2020-07-31, 19:03
Medlem
Grandiosos avatar
Drygt 20 år gammal och nyss utsläppt efter att ha avtjänat ett av alla sina många fängelsestraff
kom Christers pappa att ordna ett jobb åt honom hos filmaren Bo Wanngård.
Då fick han bland annat vara med vid inspelningen av den första svenska animerade
långfilmen"I huvet på en gammal gubbe" med manus av Hasse & Tage.

Arbetet hos Wanngård blev ju emellertid inte så långvarigt för CP:s vidkommande.
Det förfalskades en check och sen blev det sparken.

Christer hade nu både haft en fot i teatervärlden och i filmvärlden, men sabbade det för sig
båda gångerna, tyvärr. Vem vet hur det kunde gått annars om han bara förmått sköta sig
och hållit sig från kriminalitet och droger?

https://sv.wikipedia.org/wiki/I_huvet_p%C3%A5_en_gammal_gubbe
https://www.youtube.com/watch?v=58clKh3EX6k
Citera
2020-08-06, 20:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
I kölvattnet av de nya avslöjandena kring Palmemordet släpper supergruppen BON ett dubbelalbum, med över trettio låtar som alla handlar om Christer Pettersson. Gruppen BON är ett samarbete mellan artisterna Ola Aurell, Björn Ende och Nippe Svensk.

”Nu när Pettersson är mer eller mindre avskriven som mördare känns det inte mer än rätt att han får återupprättelse. Vad kan då vara mer lämpligt än ett dubbelalbum?” säger Björn Ende

”Christer Petterssons öde har löpt som en bisarr följetong genom stora delar av våra liv. Från löpsedlarnas 42-åring till drinktrender, utvik och tv3-karriär. En dubbelskiva ger möjlighet att sätta text och musik till väldigt olika aspekter av denne komplicerade man.” säger Ola Aurell.

Skivan, som släpps 23 oktober, har texter som kommer att vara allt från underfundiga berättelser, humoristiska kupletter och språkliga formexperiment till ren absurdism.
https://www.mynewsdesk.com/se/rmpmusik/pressreleases/palmemordet-nytt-dubbelalbum-om-christer-pettersson-samarbete-mellan-artister-3015038

https://www.facebook.com/supergruppenbon/videos/bons-nya-j%C3%A4tteprojekt/342431539617232/
Citera
2020-08-08, 19:59
Medlem
Grandiosos avatar
Tar mig friheten att lägga in en länk från huvudtråden, postad av användaren
andersaanderssona, som innehåller förhör med Gert Fylking angående denna tråds
huvudperson.

https://drive.google.com/file/d/1eMJJsswSaI_1NDqsejiZJfBS4M16D5Mh/view

https://www.flashback.org/sp72521633
Citera
2020-08-09, 14:08
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tar mig friheten att lägga in en länk från huvudtråden, postad av användaren
andersaanderssona, som innehåller förhör med Gert Fylking angående denna tråds
huvudperson.

https://drive.google.com/file/d/1eMJJsswSaI_1NDqsejiZJfBS4M16D5Mh/view

https://www.flashback.org/sp72521633
Undrar vem som för vem in i fiktionens värld här.

En fråga till dig: om du i Fylkings ställe hade gjort den mest beramade intervjun, den där Crille "talar ut", vad skulle du ha frågat om? Om vi nu bortser från allt det som Crille säger att han inte minns beträffande dådet.
Citera
2020-08-09, 19:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Undrar vem som för vem in i fiktionens värld här.

En fråga till dig: om du i Fylkings ställe hade gjort den mest beramade intervjun, den där Crille "talar ut", vad skulle du ha frågat om? Om vi nu bortser från allt det som Crille säger att han inte minns beträffande dådet.
Låt mig direkt säga att jag inte för ett ögonblick köper det där med somnambultbeteende.
Detta tillstånd som CP snappat upp, via hans "livmedikus", professor Lars Lidberg, och insett
att det var ju användbart för hans del, något att gömma sig bakom i den här historien
som Fylking också är inne på i förhöret som länkats nyss. Bra att ha till hands när det
bränner till lite extra och man inte vill vara helt sanningsenlig.
Är CP verkligen den som stod för handlingarna på Sveavägen så är han också fullt medveten
om det. Hela vägen. Inget som är förträngt eller har glömts bort. Vill jag påstå.
Om man nu ska sätta tilltro till vad Fylking berättar så blir ju biten med när CP redogör
för hur han gick den där kvällen, då han följde efter makarna, ett tydligt bevis på hur
klar han var över vad som skedde. Här beskrivs tempot i promenaden, var det stannades
och var exakt nånstans han sneddade över gatan till andra sidan, till Sveavägen.
Han minns det som det var igår uppenbarligen.
Uppges för övrigt ha ett detaljminne utöver det vanliga.

Det är i den värld Christer levde i en väldigt enkel handling att utföra, detta med mordet på OP,
säger Fylking på ett ställe och det kan vara värt att ta fasta på tycker jag.
Han kommer in på Christers rättspatos, hans inställning till vad som är rätt och fel och hur
man ska behandla folk och som den högaktade Tingström blev behandlad ska man absolut
inte behöva bli behandlad. Och därför hat som väcks till liv och en stark vilja att skipa rättvisa
för dennes räkning. Därför sker det som hände. Därför detta mord.
Palme fick bokstavligen klä skott för allt ont som drabbat den felaktigt dömde mannen som CP
tycks ha betraktat närmast som ett geni. Ett bra tag åtminstone.
Rättvisa i den värld CP befann sig i skipas med knytnävar, det skipas med knivar och det
skipas med pistoler, säger Fylking och så var det väl.

Jag förstår sen mycket väl att många tycker hela den här storyn med Fylking och CP
ter sig ganska knepig om man uttrycker det milt. Två personer som känner varandra
sen barndomen, uppväxta i samma kvarter, gått samma skola och sen skiljs deras vägar
åt när barndomen är över. Det som för dem samman på äldre dar är att den ene av dem
vill få den andre att nån gång öppet erkänna det där statsministermordet 86.
När det inte görs ansträngningar i det syftet så umgås man som riktiga gamla polare
och festar loss ordentligt. De firar jul tillsammans och allt vad det är.
Och samvaron visar sig vara ekonomiskt gynnsam för dem båda. Det sker genom
dokumentärer och via den artikel som aktualiseras i förhöret ovan. 5000 spänn till Fylking
och två tusenlappar till herr Pettersson. Där tycker jag nog förresten CP kunde fått lite mer;
han gick ju ändå ut med ett erkännande där.
Det planerades en bok också och den lär ju ha dragit in gott med stålar om den blivit av.
Pengar, pengar, nästan alltid är det pengar med i bilden när det är nåt...

Att Fylking sen är ärligt övertygad om Christers skuld till mordet på OP, det betvivlas inte
från min kant.

Du ville veta vad jag skulle ha frågat CP om och jag vet inte riktigt om jag har nåt bra
att komma med just nu. Kanske detta: "Skulle du velat ha det ogjort?"
Och: "Om det varit Feldt eller Sten Andersson eller nåt annat statsråd i dåvarande
sosseregeringen som istället dykt upp den där kvällen - hade det gått lika bra med nån av
dem eller var det just Palme det måste röra sig om?"

Det har jag nämligen funderat en del på, det senare där.

Jo, jag skulle nog också vid sidan om frågor kring dramat 86, undrat om varför han inte
ansträngde sig mera för att få fullföljt teaterutbildningen han gick en gång i tiden.
Varför han, som den stora begåvning han ansågs vara, bara lät detta gå åt helsicke.
Varför han inte såg till att skärpa sig då.
Förmodligen hade såna frågor resulterat i att man fått ansiktet ommöblerat per omgående
av en mäkta förgrymmad Christer Pettersson.
Det hade nog varit alldeles för känsligt att beröra. Lättare med MOP.

Vad ska vi förresten tro om uppgiften att vapnet skulle ha överlämnats på mordnatten till nån
eller några? Snackas om två finländare. En man och en kvinna.
Bullshit?
Senast redigerad av Grandioso 2020-08-09 kl. 19:55.
Citera
2020-08-10, 11:21
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, jag vet vad du anser om CP. Men annars, framstår det som orimligt att en kriminelll - eller en annan person - skulle kunna ha en revolver inlåst i ett skåp på centralen, då syn på makarna Palme vid Grand och i väntetiden hämta ut sitt vapen?

På vilken grund skulle det vara orimligt?
Citera
2020-08-11, 18:26
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Låt mig direkt säga att jag inte för ett ögonblick köper det där med somnambultbeteende.
Detta tillstånd som CP snappat upp, via hans "livmedikus", professor Lars Lidberg, och insett
att det var ju användbart för hans del, något att gömma sig bakom i den här historien
som Fylking också är inne på i förhöret som länkats nyss. Bra att ha till hands när det
bränner till lite extra och man inte vill vara helt sanningsenlig.
Är CP verkligen den som stod för handlingarna på Sveavägen så är han också fullt medveten
om det. Hela vägen. Inget som är förträngt eller har glömts bort. Vill jag påstå.
Om man nu ska sätta tilltro till vad Fylking berättar så blir ju biten med när CP redogör
för hur han gick den där kvällen, då han följde efter makarna, ett tydligt bevis på hur
klar han var över vad som skedde. Här beskrivs tempot i promenaden, var det stannades
och var exakt nånstans han sneddade över gatan till andra sidan, till Sveavägen.
Han minns det som det var igår uppenbarligen.
Uppges för övrigt ha ett detaljminne utöver det vanliga.

Det är i den värld Christer levde i en väldigt enkel handling att utföra, detta med mordet på OP,
säger Fylking på ett ställe och det kan vara värt att ta fasta på tycker jag.
Han kommer in på Christers rättspatos, hans inställning till vad som är rätt och fel och hur
man ska behandla folk och som den högaktade Tingström blev behandlad ska man absolut
inte behöva bli behandlad. Och därför hat som väcks till liv och en stark vilja att skipa rättvisa
för dennes räkning. Därför sker det som hände. Därför detta mord.
Palme fick bokstavligen klä skott för allt ont som drabbat den felaktigt dömde mannen som CP
tycks ha betraktat närmast som ett geni. Ett bra tag åtminstone.
Rättvisa i den värld CP befann sig i skipas med knytnävar, det skipas med knivar och det
skipas med pistoler, säger Fylking och så var det väl.

Jag förstår sen mycket väl att många tycker hela den här storyn med Fylking och CP
ter sig ganska knepig om man uttrycker det milt. Två personer som känner varandra
sen barndomen, uppväxta i samma kvarter, gått samma skola och sen skiljs deras vägar
åt när barndomen är över. Det som för dem samman på äldre dar är att den ene av dem
vill få den andre att nån gång öppet erkänna det där statsministermordet 86.
När det inte görs ansträngningar i det syftet så umgås man som riktiga gamla polare
och festar loss ordentligt. De firar jul tillsammans och allt vad det är.
Och samvaron visar sig vara ekonomiskt gynnsam för dem båda. Det sker genom
dokumentärer och via den artikel som aktualiseras i förhöret ovan. 5000 spänn till Fylking
och två tusenlappar till herr Pettersson. Där tycker jag nog förresten CP kunde fått lite mer;
han gick ju ändå ut med ett erkännande där.
Det planerades en bok också och den lär ju ha dragit in gott med stålar om den blivit av.
Pengar, pengar, nästan alltid är det pengar med i bilden när det är nåt...

Att Fylking sen är ärligt övertygad om Christers skuld till mordet på OP, det betvivlas inte
från min kant.

Du ville veta vad jag skulle ha frågat CP om och jag vet inte riktigt om jag har nåt bra
att komma med just nu. Kanske detta: "Skulle du velat ha det ogjort?"
Och: "Om det varit Feldt eller Sten Andersson eller nåt annat statsråd i dåvarande
sosseregeringen som istället dykt upp den där kvällen - hade det gått lika bra med nån av
dem eller var det just Palme det måste röra sig om?"

Det har jag nämligen funderat en del på, det senare där.

Jo, jag skulle nog också vid sidan om frågor kring dramat 86, undrat om varför han inte
ansträngde sig mera för att få fullföljt teaterutbildningen han gick en gång i tiden.
Varför han, som den stora begåvning han ansågs vara, bara lät detta gå åt helsicke.
Varför han inte såg till att skärpa sig då.
Förmodligen hade såna frågor resulterat i att man fått ansiktet ommöblerat per omgående
av en mäkta förgrymmad Christer Pettersson.
Det hade nog varit alldeles för känsligt att beröra. Lättare med MOP.

Vad ska vi förresten tro om uppgiften att vapnet skulle ha överlämnats på mordnatten till nån
eller några? Snackas om två finländare. En man och en kvinna.
Bullshit?
Fylking går inte att ta på allvar, lika lite som hans vederlike Ulf Nilsson (som inte drog sig för att publicera helt fejkade intervjuer). Intervjun han gör är usel också utifrån dess egna förutsättningar - av typen "hur känns det"? Det fanns ju ett antal frågor som förefaller mig självklara att ställa:

- Relationerna med Tingström; Om Crille agerade å hans vägnar, hur utvecklades er relation? När slutade du svara på hans brev? Hur känns det nu när Tingström visade sig vara en golbög som tjallat på grabbarna på kåken så dom torskade?

- Inställningen till Palme: trodde du att statsministern hade något att göra med hur Tingström behandlades? Du var en av dom första som skrev i kondoleansboken. Varför? Hur tänkte du när du skrev kondoleanser vid flera tillfällen? Varför stal du porträttet av Palme?

- Relationerna till Sigge C: ett par av dina gamla bekanta tipsade om dig - att du "var helt galen". Hur mycket visste egentligen Sigge? Måste inte han ha varit din mest vänfaste polare någonsin om han visste? 50 mille låg ju i potten, men han knep käft. Varför tror du han gjorde det?

Självklara frågor att ställa..
Citera
2020-08-12, 02:20
Medlem
carltellin88s avatar
Tycker detta mord/dråp faktiskt är det främsta "bevis" som talar för CPs skuld. Till skillnad från de övriga huvudmisstänkta, SE, CA och CGO så har CP faktiskt tagit livet av någon tidigare. Det är med andra ord helt säkert att han var våldsbenägen och kunde ta livet av någon. Säger inte att det är ett avgörande bevis, men det säger ändå en hel del om en människa när man kan gå över en sådan gräns.
Citera
2020-08-20, 00:04
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Tycker detta mord/dråp faktiskt är det främsta "bevis" som talar för CPs skuld. Till skillnad från de övriga huvudmisstänkta, SE, CA och CGO så har CP faktiskt tagit livet av någon tidigare. Det är med andra ord helt säkert att han var våldsbenägen och kunde ta livet av någon. Säger inte att det är ett avgörande bevis, men det säger ändå en hel del om en människa när man kan gå över en sådan gräns.

Ligger en del i vad du säger. Dock så begicks detta kända dråp i affekt där det föregicks av slagsmål, men det sätter ändå fingret på det faktum att CP medvetet tog livet av en annan människa i en situation där en stor majoritet av befolkningen inte skulle gjort det. CA verkar för övrigt kunna ha haft lite liknande tendenser att tappa fattningen o ta till våld, dock aldrig fälld för grövre misshandel lr värre,

Generellt är det väldigt stor skillnad på att tycka mkt illa om någon o verbalt hota med våld, ev. dödligt, och att faktiskt skrida till verket . En viktig faktor är hur mkt man har att förlora på att faktiskt utföra exv. ett mord, förutom då att riskera typ 20 år i buren, så gäller det även t.ex förlora jobb, bostad, ekonomin raseras, släkt o vänner vänder en ryggen mm.

Med utgångspunkt av detta borde det vara lättare för en person i t.ex CPs dåvarande läge, med mindre att förlora, att faktiskt gå över gränsen o döda någon. Detsamma kan i viss mån appliceras på CA som verkar ha varit lite av en rättshaverist o hatade samhället o var enstörig o mkt missnöjd med hur livet utvecklat sig för honom.

Däremot var nog ex.vis flera av de poliser, på relativt låg nivå, som ibland nämns som misstänkta i MOP, med till synes ordnade liv o väletablerade i samhället mindre benägna att riskera en sådan katastrofal ändring av livssituationen. Sedan kan de mkt väl kanske tyckt särdeles illa om Palme, o möjligen önskat livet ur honom, men som sagt skillnaden är mkt stor på ord/tanke o handling.
Citera
2020-08-22, 11:25
Medlem
sankmarks avatar
Tänkte höra med CP experterna här om CPs alibi. Främst då från spelklubben Oxen. Hur var det med det, fick han något täckande alibi därifrån?
Citera
2020-08-22, 13:23
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Tänkte höra med CP experterna här om CPs alibi. Främst då från spelklubben Oxen. Hur var det med det, fick han något täckande alibi därifrån?

Ingen expert men att han var där samma kväll är väl fastsällt, men när mordet skedde satt han ju enl egen utsago på pendeltåget till Märsta om jag inte har fel
Citera
2020-08-22, 21:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark

Nej, han gick därifrån i god tid att hinna utföra mordet. CP påstod dessutom att han gratis fick en massa sprit på spelklubben - sprit som skulle gjort honom så sömnig att han somnade på pendeln på väg hem. Den som skulle gett honom denna sprit förnekade att så var fallet.

Både Sigge Cedergren och CP medger så småningom att CP fått amfetamin av Sigge på Oxen. Enligt CP intar han amfetaminet ensam i sin lägenhet efter att ha kört ut Ulf Spinnars därifrån vid hemkomsten.

Under tiden som Cedergren befinner sig på Oxen har CP möjlighet att bryta sig in i dennes lägenhet och stjäla en revolver. Den är enkel att ta sig in pga tidigare uppbrytningar av dörren. Han har inget alibi för denna tid heller.

Det har gjorts gällande av bland annat PO Enqvist att CP inte skulle ha tid att utföra mordet och sedan hinna med sista pendeln hem och på det sättet ha ett alibi. Om det stämmer verkar inte klarlagt, men det framstår som om han skulle kunna hunnit trots allt, då han brukade gena över spåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in