Citat:
Ursprungligen postat av
godzillla
Köper du in den som privatperson och säljer den vidare till ditt företag blir det utan moms, men en faktura kan du ju skriva. Hur kan säljaren hindra dig från att köpa in varan direkt till företaget? Verkar lite mysko.
Fast jag kommer ju sälja den vidare ifrån min enskilda firma, visst fungerar det som ett vanligt företag angående momsen?
Tillverkaren är restriktiv med vem de godkänner som återförsäljare. Jag är inte godkänd och får därför inte köpa deras varor, andra återförsäljare får bara sälja till slutkund inte andra företag.
Om jag däremot registrerar en enskild firma så finns det ju inget som hindrar mig från att handla med den. Om jag förstår enskilda firmor korrekt så använder de exakt samma uppgifter som jag gör privat när det gäller personnummer och liknande.
1. Jag köper varan som privatperson/enskild firma.
2. Den enskilda firman säljer vidare varan till mitt företag. Moms läggs på som vanligt.
3. Företaget har köpt in varan och har en faktura som kan användas för att dra av moms i deklarationen.
4. Den enskilda firman går plus minus noll och in och utgående moms tar ut varandra.
5. Alla har fått betalt, all moms blir inbetald, jag får mina varor.