Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Du ska betrakta den som att den INTE ska av givetvis eftersom det är den signalen du då ser - oblinkat. Ni VB förstör mer än hjälper, eftersom ni programmerar er till att feltolka oblinkat samtidigt, och kör rakt in framför bilar som tvingas ställa sig på bromsen.
Och har man skymd sikt och inte ser en HB så ska man inte chansa och skita i väjningsplikten.
Här tror jag du fattat fel, avsiktligt eller inte...
Det är nog ingen av oss som förespråkar VB i CP som menat att man gör eller kan bara köra in om man inte ser en VB, alltså då förutsätter att bilen antagligen ska ut på nästa även vart vi inte heller kan se en HB från vår aktuella position/vinkel.
Det vi säger är att en VB då bilen inte ska ut utan vidare runt är en tydligare och mer lättupptäckt och lättolkad signa än ingen blink alls. Med ingen blink alls så finns det normalt fler möjligheter än om om man ser en VB. För utan synlig blink är ju möjligheten att bilen glömt blinka, har trasig blinkers, kanske blinkar HB, eller inte HB. Men i samma läge så skulle en aktivt vald VB säga oss mer och tidigare så vi lättare och bättre kan anpassa oss själva till situationen.
T ex är en VB mycken hjälp när man kommer in mot en CP och ser andra bilar komma från andra sidan. Med en fart man har och det fordon man har (kanske tungt) så kanske man inte vill bli stående i onödan. Ser man då att bilarna på andra sidan har sådan position och fart relativt mig själv så kan vi råka komma i konflikt med varandra, om de ska vidare runt. Ser jag ingen VB då så kanske de eller någon av dem ska vidare runt och jag börjar ta ner farten för att kunna följa väjningsplikten.
Men så när jag väl nästan har stopp så ser jag att de börjat HB och försvinner ut före min infart, och jag har sålunda bromsat ner till nästan stopp eller stopp mest i onödan.
Hade bilarna i stället använt VB så kanske det varit bara den första av dem som VB och jag hade då tidigt kunnat bedöma att den första bilen av dem kan jag tajma men en liten fartkorrigering så den slinker förbi mig men de andra kommer inte att hinna fram om jag inte sänker mer, då hinner jag emellan utan att störa dem.
Eller att jag ser att de/de, VB och jagar ser att aha de ska inte ut utan vidare runt, bra, då vet jag det och om jag ökar lite nu, bara lättar bromsen och rullar vidare istället för att sänka farten så hinner jag slinka igenom utan att störa dem.
Eller med personbil så kan man göra dessa bedömningar redan när man har 10-40 m kvar innan man är i CP, och betrakta vad andra bilar på ingång till CP ger för tecken där på andra sidan. Ser man att de ska vidare runt, VB, så kan man bättre bedöma om man kan trycka till lite på gasen, eller bromsen, så man hinner ta luckan före eller tar luckan efter dem. Så det handlar inte alls om att slänga sig in och skita i väjningsplikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Du ska se trafikplatsen som en helt vanlig väg där helt vanliga trafikregler gäller. Du blinkar vid alla filbyten. Avfart är ett filbyte. Finns endast avfarter till höger från filen du kör i.
Även sakkunniga på t ex Trafikverket har uttalat sig om att även om det du skriver är den teoretiska definitionen så bör/kan/ska mindre CP i praktiken betraktas och hanteras som korsningar. Därför att det är samma små avstånd och tid mellan bilarna, och man kör i praktiken med samma placering genom dessa CP som kan vara så små som bara en kruka i mitten i en gammal fyrvägskorsning, eller några få meter mittrondell i diameter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Nej oblinkat betyder just att man inte ska av sin fil. sen att inte alla blinkar av vid avfart ör inget man kan ta lärdom av och agera utifrån. man ska betrakta oblinkat som det det betyder eftersom det är det han signalerar. Man stannar och inväntar för att vara på den säkra sidan och för att man har väjningsplikt.
Att titta på föraren tycker jag alls är nån bra idé. Titta istället på vad han gör med bilen.
Ändå lär körskolan ut att det är mycket viktigt att se andra förare och få ögonkontakt med dem, och en av anledningarna till att toning av främre bilrutor inte är tillåtet
Problemet med oblinkat är att det ger fler möjligheter än om man ser att någon faktiskt slår på sin blinkers. Oblinkat och man inte ens ser den andre föraren kan ju betyda allt från att denne skiter i att blinka av dumhet/lathet, eller bara har glömt det, eller att blinkersen är trasig. Eller så det inte blinkas....
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSvensson
Här har du
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/
Varsågod, skulle det vara viktigt hade de lagt in detta i sin video.
Det fasas ut pga det är helt onödigt.
Ingen människa tjänar på att bilen blinkar åt vänster inuti i rondell, du får gärna länka något som stödjer det du säger, att det ökar säkerheten.
Problemet är dock som sagt att de alldra flesta glömmer att blinka ut när de även blinkar åt vänster, iallafall i staden där jag bor - de som skiter i att blinka ut är helt klart allra flest de som samtidigt blinkar åt vänster.
Så som jag sa, det är för komplicerat för idioter att hålla två saker i rullning samtidigt. "OJOJOJ NU BLEV DET KOMPLICERAT, JAG MÅSTE SE TILL ATT BLINKA BÅDE VÄNSTER OCH HÖGER"
Tydligen är det mest svårt för er VB-motståndare att klara att tolka fler än en signal åt gången, ja helst verkar ni ju inte vilja ha signaler i vissa lägen för de är så förvirrande för er, ja i alla fall om de inte är påkrävda i lagen. Men märkligt nog verkar ni ändå tycka att en blinkers inför att nån ska stanna vid vägkant är bra, fast det inte ens är påkrävt i lagen, märkligt va.....
Sen är det bara din konfirmationsbias som lurar dig att tro att de som VB i CP skulle vara överrepresenterade i att missa HB ut. Ge oss gärna seriösa fakta på det om du kan.
Det finns även flera uttalanden från Trafikverket och andra sakkunniga myndigheter där man säger att lagkravet är HB ut men att det är bra att använda även VB, ja t o m. rekommenderas, och att körskolorna lär ut detta.