Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-22, 21:40
Avstängd
Förutsatt att kolvarna inte kärvar - talar vi bak med integrerad handbroms är det betydligt värre
Citera
2020-08-22, 22:12
Medlem
morkfromorks avatar
2000 är dock ganska prisvärt, förutsatt det är runt om, för enbart beläggen + flaska rostlösare, stålborste kommer kosta minst en femhundring.
Citera
2020-08-22, 23:58
Medlem
CompressorVanes avatar
Så länge inte någon av kolvarna jävlas och inte vill tillbaka in så är det nog inga problem.
Det är nåt som är mer regel än undantag på många bilar jag håller på med.

Oftast ser man det på beläggen innan man tar bort dem. De är mer slitna på ena sidan bilen.
Citera
2020-08-23, 01:16
Medlem
TS nämner inte bilmodell, det är i grunden likartat, men vissa konstruktioner kräver verktyg för att skruva in kolvarna, i synnerhet om parkeringsbromsen är kopplad till samma ok. Vad värre är, bilar med elektrisk parkeringsbroms måste få instruktion om att släppa justeringen via motorn, detta görs med lämplig programvara och utrustning som ansluts till obd2. Har också råkat på bil som måste få information till sin dator att beläggen är bytta, annars kommer en varning hela tiden du kör bilen.
Citera
2020-08-23, 11:18
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
2000 är dock ganska prisvärt, förutsatt det är runt om, för enbart beläggen + flaska rostlösare, stålborste kommer kosta minst en femhundring.

det är 2000kr inkl material och endast fram

behöver man öppna locket till bromsvätskan innan man pressar in kolvara?
Citera
2020-08-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
det är 2000kr inkl material och endast fram

behöver man öppna locket till bromsvätskan innan man pressar in kolvara?

Nej, normalt inte men man kan välja lite som man vill, det är luftventil i locket. Ha dock koll på nivån medan du pressar in kolvarna för det händer att folk fyller på bromsvätska när de ser att nivån inte är på max, men det är tänkt att nivån ska vara på max när alla bromsbelägg är nya, på alla axlar, och därmed sjunka ner mot min när beläggen är slut och dags för byte. Har nån efterfyllt bara för att, så är risken att det blir överfullt och kan rinna över när du pressar in kolvarna. Så håll koll på nivån.
Citera
2020-08-23, 13:24
Medlem
Du uppger inte vad det är för bil, hur gammal den är eller hur långt den körts.
8-kolvs-OK låter för mig som någon exklusiv(dyrbar) sportbil.
Har mest erfarenhet av att byta "pads" på bromsar med flytande OK.
Det underlättar om man har något hjälpmedel att trycka tillbaka kolven med.
Jag har "moddat" en STOR spårringstång för utanpåliggande spårryttare(låsring på axel).
Slipat ner "näbbarna" så de ser ut som klingorna på en flatspårsskruvmejsel.
Med denna "tång" kan jag trycka på "padsen" mot skivan så att kolven/kolvarna trycks in.
Detta är den första delen arbetet.
Som skrivits ovan, ge akt på nivån i bromsvätskebehållaren, så att det inte "svämmar över".
Bromsvätska är mycket aggresiv och löser upp lack/färg så att det blir fritt fram för rosttrollet.
Putsa och smörj glidpinnarna, om du inte byter dem.

På vissa bilar, bl a SAAB, får du skruva in kolvarna med ett verktyg som påminner om verktyget du lossar och låser spindelmuttern på vinkelslipar med.
Hur det är på dina bromsok vet jag inte.

Att demontera OK:en från styrspindlarna ger sig självt, om man är någorlunda tekniskt funtad.
Behövs inte på alla bilar.
Mest oergonomisk att byta "pads" på är Citroen GS, som har bromsarna inne vid växellådan.

Gör ett försök, inte för att spara pengar, utan för din egen stolthet och tillfredsställelse.
Citera
2020-08-23, 21:01
Medlem
Harry_s avatar
detta är helt sjukt
det tog längre tid att skruva bort fälgarna än att byta klossarna
man blev ju lite rädd när det är 8kolvars ok men det va f*n mycket enklare än vanlig ok

tackar alla för hjälpen
Citera
2020-08-23, 22:04
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
detta är helt sjukt
det tog längre tid att skruva bort fälgarna än att byta klossarna
man blev ju lite rädd när det är 8kolvars ok men det va f*n mycket enklare än vanlig ok

tackar alla för hjälpen
Skönt att höra, den där designen är ju typ två 4kolvs som sitter ihop så färre problem åt gången.
Citera
2020-08-25, 18:20
Medlem
Enydrions avatar
Bara man kommer ihåg att trycka på bromspedalen några gånger efter man bytt belägg (har glömt det en gång...)

Glömmer det nog aldrig mer...
Citera
2020-08-26, 09:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det där ser smidigt ut. Notera att han byter ett belägg i taget för att slippa att kolvarna ploppar ur. Men jag skulle inte bända med skruvmejsel mot skivan (kolla prislappen på den så gör du nog inte det heller) skivan tål fantastiskt mycket våld men jag gör det inte. Det är dock rätt att använda gamla belägget som kolvpress för då pressar man rakt nog.

Kopparpasta är onödigt men du kan vilja sandpappra pinnarna lite om de är rostiga och svåra att knacka i/ur. Notera att pinnarna kan nypa mot belägget om man lutar belägget lite (vissa märken har hål som är exakt samma diameter som pinnen)

Kolvarna ploppar inte ur såvida man inte slitit bort beläggen helt. Kolvarna ingår i ett hydraulsystem och sitter kvar tills man drar eller trycker på dem samt trycker på bromspedalen.

Om man däremot har svåra problem med bromsarna pga luft i dem så kan kolven åka ut eftersom luften då trycker ut dem. Men det är inte så vanligt och inget som inträffar vid normalt byte av slitna bromsbelägg.
Citera
2020-08-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tycker du ska ta en funderare på varför du ev skulle lämna jobbet till en seriös verkstad, eller göra det själv.

Att det är ett jobb du sannolikt klarar av själv betyder ju inte att man därför måste eller ens borde göra det själv, men man kan, om man vill...

Men, tycker man att man har råd att bjussa sig själv på den bekvämligheten att låta en verkstad fixa saken, så är inte det nåt fel i sig. Jag har mer och mer börjat göra så, unna mig lyxen att andra får göra skitjobben på mina bilar och jag använder tiden till sådant jag tycker är mer skoj att pyssla med. Detta fast jag är utbildad bilmekaniker och bilelektriker, samt har mycket stor erfarenhet av att skruva med bilar, bygga egna motorer, och även hoppa in som racemekaniker i t ex STCC om det kniper. Men med åren så är det inte lika spännande eller kul att skita ner sig på avgassystem, bromsbelägg hjulbyte etc etc, så det har jag börjat lämna bort mer och mer och pysslar hellre med lackpolering och skinnvård etc och att köra bilarna.

Men, även om jag tror du bör klara av saken själv, om du följer nån bra guide, så ska man ha klart för sig att bromsar är viktiga säkerhetssystem, och nog fan finns det folk som klarar att klanta till det hur bra guide de än har....

Vad gäller kopparpasta så går åsikterna ofta isär, och det finns fler alternativ att begrunda, aluminiumpasta och fan vet allt. Samt att det kan vara mer än nog bra bara att göra ordentligt rent och lämna det torrt. Men försök hitta info om vad Audi/Brembo rekommenderar i den saken.

Intressant. Jag är absolut ingen mekaniker men brukar kunna fixa det mesta själv. Bromsbelägg skulle jag säga jag fixar ganska enkelt sen vet man av erfarenhet att saker kan krångla rätt mycket mer än man trodde innan osv. Men bytt lite bromsar, någon drivaxel, bränslepump osv. Det mesta är ju ändå en utmaning första gången. Men att tvätta grejer är så fruktansvärt tråkigt och ointressant så det lägger jag verkligen ingen tid på i onödan. Men alla är ju olika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in