2020-08-16, 20:09
Medlem
Börsen: Två steg framåt och sedan ett steg bakåt
Citera
2020-08-16, 22:01
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Om inte i en bubbla åtminstone väldigt nära. Kan säkert fortsätta en bit uppåt under hösten och vintern, men sedan kommer en rejäl korrigering som ett brev på posten.

Jag är ungefär av samma åsikt som dig på grund av att:

1) FED har sänkt räntan ett flertal gånger senaste tiden och nu ligger den väldigt nära noll, ca 0,00-0,25.
- Sparare har således inget annat val än att spara i aktier.
2) FED trycker pengar vilka används till att stödköpa aktier och obligationer vilket trycker upp kurserna ännu mer.

Men..

Det jag grubblar över är dock följande: När ett vaccin kommer, och man börjar vaccinera befolkningen, kommer börsoptimismen att stiga ytterligare. Då kommer antagligen FED höja räntor och de statliga ingreppen kommer upphöra vilket kommer trycka ner börsen. Kommer dessa event ta ut varandra och resultera i ett "plus minus noll resultat" eller kommer börsen vända ner ytterligare pga orsaker som jag inte tar hänsyn till i min enkla analys?
Citera
2020-08-17, 00:21
Medlem
sinewaves avatar
Svagt positiv öppning för S&P500 indexterminer, SPX upp +0.12%:
https://i.imgur.com/huEPjzD.png
SPX500USD @ 1h
Citera
2020-08-17, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChickenShack
Måste få repetera,, jag är så jäkla nöjd, tack vare dippen i mars och utvecklingen fram till idag.
Jag har i princip säkrat en tidig pension och räknar med att kliva av inom två år dvs sju år före statens önskemål vilket känns lätt euforiskt.

Man ska inte glädjas åt katastrofer som Corona men någonstans svarar vi alla för våra egna livs uppgångar och fall och är man född i superlandet Sverige på 60 talet så kan man inte vara annat än oändligt tacksam. Full respekt för de icke lyckosamma, jag har två hyfsat nära kollegor som nu är begravda pga Corona så inget kan tas för givet,,, så jag tackar livet allra ödmjukast.

Hur mycket har du ungefar for att du ska kunna sluta jobba?

Tar du ut pension da ocksa eller lever bara pa avkastningen?

Hur mycket ar summan du tjanat sen mars, cirka?

Funkar med bara ungefarliga siffror, bara nyfiken.
Citera
2020-08-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Det jag grubblar över är dock följande: När ett vaccin kommer, och man börjar vaccinera befolkningen, kommer börsoptimismen att stiga ytterligare.

Det kan ju lika gärna bli tvärtom. Nu hoppas alla att det skall komma ett vaccin som räddar situationen. Men när vaccinet är här och viruset bekämpat (i bästa fall) så står man där med konkursade företag, havererade livsprojekt, en senildement president i USA, och vinster som kanske inte riktigt motsvarar börskurserna. Vad skall man sätta sitt hopp till då? Jultomten?

Tror inte riktigt att folk som hoppas på ett vaccin tänkt igenom situationen. Vi har ju vaccin mot influensan och den har inte försvunnit. Dessutom skall ju alla stödpaket börja betalas av och bidragen till Sydeuropa löste ju inte Euro-zonens problem alls. Oljebråket mellan Saudi-arabien och Ryssland är ju knappast heller löst. Coronan är inte den enda orsaken till att världen har problem just nu.
Citera
2020-08-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det kan ju lika gärna bli tvärtom. Nu hoppas alla att det skall komma ett vaccin som räddar situationen. Men när vaccinet är här och viruset bekämpat (i bästa fall) så står man där med konkursade företag, havererade livsprojekt, en senildement president i USA, och vinster som kanske inte riktigt motsvarar börskurserna. Vad skall man sätta sitt hopp till då? Jultomten?

Tror inte riktigt att folk som hoppas på ett vaccin tänkt igenom situationen. Vi har ju vaccin mot influensan och den har inte försvunnit. Dessutom skall ju alla stödpaket börja betalas av och bidragen till Sydeuropa löste ju inte Euro-zonens problem alls. Oljebråket mellan Saudi-arabien och Ryssland är ju knappast heller löst. Coronan är inte den enda orsaken till att världen har problem just nu.
Nu behöver ju inte viruset försvinna, utan vaccinet behövs för att skydda de äldre och sårbara, sen kan viruset spridas hur de vill ute i samhällena...

Betala av stödpaket är väl knappast börsens bekymmer?
Citera
2020-08-17, 10:33
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

När man har ett vaccin och vaccinerar de gamla och de sjuka kommer dödstalen sjunka inom en till två månader (globalt). Eftersom börsen drivs av människors psykologi skulle det kunna orsaka ökad optimism. Det var så jag menade. Jag bara spekulerar!

Det är rätt angående konkurser men vi kommer även se många bolag som inte vill ta tillbaka den permitterade personalen då de inser att de klarar sig utan dem. Permitteringar kan ibland faktiskt göra företag mer konkurrenskraftiga. Det är oerhört många människor som egentligen inte fyller någon funktion på bolag och som inte kan sparkas. Detta kommer dock göra att återhämtningen på arbetsmarknaden kommer bli ännu segare.

Konsumtionen i samhället kommer minska. Jag skulle hålla mig borta från bolag som är beroende av allmänhetens konsumtion. Tänker på mode och varor som människan egentligen har något behov av.
Citera
2020-08-17, 10:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Hur tror ni veckan börjar? Tog en position L Omx runt halv 8 på kvällen igår, känns som att detta var sista pullbacken innan nästa våg uppåt på indexen

Det ser ut som att våra positioner i L OMX inte kommer att få ett utfall som man inte behöver skämmas över (ett skämt, man bör inte skämmas över något någonsin). Tog också position i OMX under fredag kväll, efter stängning.

Det som avgjorde för egen del var som sagt den positiva stängningen i USA trots de negativa stängningarna i Europa (diskrepans på runt 2%).

Jag är också mer benägen att vara mer intresserad av hur det går för S&P500. Det är trots allt det mest betydande index som ligger närmast ATH innan Corona och det index som påverkar mest hur utvecklingen i OMX m fl blir. Inte dag till dag näsvänsigtvis, men betydligt oftare än sällan.

Ovan kan dock givetvis ändras när som men OMX i fredags på under -2% och USA som slutar +0.01% ...

Det är annars kufiskt att så många i tråden inte på något vis verkar svara på frågan 'När...' som ämnet rör. OMX på -2% i kombinationen med S&P500 på +0.01% vore en ganska given signal om att slagsidan för att OMX fortsätter ned är något lägre (dvs det är en faktor som svarar på detta 'När...').
Citera
2020-08-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det ser ut som att våra positioner i L OMX inte kommer att få ett utfall som man inte behöver skämmas över (ett skämt, man bör inte skämmas över något någonsin). Tog också position i OMX under fredag kväll, efter stängning.

Det som avgjorde för egen del var som sagt den positiva stängningen i USA trots de negativa stängningarna i Europa (diskrepans på runt 2%).

Jag är också mer benägen att vara mer intresserad av hur det går för S&P500. Det är trots allt det mest betydande index som ligger närmast ATH innan Corona och det index som påverkar mest hur utvecklingen i OMX m fl blir. Inte dag till dag näsvänsigtvis, men betydligt oftare än sällan.

Ovan kan dock givetvis ändras när som men OMX i fredags på under -2% och USA som slutar +0.01% ...

Det är annars kufiskt att så många i tråden inte på något vis verkar svara på frågan 'När...' som ämnet rör. OMX på -2% i kombinationen med S&P500 på +0.01% vore en ganska given signal om att slagsidan för att OMX fortsätter ned är något lägre (dvs det är en faktor som svarar på detta 'När...').

Gick också fredags, dock så går det inte att sälja nu pga störning på Nordnets system.

Tror du omx30 fortsätter upp eller kan det vara bra att sälja nu?
Citera
2020-08-17, 11:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Gick också fredags, dock så går det inte att sälja nu pga störning på Nordnets system.

Tror du omx30 fortsätter upp eller kan det vara bra att sälja nu?

Störningar i system brukar lösas, oroa dig inte.

Jag skulle råda dig att inte gå på vad olika anonyma användare på Flashback tror utan istället gå på att det som gjorde att du klev in inte längre gäller.

Enklast som stopp-nivå är annars att ha något som är väldigt tydligt UT eller IN. Exempel på något sådant är t ex stängning under EMA21 på 30 min (för OMX just nu); dvs att du går ut då.

Att förvänta sig om man gör så är dock inte att detta på något vis blir ett genialiskt drag. Det är då helt enkelt din exit. Detta helt oavsett om det i framtiden visar sig vara ett genidrag eller ej.
Citera
2020-08-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

I min värld handlar fynda på börsen inte om daytrading i hävstångsinstrument. Scrollar bara förbi inläggen som berör TA. Svaret på frågan "När.." för börserna som helhet var ju i slutet av mars. Sedan kanske diskussionen kan väckas om/när det kommer en rejäl sättning igen. Tills dess hade jag önskat diskussioner här om när man går in i enskilda aktier som man tycker är undervärderade.
Citera
2020-08-17, 12:14
Medlem
imaloser107s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
I min värld handlar fynda på börsen inte om daytrading i hävstångsinstrument. Scrollar bara förbi inläggen som berör TA. Svaret på frågan "När.." för börserna som helhet var ju i slutet av mars. Sedan kanske diskussionen kan väckas om/när det kommer en rejäl sättning igen. Tills dess hade jag önskat diskussioner här om när man går in i enskilda aktier som man tycker är undervärderade.

Håller med. Allt TA snack om trading i hävstångsinstrument passar inte in i den här tråden enligt mig. Finns flera trådar om hävstångsinstrument där det hade platsat bättre än att behöva scrolla förbi många långa inlägg om detta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in