Citat:
Ursprungligen postat av
alleyezonme
Första frågan , ja det är ett sånt brev.
Jag skickade min förklaring direkt samma dag. Hur lång tid brukar det ta för dessa beslut att fattas? Blir många sömnlösa nätter då jag är extremt orolig.
Dels för att bli polisanmäld och dels för att bli utan inkomst och inte kunna betala hyra denna månad. Tåls att säga att jag har knappt 30 dagar kvar hos a-kassan. Så antar det går över till aktivitetsstöd. Eller påverkar detta även det negativt?
1. Hur lång tid beslutet från din a-kassa tar kan jag inte svara på, jag jobbar inte på din a-kassa och vet inte ens vilken a-kassa du är medlem. Precis som andra beslut från myndigheter och andra organisationer med myndighetsliknande funktioner, är det beroende av hur många ärenden de har i relation till hur många personer som jobbar där. Du måste helt enkelt fråga din a-kassa hur länge det kan tänkas ta.
För övrigt verkar du helt immun mot vad andra skriver (i den mån du överhuvudtaget läser igenom det) och verkar inte inse orimligheten i att du skulle bli utesluten ur a-kassan eller polisanmäld för ett misstag med kassakorten som du själv har påtalat. Om du inte är intresserad av andras svar på dina frågor, varför frågar du då ens?
2. Du svarade inte på min senaste fråga 2 (och har citerat ett tidigare inlägg som jag skrivit, inte det senaste), vilket ju givetvis är den mest grundläggande av alla frågor eftersom den handlar om du överhuvudtaget har fått några pengar felaktigt eller ej.
3. Gällande aktivitetsstöd, så handlar det inte om att "gå över till aktivitetsstöd", det handlar om att om dina ersättningsdagar från a-kassan tagit slut (300 dagar, 450 om du har barn) så uppfyller du villkoren för inskrivning i jobb- och utvecklingsgarantin. När du deltar i programmet får du aktivitetsstöd (undantag finns givetvis, men de är inte aktuella att diskutera här), men om du blir utesluten ur a-kassan eller frånkänd din arbetslöshetsersättning före du skrivits in i programmet, uppfyller du inte längre villkoren. Se 5§ första punkt i förordning om jobb- och utvecklingsgarantin nedan. Då måste du istället kvalificera dig enligt punkt 3. Men, som jag skrev ovan, jag har svårt att tänka mig att en uteslutning skulle finnas på världskartan om förutsättningarna ser ut så som du beskrivit. Många personer råkar kryssa fel i sina kassakort och korrigerar det i efterhand, och dom blir inte uteslutna ur sin a-kassa för det.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2007414-om-jobb--och_sfs-2007-414