2020-08-23, 11:50
Medlem
Hej! Behöver hjälp från kunniga!

Scenario:
Trodde el var avstängd i ett rum vi håller på att renovera. Skulle fästa el-uttag i gipsskivan. Hade lite svårt att få skruvarna på rätt plats så var tvungen att pilla vid sladdarna bakom. Plötsligt så hör jag ett elektriskt surrande och det börjar starkt ”krypa” i hand-arm. Jag går direkt undan och är då lite uppjagad. Jag satt aldrig fast.

Förhållande:
Stod barfota på laminatgolv. I min högra hand hade jag inget, i min vänstra hand kom stöten.
Var allmänt svettig och fuktig då det var mycket varmt.

Åtgärd:
Åkte in till sjukhuset och fick träffa en läkare som snabbt berättade att lågspänning är oftast inget att oroa sig över, även fast jag påtalade allt som stod på 1177 angående elskador. Dem tog ett EKG på mig som såg OK ut, sen fick jag åka hem. Läkaren kändes seriös och duktig. Han konsulterade även med en kardiolog.

NU:
Jag grubblar och grubblar och kan inte fokusera på annat än alla dessa skador som jag eventuellt kan ha råkat åstadkomma med min stöt.
När man läser på 1177 så står det allt från att
* blodkärl kan ha överhettats och förstörts, tromboser kan bildas, anerysm kan bildas.
* nerver skadats så man får impotens problem osv.
Muskelskada på hjärta pga överhettning.

Det är mest det med skadade blodkärl som jag är mycket orolig över, eller att hjärtat blivit så varmt att det fått muskelskada.
Dessutom förstår jag inte skillnaden på om elen gått igenom mig, eller om jag bara fått en stöt? Går det att känna skillnaden. Känner mig också väldigt klantig och har mycket skamkänslor. Detta hade lätt kunna undvikas genom att inte pilla med sånt man inte kan.

Någon som har koll på läget ?
Gick strömmen genom mig?
Bör jag vara uppmärksam på symptom från kärl och hjärta framöver ?
Har någon fått en stöt/genomgång av el själv ?
Citera
2020-08-23, 11:54
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorvens

Scenario:
Trodde el var avstängd i ett rum vi håller på att renovera. Skulle fästa el-uttag i gipsskivan. Hade lite svårt att få skruvarna på rätt plats så var tvungen att pilla vid sladdarna bakom. Plötsligt så hör jag ett elektriskt surrande och det börjar starkt ”krypa” i hand-arm. Jag går direkt undan och är då lite uppjagad. Jag satt aldrig fast.

Förhållande:
Stod barfota på laminatgolv. I min högra hand hade jag inget, i min vänstra hand kom stöten.

Åtgärd:
Åkte in till sjukhuset och fick träffa en läkare som snabbt berättade att lågspänning är oftast inget att oroa sig över, även fast jag påtalade allt som stod på 1177 angående elskador. Dem tog ett EKG på mig som såg OK ut, sen fick jag åka hem. Läkaren kändes seriös och duktig. Han konsulterade även med en kardiolog.

NU:
Jag grubblar och grubblar och kan inte fokusera på annat än alla dessa skador som jag eventuellt kan ha råkat åstadkomma med min stöt.
* blodkärl kan ha överhettats och förstörts, tromboser kan bildas, anerysm kan bildas.

Det är mest det med skadade blodkärl som jag är mycket orolig över, eller att hjärtat blivit så varmt att det fått muskelskada.
Dessutom förstår jag inte skillnaden på om elen gått igenom mig, eller om jag bara fått en stöt? Går det att känna skillnaden. Känner mig också väldigt klantig och har mycket skamkänslor. Detta hade lätt kunna undvikas genom att inte pilla med sånt man inte kan.

Gick strömmen genom mig?

Jag har fått ström i mig från elstängsel och det lär vara ofarligt. Aldrig fått det från kontakter/eluttag. Men om läkaren säger att det är grönt så tror jag inte att du behöver oroa dig.

Du gör dig själv en otjänst genom att oroa dig och googla runt. Du kan mycket väl leva till du är 102 år gammal.
Citera
2020-08-23, 11:55
Medlem
Vill bara flika in med info om att i vissa hus är inte alla uttag i samma rum kopplade till samma propp. Det kan vara avstängt i taket och uttaget på en sida och sen är det tredje uttaget på andra sidan rummet fortfarande aktivt.
Citera
2020-08-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorvens

Scenario:

Förhållande:

Åtgärd:

NU:

Gick strömmen genom mig?

Fått ström i mig många gånger. Obehagligt. Det du fick var förmodligen från ett enfasuttag. (typ vanlig belysning)
Du bör vara lite mer observant om du skulle få ström i dig från ett trefasuttag (spis m.m.)
Citera
2020-08-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Vill bara flika in med info om att i vissa hus är inte alla uttag i samma rum kopplade till samma propp. Det kan vara avstängt i taket och uttaget på en sida och sen är det tredje uttaget på andra sidan rummet fortfarande aktivt.

Tack! Det verkar som det är så i detta hus.
Citera
2020-08-23, 12:00
Medlem
Jag skulle tända i ett gammalt hus och höll ena handen på kontakten. Den andra handen höll jag i ett element - gammalt väggfast vattenburet. Elen gick in genom kontakthanden och rakt genom kroppen och ut i elementhanden. Blev helt chockad och Var nog borta några sekunder. Detta hände för många år sedan och jag har aldrig haft problem som kan härleds till denna olycka så du kan säkert vara helt lugn
Citera
2020-08-23, 12:03
Bannlyst
Jag hade varit på tårna om jag var du under de kommande dygnen och be frugan vara beredd att snabbt tillkalla ambulans. Ofta mår man fint under närmaste dygnet, sen kan plötslig ojämn hjärtrytm komma. Jag arbetar delvis med hjärtkirurgi, så har träffat många liknande fall genom åren. Ofta drabbas yngre, med starkt hjärta hårdare än äldre personer.
Citera
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Att det skulle vara relativt ofarligt med lågspänning är direkt felaktigt. Vi har en del problem med detta i branschen när vi får åka till sjukhuset, läkarna är ibland skrämmande okunniga på området. Ibland tas inga prover alls.

Nu verkar det som att läkaren du träffade, trots det korkade påståendet, faktiskt tog EKG och annat. Det är bra. Ser proverna okay ut så kan du med största sannolikhet vara lugn.

Det är en mängd faktorer som spelar in för att avgöra hur farlig en strömgenomgång blir. Tid, kroppsimpedans, strömmens väg genom kroppen, skydd (jordfelsbrytare och liknande), strömstyrka och om det handlar om jord/kortslutning eller att man fastnar mellan neutral och fasledare.

Det låter på din beskrivning som du hade tur.

Följdfrågan är: Vad håller du på med?

Du är uppenbart inte behörig installatör eller har kunskaper om vad du pysslar med.

Och, för fan, skaffa en spänningsprovare.

Som sagt, du hade tur.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Min dotter fick el i kroppen. Näsblod är dåligt. De har kollat dig på sjukhus, var lugn! De tog prover och där ser de eventuella skador. Dottern klarade sig och fick åka hem efter ett dygn. Hon flög en meter från dosan som hade glappkontakt.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2020-08-23 kl. 12:06.
Citera
2020-08-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Fått ström i mig många gånger. Obehagligt. Det du fick var förmodligen från ett enfasuttag. (typ vanlig belysning)
Du bör vara lite mer observant om du skulle få ström i dig från ett trefasuttag (spis m.m.)

En seglivad myt bland hemmapulare. Ett 230V uttag säkrat 10A kan döda en människa flera gånger om under fel förutsättningar.
Citera
2020-08-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Jag skulle tända i ett gammalt hus och höll ena handen på kontakten. Den andra handen höll jag i ett element - gammalt väggfast vattenburet. Elen gick in genom kontakthanden och rakt genom kroppen och ut i elementhanden. Blev helt chockad och Var nog borta några sekunder. Detta hände för många år sedan och jag har aldrig haft problem som kan härleds till denna olycka så du kan säkert vara helt lugn

Du hade mer tur än TS.
Citera
2020-08-23, 12:08
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Jag hade varit på tårna om jag var du under de kommande dygnen och be frugan vara beredd att snabbt tillkalla ambulans. Ofta mår man fint under närmaste dygnet, sen kan plötslig ojämn hjärtrytm komma. Jag arbetar delvis med hjärtkirurgi, så har träffat många liknande fall genom åren. Ofta drabbas yngre, med starkt hjärta hårdare än äldre personer.

Det där är rent skitsnack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in