2020-08-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det produkter där fabrikanten står för garantin?

Ja.
Citera
2020-08-22, 11:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Ja.
Men de vet inte om att du säljer varorna vidare?
Citat:
Mitt företag har begränsade möjligheter att köpa in en vara. Som privatperson är det dock inga problem att få tag i den.
Varför kan du inte köpa in varorna med ditt företag? Gråimport?
Citera
2020-08-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men de vet inte om att du säljer varorna vidare?
Varför kan du inte köpa in varorna med ditt företag? Gråimport?

Varan det handlar om är en byggkloss i plast som säljs i olika typer av färdigpackade set. Tillverkaren tillåter inte att dess återförsäljare bryter deras förpackningar för att t.ex sälja klossarna styckvis. De säljer inte heller till återförsäljare som säljer vidare varorna till andra som har för avsikt att bryta förpackningarna.

Jag har för avsikt att bryta förpackningarna och tvingas därför att göra inköpen som privatperson. Detta blir dyrare än normalt och jag vill därför kunna göra avdrag på inköpen för att minimera den extra inköpskostnaden.
Citera
2020-08-22, 11:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Mitt företag har begränsade möjligheter att köpa in en vara. Som privatperson är det dock inga problem att få tag i den.

Kan jag starta en enskild firma, köpa in varorna dit och sedan sälja vidare varorna till mitt vanliga företag för inköpspris?

Den enskilda firman går plus minus noll och mitt vanliga företag kan dra av momsen som vanligt på inköpet.

Är detta problematiskt på något sätt? Jag fuskar inte med någonting utan det är enbart ett sätt att kunna köpa in varor från ställen som vanligtvis bara vill sälja till privatpersoner.

Lite OT.

Hur reagerar säljaren på att du köper väldigt mycket av varan löpande?
Citera
2020-08-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Lite OT.

Hur reagerar säljaren på att du köper väldigt mycket av varan löpande?

Hittills har ingen reagerat alls. Jag beställer det mesta online så det är inte så att jag kliver in en gång i veckan och fyller kundvagnen.

Det är dessutom vanligt med reor och rabatter så jag jagar runt lite hos flera olika återförsäljare.

Nu vill jag dock få lite mer stabilitet i det hela och göra regelbundna inköp från ett mindre antal ställen. Därför vill jag få ner kostnaden och förenkla mitt eget arbetsflöde litegrann.
Citera
2020-08-22, 12:00
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Kan du bara inte köpa som privatperson, få dina kvitton, rapportera som utlägg i bokföringen och sedan betala ut som nettopåslag.

Jag är egen företagare, men inte skattejurist, men jag ser verkligen inget konstigt med det upplägget. Skillnaden mellan ett kvittoutlägg och leverantörsfaktura är symbolisk.

Rekommenderar TS detta förfarande istället för att krångla med enskilda firmor som mellanhand.

Kan inte heller se något konstigt med detta, företag gör så hela tiden.
Citera
2020-08-22, 13:02
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Rekommenderar TS detta förfarande istället för att krångla med enskilda firmor som mellanhand.

Kan inte heller se något konstigt med detta, företag gör så hela tiden.

Det går alldeles utmärkt så länge man ligger inom ramen för förenklade fakturor. Vid större inköp tappar man rätten till momsavdrag.
Citera
2020-08-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Det går alldeles utmärkt så länge man ligger inom ramen för förenklade fakturor. Vid större inköp tappar man rätten till momsavdrag.

Det finns ingen annan gräns än den på 4000kr per faktura att ha i åtanke? En viss summa per år eller månad eller en viss summa från ett enskilt inköpsställe eller liknande?
Citera
2020-08-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello

Kan du referera till källa för detta. Jag har flera gånger gjort inköp för 50k+ till företaget som jag redovisat som utlägg. Som utlägg för att det praktiskt var enklare än att få en faktura skickad.

Jag tror inte att det du säger stämmer, åtminstone inte som en generell regel.
Citera
2020-08-22, 14:13
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Har jag missat något eller varför skulle det inte få att göra ett utlägg?

Jag har gjort utlägg på summor i storleken 15000 utan några problem.
Citera
2020-08-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Har jag missat något eller varför skulle det inte få att göra ett utlägg?

Jag har gjort utlägg på summor i storleken 15000 utan några problem.

Fick den som ersatte dig för utlägget avdrag för momsen?
Citera
2020-08-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Kan du referera till källa för detta. Jag har flera gånger gjort inköp för 50k+ till företaget som jag redovisat som utlägg. Som utlägg för att det praktiskt var enklare än att få en faktura skickad.

Jag tror inte att det du säger stämmer, åtminstone inte som en generell regel.

Grundregeln är att en faktura skall innehålla uppgifter om såväl köpare som säljare, undantagsvis får förenklad faktura utfärdas, då bortfaller kravet på köparens uppgifter, men moms får fortfarande lyftas. I nuläget är gränsen 4000 kronor.

Det går säkert med högre belopp också, tills det blir skatterevision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in