2020-08-23, 19:23
Medlem
Blingons avatar
Alltså, landet vräker ut pengar på immigranter från tredje världen och staten väljer att... drumroll... beskatta plastpåsar och Swishar?

Fantastisk! Kan inte bli bättre!
Citera
2020-08-23, 19:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det gäller alla.
Du kan starta en snickarfirma och jobba gratis åt folk om du vill, sätt igång bara.
Jobba gratis? Gäller inte saken att man får betalt via skattefria "donationer" i stället?
Citera
2020-08-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I så fall ska samma regler gälla alla branscher, även mitt företag. Det går jag gärna med på, jag skulle spara åtskilliga sköna slantar...

De utför inte arbete. Deras prestationer är inte kopplade till de gåvor de erhåller och alla kan ta del av vad de skriver eller annars presterar.
Citera
2020-08-23, 19:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jobba gratis? Gäller inte saken att man får betalt via skattefria "donationer" i stället?

Jo du kan jobba gratis åt alla som vill ha snickarjobb utförda och inte ställa några krav på att de betalar.
Om folk sedan frivilligt vill ge dig gåvor kan de göra det men om du ställer krav på betalning är det ingen gåva.
Citera
2020-08-23, 19:28
Medlem
CassandraCs avatar
Jag var under uppfattningen att de stora "swish hororna" betalar skatt på sina swish-inkomster?
Citera
2020-08-23, 19:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De utför inte arbete. Deras prestationer är inte kopplade till de gåvor de erhåller och alla kan ta del av vad de skriver eller annars presterar.
Det är nog inte helt solkart. De som donerar gör det ju för att de stödjer det jobbet som görs. Det är väl däför Skatteverket och jurister ska kika på det? Vi får se var det landar.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att de gör ett bra jobb många av dem. Och visst, det finns viktigare problem i samhället att ta tag i. Men för mig som företagare känns det inte rätt att vissa ska klara sig undan skatt, det må vara Amazon eller "Swish-Lena", när jag får betala full skatt, avgifter och moms från första intäktskronan.
Citera
2020-08-23, 19:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Du får väl fråga varje gåvogivare varför de ger men motiven avgör inte om det är en gåva eller inte.

Skatteverket:
Citat:
En gåva kännetecknas av tre rekvisit: förmögenhetsöverföring, frivillighet och gåvoavsikt

Du skulle inte säga att "gåvoavsikt" är att likställa med "motiv" och att det således är synnerligen relevant?
Citera
2020-08-23, 19:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det är nog inte helt solkart. De som donerar gör det ju för att de stödjer det jobbet som görs. Det är väl däför Skatteverket och jurister ska kika på det? Vi får se var det landar.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att de gör ett bra jobb många av dem. Och visst, det finns viktigare problem i samhället att ta tag i. Men för mig som företagare känns det inte rätt att vissa ska klara sig undan skatt, det må vara Amazon eller "Swish-Lena", när jag får betala full skatt, avgifter och moms från första intäktskronan.

Det bästa är väl om fler flyr undan beskattning. Det som pågår nu är ett övergrepp mot folket. Politikerna massimporterar bidragstagare och höjer skatterna för folket.
Citera
2020-08-23, 19:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jo du kan jobba gratis åt alla som vill ha snickarjobb utförda och inte ställa några krav på att de betalar.
Om folk sedan frivilligt vill ge dig gåvor kan de göra det men om du ställer krav på betalning är det ingen gåva.
Jag är skeptisk till att det är lagligt. Så fort någon "donerar" något, så betraktas det som en beskattningsbar intäkt i alla normala branscher. Annars kommer ju snart alla köra med den modellen och hävda att kunden "inte måste betala, men donerar märkligt nog pengar till mig ändå. Varför förstår jag inte..."
Citera
2020-08-23, 19:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag är skeptisk till att det är lagligt. Så fort någon "donerar" något, så betraktas det som en beskattningsbar intäkt i alla normala branscher. Annars kommer ju snart alla köra med den modellen och hävda att kunden "inte måste betala, men donerar märkligt nog pengar till mig ändå. Varför förstår jag inte..."

Det skulle inte fungera att köra detta för alla som kräver betalning. Folk skulle beställa ett jobb av en snickare och sedan strunta i att betala.

Men annars är det bra om folket skatterevolterar, vi bör inte acceptera allt högre skatt för att bekosta politikernas hobbyprojekt.
Citera
2020-08-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag undrar om du verkligen är införstådd med hur mycket ytterligare merkostnader och skatter ett företag måste betala. Det är avsevärt mycket fördelaktigare för henne att få betalt svart, så att säga. Avsevärt.

Jag har jobbat som skatterevisor på Skatteverket i 8 år så jag är väl medveten om skatter.
Citera
2020-08-23, 19:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det bästa är väl om fler flyr undan beskattning. Det som pågår nu är ett övergrepp mot folket. Politikerna massimporterar bidragstagare och höjer skatterna för folket.
Ja, så kan man ju se det. Kanske något att börja med om Skatteverket förlorar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in