2020-08-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Risken att skadas av 230V växelspänning är ju betydligt högre än att drunkna i sopptallriken.

Det handlar om milliampere och millisekunder mellan ingen skada, allvarlig skada med långvariga men och knall fall död.
Nu skrev du DÖDA - inte skada och den är ändå försvinnande mycket mindre än att dö i en trafikolycka.
TRE personer omkom förra året i elolyckor, 223 i trafikolyckor.
Citera
2020-08-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
En seglivad myt bland hemmapulare. Ett 230V uttag säkrat 10A kan döda en människa flera gånger om under fel förutsättningar.

Ja det räcker med om jag inte minns fel 0,2A OM man har riktig otur.
Oavsett så bör TS skaffa jordfelsbrytare, (om tex diskmaskinen pajar på natten så slår den av all ström INNAN Ts petar på skiten och får ström i kroppen.)

Det bästa är ju idioterna som kopplar egna kablar med han-kontakter på bägge sidor som de senare stoppar i huset inomhus för att ”mata” ut till något garage eller så... inte så bra när de släpar kontakten i blött gräs efter sig. Sjukt nog så har jag hör flera som dött på ungefär detta viset :/
Citera
2020-08-23, 19:00
Moderator
Tystnads avatar
Ts! Du har fått många bra svar, så skall bara kort kommentera detta.... Du gjorde helt rätt som uppsökte sjukvården som tog EKG osv, nu står det i din journal så får du vidare problem kan dom se att du fått ström idig.

På din beskrivning låter det som du fick en liten stöt eftersom du stod på ganska isolerande material.
En allvarlig elektrisk stöt är fruktansvärt obehaglig, och man rycker till hårt självmant så man släpper från strömkällan oftast, sedan känns det i musklerna i den arm man fått strömgenomgång.
Har tyvärr själv råkat ut för detta vid felsökning i jobbet (då man måste ha strömmen på)

Rekommendera att du låter en elfirma installera jordfelsbrytare i elcentralen.
Citera
2020-08-23, 19:09
Medlem
Lite ström i fingrarna piggar bara upp.
Fått minst 20 stötar i mitt liv.
Aldrig åkt till sjukhus för det.
Citera
2020-08-23, 19:23
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu skrev du DÖDA - inte skada och den är ändå försvinnande mycket mindre än att dö i en trafikolycka.
TRE personer omkom förra året i elolyckor, 223 i trafikolyckor.

Och av dessa tre, hur många var pga 230V? Knappast någon över spädbarnsålder eller med stora hjärtproblem som dör av 230V strömgenomgång. Ställverk och högspänningsledningar (t.ex. järnväg) är vad som dödar.

Att prata avsäkrade strömmar och påpeka att man dör vid endast ett par mA visar bara hur okunnig man är.

Är man orolig uppsöker man läkare, men att tro att man ska dö är endast onödigt.
Citera
2020-08-23, 19:28
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Ja det räcker med om jag inte minns fel 0,2A OM man har riktig otur.
Oavsett så bör TS skaffa jordfelsbrytare, (om tex diskmaskinen pajar på natten så slår den av all ström INNAN Ts petar på skiten och får ström i kroppen.)

Det bästa är ju idioterna som kopplar egna kablar med han-kontakter på bägge sidor som de senare stoppar i huset inomhus för att ”mata” ut till något garage eller så... inte så bra när de släpar kontakten i blött gräs efter sig. Sjukt nog så har jag hör flera som dött på ungefär detta viset :/

Sluta bara. Avsäkrad ström är ingen konstant och strömmars storlek avgörs av I=U/R .
Det ända sättet för dig att dö av 230V är att få det genom badkaret eller dyl.
Citera
2020-08-23, 19:29
Medlem
different_trips avatar
Jag har kompisar som är elektriker och det är väl inte helt ovanligt att det händer i branschen.

Du verkar ha blivit ordentligt undersökt, men hade jag varit dig så hade jag sjukat mig några dagar och försöka bearbeta att du är undersökt ordentligt.
Citera
2020-08-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ts! Du har fått många bra svar, så skall bara kort kommentera detta.... Du gjorde helt rätt som uppsökte sjukvården som tog EKG osv, nu står det i din journal så får du vidare problem kan dom se att du fått ström idig.

På din beskrivning låter det som du fick en liten stöt eftersom du stod på ganska isolerande material.
En allvarlig elektrisk stöt är fruktansvärt obehaglig, och man rycker till hårt självmant så man släpper från strömkällan oftast, sedan känns det i musklerna i den arm man fått strömgenomgång.
Har tyvärr själv råkat ut för detta vid felsökning i jobbet (då man måste ha strömmen på)

Rekommendera att du låter en elfirma installera jordfelsbrytare i elcentralen.

Tack för svar!
Jag tyckte liksom inte att det kom som en smäll, utan mer som en kort smygande, men stark ström i hand-arm-skuldra. Men jag ryckte ju såklart bort handen så fort jag kände och hörde ljudet. Men det kittlade vidare en liten stund efter att jag släppt.

Elektriker är bokad till både jordfelsbrytare + fix av sista eluttag + lamputtag i det renoverade rummet. Jag skäms över min oförsiktighet och inget jag vill riskera återuppleva .
Citera
2020-08-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorvens
Hej! Behöver hjälp från kunniga!

Scenario:
Trodde el var avstängd i ett rum vi håller på att renovera. Skulle fästa el-uttag i gipsskivan. Hade lite svårt att få skruvarna på rätt plats så var tvungen att pilla vid sladdarna bakom. Plötsligt så hör jag ett elektriskt surrande och det börjar starkt ”krypa” i hand-arm. Jag går direkt undan och är då lite uppjagad. Jag satt aldrig fast.

Förhållande:
Stod barfota på laminatgolv. I min högra hand hade jag inget, i min vänstra hand kom stöten.
Var allmänt svettig och fuktig då det var mycket varmt.

Åtgärd:
Åkte in till sjukhuset och fick träffa en läkare som snabbt berättade att lågspänning är oftast inget att oroa sig över, även fast jag påtalade allt som stod på 1177 angående elskador. Dem tog ett EKG på mig som såg OK ut, sen fick jag åka hem. Läkaren kändes seriös och duktig. Han konsulterade även med en kardiolog.

NU:
Jag grubblar och grubblar och kan inte fokusera på annat än alla dessa skador som jag eventuellt kan ha råkat åstadkomma med min stöt.
När man läser på 1177 så står det allt från att
* blodkärl kan ha överhettats och förstörts, tromboser kan bildas, anerysm kan bildas.
* nerver skadats så man får impotens problem osv.
Muskelskada på hjärta pga överhettning.

Det är mest det med skadade blodkärl som jag är mycket orolig över, eller att hjärtat blivit så varmt att det fått muskelskada.
Dessutom förstår jag inte skillnaden på om elen gått igenom mig, eller om jag bara fått en stöt? Går det att känna skillnaden. Känner mig också väldigt klantig och har mycket skamkänslor. Detta hade lätt kunna undvikas genom att inte pilla med sånt man inte kan.

Någon som har koll på läget ?
Gick strömmen genom mig?
Bör jag vara uppmärksam på symptom från kärl och hjärta framöver ?
Har någon fått en stöt/genomgång av el själv ?

Oroa dig inte. 230 genom en hand är helt ofarligt. Har fått fler stötar än jag kan minnas och lever än.
Citera
2020-08-23, 19:33
Medlem
[quote=different_trip|72688529]Jag har kompisar som är elektriker och det är väl inte helt ovanligt att det händer i g

Tack. Men tror inte jag ska sjuka mig för att lägga ytterligare tid på att googla och fundera på alla skador som kan ha uppstått. Jag vill helst lägga detta bakom mig och låta elektriker lösa det i fortsättningen.
Citera
2020-08-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag har kompisar som är elektriker och det är väl inte helt ovanligt att det händer i branschen.

Du verkar ha blivit ordentligt undersökt, men hade jag varit dig så hade jag sjukat mig några dagar och försöka bearbeta att du är undersökt ordentligt.

Tack. Men tror inte jag ska sjuka mig för att lägga ytterligare tid på att googla och fundera på alla skador som kan ha uppstått. Jag vill helst lägga detta bakom mig och låta elektriker lösa det i fortsättningen.
Citera
2020-08-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Sluta bara. Avsäkrad ström är ingen konstant och strömmars storlek avgörs av I=U/R .
Det ända sättet för dig att dö av 230V är att få det genom badkaret eller dyl.

Fast nu finns det andra saker som kan väga in. Fanns det vattenburna element i närheten inom räckhåll där olyckan skedde.
Eller va kanske PEN ledaren bortkopplad måntro.
Givetvis kan personskador uppstå vid lägre nivåer.. läs på och räkna ut med Impedanstriangeln vetja.

Sen kan Till och med 10 ma räcka för att slå ut hjärtat ja! Sök istället för att spela Allan!!
Jordefelsbrutare brukar slå vid ca 3-400mA felström.. så risken finns fortfarande men den skyddar då personen slipper ”fastna med knuten hand” runt tex elkabeln.

Du vet nog inte skillnad på likström och växelström ens? Så vad ville du ha sagt med: bara sluta ?
Så du tror inte en människa kan dö av 230 volt eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in