2020-08-22, 13:42
Medlem
kato85s avatar

En mycket bra sammanfattning av CA:s ekonomiska äventyr.
Har själv bränt ett antal hundra tusen på derivat och vet hur snabbt det kan gå, lyckligtvis tog jag mig upp igen men det sitter kvar i själen, man blir deppig och inser vad man kunnat haft om man bara sparat pengarna.
Att CA bevisligen gång efter varannan bränner sina pengar gör att han hamnar i en nedåtgående spiral där han försöker täcka upp sina förluster genom ytterligare risktagande och spekulation, vilket tillslut gör honom deprimerad och tappar livsglädjen.
Kanske han trodde att turen med travvinsten 1980 skulle återupprepa sig en dag.
Citera
2020-08-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Exakt.
Vi vet nu att kallelserna skickades till rätt adress i Västerhaninge 1990,och det finns absolut ingenting som talar emot att Christer läste dessa,och valde att strunta i dem.
På punkt efter punkt efter punkt beslås CAs egna utsagor med den ena orimligheten efter den andra.

Hur någon vid denna tidpunkt kan ha annan uppfattning än att Mannen från Harplinge är den sannolike mördaren i Palmesoppan övergår mitt förstånd.

Ingen kan komma runt CA i utredningen om mordet på Olof Palme.

(min fetning) Anser också att KP lika gärna kunde sagt det om CA som om SE. Den här soppan på 100 000-tals inlägg kan kokas ned till två personer. Det säger det mesta om stolleriet i svenska samhället där självutnämnda experter, inkompetent polis och halvt galna s k kriminologer och polisprofessor och kalle blomqvistare på fb reflexivt söker konspirationer av de mest fantasifulla slag. För att för de mest kända experterna kunna få betald tv-tid och skriva inkomstbringande böcker. (Hur gick försäljningen för boken som kom ut i samband med KP:s presskonferens som Lena Andersson var involverad i förtexten i och som teoriserade om konspiration bakom mordet? Den bara försvann i mediabruset och minskade i angelägenhet i boklådornas skyltfönster, till Anderssons intecknade stora vrede i P1 efter KP:s tillkännagivande)

Resultatet blev en mordutredning som likt franska revolutionen svällde i huvudet och i brist på logik men desto mer inre motsättningar började äta upp sig själv.
Inget alexanderhugg här heller efter skottet på Sveavägen.

Och hur kan de ha tagit emot så i tröghetens förlovade land för mordutredarna att mönstra CA in och ut om hans förehavanden under mordnatten medan han levde? Eller SE för den delen. Istället stirrade ansvariga sig blinda på kurder, Sydafrika, annan utländsk underrättelsetjänst och fan vet vad. Och släppte in blindstyret Ebbe att ytterligare förmörka och sabotera. Vilka nötter i ledningar vi har när det bränner till och de måste visa snabb och förnuftig handlingskraft, eller vågar man skriva hade?

Gissningen härifrån är 50-50 mellan CA och SE. Det som talade emot SE i början var hans feminina läggning, men andra har skrivit att den dolde en hård stam innerst som gick de flesta förbi. Det är väl belagt i historien att feminina män kan vara de hårdaste, ej sällan som en kompensation.
KP:s förbigång eller snabba behandling av CA var misstänkt i sig. Som om han måste besluta sig för någon och det blev SE.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-08-22 kl. 14:24.
Citera
2020-08-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Om jag förstår rätt ska det vara ett senare vittne typ hörnet Tunnelgatan Sveavägen på andra sidan mordplatsen som ser en man gå över Sveavägen och ställer sig vid reklam pelaren.
Källa Otto Ekevi intervju med Paul S

PS menar vittnet Wiklund. Den finns bara i GMP:en. Jag är mycket tveksam om han såg mördaren. Vittnet passerade korsningen Tunnelgatan-Sveavägen två gånger, där Morelius väntade. Första gången såg han en man kliver ur en bil. Några minuter senare såg han mannen på trottoaren och titta norrut.

Den första observationen vid bilen nämns inte i GMP:en. Om du bara känner till den andra observationen passar den väl till pusslet. Det stämmer dock inte att han såg en man gå över gatan. Och så finns det ett annat problem: beskrivningen av mannen matchar inte gärningsmannen. Det anges inte heller i GMP, bara i förhören som finns här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O37mhN5bMt5nd-CaO7ue_3KMbip6eVETWKXwfILsf3E/edit#gid=0
Citera
2020-08-22, 15:42
Medlem
Har någon av er en kopia av Rapportsändningen den 4. mars 1986?

Den visades en man som enligt vittnet Anki Robrandt liknade gärningsmannen. Tyvärr är det inte möjligt att få sändningen genom SVT.
Citera
2020-08-22, 16:39
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tror mer på att söka igenom hela Mälaren och Stockholms skärgård än Vedasjön.

Ja, det är ju trots allt bara närheten till Tungelsta som talar för Vedasjön. Och om den nu ligger otillgängligt, så hade det kanske varit lika enkelt att ta sig till självaste Östersjön. Havet ligger ju mindre än en mil bort. Dvs i praktiken en långpromenad eller en enkel cykeltur.
Citera
2020-08-22, 16:53
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Har någon av er en kopia av Rapportsändningen den 4. mars 1986?

Den visades en man som enligt vittnet Anki Robrandt liknade gärningsmannen. Tyvärr är det inte möjligt att få sändningen genom SVT.

Mårten Palme har en likande berättelse. Han bläddrar i en tidning från Italien och ser en person som var så pass lik mannen vid bokhandeln att han hör av dig till PU. Skulle vara intressant att se den bilden.
Citera
2020-08-22, 17:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Mårten Palme har en likande berättelse. Han bläddrar i en tidning från Italien och ser en person som var så pass lik mannen vid bokhandeln att han hör av dig till PU. Skulle vara intressant att se den bilden.

Han har hävdat likhet med en ”italiensk gangster” (om det har nåt att göra med person i italiensk tidning vet jag ej).

MP kan bli CA’s karaktärstecknare - boxarblick, bufflig utan att vara sjaskig, italiensk gangster..
Senast redigerad av Roerlig 2020-08-22 kl. 17:21.
Citera
2020-08-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
(min fetning) Anser också att KP lika gärna kunde sagt det om CA som om SE. Den här soppan på 100 000-tals inlägg kan kokas ned till två personer. Det säger det mesta om stolleriet i svenska samhället där självutnämnda experter, inkompetent polis och halvt galna s k kriminologer och polisprofessor och kalle blomqvistare på fb reflexivt söker konspirationer av de mest fantasifulla slag. För att för de mest kända experterna kunna få betald tv-tid och skriva inkomstbringande böcker. (Hur gick försäljningen för boken som kom ut i samband med KP:s presskonferens som Lena Andersson var involverad i förtexten i och som teoriserade om konspiration bakom mordet? Den bara försvann i mediabruset och minskade i angelägenhet i boklådornas skyltfönster, till Anderssons intecknade stora vrede i P1 efter KP:s tillkännagivande)

Resultatet blev en mordutredning som likt franska revolutionen svällde i huvudet och i brist på logik men desto mer inre motsättningar började äta upp sig själv.
Inget alexanderhugg här heller efter skottet på Sveavägen.

Och hur kan de ha tagit emot så i tröghetens förlovade land för mordutredarna att mönstra CA in och ut om hans förehavanden under mordnatten medan han levde? Eller SE för den delen. Istället stirrade ansvariga sig blinda på kurder, Sydafrika, annan utländsk underrättelsetjänst och fan vet vad. Och släppte in blindstyret Ebbe att ytterligare förmörka och sabotera. Vilka nötter i ledningar vi har när det bränner till och de måste visa snabb och förnuftig handlingskraft, eller vågar man skriva hade?

Gissningen härifrån är 50-50 mellan CA och SE. Det som talade emot SE i början var hans feminina läggning, men andra har skrivit att den dolde en hård stam innerst som gick de flesta förbi. Det är väl belagt i historien att feminina män kan vara de hårdaste, ej sällan som en kompensation.
KP:s förbigång eller snabba behandling av CA var misstänkt i sig. Som om han måste besluta sig för någon och det blev SE.

Intressant och faktiskt lite märkligt att det publicerades igår en debattartikel i SvD med rubrik "Stig Engström mördade med stor sannolikhet Palme". Av Per-Johan Eliasson Teesalu och Göran Lambertz.
I artikeln " granskar" förefattarna "bevismaterialet" kring SE och kommer med ett antal märkliga för att inte säga felaktiga påståenden bla när det gäller vittnesmål.
Så varför..varför publiceras texten, och med den raflande rubriken ?

Göran Lambert, i dag 70 år gammal pensioner hade stora svårigheter med trovärdighet redan under sina yrkesår. Den andra förefattaren, okänt för mig och det framgår inte heller på vilket sätt hans personliga åsikt och slutsats kvalificerar honom till så seriös influencer att han får sin text publicerad på SvD: s Debatt. För att han lyckades få med den ålderstigna Lambert att än en gång ge sig ut i det mediala rampljuset och försöka ge texten någon typ av trovärdighet ? Kanske hoppades Lambert efter en serie av offentliga förödmjukelser att han äntligen hade lyckats vända kappan åt rätt håll och bli utsläppt fr skamvrån.

I vilket fall som helst, texten är föga övertygande och slarvigt skrivet. Men det viktigaste är förstås rubriken. Viktig på samma sätt som KP:s upprepade kommentarer där han pekade ut SE som GM. Om än indirekt. Viktigt att kabla ut budskapet. Och som alla vet, upprepning av budskapet, sann eller falsk, få det att så småningom fastna.

Det är märkliga tider vi lever...eller kanske har det alltid varit så. Att allmänheten informeras inte om fakta och sanning utan om den "näst bästa sanningen", den som de anses klara av att acceptera med minsta möjliga tandgnissel.

Att det finns konspiration, ja, men det har inte med mordet att göra utan med utredningen. Och förmodligen kommer vi med jämna mellanrum se dessa rubriker i dagstidningar, rubriker och intervjuer som på olika sätt bedyrar SE:s skuld. Intressant att se när LgwP ställer upp på en intervju där han putsad och kammad "kommer fram" till samma slutsats som KP.

Att ställa sig i led, för kung och fosterland ? Eller bara för socialdemokratin och sverigebilden. Vore trist mitt i elände med bomber och kranater på landets gator och torg om palmemördaren visade sig vara bästis med en och annan uniform,, också stor risk att det fr någon dödsbo dyker upp bilder där CA tillsammans med representer från poliskåren stolt visar upp sitt vapen, identiskt med mordvapnet.
Senast redigerad av Frederica 2020-08-22 kl. 19:39.
Citera
2020-08-22, 19:14
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Intressant och faktiskt lite märkligt att det publicerades idag en debattartikel i SvD med rubrik "Stig Engström mördade med stor sannolikhet Palme". Av Per-Johan Eliasson Teesalu och Göran Lambertz.
I artikeln " granskar" förefattarna "bevismaterialet" kring SE och kommer med ett antal märkliga för att inte säga felaktiga påståenden bla när det gäller vittnesmål.
Så varför..varför publiceras texten, och med den raflande rubriken ?

Göran Lambert, i dag 70 år gammal pensioner hade stora svårigheter med trovärdighet redan under sina yrkeår. Den andra förefattaren, okänt för mig och det framgår inte heller på vilket sätt hans personliga åsikt och slutsats kvalificerar honom till så seriös influencer att han får sin text publicerad på SvD: s Debatt. För att han lyckades få med den ålderstigna Lambert att än en gång ge sig ut i det mediala rampljuset och försöka ge texten någon typ av trovärdighet ? Kanske hoppades Lambert efter en serie av offentliga förödmjukelser att han äntligen hade lyckats vända kappan åt rätt håll och bli utsläppt fr skamvrån.

I vilket fall som helst, texten är föga övertygande och slarvigt skrivet. Men det viktigaste är förstås rubriken. Viktig på samma sätt som KP:s upprepade kommentarer där han pekade ut SE som GM. Om än indirekt. Viktigt att kabla ut budskapet. Och som alla vet, upprepning av budskapet, sann eller falsk, få det att så småningom att fasta.

Det är märkliga tider vi lever...eller kanske har det alltid varit så. Att allmänheten informeras inte om fakta och sanning utan om "näst bästa sanningen", den som de anses klara av att acceptera med minsta möjliga tandgnissel.

Att det finns konspiration, ja, men det har inte med mordet att göra utan med utredningen. Och förmodligen kommer vi med jämna mellanrum se dessa rubriker i dagstidningar, rubriker och intervjuer som på olika sätt bedyrar SE:s skuld. Intressant att se när LgwP ställer upp på en intervju där han putsad och kammad "kommer fram" till samma slutsats som KP.

Att ställa sig i led, för kung och fosterland ? Förmodligen bara för socialdemokratin. Och sverigebilden. Vore trist mitt i elände med bomber och kranater på landets gator och torg om palmemördaren visade sig vara bästis med en och annan uniform,, också stor risk att det fr någon dödsbo dyker upp bilder där CA tillsammans med representer från poliskåren stolt visar upp sitt vapen, identiskt med mordvapnet.

Göran Lambertz spelar Palmebingo. Han har nu avverkat Christer Pettersson, Polisspåret, anslutit sig till Borgnäs konspirationsteori och nu senast Skandiamannen. Vi får hoppas att han prickar rätt tillslut.
Citera
2020-08-22, 22:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Ja, det är ju trots allt bara närheten till Tungelsta som talar för Vedasjön. Och om den nu ligger otillgängligt, så hade det kanske varit lika enkelt att ta sig till självaste Östersjön. Havet ligger ju mindre än en mil bort. Dvs i praktiken en långpromenad eller en enkel cykeltur.

Den ligger ej otillgänglig i relation till stugan Vedahöjden, men den är inte tillgänglig mer än på en begränsad remsa från det hållet.

Gjorde han sig av med vapnet på annat sätt än det han uppger, skedde det troligast i nära anslutning till mordet och då var knappast Vedasjön aktuell som avyttringsplats. Skedde det då han erhöll första kallelsen om provskjutning kan det ha legat i vapenskåpet i stugan och eventuellt hamnat i Vedasjön. Vet inte hur länge han hade tillgång till bil och båt. Om han fick för sig att göra sig av med vapnet senare då permanentbodde i stugan och inte hade tillgång till bil och båt ökar sannolikheten för Vedasjön. Å andra sidan, vilken skulle anledningen vara till att göra sig av med vapnet då.
Citera
2020-08-22, 22:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Häri berättas egentligen samma historia som i Olga Anderssons förhör.

Jag tolkar förhöret som att CA's moder AA berättat för sin syster om vad hon hört om TV-skottet och som i sin tur återberättat det för den förhörda dottern.

Antar du avser förhör med KA's sambo 88-95 och det var (förmodligen) ej OA. Hon ska ej vara hörd och gift med KA 81-84.
Citera
2020-08-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tolkar förhöret som att CA's moder AA berättat för sin syster om vad hon hört om TV-skottet och som i sin tur återberättat det för den förhörda dottern.

Antar du avser förhör med KA's sambo 88-95 och det var (förmodligen) ej OA. Hon ska ej vara hörd och gift med KA 81-84.

Aha..tackar för tillrättavisningen.
Jag har alltid trott det har varit Olga som har varit aktuell i detta fallet,men böjer mig naturligtvis som rö för vind för den som bättre känner till relevant fakta.
Jag tror generellt sett att bristen på att kunna erkänna fel ligger som en blöt filt över hela PU här..så jag tänker inte bidra vidare till sådant då jag inte känner någon prestige..jag vill bara ha fram sanningen eller så nära det nu går..jag ämnar inte försöka tjäna några pengar eller skriva någon bok om den sannolike mördaren från Harplinge..:-)

I sammanhanget har det mindre betydelse om det är Olga eller annan..och annan är det helt säkert.
Huvudsaken är relation vid relevant tidpunkt och vad de faktiskt säger.
Dock är det väldigt viktigt till slut att rätt blir rätt.

Min personliga reflektion gällande tråden i stort är att den håller hög klass och att vi specifikt kan slå oss för bröstet så här långt och jag vill påstå att det är vi som gör framsteg när alla andra fortsatt står stilla.Det finns många goda kapaciteter bland skribenterna här och ett genuint driv att söka vidare efter den sanning som undsluppit svenska folket senaste 34 åren.

Det är ett privilegium att få bidra med något litet till detta.
Senast redigerad av Lookalike 2020-08-22 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in