Citat:
Ursprungligen postat av
Sinrath
Funkar det verkligen så med mobilt bankid? Jag testade med mina föräldrars mobiler och inte fanken godkänner den mig att logga in med något annat än mitt eget ID/personnummer då licensen eller vad man nu vill kalla det är låst till mig på min mobil. Jag får inte ens något val om att ändra personnummer i processen. Jag har Handelsbanken så kanske skiljer sig hos andra.
Nej självklart kan du inte logga in med något annat personnummer.
Jag öppnar en inloggningssida på Handelsbanken och skriver in ditt personnummer. Då väntar den på att identifiering med bank-ID skall ske. I allmänhet lurar man pensiönärer man har på telefon. Jag säger till dig (pensionären) att jag ringer från banken och att du måste använda ditt bank-id för att ordna ett problem. Du sätter igång ditt mobila bank-id och där står det ju att du skall godkänna inloggning på Handelsbanken. När du tryckt in ditt ID så är jag inloggad på din internet-bank.
Sedan lägger jag upp en stor överföring ock klickar på "signera betalring" och sen får jag dig att använda ditt bank-ID igen för att "det inte funkade första gången" eller nåt sånt.
Sjävklart går du inte på en sån bluff men tillitsfulla gamlingar gör det alltför ofta.