2020-08-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
människor som inte blinkar där de ska,är såna som vill verka coola och "avspänt nonchalanta". Det är under deras värdighet att gör mer än vad som krävs för deras eget bästa. Sen om det är lagligt eller ej spelar dem ingen roll.

Den här "coolhetsfaktorn" går ju igen överallt i samhället och jag gissar att de har taskigt självförtroende och mest vill kompensera för detta. I grund och botten handlar det om att de vill ligga :-D, och om man inte är cool så är man en tönt. Och som alla vet - töntar får aldrig knulla!

Seriöst? Finns det någon vettig tjej som blir kåt av att killen skiter i att blinka? Måste vara det värsta slöddret full av könssjukdomar och noll hjärna i så fall

Ingen tjej jag skulle dra mig till i alla fall.
Citera
2020-08-05, 22:35
Medlem
YP4XQs avatar
Men ska man blinka vänster om man ska ta andra eller tredje utfarten i en rondell? Alltså inte den första till höger för då blinkar man ju troligtvis höger direkt.
Citera
2020-08-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Men ska man blinka vänster om man ska ta andra eller tredje utfarten i en rondell? Alltså inte den första till höger för då blinkar man ju troligtvis höger direkt.

Så som trafikskolorna lär ut så blinkar du INTE vänster om du ska höger i rondellen eller rakt fram. Bara om du ska till en avfart som är mer till vänster om rakt fram. Kom ihåg att inte alla rondeller har 4 utfarter, kan vara 5, kan vara 6.
Citera
2020-08-05, 22:56
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det har du rätt i men så enkelt är det inte. Det är ibland nästan omöjligt att se om någon blinkar höger i en rondell från den position man själv har bilen i när man ska in i rondellen. Blinkersen är ju på bilens högersida och den sidan ser du inte från den position du står förrän det i princip är försent.

Därav ser jag det som viktigt att blinka vänster. Annars hade jag hållit med dig.
Du ska betrakta den som att den INTE ska av givetvis eftersom det är den signalen du då ser - oblinkat. Ni VB förstör mer än hjälper, eftersom ni programmerar er till att feltolka oblinkat samtidigt, och kör rakt in framför bilar som tvingas ställa sig på bromsen.

Och har man skymd sikt och inte ser en HB så ska man inte chansa och skita i väjningsplikten.
Citera
2020-08-05, 22:59
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Du ska se trafikplatsen som en helt vanlig väg där helt vanliga trafikregler gäller. Du blinkar vid alla filbyten. Avfart är ett filbyte. Finns endast avfarter till höger från filen du kör i.
Citera
2020-08-05, 23:10
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
I exemplet du ger så vet man inte. Blinkar inte någon har man ingen aning vad han tänker göra. Då får man titta på föraren, vart han tittar, hur han placerar sig, vart bilen faktiskt kör någonstans, etc. Alla de olika saker som ens erfarenhet gör att man kan ”se” vad den andra föraren sannolikt kommer att göra.
Nej oblinkat betyder just att man inte ska av sin fil. sen att inte alla blinkar av vid avfart ör inget man kan ta lärdom av och agera utifrån. man ska betrakta oblinkat som det det betyder eftersom det är det han signalerar. Man stannar och inväntar för att vara på den säkra sidan och för att man har väjningsplikt.

Att titta på föraren tycker jag alls är nån bra idé. Titta istället på vad han gör med bilen.
Senast redigerad av Scalping 2020-08-05 kl. 23:13.
Citera
2020-08-05, 23:22
Medlem
Citat:
Du ska betrakta den som att den INTE ska av givetvis eftersom det är den signalen du då ser - oblinkat. Ni VB förstör mer än hjälper, eftersom ni programmerar er till att feltolka oblinkat samtidigt, och kör rakt in framför bilar som tvingas ställa sig på bromsen.

Och har man skymd sikt och inte ser en HB så ska man inte chansa och skita i väjningsplikten.

Problemet här är inte vänsterblinken.
Problemet är att alla gör olika. Vissa blinkar bara vänster, men skiter i att blinka höger. Andra blinkar bara höger. Andra blinkar inte alls.

Man kan alltså inte lita på något man ser i en rondell. Problemet är att alla måste börja göra på samma sätt. Om det så är att alla blinkar vänster eller ingen blinkar vänster. Jag skulle föredra det första, men helst av allt ser jag att alla gör på samma sätt. Först då kan man ha en minsta aning om vad folk i rondeller har tänkt att ta vägen.
Citera
2020-08-05, 23:29
Medlem
Vill bara göra ett tillägg till mitt senaste inlägg.
Hur ofta ser man folk som ska svänga i en vanlig korsning som inte blinkar? Ja det händer, men jag ser det i alla fall inte varje dag. Det är rätt ovanligt om du frågar mig. De flesta blinkar som man ska i en vanlig korsning.

Men i alla fall där jag bor, så verkar det som att minst 50%, kanske mer inte blinkar höger när de ska ut i en rondell.

Betyder det att alla är pensionärer och inte vet bättre? Nej, det är helt vanliga människor varav många har tagit körkort efter jag tog mitt för 20 år sedan och alltså har lärt sig hur man ska göra i en rondell, men sedan bara slutat att följa reglerna. Kanske är det för jobbigt för fingret att aktivera blinkersen? Ja jag vet faktiskt inte varför de skiter i det, men så jävla svårt kan det väl inte vara?

För så där 15 år sedan så körde jag ofta utan bälte. Tyckte det var onödigt och tog tid att ta på sig.
Senare insåg jag vilken idiot jag var. Det tar trots allt inte mer än ett par sekunder att ta på sig bältet. Vad ska jag nyttja dessa 2 vunna sekunder med?

Känns som att de som inte blinkar höger i en rondell har samma mentalitet som jag hade för 15 år sedan. Typ "men jag sliter ju mitt finger mindre.." Idioter!
Citera
2020-08-06, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja men då kan väl ni självutnämnda trafiksäkerhetsexperter kontakta STR och Trafikverket etc och förklara för deras erfarna experter i dessa sakfrågor att de är idioter som fortfarande lär ut VB i CP, för ni med er enorma erfarenhet vet ju mycket bättre än dem...

Fundera igen på varför man i Norge, England (HB där) och flera andra länder rekommenderad att man kör med VB i VP just för att det ger ytterligare information och tidigare som kan vara till hjälp för andra trafikanter runt dem i CP.

En utebliven VB kan aldrig bli lik tydlig och bekräftande som en aktiv VB är. Därför att man kan inte alltid se om en bil t ex HB ut eller inte, och då vet du ju i det läget om den inte HB eller HB, vilket kan påverka dina egna val och timing för din vidare färd. Men om samma bil i det läget faktiskt slagit VB så är det en tydligare bekräftelse på vad den ska och inte ska göra vilket kan ge andra mer info tidigare vilket väl inte kan vara nån nackdel...?

Om ni inte är kapabla att förstå VB i CP och nyttan det kan ge så är det ju som det är, men vi andra förstår och har stor nytta av det och i synnerhet i mindre CP. Även flertalet myndigheter i ämnet har uttalat sig genom åren om att VB i CP är till hjälp och kan öka säkerheten, det är länkat till allt detta i den stora VB-tråden.

Detta är heller inte mina ”hittepåregler” efter det finns ju beskrivet och förklarat i körskolornas material på nätet, uttalanden från sakkunniga på Trafikverket etc etc, att lagkravet säger att HB ut krävs men att VB är fullt tillåtet och att rekommendera för det kan öka tydligheten och säkerheten.

Om nån av er blir förvirrad av en så enkel sak som VB i CP så börjar man ju undra vilka fler enkla signaler i trafiken som förvirrar er.... T ex när blinker kan betyda inte bara en utan två tre möjligheter, hur klarar ni det utan ringa jourhavande medmänniska...?

Hur man du påstå att ”det bara skapar missförstånd...” när det kryllar av folk som vittnar om att det hjälper dem att tidigare förstå vad som är på gång, alltså att det tvärt om kan minska risken för missförstånd...? Är det i din egen skalle det ”bara blir missförstånd”...? Då säger detalj mer om dig själv och din egen förmåga att tolka saker... Kollar du sen på statistiken i röstningen i den stora VB-tråden så se år du att det är dubbelt så många som tycker VB är bra i CP än som är emot det. Fundera på det... och väg det mot att körskolor och Trafikverket också anser att VB är bra i CP, liksom flera andra länder.

Att sen folk ibland missar att HB ut gör inte att VB i CP blir mer förvirrande, håll isär stegen genom CP tack...

Här har du https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Varsågod, skulle det vara viktigt hade de lagt in detta i sin video.
Det fasas ut pga det är helt onödigt.
Ingen människa tjänar på att bilen blinkar åt vänster inuti i rondell, du får gärna länka något som stödjer det du säger, att det ökar säkerheten.

Problemet är dock som sagt att de alldra flesta glömmer att blinka ut när de även blinkar åt vänster, iallafall i staden där jag bor - de som skiter i att blinka ut är helt klart allra flest de som samtidigt blinkar åt vänster.
Så som jag sa, det är för komplicerat för idioter att hålla två saker i rullning samtidigt. "OJOJOJ NU BLEV DET KOMPLICERAT, JAG MÅSTE SE TILL ATT BLINKA BÅDE VÄNSTER OCH HÖGER"
Senast redigerad av MrSvensson 2020-08-06 kl. 01:15.
Citera
2020-08-06, 08:12
Medlem
Citat:

Här tror jag du fattat fel, avsiktligt eller inte...

Det är nog ingen av oss som förespråkar VB i CP som menat att man gör eller kan bara köra in om man inte ser en VB, alltså då förutsätter att bilen antagligen ska ut på nästa även vart vi inte heller kan se en HB från vår aktuella position/vinkel.

Det vi säger är att en VB då bilen inte ska ut utan vidare runt är en tydligare och mer lättupptäckt och lättolkad signa än ingen blink alls. Med ingen blink alls så finns det normalt fler möjligheter än om om man ser en VB. För utan synlig blink är ju möjligheten att bilen glömt blinka, har trasig blinkers, kanske blinkar HB, eller inte HB. Men i samma läge så skulle en aktivt vald VB säga oss mer och tidigare så vi lättare och bättre kan anpassa oss själva till situationen.

T ex är en VB mycken hjälp när man kommer in mot en CP och ser andra bilar komma från andra sidan. Med en fart man har och det fordon man har (kanske tungt) så kanske man inte vill bli stående i onödan. Ser man då att bilarna på andra sidan har sådan position och fart relativt mig själv så kan vi råka komma i konflikt med varandra, om de ska vidare runt. Ser jag ingen VB då så kanske de eller någon av dem ska vidare runt och jag börjar ta ner farten för att kunna följa väjningsplikten.
Men så när jag väl nästan har stopp så ser jag att de börjat HB och försvinner ut före min infart, och jag har sålunda bromsat ner till nästan stopp eller stopp mest i onödan.

Hade bilarna i stället använt VB så kanske det varit bara den första av dem som VB och jag hade då tidigt kunnat bedöma att den första bilen av dem kan jag tajma men en liten fartkorrigering så den slinker förbi mig men de andra kommer inte att hinna fram om jag inte sänker mer, då hinner jag emellan utan att störa dem.

Eller att jag ser att de/de, VB och jagar ser att aha de ska inte ut utan vidare runt, bra, då vet jag det och om jag ökar lite nu, bara lättar bromsen och rullar vidare istället för att sänka farten så hinner jag slinka igenom utan att störa dem.

Eller med personbil så kan man göra dessa bedömningar redan när man har 10-40 m kvar innan man är i CP, och betrakta vad andra bilar på ingång till CP ger för tecken där på andra sidan. Ser man att de ska vidare runt, VB, så kan man bättre bedöma om man kan trycka till lite på gasen, eller bromsen, så man hinner ta luckan före eller tar luckan efter dem. Så det handlar inte alls om att slänga sig in och skita i väjningsplikt.

Citat:
Du ska se trafikplatsen som en helt vanlig väg där helt vanliga trafikregler gäller. Du blinkar vid alla filbyten. Avfart är ett filbyte. Finns endast avfarter till höger från filen du kör i.

Även sakkunniga på t ex Trafikverket har uttalat sig om att även om det du skriver är den teoretiska definitionen så bör/kan/ska mindre CP i praktiken betraktas och hanteras som korsningar. Därför att det är samma små avstånd och tid mellan bilarna, och man kör i praktiken med samma placering genom dessa CP som kan vara så små som bara en kruka i mitten i en gammal fyrvägskorsning, eller några få meter mittrondell i diameter.

Citat:
Nej oblinkat betyder just att man inte ska av sin fil. sen att inte alla blinkar av vid avfart ör inget man kan ta lärdom av och agera utifrån. man ska betrakta oblinkat som det det betyder eftersom det är det han signalerar. Man stannar och inväntar för att vara på den säkra sidan och för att man har väjningsplikt.

Att titta på föraren tycker jag alls är nån bra idé. Titta istället på vad han gör med bilen.

Ändå lär körskolan ut att det är mycket viktigt att se andra förare och få ögonkontakt med dem, och en av anledningarna till att toning av främre bilrutor inte är tillåtet

Problemet med oblinkat är att det ger fler möjligheter än om man ser att någon faktiskt slår på sin blinkers. Oblinkat och man inte ens ser den andre föraren kan ju betyda allt från att denne skiter i att blinka av dumhet/lathet, eller bara har glömt det, eller att blinkersen är trasig. Eller så det inte blinkas....

Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Här har du https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Varsågod, skulle det vara viktigt hade de lagt in detta i sin video.
Det fasas ut pga det är helt onödigt.
Ingen människa tjänar på att bilen blinkar åt vänster inuti i rondell, du får gärna länka något som stödjer det du säger, att det ökar säkerheten.

Problemet är dock som sagt att de alldra flesta glömmer att blinka ut när de även blinkar åt vänster, iallafall i staden där jag bor - de som skiter i att blinka ut är helt klart allra flest de som samtidigt blinkar åt vänster.
Så som jag sa, det är för komplicerat för idioter att hålla två saker i rullning samtidigt. "OJOJOJ NU BLEV DET KOMPLICERAT, JAG MÅSTE SE TILL ATT BLINKA BÅDE VÄNSTER OCH HÖGER"

Tydligen är det mest svårt för er VB-motståndare att klara att tolka fler än en signal åt gången, ja helst verkar ni ju inte vilja ha signaler i vissa lägen för de är så förvirrande för er, ja i alla fall om de inte är påkrävda i lagen. Men märkligt nog verkar ni ändå tycka att en blinkers inför att nån ska stanna vid vägkant är bra, fast det inte ens är påkrävt i lagen, märkligt va.....

Sen är det bara din konfirmationsbias som lurar dig att tro att de som VB i CP skulle vara överrepresenterade i att missa HB ut. Ge oss gärna seriösa fakta på det om du kan.

Det finns även flera uttalanden från Trafikverket och andra sakkunniga myndigheter där man säger att lagkravet är HB ut men att det är bra att använda även VB, ja t o m. rekommenderas, och att körskolorna lär ut detta.
Citera
2020-08-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Tydligen är det mest svårt för er VB-motståndare att klara att tolka fler än en signal åt gången, ja helst verkar ni ju inte vilja ha signaler i vissa lägen för de är så förvirrande för er, ja i alla fall om de inte är påkrävda i lagen. Men märkligt nog verkar ni ändå tycka att en blinkers inför att nån ska stanna vid vägkant är bra, fast det inte ens är påkrävt i lagen, märkligt va.....

Sen är det bara din konfirmationsbias som lurar dig att tro att de som VB i CP skulle vara överrepresenterade i att missa HB ut. Ge oss gärna seriösa fakta på det om du kan.

Det finns även flera uttalanden från Trafikverket och andra sakkunniga myndigheter där man säger att lagkravet är HB ut men att det är bra att använda även VB, ja t o m. rekommenderas, och att körskolorna lär ut detta.

Nej du, jag har 100% koll och just därför är det irriterande när idioter inte kan köra ordentligt.

Ja, det är en bra idé att blinka om man ska stanna till vid vägkanten - det är inte en vanlig händelse och en indikation på vad som komma skall är bra.
Däremot så är det "ganska vanligt" att folk KÖR RUNT I EN RONDELL TILLS DE BLINKAR UT, jag behöver faktiskt inte en verifikation utav föraren ATT DE KÖR RUNT.

Sen i större rondeller med flera filer så sitter dessa idioter och blinkar vänster hela vägen så man vet ej om de tänker byta fil mitt i rondellen eller inte.

Är du dum i huvudet eller trollar du bara?
Jag vet att du är medlem sedan lång tid tillbaka, så jag antar att du är en gammal jävla fis så jag slutar kommentera.. du har uppenbarligen ingenting annat bättre för dig än att trolla.
Citera
2020-08-06, 16:51
Medlem
Aakerbocks avatar
Det är inte bara blinkers många i trafiken struntar i. Det råder anarki i trafiken, många struntar i blinkers, rödljus, stopplikt och hastighetsregler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in