2020-08-23, 16:05
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, jo, jag delar uppfattningen att KA förmodligen är trovärdig. Från att jag inte tyckte det alls. Sen vacklat lite igen. Glömt varför.

Jag har också vacklat, men minns i alla fall två anledningar till att ifrågasätta hans trovärdighet (förutom, eventuellt, alibit). Dels att han skulle vara helt oförstående inför misstankarna om dessa nu hyses av såväl föräldrarna som svägerskorna. Och dels att han trodde att CA var folkpartist när nu andra beskrev honom som rejält mörkblå.

Det bevisar såklart ingenting, men det gjorde ändå mig skeptisk till brorsan.
Citera
2020-08-23, 16:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Precis vi måste måla upp den bild av honom som stämmer oavsett om den är förmildrande i något avseende. Tycker dock att indicierna fortfarande är blytunga och det går dessutom att förklara ett och annat som i vid en första anblick verkar huvudlöst.

Ja, bly är motståndskraftigt mot att jag sitter och känner efter. CA är fortsatt "Den sannolike mördaren".

Men, som jag upprepar här, har alltid tyckt att CA är den perfekta avvägningen mellan tillräckligt avvikande och tillräckligt adekvat. Och tagit intryck av Granskningskommissionens (är det väl) analys om exponeringsbeteende och likgiltighet.

Allt detta gick ihop bra när knappt visste något om honom. Han sköt på en klubb ibland där han var en kuf, vankade understundom på Sveavägen och satt övrig tid isolerad i hemmet och sköt Palme i TVn. Varefter information om hans liv tillkommer kompliceras bilden givetvis och det blir lite svårare att få ihop personen som faktiskt utfört detta. Likgiltigheten framförallt. Kanske också lite för välfungerande. Men är ju ej möjligt att veta vad som rör sig i huvudet på någon. Hans omgivning bedömer honom som en trolig statsministermördare.

Citat:
Du glömmer bort ett och annat om CA:s vapen. Saker som CA naturligtvis kände till. Cafe Opera ligger 183 meter ifrån den butik han köpte revolvern ifrån. :-)

Du menar att han befann sig 183 meter från den plats han angett då han sålde vapnet?
Citera
2020-08-23, 17:09
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ja, bly är motståndskraftigt mot att jag sitter och känner efter. CA är fortsatt "Den sannolike mördaren".

Men, som jag upprepar här, har alltid tyckt att CA är den perfekta avvägningen mellan tillräckligt avvikande och tillräckligt adekvat. Och tagit intryck av Granskningskommissionens (är det väl) analys om exponeringsbeteende och likgiltighet.

Allt detta gick ihop bra när knappt visste något om honom. Han sköt på en klubb ibland där han var en kuf, vankade understundom på Sveavägen och satt övrig tid isolerad i hemmet och sköt Palme i TVn. Varefter information om hans liv tillkommer kompliceras bilden givetvis och det blir lite svårare att få ihop personen som faktiskt utfört detta. Likgiltigheten framförallt. Kanske också lite för välfungerande. Men är ju ej möjligt att veta vad som rör sig i huvudet på någon. Hans omgivning bedömer honom som en trolig statsministermördare.

CA bränner 4 Mkr reala tillgångar uppräknat till dagens penningvärde på 12 år. Någon gång måste pengarna ha försvunnit och det var inte 1992. Inte heller före 1985. Om CA kan sparka en hund efter att ha besvärats av en sten i skon, så kan han möjligen utse en stadsminister till syndabock vid ett monumentalt personligt och ekonomiskt misslyckande. CA har tillgång till rätt vapen, rätt ammunition och bor 15 min från händelsernas centrum. Han saknar alibi och ljuger om sina förehavanden under mordveckan. Sedan går han upp i rök på pistolklubben och flyttar från stan. Han hörsammar inte kallelserna till provskjutningen. Vidare misstänks han för mordet av sina egna föräldrar och överensstämmer dessutom nästan helt perfekt med den psykologiska fantombild som upprättas. Egendomligt.

Gärningsmannaprofilen:
Personlighetsstörd, svensk man
Driftstyrd person
Svårigheter med interaktion med andra människor
Stort personligt misslyckande
Trivs bäst i sin ensamhet
Vana med skjutvapen, har förmodligen setts på en skjutbana
Ett större vapenintresse
Vanligtvis under 30 år men pga av motiv kan han vara något äldre
Gärningsmannen har ingen kvinna och lever ensam
Troligen tidigare dömd för misshandel eller olaga hot pga oförmåga att hantera frustrationer och kränkningar
Bor eller arbetar i närheten av brottsplatsen från 100 meter till 2 km
Personligt motiv till brottet
Gärningsmannen kan ha burit på en fantasi om att mörda Palme. Utlösande orsak behöver inte vara relaterat direkt till personen utan kan ha utlöst av relations- eller ekonomiska problem
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 17:41.
Citera
2020-08-23, 17:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Denna CA stämmer bättre in på min GMP än den tio år yngre upplagan. MOP pekar mot en GM som skiter i allt. Jag tycker inte att CA 1986 utstrålar det. Han har än en fin lgh, båt, flera fritidsintressen, tåga, anmäler sig till studier och verkar tänka framåt. Han ger inte intryck av att vara uppenbart svårt störd heller. Min intuition säger mig också att GM var äldre än 33 år. 33-åringar var förvisso ofantligt mkt äldre 1986 än 2020. Och CA möjligen en extra gammal 33-åring.

Dock framförs av flera här att han såg sin ekonomiska framtid och oberoende haverera redan i mitten på åttiotalet. Att han sålde sin lgh 1987 för att han behövde mat på bordet, helt enkelt. Jag är inte helt övertygad om detta än, låter lite besynnerligt. Klarnar förhoppningsvis, som så mkt annat.

Säg att CA satsat stort i Fermenta, vilket väldigt många gjorde 1985-86, då hade han en dyr februari.

Fermenta hade köpt upp bolag och varit en extrem börsraket under 1985. Refaat el-Sayed blev årets svensk, Volvo skulle gå in i bolaget. Men lögnen om doktorshatten ramlade ur Refaats mun den 13 februari, på några dagar gick kursen ner mer än 50%, 21 februari satte man handelsstopp på Fermenta.

Resten av börsvärdet på Fermenta försvann närmaste året. Passar bra ihop med CAs ekonomiska kollaps.

Mordveckan förstod CA att Fermenta var kört. I slutet av veckan kom ändringarna på omsättningsavgiften på aktier, som grädde på moset.

CA skrev in sig i historieböckerna, undrar om det för alltid kommer vara som "Palmes baneman" eller om det blir "Palmes baneman Christer Andersson".
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-08-23 kl. 17:48.
Citera
2020-08-23, 19:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Egendomligt.

Ja, jag behöver inte övertygas, men prövar gärna denne man mot omständigheterna ändå nu när fått en lite fördjupad bild av honom.
.
Ögnade GMP igen nu och den är närmast obehaglig om CA är GM.
Citera
2020-08-23, 19:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säg att CA satsat stort i Fermenta.

CA-hypotesen står så bra på egna ben att verkligheten inte behöver anpassas till honom. T.ex. genom att låta honom köpa Fermenta-aktier för stora delar av sin förmögenhet (vi har ingen aning om det).

Det vi vet om saken är att han köpt aktier för 15% av spelvinsten och senare belånat uppgångar och köpt mer. Hans aktier ska ha varit värda ca en miljon vid någon tidpunkt. Han har eventuellt investerat i kattmat, flygplanstillverkning och ciggindustri. Brodern har hävdat att han fått "ekonomiska bekymmer" efter ett beslut av Palme.

Det viktiga här är inte motivet, för det tror jag han har oavsett (tror mer på ett djupt palmehat snarare än dåliga affärer och en skattehöjning (även om den säkert bidrog), men det är egalt). Det jag far efter är om det är rimligt att han blev så utblottad mitten -80 att han inte såg någon morgondag öht och blev helt likgiltig inför sin personliga framtid.
Citera
2020-08-23, 19:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Jag har också vacklat, men minns i alla fall två anledningar till att ifrågasätta hans trovärdighet (förutom, eventuellt, alibit). Dels att han skulle vara helt oförstående inför misstankarna om dessa nu hyses av såväl föräldrarna som svägerskorna. Och dels att han trodde att CA var folkpartist när nu andra beskrev honom som rejält mörkblå.

Det bevisar såklart ingenting, men det gjorde ändå mig skeptisk till brorsan.

Erinrade mig nu detta med sambon som i förhöret uppger att CA hamnat i "ekonomiska bekymmer efter beslut som Palme tagit". Skulle han ha berättat det på ett sätt som förde hennes tankar till mordet, utan att han själv nånsin reflekterat över saken.
Citera
2020-08-23, 20:18
Medlem
omigas avatar
Citat:
Erinrade mig nu detta med sambon som i förhöret uppger att CA hamnat i "ekonomiska bekymmer efter beslut som Palme tagit". Skulle han ha berättat det på ett sätt som förde hennes tankar till mordet, utan att han själv nånsin reflekterat över saken.

Notera också Astrids minnesbild (1995) av flytten:

"Maskeat och där har Christer bott de senaste tre åren. Fru Andersson kommer inte ihåg exakta tider men uppskattar tiden till omkring 3 år. Dit flyttande han sedan han sålt sin bostadsrätt på maskerat. Till bostaden maskerat kom Christer från maskerat i Stockholm. Fru Andersson vet inte exakt vilken tid detta var men kommer ihåg att var i samma veva som Palme skulle göra någon skatteomläggning/justering som eventuellt hade med beskattning av reavinster vid försäljning av bostadsrätter att göra"

Det här är svårt att få ihop. Antingen har CA

* har berättat för Astrid att flytten berodde på något Palme gjort (men han var ju död 1987)
* mellanlandat i ytterligare en bostad före flytten 1987
* Astrid blandar ihop något

Låt oss knäcka den här med. Kanske är så enkelt att han skyllde på Palme och sa att det hade något med skatten att göra när han flyttade till förorten 1987. Men är det inte lite väl magstart, riskfyllt, att skylla på den döda Palme till mamma 1987?

Hon säger också att hon trodde att CA slutat på SL "för några år sedan". Det är 11 år sedan han slutade på SL om CA:s egen uppgift stämmer 82-84. KA trodde att CA slutade 1988. Kan han ha fått tillbaka jobbet som spärrvakt tros det dåliga omdömet från 1984? (omdömet är f ö inte daterat och uppgiften om anställningen 82-84 kommer endast från CA själv)

CA var själv ganska angelägen och tog med papper till förhöret som visade att han flyttat 1987 från Hälsingegatan, då han också sålde. Varför hade han med dessa papper? Kanske misstänkte PU också en flytt tidigare än 1987?
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 20:53.
Citera
2020-08-23, 20:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
CA-hypotesen står så bra på egna ben att verkligheten inte behöver anpassas till honom. T.ex. genom att låta honom köpa Fermenta-aktier för stora delar av sin förmögenhet (vi har ingen aning om det).

Det vi vet om saken är att han köpt aktier för 15% av spelvinsten och senare belånat uppgångar och köpt mer. Hans aktier ska ha varit värda ca en miljon vid någon tidpunkt. Han har eventuellt investerat i kattmat, flygplanstillverkning och ciggindustri. Brodern har hävdat att han fått "ekonomiska bekymmer" efter ett beslut av Palme.

Det viktiga här är inte motivet, för det tror jag han har oavsett (tror mer på ett djupt palmehat snarare än dåliga affärer och en skattehöjning (även om den säkert bidrog), men det är egalt). Det jag far efter är om det är rimligt att han blev så utblottad mitten -80 att han inte såg någon morgondag öht och blev helt likgiltig inför sin personliga framtid.

Jag pratade inte om det som ett motiv. Mer för att visa en affär som förstörde många förmögenheter, just under de år luften verkar gått ur CAs ekonomi.
Citera
2020-08-23, 20:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
* mellanlandat i ytterligare en bostad före flytten 1987

Jag har misstänkt detta då kusinen som CA uppgetts ha erkänt mordet för, hävdar att CA's flytt från Hälsingegatan förstärkte hans misstankar mot honom. Då borde flytt skett närmare inpå mordet än 1,5 år efter.

Då detta förhör är från 2019 vore det väl ägnat att försöka detektiva fram identitet på personen. Vi har ju ett förnamn.
Senast redigerad av Roerlig 2020-08-23 kl. 20:43.
Citera
2020-08-24, 08:49
Medlem
Roerligs avatar
Ur förhör med CA 22/2 -95:

"På fråga om han kan erinra sig när hans bror flyttade in i lägenheten på X, uppger han att detta skedde i anslutning till att han själv flyttade till X."

Detta går inte ihop. Brodern flyttar feb -86 och CA andra halvan -87.
Citera
2020-08-24, 10:10
Medlem
Roerligs avatar
Inlaga till PU.

IVA-16636-21.

https://drive.google.com/file/d/1cfyuedgIxdHIc2D_j6XABF_DSJI_YtS8/view
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto