2020-08-21, 12:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Skåne sticker ut i landet – men det är bara i Malmö som smittan ökar rejält

En tydlig puckel syns nu i kurvan över smittade och inlagda med svår covid-19 i Skåne. Men det är utvecklingen i Malmö som ligger bakom nästan hela ökningen. Något hände i början av augusti som gjorde att smittan tog fart.
Citat:
Att smittspridningen ökar i Malmö märks på Sus akutmottagningen på Sus i Malmö, dit allt fler söker sig med svåra andningsbesvär.
– Ja, vi märker det här. Mina kollegor på akuten i Lund ser inte den ökningen, säger Per Ek, sektionschef på akutmottagningen i Malmö.
Citat:
De som nu läggs in för sjukhusvård är däremot, liksom under våren, övervägande lite äldre personer.
Citat:
Flera av de nya fallen har blivit smittade på utlandsresor, enligt Region Skånes veckorapport är smittlandet ofta länder i sydöstra Europa och på Balkan.
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-21/skane-sticker-ut-i-landet-men-det-ar-bara-i-malmo-som

Semesterfolket har kommit hem.
Citera
2020-08-21, 12:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-21/skane-sticker-ut-i-landet-men-det-ar-bara-i-malmo-som

Semesterfolket har kommit hem.
Mycket tråkigt att detta sker nu, inte helt oväntat dock.

Tegnell uttalade sig om att det inte var någon risk att dra med sig smittan hem efter att ha åkat ut i Europa. Det trodde aldrig jag på. Ännu en gång är jag tacksam för att inte bo i Malmö.
Citera
2020-08-21, 12:34
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket tråkigt att detta sker nu, inte helt oväntat dock.

Tegnell uttalade sig om att det inte var någon risk att dra med sig smittan hem efter att ha åkat ut i Europa. Det trodde aldrig jag på. Ännu en gång är jag tacksam för att inte bo i Malmö.
Vet inte var du bor men jag vet att det återvänt folk till i stort sett alla städer, och även Lund.
Citera
2020-08-21, 12:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det säger inte alls emot det jag säger. Jag har inte sagt att ingen under 70 dör i Covid. Många har blivit smittade och få dör, men fortfarande fler än normalt när covid inte fanns.

Sen tittar jag på Sverige. Där har vi ingen överdödlighet i i gruppen 15-44 heller. I gruppen 45-64 finns en överdödlighet. Jag har ju gjort en stor klump av alla under 70. CFR skiljer sig naturligtvis åt för 20-åringsr jmf 60-åringar.
I de länder som är med i Euromomo är det England som står för den stora gruppen som dog i våras för åldern 15-44 år. Varför kan det tänkas vara så att så många unga just dog i England? Även Spanien hade en ganska stor överdödlighet i den gruppen men den var inte ”uttalad” stor.

Det var dit uttalande ”Dödligheten för personer under 70 år är försvinnande liten. ”. Jag tycker dok att när det är en uttalad överdödlighet alltså en som inte tillhör det normala variationen utan är betydligt större, så är det inte försvinnande lite. Och det har ju alla ålders grupper över 45 år i Sverige.
Men ok, det var ett ord och jag ska inte hänga mig upp på det. Ditt övriga resonemang tror jag på.
Citera
2020-08-21, 12:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vet inte var du bor men jag vet att det återvänt folk till i stort sett alla städer, och även Lund.
Det märks iaf än så länge endast i Malmö.

”Att smittspridningen ökar i Malmö märks på Sus akutmottagningen på Sus i Malmö, dit allt fler söker sig med svåra andningsbesvär.
– Ja, vi märker det här. Mina kollegor på akuten i Lund ser inte den ökningen, säger Per Ek, sektionschef på akutmottagningen i Malmö.
Antalet personer som är inlagda på vårdavdelning är också överlägset störst i Malmö, 15 stycken under torsdagen mot enstaka patienter i Lund och Kristianstad. Helsingborgs lasarett har under flera veckor inte haft en enda covid-19-patient, men har nu en person på vårdavdelning.”

Citera
2020-08-21, 12:44
Medlem
Citat:
Vad menar du! Tegnell har ju uttryckt stor förvåning över att så många människor dog, det tog dem på sängen och det hade de inte räknat med då de valde väg i början. I början då det var avgörande för förloppet valde de att släppa smittan mer eller mindre fri och när folk började dö ”en masse” blev de chockade.

Möjligtvis att Tegnell blev förvånad över dödsantalet ökade kraftigt under en kort tid, faktumet kvarstår gällande Tegnells uttalande, hans uppskattning var mellan 8000 - 20000 personer till och med, inte 12 000 som jag sa från början.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-dodstalen-har-sakert-ratt-i-teorin/

Hittills står han väl rätt bra i sin uppskattning.
Citera
2020-08-21, 12:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Norrbotten som hade större utbrott för en tid sedan, rapporterade 0 nya fall senaste dygnet. Så det går att bekämpa smittan med testning och att folk blir uppmärksammade på exakt var i landet det finns ett kluster. Tycker det skulle inte vara så svårt att med dagens teknik sätta upp en sådan smittokarta på detaljnivå över riket.
Citera
2020-08-21, 12:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Möjligtvis att Tegnell blev förvånad över dödsantalet ökade kraftigt under en kort tid, faktumet kvarstår gällande Tegnells uttalande, hans uppskattning var mellan 8000 - 20000 personer till och med, inte 12 000 som jag sa från början.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-dodstalen-har-sakert-ratt-i-teorin/

Hittills står han väl rätt bra i sin uppskattning.
Den 30 april ja! Under två månader hade FHM tillåtit mer eller mindre fri smittspridning. Då gick det ju inte att hejda så jag förstår inte vad hans enda rätt har med saken att göra?
Citera
2020-08-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I de länder som är med i Euromomo är det England som står för den stora gruppen som dog i våras för åldern 15-44 år. Varför kan det tänkas vara så att så många unga just dog i England? Även Spanien hade en ganska stor överdödlighet i den gruppen men den var inte ”uttalad” stor.

Det var dit uttalande ”Dödligheten för personer under 70 år är försvinnande liten. ”. Jag tycker dok att när det är en uttalad överdödlighet alltså en som inte tillhör det normala variationen utan är betydligt större, så är det inte försvinnande lite. Och det har ju alla ålders grupper över 45 år i Sverige.
Men ok, det var ett ord och jag ska inte hänga mig upp på det. Ditt övriga resonemang tror jag på.

Nästan dubbelt så hög andel feta (obesity = bmi över 30) i England jämfört med Sverige.

England: 28,7% feta, 35,6% överviktiga.

Sverige: 15% feta, 35% överviktiga.

Sen kan jag tänka mig att medel-svensken är friskare och är i bättre form (kost och sånt) än medel-engelsmannen.
Citera
2020-08-21, 12:51
Medlem
Citat:
Det märks iaf än så länge endast i Malmö.

”Att smittspridningen ökar i Malmö märks på Sus akutmottagningen på Sus i Malmö, dit allt fler söker sig med svåra andningsbesvär.
Antalet personer som är inlagda på vårdavdelning är också överlägset störst i Malmö, 15 stycken under torsdagen mot enstaka patienter i Lund och Kristianstad. Helsingborgs lasarett har under flera veckor inte haft en enda covid-19-patient, men har nu en person på vårdavdelning.”

Förr eller senare kommer smittan till hela landet. Skåne har väl haft låga siffror fram tills ganska nyligen. Om någon månad kommer smittan ha dragit genom även där och den naturliga immuniteten bromsar spridningen precis som vi sett i andra regioner.

Vad gäller immunitet så är det förmodligen så att 20% står för 80-90% av smittspridningen och när den gruppen genomgått sjukdom minskar spridningen avsevärt även om den inte försvinner helt.
Citera
2020-08-21, 12:59
Medlem
Citat:
Den 30 april ja! Under två månader hade FHM tillåtit mer eller mindre fri smittspridning. Då gick det ju inte att hejda så jag förstår inte vad hans enda rätt har med saken att göra?

Det har att göra med att allt talar för att det inte kommer avlida hundratusentals människor i Sverige som majoriteten av de ''högutbildade'' experterna här i tråden har påstått, det kommer kommer väl inte ens dö 20 000 människor som han uttryckligen har betraktat som ett worst-case scenario på presskonferenser. Jag skulle bli förvånad om vi ens når 15 000 utspritt över flera års tid.

Som jag har nämnt tidigare. Jag säger inte att Sveriges strategi är varken bra eller rätt, många människor har dött i onödan.

Det märks väl klart och tydligt ute i samhället vad gemene man tycker om COVID-19. Allt fler människor börjar leva sina liv som vanligt igen, det kan ju möjligtvis vara för att man har insett att COVID-19 inte kommer ta död på dem.
Citera
2020-08-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Förr eller senare kommer smittan till hela landet. Skåne har väl haft låga siffror fram tills ganska nyligen. Om någon månad kommer smittan ha dragit genom även där och den naturliga immuniteten bromsar spridningen precis som vi sett i andra regioner.

Vad gäller immunitet så är det förmodligen så att 20% står för 80-90% av smittspridningen och när den gruppen genomgått sjukdom minskar spridningen avsevärt även om den inte försvinner helt.

Om man har lyckats piska hygienrutiner i alla slappa USKor och annat löst folk som springer runt och hostar på timanställning i äldrevården så kanske vi kan hålla ner dödstalen dessutom. Det faktum att exempelvis de höga smittsiffrorna på Gotland på senaste inte verkar ha haft någon större dödlighet associerat till detta tyder väl på att äldrevården äntligen börjat få ordning på torpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in