2020-08-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Mystiskt, åkte med SAS just innan det bröt ut som mest och då hade de slutat servera mat på flyget. Känns konstigt om de börjat om med det samtidigt som de har börjat med munskydd

Norwegian har ingen servering, men Finnair kör på som vanligt.
Citera
2020-08-22, 16:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag började läsa den artikeln i Lancet men hann aldrig klart. Jag förstod det som att det var en mutation som försvann i mars.
Nej, det är ingen ny mutation utan den kommer från Kina ursprungligen. Har inte satt mig in helt men min fråga är om detta är den lindrigare varianten som det pratas om i den japanska studien jag länkade till igår. Tydligen är den dock evolutionärt livskraftig och klarar sig i konkurrensen.
Citera
2020-08-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nja, ökningen ligger i Malmöområdet. Helsingborg t ex hade i dag 0 patienter på både allmän och IVA avdelning. Kristianstad ligger med samma siffror som de har haft ett par veckor tillbaka.

Områdena som sticker ut i Malmö är Rosengård och runt Pildammarna.

Var ju någon religiös högtid i början av augusti med mycket folk i de olika källarmoskéerna. Tidsmässigt skulle det kunna stämma med nuvarande stigning.

IVA fallen i Skåne låg som högst i augusti den 12:e på fem personer. Senaste dagarna har den legat på tre.

Obegripligt klantigt. För nu kan ingen i Sverige påstå att man inte visste om risken.

Sen förstår jag mig inte på Gud heller. Varför vill han straffa de trognaste? 😳
Citera
2020-08-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Norwegian har ingen servering, men Finnair kör på som vanligt.

Kanske därför finnarna har fått in en del smitta från inresande, de har failat med att notera att servera mat = folk måste ta av sig munskydden, vilket såklart motverkar dess syfte markant
Citera
2020-08-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Kanske därför finnarna har fått in en del smitta från inresande, de har failat med att notera att servera mat = folk måste ta av sig munskydden, vilket såklart motverkar dess syfte markant

Smittan kommer huvudsakligen från Skobje (Makedonien). På ett flyg var en tredjedel smittade. Plus att många vägrade att låta testa sig.

På Norwegian kan man lika väl äta/dricka, men man måste ha matsäck med sig. Vilket Norwegian rekommenderar.. De t o m varnar resenärer för att på vissa flygplatser finns det begränsat med utbud.

Jag tycker att detta är dårskap.
Citera
2020-08-22, 17:10
Medlem
Citat:
Min bild är just från den källan.
Antal nyinskrivningar per dag.

https://imgbb.com/zFzQxPP

Välj ”antal nyinskrivna”

Antal nyinskrivna har ju ökat tydlig i Augusti jämfört med tidigare i Juli.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
Citera
2020-08-22, 17:23
Medlem
Citat:
Jag började läsa den artikeln i Lancet men hann aldrig klart. Jag förstod det som att det var en mutation som försvann i mars.

Enligt denna artikel, så har den mer smittsamma men mindre dödliga mutationen visat sig i både europa, nordamerika och delar av Asien.
https://www.todayonline.com/singapore/infectious-covid-19-mutation-may-be-good-thing-says-disease-expert-paul-tambyah
Att en mer smittsam version ska försvinna, bli utdominerad av en mindre smittsam version ska inte vara möjligt. Det bör istället vara så att den allvarligare men mindre smittsamma versionen blir utdominerad och försvinner. Nu är den iofs så utbredd att det inte kommer ske imorgon.
Citera
2020-08-22, 17:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Graden av dumhet vissa tar till för att alarmera är slående. Handhygien är den enkilt viktigaste åtgärden mot alla typer av aerosola virus.

Men för all del, du får gärna sluta tvätta händerna.

Nu får du skaka på huvudet för den slutsatsen var inte särskilt begåvad.

Problemet med aerosol-smitta är att aerosolerna hänger kvar i luften och det är väl luft som även du andas? Men tvätta du händerna ytterligare en gång om de utgör dina andningsorgan.

Ett utmärkt exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=-PmD7ajep54
Citera
2020-08-22, 17:30
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tar längre tid än två veckor till.

Alltid lite bortom horisonten
Citera
2020-08-22, 17:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu får du skaka på huvudet för den slutsatsen var inte särskilt begåvad.

Problemet med aerosol-smitta är att aerosolerna hänger kvar i luften och det är väl luft som även du andas? Men tvätta du händerna ytterligare en gång om de utgör dina andningsorgan.

Ett utmärkt exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=-PmD7ajep54

De hänger kvar längre på ytorna de landar på än tiden de spenderar i luften.
Citera
2020-08-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Alltid lite bortom horisonten

Säger ju sig självt att det inte sker instant när folk börjar träffas igen
Citera
2020-08-22, 17:48
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Om han inte tyckt det var rätt så hade vi inte fortsatt med den? Är det verkligen så svårt att förstå?

Sedan kan du väl länka till en källa som visar att smittan ökar i Sverige? Enligt alla sidor jag följer så har den minskat senaste veckan.

Extremt låga krav från en statsminister med tanke på att vi ligger rankade kring topp 5 av högst antal döda/miljon inv. Nöjd över det?
Smittan ökar i flertalet länder i Europa just nu. Stod för några dagar sedan att smittan ökar i Sverige. Med tanke på att skolor öppnar samt att folk går tillbaka i arbete och att vi har årstiden höst/vinter framför oss är det förnuftigt att tänka att smittan ökar. Om immuniteten sitter i längre än några månader kanske Stockholm är mer förskonade i höst, resten av landet får tyvärr förbereda sig. Vaccin pratas det om kring årsskiftet, de länder som har hållit undan smittan med kraftigare åtgärder kommer ur som segrare när de sedan börjar vaccinera sin befolkning. Att Löfven är nöjd är skrämmande bara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in