Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-08-22, 19:48
Medlem
Harry_s avatar
vad skulle ni ha gjort
betalat 2000:- med material eller byta själv?
gäller bil med Brembo 8 kolvar
ser enkelt ut på YouTube men vågar man ge sig in på det
Citera
2020-08-22, 19:53
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag vet inte vad det är för bil som har de bromsarna men min erfarenhet av mina bilar är att det är en av de allra enklaste "svåra" reparationer man kan göra själv och dessutom en av de man kan spara mest pengar på gds. En annan sak som är bra om du gör det själv är att nästa gång behöver du inte ens tänka tanken, då byter du själv direkt utan att fundera.

Har du inte tummen på ovansidan av foten så prova själv.
Citera
2020-08-22, 19:54
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vad skulle ni ha gjort

bara bromsbeläggen?

det är inte svårt, men det beror på om du är händig eller inte
Citera
2020-08-22, 20:03
Medlem
Pastellfisks avatar
Jag är bra på mycket men oerhört dålig på bilar. Mitt bilintresse har sträckt sig till vilken jag har råd med. Detta till trots har jag bytt såväl belägg som skivor själv. Kolla på Youtube medan du gör det och testa bromsarna under kontrollerade former innan du ger dig ut på autostrada om du är osäker.

Med andra ord, kör på det!
Citera
2020-08-22, 20:06
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Byta bromsbelägg är något utav det enklaste man kan göra när det gäller att skruva själv.
Citera
2020-08-22, 20:13
Medlem
Citat:
vad skulle ni ha gjort

gör ett test, byt själv där det är värst och sedan kör du runt kvarteret. känns det som det är bra gjrt och prylarna håller tar du de andra också.
Citera
2020-08-22, 20:52
Medlem
Harry_s avatar
får ta o testa
i värsta fall skruvar jag ihop allt och lämnar in
Citera
2020-08-22, 20:55
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
får ta o testa
i värsta fall skruvar jag ihop allt och lämnar in
Det värsta som kan hända är att någon skruv/bult sitter för hårt, då skruvar du bara ihop allt igen.
Citera
2020-08-22, 21:13
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Det värsta som kan hända är att någon skruv/bult sitter för hårt, då skruvar du bara ihop allt igen.

det är inga skruvar
sitter bara 2st pinnbultar
https://www.youtube.com/watch?v=IPtSw9HHIKU

värsta som kan hända tycker jag är om man inte får in kolvarna

bör man använda kopparpasta?
Citera
2020-08-22, 21:29
Medlem
hesons avatar
Beror på om beläggen går att byta utan att skruva av oket eller inte. (dvs om beläggen plockas ur uppåt eller nedåt)
Skruvarna som håller oket kan klistra fast i aluminiumet, då kommer de ut med en massa aluminium i gängan och så har du några timmars jobb att snygga till dem (med imporviserade verktyg) och hoppas att de tar sedan så du lipper fixa timecerts/helicoil.
Dessutom är skruvarna extremt fingängade och med ett svintungt ok att balansera så kan det vara väldigt svårt att få dem i rätt gänga, att det är varggängat märker man inte förrän man är halvvägs och då står helicoil på menyn.

Plockas de uppåt är det bara några pinnar som skall slås ur och eventuellt någon stödram som behöver lossas. Pressa tillbaka kolvarna kräver lite teknik eller specialverktyg (whackamole). Har du lite teknisk vana löser du belägg bytet på två timmar per ok första gången (exkluderat montera av fälgen och leta verktyg), sedan går det betydligt fortare.

Är du en klant så pressar du någon av kolvarna snett så att de kärvar och repar cylindern, eller pressar in nästan alla och en ploppar ur med all bromsvätska.

Tredje gången du gör det så är det lätt.
Citera
2020-08-22, 21:37
Medlem
hesons avatar
Citat:
det är inga skruvar
sitter bara 2st pinnbultar
https://www.youtube.com/watch?v=IPtSw9HHIKU

värsta som kan hända tycker jag är om man inte får in kolvarna

bör man använda kopparpasta?
Det där ser smidigt ut. Notera att han byter ett belägg i taget för att slippa att kolvarna ploppar ur. Men jag skulle inte bända med skruvmejsel mot skivan (kolla prislappen på den så gör du nog inte det heller) skivan tål fantastiskt mycket våld men jag gör det inte. Det är dock rätt att använda gamla belägget som kolvpress för då pressar man rakt nog.

Kopparpasta är onödigt men du kan vilja sandpappra pinnarna lite om de är rostiga och svåra att knacka i/ur. Notera att pinnarna kan nypa mot belägget om man lutar belägget lite (vissa märken har hål som är exakt samma diameter som pinnen)
Citera
2020-08-22, 21:40
Medlem
Jag tycker du ska ta en funderare på varför du ev skulle lämna jobbet till en seriös verkstad, eller göra det själv.

Att det är ett jobb du sannolikt klarar av själv betyder ju inte att man därför måste eller ens borde göra det själv, men man kan, om man vill...

Men, tycker man att man har råd att bjussa sig själv på den bekvämligheten att låta en verkstad fixa saken, så är inte det nåt fel i sig. Jag har mer och mer börjat göra så, unna mig lyxen att andra får göra skitjobben på mina bilar och jag använder tiden till sådant jag tycker är mer skoj att pyssla med. Detta fast jag är utbildad bilmekaniker och bilelektriker, samt har mycket stor erfarenhet av att skruva med bilar, bygga egna motorer, och även hoppa in som racemekaniker i t ex STCC om det kniper. Men med åren så är det inte lika spännande eller kul att skita ner sig på avgassystem, bromsbelägg hjulbyte etc etc, så det har jag börjat lämna bort mer och mer och pysslar hellre med lackpolering och skinnvård etc och att köra bilarna.

Men, även om jag tror du bör klara av saken själv, om du följer nån bra guide, så ska man ha klart för sig att bromsar är viktiga säkerhetssystem, och nog fan finns det folk som klarar att klanta till det hur bra guide de än har....

Vad gäller kopparpasta så går åsikterna ofta isär, och det finns fler alternativ att begrunda, aluminiumpasta och fan vet allt. Samt att det kan vara mer än nog bra bara att göra ordentligt rent och lämna det torrt. Men försök hitta info om vad Audi/Brembo rekommenderar i den saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in