2020-08-23, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den domen skulle jag vilja se.
Varsågod, in your face sir.

https://www.sydsvenskan.se/2019-09-26/kvinna-beholl-felswishade-pengar-doms-till-dagsboter
Citera
2020-08-23, 09:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det var ett fall för några år sedan med en tjej som fått pengar felaktigt swishade till sig som sen vägrade betala tillbaka, det slutade med en dom i tingsrätten för bedrägeri för den tjejen så att göra ingenting är inget bra alternativ. Men jag skulle ta det kallt och kontakta banken.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den domen skulle jag vilja se.

Citat:
Varsågod, in your face sir.

https://www.sydsvenskan.se/2019-09-26/kvinna-beholl-felswishade-pengar-doms-till-dagsboter

in your face!

Kvinnan dömdes inte för bedrägeri, hon dömdes för olovligt förfogande.

Domen handlar inte om att kvinnan inte gjorde någonting, domen handlar om att kvinnan VÄGRADE att lämna tillbaka pengarna.

Det är skillnad på att inte göra någonting och att vägra, det är också skillnad på bedrägeri och olovligt förfogande.
Senast redigerad av trottwell 2020-08-23 kl. 09:16.
Citera
2020-08-23, 09:19
Medlem
Citat:
Det var ett fall för några år sedan med en tjej som fått pengar felaktigt swishade till sig som sen vägrade betala tillbaka, det slutade med en dom i tingsrätten för bedrägeri för den tjejen så att göra ingenting är inget bra alternativ. Men jag skulle ta det kallt och kontakta banken.

Varför skulle hon behöva betala tillbaka? Idioten som skickade pengarna borde inte få röra sig i samhället. Opålitlig och oförmögen att ta hand om sig själv. Uppträd professionellt, erbjud att ordna det men kräv 500kr för arbetet som inte är ditt. Problem solved.
Citera
2020-08-23, 09:26
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Verkar finnas en hel del olika tillvägagångssätt om man googar "bankID + bedrägeri"

Ett sätt är att svara på (exempelvis) en köp och säljsida och ha tillgång till offrets personnummer genom att ha googlat det innan (varför ligger personuppgifter ute som offentlig handling ?). "kunden" låtsas ha problem med överföringen och frågar om offret kan logga in på sitt konto för att se om pengarna överförts, men har innan påbörjat en annan session som offret loggar in på istället och ger bedragaren full access till kontot som töms på några sekunder.

Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
Lämna aldrig ut dina personuppgifter eller kortuppgifter via internet eller telefon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/polisen-varnar-for-swisch-bedragare
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/bedragarnas-fr%C3%A4cka-metod-%E2%80%93-varning-f%C3%B6r-nya-bluffen/ar-AAJhtIL

SEB ringde och bad mig bekräfta en tillfällig höjning av beloppsgränsen på ett företagskort med Bank Id, så visst förekommer det.

Det är viktigt att läsa vad man loggar in på.

LL
Citera
2020-08-23, 09:30
Medlem
Visst startades det en tråd häromdagen av någon som swishade okända för att få kontakt med någon.
Snacka om ensam människa!
Citera
2020-08-23, 09:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Varför skulle hon behöva betala tillbaka? Idioten som skickade pengarna borde inte få röra sig i samhället. Opålitlig och oförmögen att ta hand om sig själv. Uppträd professionellt, erbjud att ordna det men kräv 500kr för arbetet som inte är ditt. Problem solved.

Du kan läsa om det i länkarna nedan:

https://www.alltomjuridik.se/nyheter/brott-att-behalla-misstags-swish/

"Det finns inga lagstadgade regler om att en mottagare ska betala tillbaka felutbetalda pengar. Däremot har det i praxis blivit fastställt att det finns en skyldighet att betala tillbaka pengar som man fått av misstag."

https://lawline.se/answers/aterkravsratt-och-olovligt-forfogande-av-felaktigt-utbetalda-pengar
Senast redigerad av trottwell 2020-08-23 kl. 09:43.
Citera
2020-08-23, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duffle
och när jag klickade på att logga in så fick jag ett meddelande att mitt BankID redan var aktivt i ett annat ärende.

Det där får jag upp titt som tätt när jag ska logga in på Swish.
Citera
2020-08-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
SEB ringde och bad mig bekräfta en tillfällig höjning av beloppsgränsen på ett företagskort med Bank Id, så visst förekommer det.

Det är viktigt att läsa vad man loggar in på.

LL

Om banken ringer till mig och efterfrågar en inloggning på BankID så är det helt enkelt inte banken som ringer !

Det man ska göra är att ringa tillbaka genom deras växel och bli kopplad till det namn man precis pratat med så man vet att det är legit. Det har aldrig hänt mig, men så skulle jag göra !
Citera
2020-08-23, 10:25
Medlem
Är inte det bästa att fysiskt gå in på banken när man har tid och fråga dem om de kan kolla kontot?
Istället för att riskera något med att gå in på banken via mobilen eller ringa?
Citera
2020-08-23, 10:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Av mina banker är det bara Skandia som kör QR mot mobilt ID. Swedbank och Avanza har vanligt bankid.
Danske Bank använder inte heller QR för bank-ID.
Citera
2020-08-23, 10:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Nej självklart kan du inte logga in med något annat personnummer.

Jag öppnar en inloggningssida på Handelsbanken och skriver in ditt personnummer. Då väntar den på att identifiering med bank-ID skall ske. I allmänhet lurar man pensiönärer man har på telefon. Jag säger till dig (pensionären) att jag ringer från banken och att du måste använda ditt bank-id för att ordna ett problem. Du sätter igång ditt mobila bank-id och där står det ju att du skall godkänna inloggning på Handelsbanken. När du tryckt in ditt ID så är jag inloggad på din internet-bank.

Sedan lägger jag upp en stor överföring ock klickar på "signera betalring" och sen får jag dig att använda ditt bank-ID igen för att "det inte funkade första gången" eller nåt sånt.

Sjävklart går du inte på en sån bluff men tillitsfulla gamlingar gör det alltför ofta.
Äldre är inte bara tillistsfulla, de har sämre tankeförmåga också. Den analytiska och kognitiva förmågan försämras ofta när man kommer upp i hög ålder. Så visst är de tacksama som offer för denna typ av brott.
Citera
2020-08-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Enligt Efterlyst hör bedragarna först av sig till sina offer och säger att de av misstag råkat swisha över pengar. De ber sedan offren att logga in på sin bank och se om de fått pengar överförda.

I samband med att offren loggar in via Bank-ID, länsar sedan bedragarna kontot på pengar.

”Vissa som har hört av sig har förlorat tiotusentals kronor”, skriver Efterlyst och fortsätter: ”Bedragarna kan exempelvis röra sig i köp- och säljgrupper på Facebook”.

Inte säkert att det är så för dig, men var på din vakt i alla fall.

Hände mig, jag sa ge mig din adress så skickar jag pengar på posten. Det var inte populärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in