans finns det en gräns hur långt man kan dra detta. Swish + bloggar/vloggar har skapat nya förutsättningar. Alternativen är att antingen beskatta donationer eller helt enkelt få dessa lirare att inse att de bedriver en näringsverksamhet.
Senast redigerad av sunnis 2020-08-23 kl. 21:45.
Citera
2020-08-23, 21:43
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Eftersom donationen i detta fall ges för en prestation så är det inte en skattefri gåva utan en skattepliktig inkomst av tjänst.
Problemet är förstås att SKM inte är tankeläsare, om jag ger Henrik Jönsson en gåva så är det bara jag som vet varför jag ger denna gåva.

Nej, och då blir det upp till Henrik Jönsson att bevisa för Skatteverket att din donation inte kom som ett resultat av hans medborgarjournalistik, utan för att ni t.ex. - och nu lånar jag ditt exempel - i själva verket delar en restaurangnota.
Citera
2020-08-23, 21:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Prästen Helena Edlund som driver en blogg har under en längre tid tagit emot gåvor via swish. Från henne sida:

Nu har skatteverket bestämt sig för att granska henne och då har de riktat in sig på alla insättningar på hennes konton och kommit fram till:

Hon menar nu att det här bara är första steget:

http://helenaedlund.se/kriget-mot-swish-hororna-har-inletts/

Vad tror ni? Är detta slutet för personer såsom Henrik Jönsson, Kateringa Janouch, Joakim LaMotte etc?

En sak är dock säker.
Regeringen o lojala tjänstemän på skatteverket har naturligtvis insett att detta måste beskattas.
För beskattas det så reduceras lönsamheten till 29-30%. O förhoppningsvis kan den fria oppositionen få en bredsida så den tystnar för gott.

Dessutom så kan man misskreditera. Vi kan då få läsa på Aftonbladet: Lamotte häktad för omfattande skattebrott. Dagens Industri förkunnar: Entrepenören Henrik Jönnson misstänkt o i förhör om systematiska skattebrott. DN kultur kan sedan slakta alla som haft ett Swishnummer uppe.

Det lär väl sedan bara bli Thomas Gur, Chang Frick som klarar sig.
Citera
2020-08-23, 21:47
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Det är väl högst rimligt att hon betalar skatt som alla andra.
Hon anser att bloggen är en bisyssdla och inte ger mer än under gränsen för vad man far ta in utan att skatta. Skatteverket lägger ihop med ett eller ett par andra helt privata swishkonton.
Citera
2020-08-23, 21:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Näringsvärksamhet syftar till att sälja varor och/eller tjänster. Vilka varor och/eller tjänster får man om man skickar en donation till denna kvinna?

Jag tror inte det spelar någon roll om kreatören väljer att dela med sig av sin produktion helt eller delvis öppet, eller med fördröjning. Jag läser många inlägg som vill få till till en springande punkt, någon slags "aha, gottcha!" till Skatteverket. Det är lik förbaskat en ersättning som ges pga ett utfört arbete (en pod, Youtube-videor, blogg-poster, osv).
Citera
2020-08-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
En sak är dock säker.
Regeringen o lojala tjänstemän på skatteverket har naturligtvis insett att detta måste beskattas.
För beskattas det så reduceras lönsamheten till 29-30%. O förhoppningsvis kan den fria oppositionen få en bredsida så den tystnar för gott.

Dessutom så kan man misskreditera. Vi kan då få läsa på Aftonbladet: Lamotte häktad för omfattande skattebrott. Dagens Industri förkunnar: Entrepenören Henrik Jönnson misstänkt o i förhör om systematiska skattebrott. DN kultur kan sedan slakta alla som haft ett Swishnummer uppe.

Det lär väl sedan bara bli Thomas Gur, Chang Frick som klarar sig.
Skönt att man kan få riktiga ovinklade nyheter
Citera
2020-08-23, 21:51
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Så enkelt uttryckt så är exempelvis "Rule 34- commissions" skattepliktiga men inte prenumerationer patreon som dras månatligen utan motkrav ?

Jag förstår inte riktigt frågan.
Citera
2020-08-23, 21:56
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Vad alla tyckare inte fattar, är att SKV ger sig på alla hennes konton, dvs även de konton som inte berörs av bloggningen.
Citera
2020-08-23, 21:57
Medlem
lemonzhellos avatar
Många upprörda känslor i tråden, och man kan tycka vad man vill om såväl frågeställningen som företeelsen eller mottagaren.

Eller hitta på egna definitioner av vad som är en gåva respektive en ersättning för tidigare eller kommande arbete etc.

Jag tror dock inte att det finns någon agenda från Skatteverkets sida, helt enkelt därför att det rättsligt sett inte är någon som helst diskussion om att det rör sig om skattepliktig inkomst för mottagaren. Självklart är det skattepliktigt, oavsett hennes disclaimers. Livets regler etc.

Sen kan man naturligtvis ha synpunkter på det. Man kanske till och med BÖR ha synpunkter på det. Men det är en annan sak.
Citera
2020-08-23, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Prästen Helena Edlund som driver en blogg har under en längre tid tagit emot gåvor via swish. Från henne sida:

Nu har skatteverket bestämt sig för att granska henne och då har de riktat in sig på alla insättningar på hennes konton och kommit fram till:

Hon menar nu att det här bara är första steget:

http://helenaedlund.se/kriget-mot-swish-hororna-har-inletts/

Vad tror ni? Är detta slutet för personer såsom Henrik Jönsson, Kateringa Janouch, Joakim LaMotte etc?

Det skulle glädja migmom hon fick skatta för det hon tiggt ihop av Swärjevänner. Jag har haft att göra med henne privat och hon var både otrevlig, dryg och arrogant. Kan inte säga mer utan att outa mig.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Stipendier och gåvor har tarditionellt sett varit befriade från skatt.

Vi får verkligen hoppas att skatteverket nu gå efter alla andra som inte behöver betala skatt på sina inkomster:

-EU- Parlamentariker
-EU-Tjänstemän
-Utländska ambassader och dess tjänstemän
-FN-organisationer och andra internationella organisationer.
-Utvalda internationella hjälporganistioner.
Lägg där till s.k. "välgörenhet", 90-nummer. Tiggeri måste också beskattas, då givaren inte ger en gåva, utan köper "tjänsten" godhet.
Citera
Medlem
De få väl börja kalla sig för gatumusikanter. Rappande swischjournalistik på youtube. Om man nu kan likställa youtube som en annan plats.

Betalning till gatumusikant
Frivilliga betalningar som gatumusikanter och liknande får är inte skattepliktiga (8 § första stycket 1 A-SINK). Det rör sig här om sådana personer som utan inträdesavgift uppträder med musik, sång, akrobatik och liknande aktiviteter på gator, torg, tunnelbanestationer och andra platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in