2020-08-23, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Kan Sverige anmälas till Europa domstolen? Jag tänker på hanteringen i början av pandemin. Alla länder insåg att detta var en pandemi men FHM såg detta som en influensa. Man tog inga åtgärder alls. Dem sa smittan inte kommer till Sverige osv.
Det är fritt fram att anmäla.

https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants/swe&c=
Citera
2020-08-23, 13:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du anser att svenskarna istället borde stötta vad utländska myndigheter säger oavsett sakfrågan?
Jag tycker - självklart - att man ska stödja det som verkar sunt enligt vetenskapen.
Oavsett vem som stöttar vad.
Jag förstår att du tycker den tanken är konstig.
Citera
2020-08-23, 13:35
Medlem
arbetets avatar
Ökar i Ukraina:
Ukrainas tidigare statsminister Julija Tymosjenko har smittats av coronaviruset, skriver Verdens Gang.

Hennes press-sekreterare att hennes tillstånd är allvarligt och att hon har 39 graders feber.

Ukraina har sett en rekordökning av antalet bekräftade coronafall. Under lördagen rapporterades 2 328 nya fall i landet.

President Volodymyr Zelenskiy har uppmanat invånarna att följa regler om social distansering och att använda munskydd.

Han har också varnat för att landet nu ser sin första riktiga coronavåg.

"Snälla hjälp våra läkare, var försiktiga. Vi hade inte den första våg när det hände i Europa. Nu kommer den", sa han i n tv-intervju.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Östra Europa har väl inte varit på tapeten förut, eller? Är det nu vi kommer att få se COVID19 svepa fram där?
Citera
2020-08-23, 13:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Kan Sverige anmälas till Europa domstolen? Jag tänker på hanteringen i början av pandemin. Alla länder insåg att detta var en pandemi men FHM såg detta som en influensa. Man tog inga åtgärder alls. Dem sa smittan inte kommer till Sverige osv.

Citat:
Det är fritt fram att anmäla.

https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants/swe&c=
Ja, precis. Jag håller med. Det är bara för vinc att anmäla. Visa att man inte tillhör de ständigt gnällande tangentbordsriddarna på Flashback utan verkligen är en person som gör slag i saken. Jag menar, varför fråga om man ändå inte tänkt anmäla? Vi kan väl alla uppmuntra vinc att genomföra sin anmälan
Citera
2020-08-23, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tycker - självklart - att man ska stödja det som verkar sunt enligt vetenskapen.
Oavsett vem som stöttar vad.
Jag förstår att du tycker den tanken är konstig.
Ja, och det är ju precis det som vi svenskar gör. Oavsett internationella påtryckningar att rätta oss i ledet och göra som alla andra. Jag förstår att du tycker den tanken är konstig.
Citera
2020-08-23, 13:47
Medlem
DoraFs avatar
UK:s motsvarighet till FHM, Public Health England (PHE) har undersökt vad som hänt efter att skolorna öppnats igen och kommit fram till att riskerna med ökad smittspridning är väldigt små.

PHE bekräftar därmed FHM:s uppfattning om att skolor inte driver smittspridningen.
Det svenska beslutet att hålla skolor öppna var klokt 🙂.

Citat:
Only 0.01% of open educational settings had an outbreak

Out of more than 1 million children attending pre-school and primary school in June, just 70 children were affected
infections in the wider community likely driving cases in schools

Children were more likely to acquire SARS-CoV-2 infection at home than in school

Just 67 individual cases were detected and 30 outbreaks among students and staff after schools reopened in June until they closed for the summer. Only 0.01% of pre-schools and primary schools had an outbreak, all of which were successfully contained and 70 children and 128 staff were affected. Over the same period, there were 25,470 cases recorded in England as a whole.

https://www.gov.uk/government/news/study-finds-very-low-numbers-of-covid-19-outbreaks-in-schools

Man kan undra vad de 26 säger i dag. De studier de lagt fram som argument ger inte mycket stöd åt deras syn.

https://www.dn.se/debatt/coronaoron-infor-hostens-skolstart-ar-befogad/
Senast redigerad av DoraF 2020-08-23 kl. 13:55.
Citera
2020-08-23, 13:47
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, precis. Jag håller med. Det är bara för vinc att anmäla. Visa att man inte tillhör de ständigt gnällande tangentbordsriddarna på Flashback utan verkligen är en person som gör slag i saken. Jag menar, varför fråga om man ändå inte tänkt anmäla? Vi kan väl alla uppmuntra vinc att genomföra sin anmälan
Varför så tråkig attityd mot en användare som ställer en relevant fråga?
Kan du inte motivera istället varför det inte är en bra ide att låta en utomstående granska sveriges agerande...
Citera
2020-08-23, 13:51
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ökar i Ukraina:
Ukrainas tidigare statsminister Julija Tymosjenko har smittats av coronaviruset, skriver Verdens Gang.

Hennes press-sekreterare att hennes tillstånd är allvarligt och att hon har 39 graders feber.

Ukraina har sett en rekordökning av antalet bekräftade coronafall. Under lördagen rapporterades 2 328 nya fall i landet.

President Volodymyr Zelenskiy har uppmanat invånarna att följa regler om social distansering och att använda munskydd.

Han har också varnat för att landet nu ser sin första riktiga coronavåg.

"Snälla hjälp våra läkare, var försiktiga. Vi hade inte den första våg när det hände i Europa. Nu kommer den", sa han i n tv-intervju.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Östra Europa har väl inte varit på tapeten förut, eller? Är det nu vi kommer att få se COVID19 svepa fram där?

De länderna fick inte in så mycket smitta när vi fick vår första våg, på grund av att de dels inte har en massa asylparasiter som reser fram och tillbaka till sina hemländer, och dels endast ett fåtal är tillräckligt rika för att kunna resa på utlandssemester (t.ex. skidsemester i Alperna). Den homogena befolkningen, gör det också enklare att genomföra åtgärder som accepteras och åtföljs av hela befolkningen. Jag tror att de kommer att klara det här.
Citera
2020-08-23, 13:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja, och det är ju precis det som vi svenskar gör. Oavsett internationella påtryckningar att rätta oss i ledet och göra som alla andra. Jag förstår att du tycker den tanken är konstig.
När den samlade vetenskapen säger att munskydd är en bra komplement när man inte kan hålla avstånd så tycker jag att man ska rekommendera det.
När forskningen visar att stor del av smittspridningen sker pre-/a-symptomatiskt så bör det återspeglas i strategin. T.ex. genom att sätta närstående till konstaterat smittade i karantän.

Dessa saker tycker jag oavsett vad FHM säger.

Du skulle byta åsikt utan att tveka, eller tycka att det är konstigt, på 5 sekunder om FHM gör det.
Citera
2020-08-23, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
När den samlade vetenskapen säger att munskydd är en bra komplement när man inte kan hålla avstånd så tycker jag att man ska rekommendera det.
När forskningen visar att stor del av smittspridningen sker pre-/a-symptomatiskt så bör det återspeglas i strategin. T.ex. genom att sätta närstående till konstaterat smittade i karantän.

Dessa saker tycker jag oavsett vad FHM säger.

Du skulle byta åsikt utan att tveka, eller tycka att det är konstigt, på 5 sekunder om FHM gör det.
Den samlade vetenskapen, är det vad andra länder säger är den samlade vetenskapen?
Citera
2020-08-23, 14:00
Moderator
Chantres avatar
Vår allas Tegnell ska vara med i TV och diskutera smittspårning.

Citat:
I SVT:s Agenda svarar statsepidemiolog Anders Tegnell på frågor om den svenska smittspårningen – SVT 2 och svtplay.se kl 21.20.

Citat:
Personer som testat positivt för covid-19 får ta stort eget ansvar när det gäller smittspårning, visar en enkät som SVT gjort. När Jessica Karlsson konstaterades smittad var det hon själv som fick fråga om de hon träffat dagarna innan skulle meddelas.
– Jag blev förvånad över den väldigt låga nivån på frågor, säger hon.

Verkar som om man skulle behöva standardisera frågemallarna så att de är lika för hela Sverige. Vad tror vi Tegnell kommer att föreslå för åtgärder? Är smittspårningen fungerande i stora delar av landet?
Citera
2020-08-23, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
UK:s motsvarighet till FHM, Public Health England (PHE) har undersökt vad som hänt efter att skolorna öppnats igen och kommit fram till att riskerna med ökad smittspridning är väldigt små.

PHE bekräftar därmed FHM:s uppfattning om att skolor inte driver smittspridningen.
Det svenska beslutet att hålla skolor öppna var klokt 🙂.

https://www.gov.uk/government/news/study-finds-very-low-numbers-of-covid-19-outbreaks-in-schools

Man kan undra vad de 26 säger i dag. De studier de lagt fram som argument ger inte mycket stöd åt deras syn.

https://www.dn.se/debatt/coronaoron-infor-hostens-skolstart-ar-befogad/
Vi kan i efterhand konstatera att dom hade tur och att utfallet av gissningen blev som dom hoppats trots att någon vetenskap inte fanns tillgänglig tidigare?

Detta om vi inte väger in möjligheten att FHM ville sprida smittan genom skolan för att snabba på flockimmuniteten.
Dom har dessutom uttalat att det är bra att utsättas för liknande smitta vid ung ålder, detta kan ha varit ytterligare ett mål.
Om så är fallet är det ett misslyckande man nu försöker vända till en seger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in