2020-08-21, 21:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnalAnalfabeten
Men Jan Eliason är även om hen är rik omvittnat en penningkåt filur. Har visserligen haft en massa välbetalda uppdrag.
Men drivkraften har kanske mera varit pengarna än Sosse-idealismen ?
Fan vet egentligen ?
Kanske lika så bra det, att glömma Mona. Hon är dessutom en fattig förtidspensionär. Som helt saknar tillgångar enligt Kronis, ja KFM.
Rent tekniskt är hon ju faktiskt en förtidspensionär eftersom hon lämnat sina uppdrag före 65 års ålder.

Handpenningens storlek är något som de kan komma överens med sinsemellan.
Labbé kan ju rentav ha schackrat med en utländsk bank och som inte är så noga med vad de lånar ut till, utan bara godtagit låneansökan utan vidare.
Labbé kan ju ha företrätt andra liknande bluffintyg, förfalskade inkomstunderlag, förfalskade skattebesked, förfalskade ägandepapper, mm, det vet vi ju inte..
Det är inget absolut krav att handpenningen ska vara 15 %. Det är bara svenska banker som har den praxisen. Antar man att köparen kommer att fullfölja avtalet ändå så kan ju handpenningen sättas efter tycke och smak. Handpenningens storlek är liksom inte huggit i sten precis.

Men det är någon slags poetisk rättvisa i att Labbé har förlorat handpenningen. Det var ju svindlar-, skurk- och tjuv-pengar ändå.
Vi kan anta att handpenningen är förlorad, men om ärendet kommer upp i Tingsrätten och Labbé bedöms ha rätt att få tillbaka handpenningen så har i så fall KFM ett drygt beslagsärende framför sig.
KFM måste alltså ta ta lägenheten i beslag och försöka sälja den.
Jag gissar att hela BRF (Glädjen) går omkull pga detta. Dels svartbygget, plus att det är tveksamt om den blir såld för en rimlig penning.
Jag vet ej om man kan säga att BRF har sig själva att skylla som kluddat till det med ett svartbygge, utöver att de är osams med grannarna.

1,3 milj i skulder hos KFM enligt vad man kan läsa bakåt i tråden. Räknar man med 16,5 % straffränta, så blir bara det 214 500 kronor per år, eller 17 875 kr/månad. Ja, nej det ser så ut som att KFMs utmätningsbelopp täcker räntan, men bara lite blir över till att betala skulden.
Således om detta tickar på ett tag till blir hon väl skuldfri vid 83 års ålder någonting däråt, kan man ju tro.
Hon kan ju ha fått ytterligare påbackning på skulden, inte fan vet jag.
Att fler borgenärer hört av sig, om det finns fler tex blanco-lån osv...
Att Mona Sahlin har fler delgivningar och krav på betalning att vänta.
Annars är det ju mystiskt att bara byta bostadsadress bara så där...
Fan vet egentligen vad som har pågått i den här soppan....
Mona Sahlin saknar tydligen helt vanligt bondförnuft
Att Mona Sahlin tycks ha vevat på sedelpressen så att svetten lackat, det är då klart.
Hur fan Sosse-topparna kommer att dölja detta, det vet vi inte...

Varför kallar hon sig "Martyr" ?
"Martyr" för vadå ?
"Martyr" för den godhetsknarkande eliten ?
"Martyr" för de som har överdoserat godhetsknarket, eller vad ?

Straffräntan som du kallar den är i regel just nu 7,5% och inte 16,5% men det blir kännbart ändå!

Eller har du något som styrker ditt uttalande om 16,5% ränta på hennes förfallna skulder?
Citera
2020-08-21, 21:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deoxys
Någon som vet vad Mona Sahlin gör idag. Har hon något jobb? bor hon på gatan?

Behöver hon jobb? Hon har väl bra pension livet ut. Utan att behöva jobba något alls.
Citera
2020-08-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Behöver hon jobb? Hon har väl bra pension livet ut. Utan att behöva jobba något alls.

Nja... eftersom hon har en skuld som Kronofogden drar in åt vem det nu är hon är skyldig pengar, så kan hon inte ha särskilt stor inkomst utan att Kronofogden tar mer pengar. I alla fall inte om vi begränsar oss till "vita" inkomkter, med svarta inkomster är det förstås helt annorlunda och om MS har någon/några sådana så lär hon ha det gott ställt trots Kronofogden.
Citera
2020-08-21, 21:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nja... eftersom hon har en skuld som Kronofogden drar in åt vem det nu är hon är skyldig pengar, så kan hon inte ha särskilt stor inkomst utan att Kronofogden tar mer pengar. I alla fall inte om vi begränsar oss till "vita" inkomkter, med svarta inkomster är det förstås helt annorlunda och om MS har någon/några sådana så lär hon ha det gott ställt trots Kronofogden.

Men hon lär ju har en extremt bra pension. Hon var ledare för S. Det innebär minst lika stor månadslön som statsministern. Det i flera år efter hon lämnat. Pension efter det.

Är det någon som har koll på hur stor hennes skuld till kronis är i dagsläget?
Citera
2020-08-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Straffräntan som du kallar den är i regel just nu 7,5% och inte 16,5% men det blir kännbart ändå!

Eller har du något som styrker ditt uttalande om 16,5% ränta på hennes förfallna skulder?

Räntan på sk kvarskatt/restskatt här:
https://www.kronofogden.se/67476.html
Förlåt, inte 16,5 % utan 16,25 % enligt artikeln ovan ifrån år 2017, se här:

Citat:
Fakta om kvarskatt
Om du fick ditt slutskattebesked i augusti och hade skatt kvar att betala ska pengarna finnas på Skatteverkets konto senast den 13 november. Om du fick slutskattebeskedet i september har du ytterligare en månad på dig att göra inbetalningen. Senast den 12 december ska den då finnas på Skatteverkets konto. En skuld på mer än 2 000 kronor lämnas över till Kronofogden. Om skulden är under 2 000 kronor överförs den inte till Kronofogden, men du måste däremot betala 16,25 procents ränta på beloppet som beräknas dag för dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hon lär ju har en extremt bra pension. Hon var ledare för S. Det innebär minst lika stor månadslön som statsministern. Det i flera år efter hon lämnat. Pension efter det.

Är det någon som har koll på hur stor hennes skuld till kronis är i dagsläget?
Det hjälper ju inte att hon har bra pension (tydligen 58000 kr/mån brutto) om KFM mäter ut nästan allt ändå:
Här:
Citat:
Googla!

Citat ur Expressen 17 januari 2019. Men varifrån Expressen får uppgifterna vet jag inte, förmodligen är det hennes adress som är skyddad, inte hennes turer hos kronofogden.

"I dag har Mona Sahlin en total skuld hos kronofogden på *1 345 604 kronor
Skulden utgörs av en skatteskuld på 353 777 kronor, en skuld till Statens pensionsverk på 440 778 kronor och tre skulder till SEB på sammanlagt 551 055 kronor.*

Enligt kronofogden görs, varje månad, en utmätning *från Sahlins pension som statsråd. Efter utmätningen har hon 12 814 kronor per månad kvar att leva för tills skulden är betald."

Några dagsaktuella siffror vet jag ju inte var man kan få tag i heller.
Skulden till Statens Pensionsverk fattar jag inte ?
Har hon alltså tagit ut pension fastän hon inte haft rätt till det ?
För det är ju det enda jag kan komma på att hon skulle ha gjort
för att få en så pass stor skuldpost.
Dvs hon begärt pension, tagit ut den, men inte haft rätt till den.
Luktar ju verkligen mygel, ja det stinker ju rent ut sagt.
Mona Sahlin är alltså en riktigt ful fisk alltså.
Hon kan ju ha begärt pension på tex heltid, men i själva verket så har de upptäckt att hon tjänat betydligt mer än man får göra.
Så vi har alltså en fuskande förtidspensionär här, typ...
Fattas bara att hon kör svarttaxi åt Özzens farsa på nätterna, typ...

Här finns å andra sidan ett snarlikt fall med krav på återbetalning:
https://www.publikt.se/nyhet/han-kravdes-pa-35-000-kronor-4727

Troligen har Mona Sahlin farit med oriktiga uppgifter gentemot pensionsverket.

Hur i helvete detta har gått till är fan i mig en gåta...
Eller så är hon tvungen att betala Labbés pension, dvs att Skatteverket godkänt att det förelegat ett anställningsförhållande mellan Mona Sahlin och Labbé.

Så vad de än har försökt göra, så har det gått riktigt jävla helt åt helvete...
Fast det är ju karma på riktigt hög nivå måste man ju säga

Angående utlandsplanerna (Livvaktsgruppcef i FN bla):
(FB) Mona Sahlin, bl a formellt misstänkt för brott sept -16

Som sagt är jag mycket tveksam till att en sådan skulle erhålla så pass hög lön som 250 000 kr/mån.
Det verkar helt taget ut luften.
Mona Sahlin verkar mycket okunnig om tex EU och FN, det förutsätts ju direkt att ska man jobba med sådant så måste man ha språkkunskaper utöver det vanliga. Inte bara engelska utan även tex tyska, franska och spanska. Och förstås även i skrift.
Mona Sahlin verkar inte vara ett språkgeni, inte heller har Labbé utmärkt sig vad vi vet.

OBS - Det följande är bara ett räkneexempel, de äkta siffrorna om ränta, skattetabell, mm, vet jag inte om någon kan få fram, men detta är ett exempel:

Men antag att det istället är 7,5 % ränta på 1 345 604 kronor, så är det 100 920 kronor per år.
Eller 8410 kr/månad. Enligt Nackas skattetabell ska hon betala som lägst 18477 kr/mån i preliminär skatt (kolumn 1).

58000 - 18477 (skatt) = 39523 kr/mån netto.
39523 - 8410 (ränta) = 31113 kr/mån finns kvar.
Avgår förbehållsbeloppet 12814 kr/mån
31113 - 12814 = 18299 kr/mån som betalar av på skulden.
1345604/18299 = 73 månader och två veckor. Det tar alltså sex år och drygt en månad att betala av detta.
Under dessa sex år kommer Mona att ha betalt ungefär 605520 kronor i ränta på skulden.
Artikeln citerad ovan är skriven i januari 2019.
Alltså någon gång i mars år 2025 kommer skulden att ha betalats. Och Mona kommer att få 39523 kr/mån i plånboken från och med den 19e mars år 2025.

Fotnot: Nackas skattetabell finns här:
https://www.skatteverket.se/download/18.7eada0316ed67d72823c3/1575891107634/2020_manadslon_tabell31.pdf

Beloppen avser alltså lön eller annan ersättning erhållen under år 2019 (inkomståret)

OBS: Det ovan skrivna och beräknade är alltså bara ett exempel förutsatt att Expressens uppgifter är riktiga.
Om det har tillkommit ytterligare skulder som har förfallit till betalning och gått till KFM det syns ju inte här.
Misstänkt är ju att hon tex inte har betalt skatten på radhusförsäljningen, cirka 800 000 kronor. Ja det är väl hon och maken Bo Sahlin som gemensamt ska betala den.
Och det är väl nu omkring 10-15e november den senast ska betalas, inte vet jag...

Fan man fattar ju inte någonting hur i helvete vad som har pågått egentligen ?
Är det någon som har någon koll om vilket arvode hon kan förväntas få för boken ?
Citera
2020-08-22, 07:56
Medlem
Citat:

Det hjälper ju inte att hon har bra pension (tydligen 58000 kr/mån brutto) om KFM mäter ut nästan allt ändå:
Här:

Hon kan ju ha begärt pension på tex heltid, men i själva verket så har de upptäckt att hon tjänat betydligt mer än man får göra.

Eller så är hon tvungen att betala Labbés pension, dvs att Skatteverket godkänt att det förelegat ett anställningsförhållande mellan Mona Sahlin och Labbé.

Som sagt är jag mycket tveksam till att en sådan skulle erhålla så pass hög lön som 250 000 kr/mån.
Mona Sahlin verkar mycket okunnig om tex EU och FN, det förutsätts ju direkt att ska man jobba med sådant så måste man ha språkkunskaper utöver det vanliga. Inte bara engelska utan även tex tyska, franska och spanska. Och förstås även i skrift.
Mona Sahlin verkar inte vara ett språkgeni, inte heller har Labbé utmärkt sig vad vi vet.

OBS - Det följande är bara ett räkneexempel, de äkta siffrorna om ränta, skattetabell, mm, vet jag inte om någon kan få fram, men detta är ett exempel:

Men antag att det istället är 7,5 % ränta på 1 345 604 kronor, så är det 100 920 kronor per år.
Eller 8410 kr/månad. Enligt Nackas skattetabell ska hon betala som lägst 18477 kr/mån i preliminär skatt (kolumn 1).

1345604/18299 = 73 månader och två veckor. Det tar alltså sex år och drygt en månad att betala av detta.
Under dessa sex år kommer Mona att ha betalt ungefär 605520 kronor i ränta på skulden.
Alltså någon gång i mars år 2025 kommer skulden att ha betalats. Och Mona kommer att få 39523 kr/mån i plånboken från och med den 19e mars år 2025.

https://www.skatteverket.se/download/18.7eada0316ed67d72823c3/1575891107634/2020_manadslon_tabell31.pdf

Beloppen avser alltså lön eller annan ersättning erhållen under år 2019 (inkomståret)

OBS: Det ovan skrivna och beräknade är alltså bara ett exempel förutsatt att Expressens uppgifter är riktiga.
Om det har tillkommit ytterligare skulder som har förfallit till betalning och gått till KFM det syns ju inte här.
Misstänkt är ju att hon tex inte har betalt skatten på radhusförsäljningen, cirka 800 000 kronor. Ja det är väl hon och maken Bo Sahlin som gemensamt ska betala den.
Och det är väl nu omkring 10-15e november den senast ska betalas, inte vet jag...

Är det någon som har någon koll om vilket arvode hon kan förväntas få för boken ?

För att få full pension fram till 65 år från den gamla typen av politikerpension var du i princip tvungen att sitta på en stol hemma med armarna i kors. Alla arbetsinkomster gjorde att pensionen minskades med samma belopp.

Förmodligen har hon således tagit ut full pension men "glömt" att anmäla att hon även hade andra arbetsinkomster.

Sedan skriver du fram till 2025. Jag undrar om inte politikerpensionen, den gamla typen, helt enkelt klipps av vid 65 års ålder. D.v.s 2022 för M.S. Därefter räknas det fram en ny "normal" pension, precis som för alla andra, med utgångspunkt från de arbetsinkomster och arvoden som hon har haft under arbetslivet.
Senast redigerad av Konrad 2020-08-22 kl. 08:06.
Citera
2020-08-22, 12:31
Medlem
Citat:
Googla!

Citat ur Expressen 17 januari 2019. Men varifrån Expressen får uppgifterna vet jag inte, förmodligen är det hennes adress som är skyddad, inte hennes turer hos kronofogden.

"I dag har Mona Sahlin en total skuld hos kronofogden på *1 345 604 kronor.

Skulden utgörs av en skatteskuld på 353 777 kronor, en skuld till Statens pensionsverk på 440 778 kronor och tre skulder till SEB på sammanlagt 551 055 kronor.*

Enligt kronofogden görs, varje månad, en utmätning *från Sahlins pension som statsråd. Efter utmätningen har hon 12 814 kronor per månad kvar att leva för tills skulden är betald."

Jag menar att ringa Kronis direkt. Andra påstår stram hon har skulder på flera miljoner nuförtiden.
Citera
2020-08-23, 02:33
Medlem
Någon aftonblaska avslöjar att Moba ger ut sina memoarer nu i september.

Dags att summera livet tydligen. Har hon rökt ihop en lungcancer?
Citera
2020-08-24, 11:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Här:

Tackar! Min räntesats avsåg skulder hos inkassobolag.
Citera
2020-08-26, 11:20
Medlem
Citat:
Han skrev inte heller att det var ett utsatt område. Men att Skarpnäck är otroligt oattraktivt och problemtyngt är inte någon hemlighet. Skarpnäck är en produkt av allt det S arbetat för genom åren, passar Mona perfekt.

Citat:
Och nu kan det ju kallas för ett utsatt område ja, eftersom Mona Sahlin flyttat dit - typ ?

Jo, "hen" skrev ju faktiskt det. Och jag protesterade. Skriver man så långa och många inlägg
och inte kollar vad man skrivit innan man postar blir det lätt fel.
Citera
2020-08-26, 11:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Jo, "hen" skrev ju faktiskt det. Och jag protesterade. Skriver man så långa och många inlägg
och inte kollar vad man skrivit innan man postar blir det lätt fel.

Hoppsan! Kan du länka eller citera påståendet?
Hur som helst så passar Mona i Skarpnäck som handen i handsken!
Citera
2020-08-26, 11:28
Medlem
Citat:
Hoppsan! Kan du länka eller citera påståendet?
Hur som helst så passar Mona i Skarpnäck som handen i handsken!

Var det inte det jag gjorde just ???

Och apropå något som någon skrev om Dalen nämnde jag Leif Kåvestad utan
att någon reagerade !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in