2020-08-21, 10:32
Medlem
AreYouBacks avatar
50+ människor i en buss = inga problem. 50+ på en restaurang stor katastrof. 2000 människor på GEKås Inga problem, en konsert med 51 personer stor jävla katastrof med 100 dödsfall till följd. Det är så jag tolkar FHM.
Citera
2020-08-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ni Tegnellister antingen vill inte förstå eller förstår inte hur felaktig FHMs strategi har varit.
Jag blir aldrig trött på att skriva om det om och om igen.
Så här var det. FHM trodde från början att Cov-2 ska sprida sig väldigt fort och väldigt jämnt som en bombmatta. De förväntade sig att hela befolkningen ska bli smittad inom ett par månader, alltså i slutet av maj .
Det var för att de antog att viruset beter sig som en influensa virus.
Därför struntar de i att begränsa smittspridningen genom en Lockdown som alla andra länder gjorde.
Facit visar att smittspridningen har mycket lägre fart och inte alls sim bombmatta utan i kluster. Därför har den bästa strategin varit att inför Lockdown och begränsa smittspridningen från början så att tusentals människor helt i onödan inte förlorade sina liv.
Deras andra antagande varit att grannländernas dödssiffror kommer i slutändan att närma sig Sveriges. Så har det inte varit och kommer aldrig bli det heller.
Hela idén om flockimmuniteten var en katastrof sim FHM vägrar erkänna.
Så här står det i den länkade artikeln.
FHM hade knappast någon aning om Cov-2 ger immunitet innan de körde på flockimmunitet strategin.
Det har de ingen aning om nu heller.
Det är ingen som vet det.
Att fortfarande prata om flockimmunitet är i högsta grad absurt.

And scientists still do not have any firm proof as to how long immunity actually lasts once a person has fought off Covid-19, mainly because it is still shrouded in secrecy and has only been known to exist since the start of the year.

Jag säger inte att FHM har valt rätt strategi men det utesluter inte faktumet att Tegnell hittills har haft rätt i sin fråga gällande dödsantalet. Återkom när vi börjar närma oss 100 000 döda i Sverige och när mänskligheten står på gränsen till utrotning.

P.S Ta mitt inlägg med en gnutta ironi.
Senast redigerad av karlenn 2020-08-21 kl. 10:36.
Citera
2020-08-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Växjö som är den egentliga utbrottspunkten fick in smittan på Centrallasarettet Växjö.

https://www.regionkronoberg.se/nyheter/lagesrapport-fran-region-kronoberg-13-augusti/

Övriga delar av länet har inte mycket smitta.

https://www.regionkronoberg.se/halsa-vard-tandvard/coronavirus/antal-fall-i-kronoberg/

Bor inte mycket folk i de där glesbygdsregionerna, så ett fåtal fall ger höga snittsiffror.

Stort tack för klarläggandet, Chantre! Hoppas de får bukt med sjukhussmittan snart.

Viktigt att tänka på att till synes alarmerande tal kan bero på län med liten befolkning, så jättebra att du påpekar det.
Citera
2020-08-21, 11:01
Medlem
Beaver14s avatar
Roade (slö fredag på jobbet) mig med att göra en högst ovetenskaplig och troligtvis statistiskt felaktig jämförelse med hur åldersfördelningen av smittan förändrats samt CFR per ålderskategori. Innan ni säger det så inser även jag att en CFR-beräkning som har samma brytdatum som smittofall inte blir helt korrekt. Ni kan skita i att ta del av detta om ni anser att det är trams.

Jag gjorde en brytning 1/6 och stoppade sedan 31/7. För att inte tråka ut er med en massa siffror nöjer jag mig med att presentera för två större åldersgrupper. <70år och 70år<

Fram till 1/6 stod personer upp till 70 år för 68 % av alla bekräftade fall. CFR för dessa var 2 %
Fram till 1/6 stod personer över 70 år för 32 % av alla bekräftade fall. CFR för dessa var 32 %
Andelen döda över 70 år av alla döda under perioden: 89 %

Mellan 1/6 och 31/7 stod personer upp till 70 år för 91 % av alla fall. CFR för dessa var 0,3 %
Mellan 1/6 och 31/7 stod personer över 70 år för 9 % av alla fall. CFR för dessa var 31 %
Andelen döda över 70 år av alla döda under perioden: 91 %

Viruset har inte på något sätt blivit snällare mot de äldre. Att vi får ner dödstalen beror främst på att de äldre inte utsätts för smittan i lika stor grad som tidigare.

Dödligheten för personer under 70 år är försvinnande liten.

Edit: för att vara övertydlig så avser detta Sverige och baseras på FHM:s statistik
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-21 kl. 11:08.
Citera
2020-08-21, 11:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ni Tegnellister antingen vill inte förstå eller förstår inte hur felaktig FHMs strategi har varit.
Jag blir aldrig trött på att skriva om det om och om igen.
Så här var det. FHM trodde från början att Cov-2 ska sprida sig väldigt fort och väldigt jämnt som en bombmatta. De förväntade sig att hela befolkningen ska bli smittad inom ett par månader, alltså i slutet av maj .
Det var för att de antog att viruset beter sig som en influensa virus.
Därför struntar de i att begränsa smittspridningen genom en Lockdown som alla andra länder gjorde.
Facit visar att smittspridningen har mycket lägre fart och inte alls sim bombmatta utan i kluster. Därför har den bästa strategin varit att inför Lockdown och begränsa smittspridningen från början så att tusentals människor helt i onödan inte förlorade sina liv.
Deras andra antagande varit att grannländernas dödssiffror kommer i slutändan att närma sig Sveriges. Så har det inte varit och kommer aldrig bli det heller.
Hela idén om flockimmuniteten var en katastrof sim FHM vägrar erkänna.
Så här står det i den länkade artikeln.
FHM hade knappast någon aning om Cov-2 ger immunitet innan de körde på flockimmunitet strategin.
Det har de ingen aning om nu heller.
Det är ingen som vet det.
Att fortfarande prata om flockimmunitet är i högsta grad absurt.

And scientists still do not have any firm proof as to how long immunity actually lasts once a person has fought off Covid-19, mainly because it is still shrouded in secrecy and has only been known to exist since the start of the year.

Ja. Lockdown har ju effektivt satt tvärstopp för Covid-19 i hela Europa förutom Sverige.
Citera
2020-08-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag säger inte att FHM har valt rätt strategi men det utesluter inte faktumet att Tegnell hittills har haft rätt i sin fråga gällande dödsantalet. Återkom när vi börjar närma oss 100 000 döda i Sverige och när mänskligheten står på gränsen till utrotning.

P.S Ta mitt inlägg med en gnutta ironi.
Okej.
Jag tror inte att 10000 som kom ur Tegnell var baserat på vetenskapliga beräkningar utan han kunde ändå inte säga varken mer än så eller mindre.
Om han sa dödstalet var 100 tusen då skulle han skrämma människor och han kunde inte säga nåt under 10 tusen heller för att han visste vad han ställt till med.
Så att säga han valde lagom siffra till att börja med och som tur var det visade sig vara rätt.
Mer ön så kan inte jag ge kredit till Tegnell.
Citera
2020-08-21, 11:08
Medlem
tjallepetters avatar
Den förbannade kultursektorn får som de vill.
Nu ska de få ha publik igen. Förstår inte hur de kan vara så heliga.

Fyfan. Kan vi prioritera andra viktigare instutioner?
Citera
2020-08-21, 11:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
FHM: Underdödlighet kan bero på att många har dött
https://omni.se/

De har dött något tidigare i C-19 än de annars skulle gjort i någon annan sjukdom [som de bar på].
Citera
2020-08-21, 11:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Den förbannade kultursektorn får som de vill.
Nu ska de få ha publik igen. Förstår inte hur de kan vara så heliga.

Fyfan. Kan vi prioritera andra viktigare instutioner?

Kultur och idrott har ett jävligt viktig folkhälsosyfte, oavsett ditt personliga intresse. Om dessa samhällsgrenar "dör" får vi ett större folkhälsoproblem (och demokratiproblem) än vad Covid någonsin kan orsaka.
Citera
2020-08-21, 11:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag tycker att det är fel att säga att rökarna får skylla sig själva. Nikotin är en starkt beroendeframkallande drog. När någon har fastnat i beroendet, så har personen inte valet att bara sluta. Därför är det hänsynslöst att säga att rökarna får skylla sig själva.

Men vad har dödsfallen i rökning med Covid-19 att göra?

Du verkar saknar förmåga att förstå sarkasm. Både rökning, alkohol och övervikt är ett mångdubbelt större problem i samhället än vad Covid nånsin kommer att bli. Det spelar ingen roll orsaken till en sjukdom är så är samhällskostnaden lika stor för vårdfallet. Jämför man med andra sjukdomar så fokuserar samhället oproportionerligt mycet på Covid. Trots att 700dör varjr år pga influensa så satsas det kanske en tiotusendel på att förhindra det. På 10 år har fler människor dött i farsoten influensa än Covid.
Citera
2020-08-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
50+ människor i en buss = inga problem. 50+ på en restaurang stor katastrof. 2000 människor på GEKås Inga problem, en konsert med 51 personer stor jävla katastrof med 100 dödsfall till följd. Det är så jag tolkar FHM.

Skillnaden är att en konsert är en allmän tillställning och där kan FHM begränsa med nuvarande lagstiftning. Först till 500 och sen till 50.

En restaurang, en butik eller en buss är inte en allmän tillställning och där går inte med nuvarande lagstiftning.

Kommer du ihåg i början av krisen när det röstades igenom och pratades om nya lagar/regler som gjorde att regeringen snabbt skulle kunna införa nya lagar? Det var förmodligen för att förbereda för nya lagar som skulle göra det möjligt att t ex begränsa antalet personer i en butik eller gata, park osv.

Anledningen till att det inte blev så var för att det blev inte så illa som de förberedde sig på så det behövdes inte införas. Det är trots allt en ganska stor begränsning av den personliga rörelsefriheten.

Gränsen på antal personer vid en allmän tillställning måste ju gå någonstans - nu är den 50.

Personligen tycker jag att gränsen kan höjas till 100 eller kanske 200 men större idrottsevenemang eller konserter/spelningar är fortfarande för farligt.

Det kan som sagt vara för mycket med 40 personer på en liten källarlokal och funka bra med 70 personer på en lugnare tillställning med matservering på t ex en restaurang men gränsen måste som sagt gå någonstans.
Citera
2020-08-21, 11:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Roade (slö fredag på jobbet) mig med att göra en högst ovetenskaplig och troligtvis statistiskt felaktig jämförelse med hur åldersfördelningen av smittan förändrats samt CFR per ålderskategori. Innan ni säger det så inser även jag att en CFR-beräkning som har samma brytdatum som smittofall inte blir helt korrekt. Ni kan skita i att ta del av detta om ni anser att det är trams.

Jag gjorde en brytning 1/6 och stoppade sedan 31/7. För att inte tråka ut er med en massa siffror nöjer jag mig med att presentera för två större åldersgrupper. <70år och 70år<

Fram till 1/6 stod personer upp till 70 år för 68 % av alla bekräftade fall. CFR för dessa var 2 %
Fram till 1/6 stod personer över 70 år för 32 % av alla bekräftade fall. CFR för dessa var 32 %
Andelen döda över 70 år av alla döda under perioden: 89 %

Mellan 1/6 och 31/7 stod personer upp till 70 år för 91 % av alla fall. CFR för dessa var 0,3 %
Mellan 1/6 och 31/7 stod personer över 70 år för 9 % av alla fall. CFR för dessa var 31 %
Andelen döda över 70 år av alla döda under perioden: 91 %

Viruset har inte på något sätt blivit snällare mot de äldre. Att vi får ner dödstalen beror främst på att de äldre inte utsätts för smittan i lika stor grad som tidigare.

Dödligheten för personer under 70 år är försvinnande liten.

Edit: för att vara övertydlig så avser detta Sverige och baseras på FHM:s statistik

Har du jämfört testningen före och efter 1 juni?

Det är meningslöst. I början testades bara de som lades in. Det kommer alltså vara mycket fler äldre i den tidiga gruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in