Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Undrar vem som för vem in i fiktionens värld här.
En fråga till dig: om du i Fylkings ställe hade gjort den mest beramade intervjun, den där Crille "talar ut", vad skulle du ha frågat om? Om vi nu bortser från allt det som Crille säger att han inte minns beträffande dådet.
Låt mig direkt säga att jag inte för ett ögonblick köper det där med
somnambultbeteende.
Detta tillstånd som CP snappat upp, via hans "livmedikus", professor Lars Lidberg, och insett
att det var ju användbart för hans del, något att gömma sig bakom i den här historien
som Fylking också är inne på i förhöret som länkats nyss. Bra att ha till hands när det
bränner till lite extra och man inte vill vara helt sanningsenlig.
Är CP verkligen den som stod för handlingarna på Sveavägen så är han också fullt medveten
om det. Hela vägen. Inget som är förträngt eller har glömts bort. Vill jag påstå.
Om man nu ska sätta tilltro till vad Fylking berättar så blir ju biten med när CP redogör
för hur han gick den där kvällen, då han följde efter makarna, ett tydligt bevis på hur
klar han var över vad som skedde. Här beskrivs tempot i promenaden, var det stannades
och var exakt nånstans han sneddade över gatan till andra sidan, till Sveavägen.
Han minns det som det var igår uppenbarligen.
Uppges för övrigt ha ett detaljminne utöver det vanliga.
Det är i den värld Christer levde i en väldigt enkel handling att utföra, detta med mordet på OP,
säger Fylking på ett ställe och det kan vara värt att ta fasta på tycker jag.
Han kommer in på Christers rättspatos, hans inställning till vad som är rätt och fel och hur
man ska behandla folk och som den högaktade Tingström blev behandlad ska man absolut
inte behöva bli behandlad. Och därför hat som väcks till liv och en stark vilja att skipa rättvisa
för dennes räkning. Därför sker det som hände. Därför detta mord.
Palme fick bokstavligen klä skott för allt ont som drabbat den felaktigt dömde mannen som CP
tycks ha betraktat närmast som ett geni. Ett bra tag åtminstone.
Rättvisa i den värld CP befann sig i skipas med knytnävar, det skipas med knivar och det
skipas med pistoler, säger Fylking och så var det väl.
Jag förstår sen mycket väl att många tycker hela den här storyn med Fylking och CP
ter sig ganska knepig om man uttrycker det milt. Två personer som känner varandra
sen barndomen, uppväxta i samma kvarter, gått samma skola och sen skiljs deras vägar
åt när barndomen är över. Det som för dem samman på äldre dar är att den ene av dem
vill få den andre att nån gång öppet erkänna det där statsministermordet 86.
När det inte görs ansträngningar i det syftet så umgås man som riktiga gamla polare
och festar loss ordentligt. De firar jul tillsammans och allt vad det är.
Och samvaron visar sig vara ekonomiskt gynnsam för dem båda. Det sker genom
dokumentärer och via den artikel som aktualiseras i förhöret ovan. 5000 spänn till Fylking
och två tusenlappar till herr Pettersson. Där tycker jag nog förresten CP kunde fått lite mer;
han gick ju ändå ut med ett erkännande där.
Det planerades en bok också och den lär ju ha dragit in gott med stålar om den blivit av.
Pengar, pengar, nästan alltid är det pengar med i bilden när det är nåt...
Att Fylking sen är ärligt övertygad om Christers skuld till mordet på OP, det betvivlas inte
från min kant.
Du ville veta vad jag skulle ha frågat CP om och jag vet inte riktigt om jag har nåt bra
att komma med just nu. Kanske detta: "Skulle du velat ha det ogjort?"
Och: "Om det varit Feldt eller Sten Andersson eller nåt annat statsråd i dåvarande
sosseregeringen som istället dykt upp den där kvällen - hade det gått lika bra med nån av
dem eller var det just Palme det måste röra sig om?"
Det har jag nämligen funderat en del på, det senare där.
Jo, jag skulle nog också vid sidan om frågor kring dramat 86, undrat om varför han inte
ansträngde sig mera för att få fullföljt teaterutbildningen han gick en gång i tiden.
Varför han, som den stora begåvning han ansågs vara, bara lät detta gå åt helsicke.
Varför han inte såg till att skärpa sig då.
Förmodligen hade såna frågor resulterat i att man fått ansiktet ommöblerat per omgående
av en mäkta förgrymmad Christer Pettersson.
Det hade nog varit alldeles för känsligt att beröra. Lättare med MOP.
Vad ska vi förresten tro om uppgiften att vapnet skulle ha överlämnats på mordnatten till nån
eller några? Snackas om två finländare. En man och en kvinna.
Bullshit?