2020-08-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nej du, jag har 100% koll och just därför är det irriterande när idioter inte kan köra ordentligt.

Ja, det är en bra idé att blinka om man ska stanna till vid vägkanten - det är inte en vanlig händelse och en indikation på vad som komma skall är bra.
Däremot så är det "ganska vanligt" att folk KÖR RUNT I EN RONDELL TILLS DE BLINKAR UT, jag behöver faktiskt inte en verifikation utav föraren ATT DE KÖR RUNT.

Sen i större rondeller med flera filer så sitter dessa idioter och blinkar vänster hela vägen så man vet ej om de tänker byta fil mitt i rondellen eller inte.

Är du dum i huvudet eller trollar du bara?
Jag vet att du är medlem sedan lång tid tillbaka, så jag antar att du är en gammal jävla fis så jag slutar kommentera.. du har uppenbarligen ingenting annat bättre för dig än att trolla.

Fast du ger ju definitivt inte sken av att ha så där bra koll som du påstår...

För det första, det är gott om andra ställen och situationer i trafiken där en blinker kan betyda mer än en sak, hur klarar du av det utan att ropa på mamma....? Ja med tanke på att du har sådana problem med en enkel VB i CP.

Det finns dessutom gott om ställen i trafiken som likt en CP inte får svänga vänster utan måste följa t ex din fil etc, och egentligen inte skulle behöva blinka alls, men körskolorna lär att man blinkar även där, och du lär risker att missa uppkörningen om du inte blinkar där fast det inte finns nåt direkt lagkrav.

Och du har uppenbart brister i riskanalys och konsekvensmedvetenhet och hur man kan kan kontrollera risker i CP. Vi ser ju att körskolorna och deras styrande myndigheter uppmanar dem att fortfarande lära ut VB i CP för det är en bra praxis, som mycket annat också är, även om det inte är ett direkt lagkrav. Likaså gör flera andra länder samma sak, uppmanar till VB i CP. Varför tror du de gör det om det är så onödigt och korkat som du försöker påstå....? Menar du att de sakkunniga i dessa länder har mindre erfarenhet kunskaper etc om detta än vad du har...? Denna fråga har jag ställt många gånger nu med VB-motståndare verkar ideligen ducka från den? Kanske för de förstår att de inte har nåt bra trovärdigt svar på det...

Men du får en pluspoäng i alla fall, för du erkänner att en blinkers vid stopp vid vägkant är bra och att man bör göra så. Även fast det inte finns något lagkrav på det. Frågan är ju då varför du inte bara kan acceptera att icke lagkrävd blinkers, t ex VB i CP kan vara till hjälp för att minska risker och öka smidigheten för oss som kan tolka och använda den extra informationen, även om det uppenbart är alldeles för svårt för din trafikerfarenhet att hantera denna ytterligare info....

Och ja, jag är sannolikt mycket äldre än dig med mycket mer erfarenhet bakom ratten och i trafiken än dig. Men nej, jag har aldrig trollat i dessa trådar (trollar i princip aldrig på forum) utan är 100% seriös i mina inlägg etc.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-08-06 kl. 20:29.
Citera
2020-08-07, 11:01
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Det är inte bara blinkers många i trafiken struntar i. Det råder anarki i trafiken, många struntar i blinkers, rödljus, stopplikt och hastighetsregler.
Har för mig att jag läste nyligen nånstans att det är ok att göra "taxistopp" vid stoppskyltar, dvs att man rullar sakta fram, men aldrig helt stannar. Verkar totalt idiotiskt om det är sant att snuten inte bötfäller och de inte blir av med körkortet för detta.

Ibland får man såna bakom sig också som kör direkt efter mitt stopp utan att stoppa själva. Då brukar jag ibland stanna till en extra gång mitt i för att tvinga idioten att också stoppa eller köra in i mig.
Citera
2020-08-07, 16:01
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Har för mig att jag läste nyligen nånstans att det är ok att göra "taxistopp" vid stoppskyltar, dvs att man rullar sakta fram, men aldrig helt stannar. Verkar totalt idiotiskt om det är sant att snuten inte bötfäller och de inte blir av med körkortet för detta.

Ibland får man såna bakom sig också som kör direkt efter mitt stopp utan att stoppa själva. Då brukar jag ibland stanna till en extra gång mitt i för att tvinga idioten att också stoppa eller köra in i mig.

Stopplikt innebär plikt att stanna! Oavsett om det finns trafik på den väg du vill köra ut på! Alla fyra hjulen (eller två om du kör MC eller moped) ska stå stilla mot underlaget. Det är alltså förbjudet att rulla sakta framåt vid stopplikt. Många missar detta och kör som om det vore väjningsplikt. Ditt körkort kan bli indraget om du inte stannar vid stopplikt.
Citera
2020-08-07, 21:24
Medlem
M.Goldts avatar
För att det är skitjobbigt att lyfta vänster pekfinger och dra ner spaken.

Skämt åsido, lågbegåvade ursäkter till människor som inte blinkar. Brukar ligga på tutan eller helljuset i kompensation.
Citera
2020-08-09, 13:16
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Ha inte för stor tillförlit till när folk använder blinkers. Gå inte över om inte bilen passerat dig eller tydligt bromsat in. Rätt vad det är så ändrar bilföraren sig, slår av blinkern och kör fram, kanske dessutom med blicken mot vart han tänkte svänga istället för att hålla uppsikt på gångtrafikanter. Pang. Krockade en gång för några år sedan då jag körde ut på en huvudled för att en bil som annars skulle blockerat mig slog på blinkers för att svänga in på min mindre väg, men hon ändrade sig då jag redan svängt ut på huvudleden och hon körde in i min bakända.
Oj då! Gick det bra med dig?
Citera
2020-08-09, 13:18
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Tycker du att ditt jobb känns meningslöst?

Tänk då på de som monterar blinkers på BMW och Mercedes.....
Hahaha dog...
Citera
2020-08-12, 11:52
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Stopplikt innebär plikt att stanna! Oavsett om det finns trafik på den väg du vill köra ut på! Alla fyra hjulen (eller två om du kör MC eller moped) ska stå stilla mot underlaget. Det är alltså förbjudet att rulla sakta framåt vid stopplikt. Många missar detta och kör som om det vore väjningsplikt. Ditt körkort kan bli indraget om du inte stannar vid stopplikt.
jo, men snuten tillämpar inte lagen så enligt texten jag läste. De okejar taxistopp många ggr. Många gamla rövar från förr, tror också att man får köra flera i rad bara han först stoppade. Vansinnigt
Citera
2020-08-13, 08:41
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyBruh
Håller med dig, odugligt att inte kunna använda blinkers.

I rondeller har vi dock riktigt konstiga regler, finns 2 olika sätt som ska vara korrekta men egentligen är bara 1 sätt korrekt, logiskt sett.

När man åker in i rondellen skall man blinka och samma sak när man ska ut. Ska man bara igenom rondellen så blinkar när man ska ut.

Problemet här är att så länge du blinkar när du ska ut så har du enligt lag gjort ”rätt”, dvs du kan ta 2 varv i rondellen utan att blinka så länge du blinkar när du ska ut.

Ingen annan som stör sig på detta?

Lagen säger att du SKA blinka dig ur en rondell. Om du inte gör det är böterna 500kr om polisen ser el du orsakar en olycka.
Du behöver inte blinka dig in, men det är till hjälp för andra.
Citera
2020-08-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Ja, precis som rubriken lyder undrar jag om jag är alldeles för lättretlig när det kommer till ATT FOLK VÄGRAR ANVÄNDA BLINKERS?
Ska inte det sitta i reflexen att använda blinkersjäveln. Oavsett det kommer bilar framför, bakom eller inte en enda jävla bil. Upplevde inte när jag var yngre att det var såhär. Jag är gångtrafikant, jag ska över vägen vid en korsning i spöregn en bil kommer backen uppifrån som sedan svänger höger utan att blinka, jag hade alltså redan kunnat springa över för längesedan! Jag VET att det inte är övergångsställe för det finns fan inte på min gata. De två korsningar jag bor emellan smäller det flera gånger i veckan. Om jag nu vill att någon tar tag i det. Hur gör jag?
Många av dessa utländska förare vet inte att det finns en spak på vänster sida om ratten i Långtbortistan kör man som man vill, trafik regler och kör kort behöver man inte, allt går bra
Citera
2020-08-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Ja, precis som rubriken lyder undrar jag om jag är alldeles för lättretlig när det kommer till ATT FOLK VÄGRAR ANVÄNDA BLINKERS?
Ska inte det sitta i reflexen att använda blinkersjäveln. Oavsett det kommer bilar framför, bakom eller inte en enda jävla bil. Upplevde inte när jag var yngre att det var såhär. Jag är gångtrafikant, jag ska över vägen vid en korsning i spöregn en bil kommer backen uppifrån som sedan svänger höger utan att blinka, jag hade alltså redan kunnat springa över för längesedan! Jag VET att det inte är övergångsställe för det finns fan inte på min gata. De två korsningar jag bor emellan smäller det flera gånger i veckan. Om jag nu vill att någon tar tag i det. Hur gör jag?

vad ska man med blinkers till, det är ju inget man någon berättat att det finns när jag fick ut mitt körkort som jag handlade svart. samma med alla dessa reklamskyltrar, vad betyder allt det? måste man kunna allt det om man inte kan läsa och skriva?
Citera
2020-08-30, 12:09
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas09
Många av dessa utländska förare vet inte att det finns en spak på vänster sida om ratten i Långtbortistan kör man som man vill, trafik regler och kör kort behöver man inte, allt går bra
Nej det är tydligt det
Citera
2020-09-05, 14:40
Medlem
Takpapps avatar
Herregud så mycket dravel om nåt som det finns en egen tråd om.

Svaret på frågan är kort att folk är idioter. Men om jag ska utveckla det lite så består det av olika grupper idioter.

Första gruppen är de som inte förstår att bilkörning är ett interpersonellt samspel där man tydligt behöver visa sina avsikter för att förenkla varandras tillvaro. De tror att de kör i ett socialt vacuum där de är de enda själarna som existerar. Dessa förare kör ofta Saab eller BMW, men det finns förstås andra förekommande bilmärken.

Andra gruppen inser att det finns andra människor i trafiken, men de tror att alla andra kan läsa deras tankar. Det är oklart hur stor denna grupp är, och är inte direkt knuten till vissa bilmärken.

En mera tydlig grupp är de som tror att de är smarta. De använder bara blinkers när det "behövs", så att de inte blinkar "i onödan". Det har inget med sparsamhet att göra, de är bara "smarta". Problemet med detta belyses av ett exempel tidigt i tråden, det är mörkt och till synes folktomt, varför blinka? Jo, väldigt många gånger när dessa idioter tror de är smarta så finns det andra trafikanter som de inte förstått undrar över deras avsikt. Det kan vara fotgängare eller cyklister de inte sett eller förstått står och väntar på att de ska köra förbi fastän de tänkte svänga av. Men det kan också vara bilister som dessa idioter missat. Såna här träffar jag på varje dag. Deras självupplevda "smarthet" är i praktiken bevisad dumhet. Dessa kör ofta Volvo, VW, Audi eller Mercedes, men många variationer finns. De är så gott som alltid män.

Till sist har vi den grupp som vet att man ska blinka, och som också gör det. Men de har inte lyckats förstå att blinkersen ska användas att visa sin avsikt, inte visa att man svänger. Motoriken och framförhållningen är så usel så att de ofta redan börjat svänga när de blinkar. I de värsta men tyvärr ganska vanliga fallen börjar de blinka efter att de korsat väglinjerna till nästa fil. Enda informationen de ger till medtrafikanterna är de troligen inte har svimmat vid ratten. Ett annat vanligt fel de gör är att först bromsa på väg i hög fart, sedan börja blinka när hastigheten är låg. Könsfördelningen är ganska jämn i denna grupp. De flesta bilmärken finns representerade.

Med dessa grupper täcker vi en stor del av landets befolkning. Som tur är finns det en liten grupp förare som börjar blinka i god tid innan sväng eller inbromsning, oavsett om de tror/"vet" att det "behövs". Även här är könsfördelningen hyfsat jämn. Förarna kör ofta japanska bilmärken, Skoda eller i vissa fall Volvo. Häromdagen tror jag faktiskt jag såg en BMW-förare göra detta. Hoppet är inte HELT ute för mänskligheten, även fast man jävligt ofta har anledning att tro det...

Krama varandra i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in