Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, det tänker jag också. Nästa gång kan det vara ett virus med mycket högre både smittsamhet och dödlighet. Då duger det VERKLIGEN inte, att stå handfallna som FHM gjorde i flera månader. Då behövs det snabba och resoluta beslut.
Ja. Det gick illa. Men ... det kunde ha gått ännu mycket värre.
Anders Tegnell måste bort, innan nästa epidemi hotar. Hela Folkhälsomyndigheten behöver skrotas. Vem tar på sig jobbet att återuppbygga Smittskyddsinstitutet? Du? Du skulle göra ett mycket bättre arbete än Anders Tegnell.
Vad kommer vallokalens personal säga ifall jag frågar efter valurnan för att välja statsepidemiolog? Därefter lämnar jag över en valsedel där det står "Val till posten som statsepidemiolog: [ x ] Merwinna".
Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Nja, tror att vi tycker och tänker väldigt olika... Sveriges strategi är i första hand baserad på vetenskap ...
Vetenskap eller kaxighet? Vad var det som formade Sveriges strategi?
Vad kan vetenskapen säga, när man ställs inför ett nytt och okänt virus? Vad är ett vetenskapligt förhållningssätt? Är det vetenskapligt att vara kaxig, om något som man inte har kunskap om? Eller är det bättre att ödmjukt erkänna att mycket ännu är okänt för vetenskapen?
Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
... och syftar till att se till att den totala folkhälsan är så bra som möjligt ...
Har det lyckats bra? Har det varit gynnsamt för folkhälsan att sjukvården har lamslagits?
Har det varit bra för den psykiska hälsan att leva i ett land där epidemin får härja? Jag kan ta mig själv som exempel. Jag äcklas av myndigheternas likgiltighet inför Covid-19. Jag mår dåligt av att se eller höra Anders Tegnell. Jag blir upprörd över Anders Tegnells lögner för att rädda sin egen prestige.
Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
... dvs försöka optimera beslut så att vi inte hamnar i suboptimala beslut där vi i studens hetta (via känslor, moraliska, etiska) värderar coronaliv högre i förhållande till annat.
Inför ett akut hot, så kan det vara motiverat att satsa stora resurser; i synnerhet när det handlar om en smittsam sjukdom. Ifall man förhindrar att någon smittas av Corona, så har man inte bara hjälpt just den individen. Man har även hindrat den individen från att smitta andra, som i sin tur hade kunnat smitta ännu fler.
Snabbt, hårt och aggressivt kan vara en bra strategi. Och låt det få kosta pengar. Jag kan komma med förslag på hur man kan betala för ett fungerande smittskydd.