2020-08-21, 11:44
Medlem
Drabbad av tidsbrist idag och kan inte göra en djup analys. Platz.se angav igår endast +1 ny död och man minskade antalet intagna på IVA och även intagna på sjukhus marginellt.

Min känsla är att man idag endast lägger fram +2 i officiella siffror. Kan även bli +-0 men mindre troligt.

Gapet har minskat från 20 till 18 personer, något känns fel, mycket fel.
Citera
2020-08-21, 11:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FHM hade knappast någon aning om Cov-2 ger immunitet innan de körde på flockimmunitet strategin.
Det har de ingen aning om nu heller.
Det är ingen som vet det.
Att fortfarande prata om flockimmunitet är i högsta grad absurt.

Det finns 22miljoner bekräftade fall av covid. Man har aldrig nånsin hittat ett enda fall där någon har insjuknat två gånger. Det är ett tämligen robust bevis för att man blir långvarigt och stabilt immun. Liknande Coronainfektioner varar minst 10 år det vet man från folk som varit infekterade. De flesta immunologer är överens om att nya coronaviruset beter sig likartat.

Det finns folk som tror att jorden är platt och att evolutionen inte existerar ocskå.

Flockimmunitet är ett fenomen som existerar vare sig man gillar fenomenet eller inte, ungefär som att evolutionen är ett faktum, även om en del inbitna bibeltrogna inte tror på det.
Citera
2020-08-21, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Lockdown har ju effektivt satt tvärstopp för Covid-19 i hela Europa förutom Sverige.
I Sydamerika, Indien och Sydafrika gick det också jättebra. Knappt några fall allas tack vare snabb lockdown.
Citera
2020-08-21, 11:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Har du jämfört testningen före och efter 1 juni?

Det är meningslöst. I början testades bara de som lades in. Det kommer alltså vara mycket fler äldre i den tidiga gruppen.

Nej, jag har inga uppgifter om antal genomförda test per åldersgrupp.

Men man kan väl spekulera i att testningen inte ökat särskilt i 70+gruppen, då de var en prioriterad grupp att testa från start. Antal bekräftade fall för 70+ fram till 1 juni var i snitt 4000 per månad om man tar hela mars och fram till juni. Mellan 1 juni och 31 juli var det 2000 fall per månad i den åldersgruppen.

Hos övriga befolkningen har ju ökad testning (och fler upptäckta fall) tryckt ner CFR. Även tidigare med testning av endast allvarligare sjuka var ju CFR hos de under 70 låg.
Citera
2020-08-21, 11:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Den förbannade kultursektorn får som de vill.
Nu ska de få ha publik igen. Förstår inte hur de kan vara så heliga.

Fyfan. Kan vi prioritera andra viktigare instutioner?

Det är en av grundstommarna i mänsklig civilisation. En anledning till varför vi bygger samhällen och utvecklar oss över huvud taget. En mening med livet för väldigt många. Visst kan vi förändra samhället och bli en Nordkoreansk diktaturstat men det är det få som önskar.
Citera
2020-08-21, 11:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja det är fel (det fetade)

De senaste vetenskapliga rönen visar att 10 procent smittade räcker för flockimmunitet.

Det är RIKTIGA experter som bevisar detta.

Så Tegnell får rätt igen och alarmisterna på Flashback får fortsätta hiva i sig ångestdämpande livet ut.

Jag lämnar ordet till världens största medicinska tidskrift i betydelsen världens största dagstidning.
Även glesbygdslän som Kronoberg skulle då ha uppnått den gränsen.

Citat:
Sedan det blev möjligt för allmänheten i Kronobergs län att testa om de bär på antikroppar mot covid-19 är det många som har tagit chansen.

I måndags hade runt 3 900 personer testats. Resultatet visade att 9,7 procent av dem har antikroppar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/rusning-i-kronoberg-men-inga-antikropptester-an-i-kalmar
Citera
2020-08-21, 12:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ser heller inte någon underdödlighet i Euromomos diagram, mer än v25-29 för 65-74 åringar, vilket knappast rör sig om de allra sköraste som "skulle dött ändå"...

Det verkar som någon gör sitt bästa för att misstolka statstiken....
Idén att många som dog i våras skulle ha dött nu, verkar inte vara en sanning någonstans. Om man tittar på Spanien, England och Belgien som var hårt drabbade men klarade att dämpa smittan snabbare en vi gjorde skulle de redan så fall ha sett detta fenomen. Men om man kollar på deras kurva över under och över dödlighet ser man ingen större underdödlighet. Däremot har det sett stabilt ut under sommaren med en normal variation av under och överdödlighet. Alltså inget anmärkningsvärt eller olikt något annat år. Detta gäller även gruppen 85+ i dessa tre länder.

När man följer överdödligheten på Euromomo som kan sägas vara opartisk blir man förvånad över att Svenska myndigheter hela tiden vill få det att se ut som om vi har en underdödlighet när vi så tydligen inte har det. Det är fint att någon annan också kan se detta som för mig är uppenbart. Men varför får våra myndigheter hållas på detta vis? Jag har sett att Norska NRK använder kurvorna från Euromomo men SVT alltid använder de från våra myndigheter och därför gör det möjligt för myndigheten att lura Svenska folket. Det är som om vi inte ska oroas för hösten till varje pris och Coronan ska bagatelliseras så mycket som det rimligen går.
Citera
2020-08-21, 12:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Huvudförklaringar till att Italien och Spanien har låg immunitet och rätt höga dödstal tror jag beror på lockdown vad gäller immuniteten och hög grad av antibiotikaresistens (50% mot t ex Sverige som är restriktiva med antibiotika, ca 5 %) vad gäller höga dödstal. Finns andra förklaringar också som generationsboende, allmän folkhälsa, sjukvård
Men smittspridningen i dessa länder bör väl ha varit stor innan lockdownen? Även det du nämner om generationsboende bör ha gjort det lättare för smittan att spridas?
Citera
2020-08-21, 12:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du verkar saknar förmåga att förstå sarkasm. Både rökning, alkohol och övervikt är ett mångdubbelt större problem i samhället än vad Covid nånsin kommer att bli. Det spelar ingen roll orsaken till en sjukdom är så är samhällskostnaden lika stor för vårdfallet. Jämför man med andra sjukdomar så fokuserar samhället oproportionerligt mycet på Covid. Trots att 700dör varjr år pga influensa så satsas det kanske en tiotusendel på att förhindra det. På 10 år har fler människor dött i farsoten influensa än Covid.

På tal om säsongsinfluensan, hur många dog i år 2020 i influensan?

Någon som vet?
Citera
2020-08-21, 12:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Roade (slö fredag på jobbet) mig med att göra en högst ovetenskaplig och troligtvis statistiskt felaktig jämförelse med hur åldersfördelningen av smittan förändrats samt CFR per ålderskategori. Innan ni säger det så inser även jag att en CFR-beräkning som har samma brytdatum som smittofall inte blir helt korrekt. Ni kan skita i att ta del av detta om ni anser att det är trams.

Jag gjorde en brytning 1/6 och stoppade sedan 31/7. För att inte tråka ut er med en massa siffror nöjer jag mig med att presentera för två större åldersgrupper. <70år och 70år<

Fram till 1/6 stod personer upp till 70 år för 68 % av alla bekräftade fall. CFR för dessa var 2 %
Fram till 1/6 stod personer över 70 år för 32 % av alla bekräftade fall. CFR för dessa var 32 %
Andelen döda över 70 år av alla döda under perioden: 89 %

Mellan 1/6 och 31/7 stod personer upp till 70 år för 91 % av alla fall. CFR för dessa var 0,3 %
Mellan 1/6 och 31/7 stod personer över 70 år för 9 % av alla fall. CFR för dessa var 31 %
Andelen döda över 70 år av alla döda under perioden: 91 %

Viruset har inte på något sätt blivit snällare mot de äldre. Att vi får ner dödstalen beror främst på att de äldre inte utsätts för smittan i lika stor grad som tidigare.

Dödligheten för personer under 70 år är försvinnande liten.

Edit: för att vara övertydlig så avser detta Sverige och baseras på FHM:s statistik

Vi i Sverige hade en uttalad överdödlighet i grupperna över 44 år i våras. Det talar ju lite emot vad du seger. Och hos de länder som är med i Euromomo ser man en uttalad överdödlighet i alla grupper förutom gruppen 0-14 år i våras. Alltså i alla grupper från 15 år och uppåt. Dok handlar det om mer personer desto äldre grupperna är.
Men lika så en uttalad överdödlighet alltså en överdödlighet som inte följer den normala variationen.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Senast redigerad av virvelbagg 2020-08-21 kl. 12:15.
Citera
2020-08-21, 12:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag säger inte att FHM har valt rätt strategi men det utesluter inte faktumet att Tegnell hittills har haft rätt i sin fråga gällande dödsantalet. Återkom när vi börjar närma oss 100 000 döda i Sverige och när mänskligheten står på gränsen till utrotning.

P.S Ta mitt inlägg med en gnutta ironi.
Vad menar du! Tegnell har ju uttryckt stor förvåning över att så många människor dog, det tog dem på sängen och det hade de inte räknat med då de valde väg i början. I början då det var avgörande för förloppet valde de att släppa smittan mer eller mindre fri och när folk började dö ”en masse” blev de chockade.
Citera
2020-08-21, 12:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi i Sverige hade en uttalad överdödlighet i grupperna över 44 år i våras. Det talar ju lite emot vad du seger. Och hos de länder som är med i Euromomo ser man en uttalad överdödlighet i alla grupper förutom gruppen 0-14 år i våras. Alltså i alla grupper från 15 år och uppåt. Dok handlar det om mer personer desto äldre grupperna är.
Men lika så en uttalad överdödlighet alltså en överdödlighet som inte följer den normala variationen.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Det säger inte alls emot det jag säger. Jag har inte sagt att ingen under 70 dör i Covid. Många har blivit smittade och få dör, men fortfarande fler än normalt när covid inte fanns.

Sen tittar jag på Sverige. Där har vi ingen överdödlighet i i gruppen 15-44 heller. I gruppen 45-64 finns en överdödlighet. Jag har ju gjort en stor klump av alla under 70. CFR skiljer sig naturligtvis åt för 20-åringsr jmf 60-åringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in