2020-08-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Kan den korta maskeringen dölja ordet "far" ?
Känns logiskt att CA skulle visat sitt (nya?) vapen till sin far, dels för att han var stolt över det vapnet och det vi är stolta över vill vi gärna visa till våra föräldrar, dels som en markering, att farsan fick passa sig.

Tror nämligen att CA s far hittade sina goda faderskapliga sidor först när sonen hade blivit förmögen. Det kan initialt ha kännts bra för båda med vänskaplig umgänge men så småningom blivit en plåga för CA, farsans besök upplevts som intrång som han hade svårt att värja sig emot.
Har ytterst svårt att förstå varför han annars skulle ha laddad sitt vapen i närvaro av en annan person. Med risk för att 'enough is enough' får spader så hävdar jag att om CA hanterade ett laddad vapen och avfyrade det i närvaro av sin far, var det för att han inte kunde sätta sig mot fadern och freda sig från faderns påträngande intresse för hans liv och ekonomi på något annat sätt, klarade inte av att skälla ut gubben och inte heller slänga ut honom. Vapnet var ett sätt att ändra maktbalansen, och att faktiskt skjuta med det var en kraftfull varning, också bevis på styrkan i den inre konflikten som CA kämpade med.

Vill personligen inte gå in på någon kraftfullare psykologisk analys utan konstaterar bara att CAs hat emot Palme uppenbarligen redan var i full blom 1980.
CA var inte en person som ventilerade starka känslor.Det blir tryckkokare av alltihop till slut.
Motivbilden grundas i detta mångåriga hat.Höjningen av omsättningsskatten lägger lök på gammal lax och möjligheten uppenbarar sig kvällen 28 Februari 1986.
Senast redigerad av Lookalike 2020-08-19 kl. 07:48.
Citera
2020-08-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vill personligen inte gå in på någon kraftfullare psykologisk analys utan konstaterar bara att CAs hat emot Palme uppenbarligen redan var i full blom 1980.
CA var inte en person som ventilerade starka känslor.Det blir tryckkokare av alltihop till slut.
Motivbilden grundas i detta mångåriga hat.Höjningen av omsättningsskatten lägger lök på gammal lax och möjligheten uppenbarar sig kvällen 28 Februari 1986.

Jag tänker att det är som att lägga pussel, det man gör här. Och att de psykologiska aspekterna kan komplettera bilden. Analyser eller tolkningar av tex ev relationsproblematik är inte hård data utan antaganden och spekulationer så länge man inte har tillförlitlig information tex om CA:s barndom. Släktingar kan också ha olika uppfattningar om hur familjen hade det, inte heller ovanligt att syskonen upplever föräldrar och barndomsåren på olika sätt. Så broderns uppfattning om bra far-son relation behöver inte vara efterkonstruktion utan utifrån hans perspektiv ärlig beskrivning. Men samtidigt inte hela bilden.

Självklart inte önskevärt att fylla tråden med massa psykologiserande, även om jag tycker att det är extremt intressant. Vissa enskilda händelser som vi har fått ta del av är också så märkliga att de förtjäner lite närmare problematisering. Som tex att ha framme ett laddad vapen samtidigt som man har ett besök. Går inte att bortförklara om ägaren till vapnet inte var full eller narkotikapåverkad, oavsett väldigt "laddad" scen även i psykologisk bemärkelse.

Hade CA åkt fast för MOP, hade han genomgått rättspsykiatrisk undersökning och i det sammanhang skulle de psykologiska aspekterna haft betydelse, nu blir det som sagt bara spekulationer. Som jag för min egen del avslutar här eftersom de mest sannoliga tolkningar redan har beskrivits.
Senast redigerad av Frederica 2020-08-19 kl. 10:21.
Citera
2020-08-19, 11:41
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Kan den korta maskeringen dölja ordet "far" ?
Känns logiskt att CA skulle visat sitt (nya?) vapen till sin far, dels för att han var stolt över det vapnet och det vi är stolta över vill vi gärna visa till våra föräldrar, dels som en markering, att farsan fick passa sig.

Tror nämligen att CA s far hittade sina goda faderskapliga sidor först när sonen hade blivit förmögen. Det kan initialt ha kännts bra för båda med vänskaplig umgänge men så småningom blivit en plåga för CA, farsans besök upplevts som intrång som han hade svårt att värja sig emot.
Har ytterst svårt att förstå varför han annars skulle ha laddad sitt vapen i närvaro av en annan person. Med risk för att 'enough is enough' får spader så hävdar jag att om CA hanterade ett laddad vapen och avfyrade det i närvaro av sin far, var det för att han inte kunde sätta sig mot fadern och freda sig från faderns påträngande intresse för hans liv och ekonomi på något annat sätt, klarade inte av att skälla ut gubben och inte heller slänga ut honom. Vapnet var ett sätt att ändra maktbalansen, och att faktiskt skjuta med det var en kraftfull varning, också bevis på styrkan i den inre konflikten som CA kämpade med.

Tror det är dags att avsluta spekulationerna om ett Far/Son-hat dem emellan, detta om man läser PU:s dokument ang. broderns sambo:

"Christers och Curts far avled *maskat*. Detta tog Christer hårt. Han var mycket fäst vid sin far som långsamt hade tynat bort i lungemfysem."
https://easyupload.io/9t0n8t
Citera
2020-08-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Han pratade om att ev. kolla i ngt gammalt album när han skulle träffa släkten nu i sommar, men detta skulle enbart ske ifall CA var den som PU presenterade vid presskonferensen.

Har denna killen presenterat någon validelbar info öht?
Om inte - ta allt han påstår med en nypa salt.

Jag var aktiv i denna tråd tidigare, men den tycks ha fått ett eget liv. Det är numera ett detektivjobb i sig att hitta intressant och relevant info bland spaltmetrar av spekulationer, fantasifulla teorier och hårklyverier.

För de som verkligen är intresserade att åstadkomma någonting: gör en lista på ovända stenar som behöver vändas på.
Citera
2020-08-19, 13:23
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron

Ser ingen anledning att denne skulle trolla, eftersom han inte ger ut någon överdriven information (jmf. typisk mytoman ex. Stig Engström eller vittnet Alf.)
Att han använder sitt riktiga namn som epostadress och jag har kollat upp honom gör honom än mer trovärdig.

Citat:
Jag var aktiv i denna tråd tidigare, men den tycks ha fått ett eget liv. Det är numera ett detektivjobb i sig att hitta intressant och relevant info bland spaltmetrar av spekulationer, fantasifulla teorier och hårklyverier.

Hehe ja tyvärr, som alla andra Flashback-trådar förr eller senare.

Citat:
För de som verkligen är intresserade att åstadkomma någonting: gör en lista på ovända stenar som behöver vändas på.

Leta efter vapnet i Vedasjön eller bostaden, det är väl det enda konkreta.
Senast redigerad av kato85 2020-08-19 kl. 13:36.
Citera
2020-08-19, 14:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Nja, tycker andelen substantiell materia är ganska hög i denna tråd. Har även på sistone framkommit ett flertal intressanta uppgifter som ej ligger begravda i väldiga anhopningar av spekulationer och fantasier, även om dylika förekommer. Inget tjafs här heller. Dock renderar somliga uppgifter en del ”hårklyveri” p.g.a. oklarheter och maskningar i PU-materialet. Men så klarnar också somligt efterhand.

Hur man eventuellt kan komma vidare med CA kan nog med fördel bedömas efter att allt material från PU fåtts ut.
Citera
2020-08-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tror det är dags att avsluta spekulationerna om ett Far/Son-hat dem emellan, detta om man läser PU:s dokument ang. broderns sambo:

"Christers och Curts far avled *maskat*. Detta tog Christer hårt. Han var mycket fäst vid sin far som långsamt hade tynat bort i lungemfysem."
https://easyupload.io/9t0n8t

Man kan "bli fäst vid" en förälder som man tidigare, under sina krafts dagar inte tålde överhuvudtaget. Ffa om man själv besväras av psykisk ohälsa, depressioner etc. som det ofta blir när de psykiska försvarsmekanismerna under årens lopp försvagas. Då kan den åldrande och bort tynande föräldern bli väldigt viktig och den slutliga separationen svår.

Tecken på bra barndom och sunda föräldrarelationer är att föräldrars bortgång inte väckar alltför dramatiska reaktioner och sorgen bearbetas utan större komplikationer. Eftersom man under sin uppväxt har fått det som människobarn behöver för att klara av ett självständigt liv och har hunnit separera, klippa av navelsträngen långt innan föräldrarnas ålderdom och bortgång.
Det normala och det önskevärda är att det vuxna barnet investerar sina känslor och intressen i någonting annat än i den åldrande föräldern.

Enkelt utryckt, ju sämre föräldrarelation desto svårare att bli fri. Man sitter fast i relationen med motstridiga känslor. Tex ibland kan man se att familjens vuxna dotter börjar på ett överdrivet sätt ta hand om sina gamla föräldrar och man blir förvånad eftersom man vet att hennes föräldrar var egoistiska fyllon som inte brydde sig om sina barn. Men dotterns omsorg om sina åldrande föräldrar är överdrivet just därför att under de varma, omhändertagande känslor pyser massa latent ilska och bitterhet som måste hållas i schack.
-------

Men nu lovar jag att inte fortsätta min vandring på denna sidospår så flera analyser eller psykologiserande kommentarer blir det inte.
Citera
2020-08-20, 07:49
Medlem
Citat:

Det är ju mera material på ingång,men ett omtag kommer att behövas förr eller senare naturligtvis.
Att spekulera lite däremellan är ibland enda vägen framåt.När det maskas såsom det gör exempelvis vid CAs skott i TVn så är det en nödvändighet.
Jag tycker att det kommit fram många nya intressanta uppgifter från det material som redan behandlats i tråden.Saken rör sig framåt enligt mitt förmenande och misstankarna gällande CA har stärkts ytterligare.
Mitt lilla intryck av den avlägsne släktingen till CA är för övrigt att denne är for real.
Det är naturligtvis en viktig kontaktpunkt att kunna ha.
Senast redigerad av Lookalike 2020-08-20 kl. 07:51.
Citera
2020-08-20, 18:06
Medlem
Återblick på förhören med CA.

Det som står ut för mig är att CA slirar så mycket och ger olika versioner.Försäljningen sker å ena sidan på sommaren,å andra sidan på hösten.
Säljaren stöter CA på när han flanerar i sommarsolen,alternativt sker första kontakten på Cafe Opera.

Varför pressar inte PU honom angående detta?

Ännu värre är bankfacket.Ingen,absolut ingen annan andas ett ord om bankfack..inte ens CA själv inledningsvis.Han påstår ju initialt att han förvarat sina vapen i vapenskåpet.

Finns det någon vidare uppföljning från PU gällande detta?

CAs hela försäljningshistoria är nys.Utbegärda materialet från PU styrker detta än vidare.
Citera
2020-08-20, 19:35
Medlem
En intressant fakta från förhöret med Curt är att han påstår sig ha sett Magnum revolvern för fyra-fem år sedan.Eftersom förhöret med Curt hålls i Januari 1995..och om Curt talar sanning..så betyder detta att CA har behållit sin revolver lång tid efter mordet på Olof Palme.
Dessutom så påstår väl kusin Lennart att även han sett vapnet ifråga lång tid efter 28 Februari 1986.

Har CA mulat Palme,så har han sålunda behållit vapnet in på nittiotalet vartfall.
Citera
2020-08-20, 19:57
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Har CA mulat Palme,så har han sålunda behållit vapnet in på nittiotalet vartfall.

Det var ju också exakt vad gärningsmannaprofilen förutspådde. (Även om den såklart inte stämmer in på CA i alla avseenden).

Men nånstans har jag en känsla av att brorsan kan tänja lite på sanningen ibland, när den är till CA:s nackdel.
Citera
2020-08-20, 20:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Dessutom så påstår väl kusin Lennart att även han sett vapnet ifråga lång tid efter 28 Februari 1986.

Uppger att "Christer har berättat att han avskyr Palme och han har även visat sitt vapen". Inte när eller vilket vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in