2020-08-18, 20:59
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudoro
Han har inget foto på CA?

Nej, inte vad jag vet om, det är en avlägsen och ung släkting.
Citera
2020-08-18, 21:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Visats visst intresse för fadern, VA, här på sistone.

Bördig från en liten by i Jämtland. Född 1922.

Flyttade till förmodligen en gård utanför Värnamo på andra halvan av 40-talet. Arbetade gissningsvis på gården om det stämmer. Kanske blev bondehatare och radikal.

Flyttade till Harplinge i Halland någon gång mellan 1950 och CA's födelse.

Gift 1951.

CA född 1952.

KA född 1958

1960 bodde de som bekant inne i Halmstad.

Vet ej vilket år de flyttade till Stockholm, men VA är skriven i Trångsund från 70-talet och framåt.

Byn han växte upp i ligger vid en liten sjö (Bredbysjön). Det har tidigare här spekulerats i att de skulle kunnat haft ett gammalt ställe i Halland. Men kan alltså även gälla Jämtland. Jakt?

Var modern urhalländska?

Är du säker på att han kommer från Bredbyn utanför Krokom?
Har släkt i det området, skulle ev. kunna luska ut mer.
Citera
2020-08-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Analysen visade att kulorna hade olika blyisotopsammansättning. Det betyder att mordkulorna troligtvis kom från en annan ask. Lennart Gustafsson berättade det för två år sedan i Hasse Aro:s podcast och jag skrev om detta på min blogg. Trots detta är det helt väl möjligt att mordkulorna kommer från AK, men då från en annan ask som inte finns längre.

Se också IVA-20894-6.

Fast det som LG refererar till i Aros podd är ju inte de två patroner som G lämnar till honom i samband med förhör 2011.Det är istället patroner som LG själv har åkt ut till APK och hämtat i samband med att ordförandet kommer in med uppgiften om att CA har köpt Super X metal piercing ammunition.
Det hände på nittiotalet,men G lämnar sina två patroner till LG först 2011.
Att de patronerna som LG själv hämtade på skytteklubben inte stämde överens med mordklulornas isotopsammansättning vet vi...men vi vet ju inget om de två patroner som G överlämnar till LG 2011.
Det är väl till och med troligt att dessa är från en annan ask,eftersom LG bör ha rensat första asken redan på nittiotalet så att säga.
Citera
2020-08-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Med tanke på hur intresserad PU verkar ha varit av detta, borde med säkerhet den person som är ursprungskällan till detta, om möjligt, ha förhörts om saken. Finns dock inga kända förhör om detta med KA eller modern. Och samtliga förhör med familjemedlemmar har väl lämnats ut vid detta lag? Det pekar mot fadern eller någon utanför familjen.

Huvud,spik och allt det där.
Skulle det vara Kurt som upplevt skottet i TVn,och polisen aldrig frågat honom om detta?
Nej,det håller inte.
Likaledes gäller för Astrid,Olga och alla andra som lever vid tidpunkten för förhöret med OA,dvs,sent 1995.

Person utanför familjen är ytterst osannolikt.Vi vet hur Christer var som person osv.

Allt pekar emot Verner.

Jag tror helt enkelt att Verner besökte Christer i dennes lägenhet.Christer höll på med sitt nya vapen och TVn stod på i vardagsrummet.Verner lämnar tillfälligt rummet för att hämta kaffe eller dylikt,och under tiden som Verner är i köket bränner Christer av sitt skott mot TVn.
Citera
2020-08-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Fast det som LG refererar till i Aros podd är ju inte de två patroner som G lämnar till honom i samband med förhör 2011.Det är istället patroner som LG själv har åkt ut till APK och hämtat i samband med att ordförandet kommer in med uppgiften om att CA har köpt Super X metal piercing ammunition.
Det hände på nittiotalet,men G lämnar sina två patroner till LG först 2011.
Att de patronerna som LG själv hämtade på skytteklubben inte stämde överens med mordklulornas isotopsammansättning vet vi...men vi vet ju inget om de två patroner som G överlämnar till LG 2011.
Det är väl till och med troligt att dessa är från en annan ask,eftersom LG bör ha rensat första asken redan på nittiotalet så att säga.

Analysen jag pratar om är den från 2011. Så ingen match. Diarienumret är IVA-20894-6.

LG talar om slutet av 90-talet, jag vet. Jag utesluter dock inte att han förvirrar saker och ting när han pratar med Hasse Aro. Kanske jag missade det, men i de handlingar som jag hittills har fått finns det ingenting om kulor som påstås utredas i slutet av 1990-talet. Det finns dock de två kulorna som lämnades in anonymt. Jag har ännu inte sett några analyser av detta.
Citera
2020-08-18, 21:41
Medlem
Jag är inte alls säker på att Gs patroner någonsin har undersökts.
Ingenting förvånar mig längre när det gäller PU i allmänhet och dess undersökning runt CA i synnerhet.
Det ter sig inte som ett helt omöjligt scenario att LGs intresse varit lite svalt.
Dels är inte isotopöverensstämmelse avgörande för skuldfrågan,dels så har ju LG redan undersökt patroner från APK och resultatet har varit nit,dels har CA gått och avlidit och hans vapen saknas fortfarande.

Jag hoppas att Gs två patroner i sådant fall inte har sumpats bort av PU.
Citera
2020-08-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Analysen jag pratar om är den från 2011. Så ingen match. Diarienumret är IVA-20894-6.

LG talar om slutet av 90-talet, jag vet. Jag utesluter dock inte att han förvirrar saker och ting när han pratar med Hasse Aro. Kanske jag missade det, men i de handlingar som jag hittills har fått finns det ingenting om kulor som påstås utredas i slutet av 1990-talet. Det finns dock de två kulorna som lämnades in anonymt. Jag har ännu inte sett några analyser av detta.

Det är ju mer än förvirrat i sådant fall.LG beskriver ju hur han personligen åker ut till APK och hämtar upp patronerna.
Det torde vara logiskt att polisen gjort en undersökning när uppgiften om CAs patroninköp inkommer,alltså på nittiotalet.
Dock misstror jag dig icke.Uppgifterna om Gs avlämnade patroner tillsammans med överlämnandet av två svartvita foton som visar CA med sin Magnum har IVA 20894-B..PM om fyra sidor.

Lyckades du få ut detta redan för två år sedan?
Citera
2020-08-18, 22:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Är du säker på att han kommer från Bredbyn utanför Krokom?
Har släkt i det området, skulle ev. kunna luska ut mer.

Nej, säker vågar jag ej vara. Men födelsedatum enligt förhör 850524 (djurplågeri, olaga hot Vedahöjden) och med mellannamn Olof tycks stämma.

Krokom. Västbyn.

Utomäktenskaplig eller från tidigare äktenskap (moderns). En halvsyster och en halvbror.
Citera
2020-08-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nej, inte vad jag vet om, det är en avlägsen och ung släkting.

Men han borde ju kunna få fram ett foto tycker jag
Citera
2020-08-18, 22:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudoro
Men han borde ju kunna få fram ett foto tycker jag

Han pratade om att ev. kolla i ngt gammalt album när han skulle träffa släkten nu i sommar, men detta skulle enbart ske ifall CA var den som PU presenterade vid presskonferensen.
Nu blev det dock inte så, och därför vill han säkert inte sprida privdata bilder på CA när denne nu inte pekas ut officiellt. Det är något man får respektera.

Vill inte pressa han, men kan ändå fråga.
Man får tänka på att vi inte är några poliser som har mandat att begära ut material eller information från privatpersoner, allt sker på frivillig basis.
Senast redigerad av kato85 2020-08-18 kl. 22:49.
Citera
2020-08-19, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Huvud,spik och allt det där.
Skulle det vara Kurt som upplevt skottet i TVn,och polisen aldrig frågat honom om detta?
Nej,det håller inte.
Likaledes gäller för Astrid,Olga och alla andra som lever vid tidpunkten för förhöret med OA,dvs,sent 1995.

Person utanför familjen är ytterst osannolikt.Vi vet hur Christer var som person osv.

Allt pekar emot Verner.

Jag tror helt enkelt att Verner besökte Christer i dennes lägenhet.Christer höll på med sitt nya vapen och TVn stod på i vardagsrummet.Verner lämnar tillfälligt rummet för att hämta kaffe eller dylikt,och under tiden som Verner är i köket bränner Christer av sitt skott mot TVn.

Kan den korta maskeringen dölja ordet "far" ?
Känns logiskt att CA skulle visat sitt (nya?) vapen till sin far, dels för att han var stolt över det vapnet och det vi är stolta över vill vi gärna visa till våra föräldrar, dels som en markering, att farsan fick passa sig.

Tror nämligen att CA s far hittade sina goda faderskapliga sidor först när sonen hade blivit förmögen. Det kan initialt ha kännts bra för båda med vänskaplig umgänge men så småningom blivit en plåga för CA, farsans besök upplevts som intrång som han hade svårt att värja sig emot.
Har ytterst svårt att förstå varför han annars skulle ha laddad sitt vapen i närvaro av en annan person. Med risk för att 'enough is enough' får spader så hävdar jag att om CA hanterade ett laddad vapen och avfyrade det i närvaro av sin far, var det för att han inte kunde sätta sig mot fadern och freda sig från faderns påträngande intresse för hans liv och ekonomi på något annat sätt, klarade inte av att skälla ut gubben och inte heller slänga ut honom. Vapnet var ett sätt att ändra maktbalansen, och att faktiskt skjuta med det var en kraftfull varning, också bevis på styrkan i den inre konflikten som CA kämpade med.
Citera
2020-08-19, 07:41
Medlem
Angående undersökningar av patroner så borde sådan även utförts på nittiotalet som LG säger i Aros podd.
Sedan är det naturligtvis möjligt att Gs två anonyma patroner undersökts även dem.
Helt uppenbarligen är det ingen träff någonstans.
LG ger för övrigt tyvärr ett mer än lovligt gaggigt intryck i Aros podd.Han svamlar om CAs tipsvinst men placerar denna tidigt nittiotal eller sent åttiotal.Vidare pratar han om stort börsfall sent åttiotal som skall ha triggat CA.
Det är uppseendeväckande felaktigheter,då ju Palme mördas 28 Feb 1986.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in