2020-08-18, 18:22
Medlem
AoE3#1s avatar
Någon skrev att OMX inte följer S&P längre.. Alltså, har också märkt att det stämmer bättre och bättre men jag vågar inte än ta den slutsatsen. Generellt tror jag att den fortfarande gör det men lokala motsatser mot S&P och DAXen verkar inträffa mer regelbundet. En taktik jag använder är att bara som en hök titta på S&P och DAX och så fort de bägge bekräftar samma trend går jag in i OMX som laggar efter lite och njuter av resan. Kör alltid stora hävstänger med stora insatser så det är snabbt in snabbt ut som gäller för mig
Citera
2020-08-18, 20:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Har kammat hem fina pengar idag igen.. Kunde blivit mycket mer men som sagt, kör vääääldigt säkert just nu. Satt i Polyplank sedan i morse så jag kunde inte vara med på OMXs återhämtning, efter att jag gick ut ur polyplank över 0,6 gick jag in en snabbis i Mini L Silver, återigen tog jag 5% vinst snabbt och blickar inte bakåt fastän den fortsatt upp ännu mer. Till sist gick jag in i OXE Marine på 3,2(skrev köporder för att köpa upp allt från 3kr till 3,2 och när jag trycker på köpknappen hinner någon före så jag fick köpa 40 000stk på 3,2) och sedan ut på 3,27ish men även den fortsatt uppåt. CAR tankade på efter 3,3.

Återigen en dag med 10 lök i vinst så jag börjar tycka om att köra säkert. Tidigare har jag varit riktigt girig men nu scalpar jag runt olika marknader för det mesta.

Jag tror fortfarande att S&P går upp till 3400 och sedan får vi se vad som händer. Börjar bli jäkligt läskigt nu när allting står på eller närmar sig ATH.

Mjo, ska också titta på att skala ned risken något. Tidigare innehav i DAX (innan den nuvarande) kom till slut att utgöra över 20% av portföljens värde, det är något för blodigt högt när det är dessa tillgångar med något mer exotiska hävstångar. Däremot bjuder det på en ganska stor mental utmaning vilket är festligt.

De flesta av mina positioner är dock långa tidsmässigt, men att prata om dem är ungefär lika intressant som att varje dag prata om var SMA200 står på dagliga. Där händer lite och små rörelser blir inte särskilt signifikanta.

Förstår inte varför du skulle 'blicka bakåt' eller ha den typen av tänkt öht, vinst är alltid vinst. I fall där man går ur för tidigt är det bara vänta på nästa pullback, det är sällan man måste vänta någon längre tid på något sådant. Om så är fallet finns det gott om tillgångar.

För S&P så är ett möjligt scenario en ganska brutal break nedåt ur den sk 'rising wedge' som formats på dagliga, något som blir mer synligt med endast stängningarna, dvs med en enkel linechart:
https://i.imgur.com/jIr4Pau.png

I ett sådant scenario kan det gå väldigt långt ned (tänk runt -5-10%) och väldigt fort. Det som talar mest för någon typ av mer signifikant pullback är det faktum att det var lång tid som ens ett kortare medelvärde som EMA21 testades. För att testa EMA21 nedåt på dagliga behöver priset dock gå så långt ned att det i ett sådant fall kommer finnas rejält momentum till nedsidan.

Det som talar minst för det scenariot just nu är det 'fuckery' som pågick tidigare där man kan tänka sig att fler björnar hoppade på tåget, men något sådant skedde inte utan de lägre nivåerna blev väldigt fort avfärdade. Hälften av björnarna verkar vara på semester.
Citera
2020-08-18, 21:19
Medlem
sinewaves avatar
Ny ATH (All Time High) för S&P500 (SPY) noterad.

Föregående högsta: 19 februari 2020 @ 339.07
Ny högsta: 18 augusti 2020 @ 339.10

För de som inte förstår varför den information är bra att känna till så är det för att det vid någon tidpunkt fanns fler köpare än säljare som vid en tidpunkt ansåg något vara värt mer än någonsin tidigare förut.

Det man kan förvänta sig nu är att priset går ned, den större frågan är till var samt vad som händer sen.

Edit: Det sämsta scenariot för björnarna inträffade då SPY hittade support redan vid första tänkbara nivå:
https://i.imgur.com/VxYnDid.png
Senast redigerad av sinewave 2020-08-18 kl. 22:05.
Citera
2020-08-19, 14:42
Medlem
sinewaves avatar
Inte inte helt ointressant mönster har dykt upp på S&P (SPX) och på 30 min:
https://i.imgur.com/imBNXE5.png
SPX500USD @ 30 min med en massa kladd

En sk 'inverse heads and shoulders', se gulmarkerade linjer i bilden ovan.

Som alla trendlinjer osv brott över nuvarande högsta = positivt, under lägsta i mönstret = negativt. Dvs en entry för att gå kort är under, en entry för att gå lång över. De exakta detaljerna som svarar på detta 'När...' (stängning, trender som tyder på att det är på väg dit ... osv) får man avgöra själv.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-19 kl. 14:53.
Citera
2020-08-19, 15:21
Medlem
ChickenShacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Hur mycket har du ungefar for att du ska kunna sluta jobba?

Tar du ut pension da ocksa eller lever bara pa avkastningen?

Hur mycket ar summan du tjanat sen mars, cirka?

Funkar med bara ungefarliga siffror, bara nyfiken.

En miljon täcker knappt 3 års nettoinkomst som förvärvsarbetande så minst 3 miljoner.

Kommer att leva på avkastningen fram till 63-65 sedan får jag en rätt ok pension på dryga 30 netto i månaden och eftersom vi är 100% skuldfria så kommer pensionen att räcka och bli över till hobby och annat, fortsätter mina investeringar uppåt så blir det guldkanten i tillvaron, tar dom slut vid 65 så är det också ok.

Ca 1,5 MSEK upp på 5 månader, och det är inte slut än som det ser ut, lätt sanslöst faktiskt.
Citera
2020-08-19, 16:43
Medlem
Noterar att EQT plockas upp av marknaden vid 200
Tror det blir nytt test av 220
Kanske inget fynd , men absolut köpvärd
Citera
2020-08-19, 16:47
Medlem
sinewaves avatar
Ny ATH (All Time High) noterad för SPY (S&P500).

Föregående: 339.10, 19 augusti
Nuvarande: 339.32, 20 augusti (pågående)

Det betyder, i korthet, att det i jämförelse med gårdagen fanns fler köpare än säljare som under en tidpunkt ansåg att tidigare ATH var en nivå som var för låg.

-

Även noterbart i sammanhanget är RSI och MFI som på dagliga står något högt samtidigt som 30m, 1h och 4h definitivt har 'lite att ta av' uppåt.

Ett möjligt scenario är breakout (eller att priset kommer nära) den 'rising wedge' som finns på dagliga följt av en något mer rejäl pullback.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-19 kl. 16:52.
Citera
2020-08-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ny ATH (All Time High) noterad för SPY (S&P500).

Föregående: 339.10, 19 augusti
Nuvarande: 339.32, 20 augusti (pågående)

Det betyder, i korthet, att det i jämförelse med gårdagen fanns fler köpare än säljare som under en tidpunkt ansåg att tidigare ATH var en nivå som var för låg.
Riktigt intressant
Spräcker vi detta motstånd .....
Vad tänker du om Rsi ?
F&G säger mig att vi 80 ish ska det ner av gammal vana
Citera
2020-08-19, 17:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Riktigt intressant
Spräcker vi detta motstånd .....
Vad tänker du om Rsi ?
F&G säger mig att vi 80 ish ska det ner av gammal vana

Både 30 min och 1h har stängt över föregående ATH nu (feb 2020), det är ganska exotiskt.
I skrivande stund har också support i form av föregående ATH testats nedåt och hållt.

Om det är någon gång man blir 'perma-bull' så är det nu.
Dvs risken för raka motsatsen till ovan vad som skulle vara ovan blir givetvis extrem (kontrascenariot kan inte räknas bort).

Men annars, ja -- F&G över 80. Står på 71 nu.

Det som spelar in mest just nu är björnarnas attack som tillintetgjordes under gårdagen med den våldsamma rekyl uppåt som skedde i princip omgående efter dippen.

Typiskt läge att annars inte tro för mycket om någonting, man får se upp för att bli sin egna kontraindikator.

-

Om RSI tänker jag att dagliga är högt men att nivåerna är tillräckligt låga för att supporta ett ganska rejält kliv upp. I ett sådant case kommer dock dagliga RSI förmodligen gå från höga nivåer till extrema.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-19 kl. 17:56.
Citera
2020-08-19, 18:21
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Samtidigt är ca -30% från typ ATH en rätt liten nedgång i jämförelse med den Armageddon-stämning som var i samhället. Det kunde alltså utan problem gått ned säkert 30% till utan att "experterna" skulle tyckt det var konstigt. Så prickade man botten denna gång bör en hel del tur vara inblandat också.

Fetade; Så är det. Kunde ju ha dippat 77% också.
Fast det gjorde det inte..

Går rykten om att Buffet hörde talas om att Glossus ökat sitt innehav i guldgruvor. Vet inte vad jag ska tro om det..
Citera
2020-08-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Både 30 min och 1h har stängt över föregående ATH nu (feb 2020), det är ganska exotiskt.
I skrivande stund har också support i form av föregående ATH testats nedåt och hållt.

Om det är någon gång man blir 'perma-bull' så är det nu.
Dvs risken för raka motsatsen till ovan vad som skulle vara ovan blir givetvis extrem (kontrascenariot kan inte räknas bort).

Men annars, ja -- F&G över 80. Står på 71 nu.

Det som spelar in mest just nu är björnarnas attack som tillintetgjordes under gårdagen med den våldsamma rekyl uppåt som skedde i princip omgående efter dippen.

Typiskt läge att annars inte tro för mycket om någonting, man får se upp för att bli sin egna kontraindikator.

-

Om RSI tänker jag att dagliga är högt men att nivåerna är tillräckligt låga för att supporta ett ganska rejält kliv upp. I ett sådant case kommer dock dagliga RSI förmodligen gå från höga nivåer till extrema.

Håller med dig om Rsi
Det finns definitivt mer att ge , 3 toppar till på dagliga
Kollar även ichimoku och där finns det definitivt mer att ge på både dag vecka och månad , augusti o september brukar ju vara mediokra så jag tänker en dipp och sen blir det nya ATH
Sentimentet är vad det är
Gillar dina tankar , Kör på !
Citera
2020-08-20, 09:11
Medlem
AoE3#1s avatar
Extrem aggresiv dag på börsen första 10 minuterna. Folk verkar sälja allt de äger nästan. Gick nästan in i Clemondo på 3kr men vettefan om jag vågar köpa något idag. Mycket panikordrar på MÅNGA aktier. Avvaktar köp idag(förutom silver/guld som börjar göra fin formation på 15m graf) och var beredda på att sälja era innehav.

Skrev häromdagen i tråden att S&P troligtvis når 3400 och sedan hänger vi alla löst. En korrektion ligger i luften i stort sett.. Nåja, var försiktiga och lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in