2020-08-22, 20:30
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tegnell har inte haft rätt i nånting. Varför ska ha få rätt i det här fallet?!
Det låter orimligt!
Om du tar reda på hur han verkligen jobbat dvs inte hur pandemiparanoiker på flashback påstår att han gjort så kommer du fram till att allt är rätt.

Att Sverige importerat en massa folk med lågt D-vitamin, hög ålder och fel blodgrupper som dör kan man inte lasta Tegnell för.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Verkar ju inte så troligt då vi haft betydligt fler än 10% med antikroppar i Sverige i ett par månader och smittspridningen fortsätter.

Sen står det ju faktiskt 10-20% i artikeln...

Om man nu syftar på 20% med antikroppar och dessutom adderar de med T-celler + att samhället är delvis nedstängt och riskgrupper/halva befolkningen håller sig undan så landar man ju i praktiken på något som motsvarar 50-60% immuna i ett samhälle där folk är lika rörliga som vanligt.
Det är en väl positiv slutsats. 20 % flockimmunitet bör räcka och 60% bör krävas i lite större byar som New York

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De bevisar ju ingenting. Står ju i din länk att vissa "tror det". Har väldigt svårt att tro att endast 10% smittade skulle skapa immunitet. Tycker även det motbevisas av att smittan återigen ökar i länder som Spanien och Frankrike som haft hög samhällssmitta.
Jag skulle satsa på 10 - 20 procent i oråden som är glesare befolkade och som saknar fladdermussoppa.
Citera
2020-08-22, 20:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De hänger kvar längre på ytorna de landar på än tiden de spenderar i luften.

Jaa, tveklöst.

Men även enligt FHM och Anders Tegnell så finns det inget känt fall i världen där man kunnat konstatera att en person ådragit sig smittan via ”ytor”. Nu har det smittspårats runt om i världen under ett relativt stort antal månader.

Är det fullkomligt omöjligt att lära något av deras erfarenheter??

Här finns en hänvisning:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7435318

Edit: Skälet till att tvätta händerna tas också upp i reportaget.
Senast redigerad av LeeVan 2020-08-22 kl. 20:41.
Citera
2020-08-22, 20:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Om Trump blir återvald kommer han att se över detta.

Oj. Menar du att Donald Trump planerar att ställa Anders Tegnell till svars? Det skulle vara intressant att se val-affischerna där Donald Trump uttrycker sitt missnöje mot Anders Tegnell.

Citat:
Över detta rår vi inte.

Smittsamma sjukdomar är en någonting som vi har makt att påverka. Jag har svårt att avgöra vilka av dina påståenden som är trams, och vilka som är seriösa.

Citat:
Det är långt fler som dör i demens.

Och?

Citat:
Vi kan inte bry oss om att man förr eller senare i hög ålder dör.

Är det någonting som man kan vara säker på, så är det att alla är dödsdömda.

Men det behöver inte innebära klartecken att släppa lös en smittsam sjukdom, som tidigarelägger det oundvikliga.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Även glesbygdslän som Kronoberg skulle då ha uppnått den gränsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/rusning-i-kronoberg-men-inga-antikropptester-an-i-kalmar
Ja 10-20 % är nog säkrast att kalkylera med.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Mildare variant av SARS-CoV-2 upptäckt.

BETALLÄNK: https://www.dn.se/nyheter/varlden/forskare-i-singapore-har-upptackt-mindre-dodlig-variant-av-coronaviruset/
Originalartikeln i the Lancet:

Effects of a major deletion in the SARS-CoV-2 genome on the severity of infection and the inflammatory response: an observational cohort study

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2931757-8

Lite missvisande rubrik då denna tycks vara varianten som spreds i Wuhan tillsammans med wild typen. Ja, den sägs ha varit mildare:
/.../The Δ382 variant of SARS-CoV-2, which emerged in Wuhan early in the pandemic and was exported to Singapore and Taiwan,5 was transmitted as a co-infection with the wild-type virus, and became the dominant virus in the second week of illness.
Har inte läst så noga men kan det handla om S-typen som det talades om i den japanska studien jag länkade till igår? Hursomhelst:
/..../Importantly, genomic data indicate that the ∆382 variants are not related to the D614G clade, which might or might not exhibit altered virus transmissibility,4 but belong to early outbreak sequences for which no significant difference in transmissibility is observed.
Räkna inte med att vår D614G ska mutera till detta även om vi får hoppas att den prevalenta virusvarianten här tar samma väg och blir mildare. Dock oroande i texten precis ovan. Tillhör det en tidigare variant alltså den det talas om i den japanska studien? Jag ska läsa vidare.
Citera
2020-08-22, 20:46
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så om två veckor kommer det alltså smälla?

"På sjukhus" ligger ju på sin lägsta nivå sedan utbrottet startade just nu iallafall och har varit sjunkande sedan mitten på maj, ( t o m sedan slutet av april egentligen med några få dagliga uppgångar) när skolor fortfarande var öppna.
Smäller och smäller, om det kommer något så syns det först bland antal bekräftade fall, därefter inlagda på sjukhus och först flera veckor senare i dödsstatistiken. Det tar ett tag att dö i Covid.
Med "ett par veckor" menar jag alltså minst två, märkligt att man måste skriva ut det i detalj här för att folk inte ska börja misstolka.
Ja, "På sjukhus" ligger rätt så lågt, personligen är jag inte nöjd förrän det är nere på noll, men det kan ta ett tag.
Citera
2020-08-22, 20:51
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Oj. Menar du att Donald Trump planerar att ställa Anders Tegnell till svars? Det skulle vara intressant att se val-affischerna där Donald Trump uttrycker sitt missnöje mot Anders Tegnell.
Han har tidigare sagt att den svenska befolkningen lider.
Citat:
Trump criticises Swedish corona-strategy: ‘the Swedes are suffering’

https://www.kxan36news.com/trump-criticises-swedish-corona-strategy-the-swedes-are-suffering?amp

Citat:
Smittsamma sjukdomar är en någonting som vi har makt att påverka. Jag har svårt att avgöra vilka av dina påståenden som är trams, och vilka som är seriösa.
Vi kan inte För evigt påverka att någon åldring med underliggande svagheter en dag avlider av en harmlös förkylning. Jag backar upp mina påståenden med länkar där det behövs

Citat:
Är det någonting som man kan vara säker på, så är det att alla är dödsdömda.

Men det behöver inte innebära klartecken att släppa lös en smittsam sjukdom, som tidigarelägger det oundvikliga.
När det rör sig om dagar eller veckor för ett överårigt okontaktbart patientkolli (det som på Flashback kallas grönsak) är det inte lika akut.
Senast redigerad av Lao Tzu 2020-08-22 kl. 20:54.
Citera
2020-08-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det går att leva en tid med en betydligt lägre standard, än den majoriteten av alla svenskar lever med idag. Det är ett billigt pris att betala, för att alla ska få en chans att överleva en sådan här extraordinär händelse. (Som vi dessutom visste från början var tidsbegränsad - vi behövde bara hålla ut tills vaccinet kommer.) Det viktiga är att det inte går ut över våra svagaste grupper - de som redan lever på en mycket låg levnadsstandard.

Men vi är tyvärr "fredsskadade" i Sverige, vilket gjorde att det kändes extremt - ja helt omöjligt - för politikerna att ta till de åtgärder som hade behövts i vintras. Typ reserestriktioner och mötesförbud mycket tidigare och mycket hårdare än vad vi har/hade, obligatorisk karantän för inresande, lockdown o.s.v.. Och dessutom har vi en stor bortskämd medelklass i Sverige, som inte vill gå miste om något av det som de vant sig vid - inte ens under en begränsad tid.

Lyft blicken en aning Merwinna.

Du och jag kan leva med lägre standard. Helvete, jag har njutit i min självvalda isolering under min permittering.

Men det du fortsätter ducka är att det finns de som inte kan leva med lägre standard. Till exempel många av de äldre på demensboenden som ni alarmister vurmar för.

Att t ex öppna upp för semesterresor i Sverige handlar inte bara om att du och jag ska få åka runt och roa oss. Det finns kommuner som går på knäna och drar in på äldrevården varje år som lever på turism.

Och kom nu inte dragandes med att Norge minsann klarat ekonomin bättre. Det har svenska glesbygdskommuner inte ett jävla skit nytta av. De har däremot enorm livsviktig nytta av att turister spenderar pengar i deras kommuner.
Citera
2020-08-22, 20:52
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Ett boktips till dig och alla andra som går omkring i liknande tankar:

"Covid 19: The Great Reset" av Klaus Schwab, som kom ut för en månad sedan. Klaus Schwab är en 82-årig professor och multimiljardär som är grundare och styrelseordförande i World Economic Forum, och har således väldigt mycket att säga till om i denna agenda, och kan därför svara på de flesta av våra frågor. En liten teaser från förordet i boken, tycker jag säger en hel del om vad som försiggår:

”The worldwide crisis triggered by the coronavirus pandemic has no parallel in modern history. We cannot be accused of hyperbole when we say it is plunging our world in its entirety and each of us individually into the most challenging times we’ve faced in generations. It is our defining moment – we will be dealing with its fallout for years, and many things will change forever. It is bringing economic disruption of monumental proportions, creating a dangerous and volatile period on multiple fronts – politically, socially, geopolitically – raising deep concerns about the environment and also extending the reach (pernicious or otherwise) of technology into our lives. No industry or business will be spared from the impact of these changes. Millions of companies risk disappearing and many industries face an uncertain future; a few will thrive.
On an individual basis, for many, life as they’ve always known it is unravelling at alarming speed. But deep, existential crises also favour introspection and can harbour the potential for transformation. The fault lines of the world – most notably social divides, lack of fairness, absence of cooperation, failure of global governance and leadership – now lie exposed as never before, and people feel the time for reinvention has come. A new world will emerge, the contours of which are for us to both imagine and to draw. At the time of writing (June 2020), the pandemic continues to worsen globally. Many of us are pondering when things will return to normal. The short response is: never.
Nothing will ever return to the “broken” sense of normalcy that prevailed prior to the crisis because the coronavirus pandemic marks a fundamental inflection point in our global trajectory. Some analysts call it a major bifurcation, others refer to a deep crisis of “biblical” proportions, but the essence remains the same: the world as we knew it in the early months of 2020 is no more, dissolved in the context of the pandemic.
Radical changes of such consequence are coming that some pundits have referred to a “before coronavirus” (BC) and “after coronavirus” (AC) era. We will continue to be surprised by both the rapidity and unexpected nature of these changes – as they conflate with each other, they will provoke second-, third-, fourth- and more-order consequences, cascading effects and unforeseen outcomes. In so doing, they will shape a “new normal” radically different from the one we will be progressively leaving behind. Many of our beliefs and assumptions about what the world could or should look like will be shattered in the process.

Köp och läs!

Har försökt sätta mig in i det lite och han verkar vara en av de som menar att världen kommer att förändras när alla inser att vi lever alla på samma planet och kan inte fortsätta med vårat kortsiktiga och kapitalistiska samhälle utan alla kommer att bry sig mer om varandra och fördela resurserna bättre? En helt ny värld efter corona.
Tror inte på det faktiskt. Tyvärr. De länder som pajar sin ekonomi allra mest kommer ha ökad fattigdom och ökade arbetslösheten kommer leda till fler fattiga.
OK den som lever får se, jag håller ialf på Sveriges linje.
Citera
2020-08-22, 20:54
Medlem
Tengele har för övrigt haft rätt i sina långsiktiga åtgärder. Att vi ska ägna oss åt saker som är hållbara över tid. Nu har vi vant oss att leva på detta icke optimala vis medan flera länder i Europa åter kommer drabbas av panik.

Han har haft och gjort fel också naturligtvis. Och med "han" menar jag hela FHM.
Citera
2020-08-22, 20:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det var ett jävla tjat om din definitiva prövning avseende om Sverige lyckats eller inte med vår "coronastrategi".

Det är inte nödvändigtvis en definitiv utvärdering. Ifall det visar sig att svenska folket har utvecklat påtaglig immunitet, så får man fundera på huruvida man vill fortsätta med strategin som bygger på immunitet genom infektion. Då får man väga fördelarna, mot alla sjuk- och dödsfall som strategin medför.

Ifall svenska folket däremot inte har utvecklat såpass mycket immunitet att smittspridningen bromsas, så har Anders Tegnells strategi definitivt misslyckats. I så fall så är omfattande immunitet såpass avlägset, att det är meningslöst att sträva efter.

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Personligen tror jag frågan är betydligt mer komplex än att undersöka om infektionsfall minskar de närmaste 3 veckorna, eller inte. Jag tror det kommer dröja mkt längre innan vi kan göra någon vettig utvärdering.

En vettig utvärdering kan vi göra redan nu. Däremot dröjer det innan vi kan göra en fullständig utvärdering. Syftet med att mäta infektionsfallen nu, är att bedöma huruvida immunitet genom infektion är en framkomlig väg. Den frågan måste ställas nu; inte någon gång i framtiden.
Citera
2020-08-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tengele har för övrigt haft rätt i sina långsiktiga åtgärder. Att vi ska ägna oss åt saker som är hållbara över tid. Nu har vi vant oss att leva på detta icke optimala vis medan flera länder i Europa åter kommer drabbas av panik.

Han har haft och gjort fel också naturligtvis. Och med "han" menar jag hela FHM.

Exakt! Det viktigaste är att man kan hålla på såhär en lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in