2020-08-15, 22:29
Medlem
BennyDoffmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Okej, jag trodde man enbart hade kontakt med 1 handläggare. Någon som går på Akassa och vet om man blir kallad till ett möte, och hur många dagar har man på sig att dyka upp på ett ungefär? Jag tänker om det är så att man ej befinner sig på den plats man är bokförd. Brukar handläggaren skriva på mejl och ge en lite "tidsutrymme" och skriva t.ex. en vecka innan man ska ses på kontoret om hen vill träffa en?

Du ska nog vara glad om du ens får ett fysiskt första möte, beroende på din bakgrund kan mötet i stort bli. "Jaha du har en utbildning, aja då löser det sig säkert, vi hörs om ett halvår"
Citera
2020-08-16, 21:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Jag tror dock att man har rätt att söka jobb inom EU med viss reservation.
https://www.akademikernasakassa.se/utland/soka-arbete-i-eu-ees/soka-med-ersattning-i-eu-ees/
Citera
2020-08-17, 13:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Om jag har ett svenskt telefonnummer och befinner mig för tillfället i Tyskland. Jag kommer snart ha möte med handläggaren. Kommer handläggaren ifrån arbetsförmedlingen se att jag ringer ifrån utlandet?
Det troliga är väl att "handledaren" ringer upp dig för att ha ett möte... I dagens mobilsamhälle finns inte en chans för "handledaren" att se om du befinner dig i Säffle, Tyskland eller på Påskön...
Citera
2020-08-17, 23:51
Medlem
Jag kryssade fel 3 veckor att jag var arbetslös när jag jobbade. Rättade till detta efter en månad när jag kom på det.

Nu skriver dom att jag är återbetalningsskyldig samt riskerar uteslutning.

Jag gjorde ett ärligt misstag och rättade till det och är beredd att betala tillbaka absolut.

Men uteslutning är väl lite att ta i? Jag var ju ärlig nu och gjorde rätt för mig.

Vad gör jag om jag blir utesluten? Hur ska jag få pengar till räkningar och hyra? Aktivitetsstöd?
Citera
2020-08-18, 00:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Jag kryssade fel 3 veckor att jag var arbetslös när jag jobbade. Rättade till detta efter en månad när jag kom på det.

Jag gjorde ett ärligt misstag och rättade till det och är beredd att betala tillbaka absolut.

Men uteslutning är väl lite att ta i? Jag var ju ärlig nu och gjorde rätt för mig.

Vad gör jag om jag blir utesluten? Hur ska jag få pengar till räkningar och hyra? Aktivitetsstöd?
Om du själv rättade till det innan dom märkte att det var fel så är det väl ingen risk att du blir avstängd. Förklara varför du gjort fel så går det säkert bra o du blir inte avstängd bara återbetalningsskyldig...
Citera
2020-08-18, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du själv rättade till det innan dom märkte att det var fel så är det väl ingen risk att du blir avstängd. Förklara varför du gjort fel så går det säkert bra o du blir inte avstängd bara återbetalningsskyldig...
Finns det risk att man blir polisanmäld också? Jag hade ju inget uppsåt och kontaktade dem o rättade till dessa veckors kassakort
Citera
2020-08-18, 04:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Citat:
Finns det risk att man blir polisanmäld också? Jag hade ju inget uppsåt och kontaktade dem o rättade till dessa veckors kassakort
Du har postat både här och tidigare i juridikforumet, om en fråga som din egen a-kassa kan svara bäst på. Varför frågar du inte dem istället för att efterfråga spekulationer på FB?
Senast redigerad av Bunny 2020-08-18 kl. 04:49.
Citera
2020-08-18, 08:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Som sagt alla kan göra fel och även om det var slarvigt så visade du ju med att själv rätta till det utan att få någon uppmaning att det var ett misstag. Hade det varit så att du blivit påkommen med att fylla i fel avsiktligt tror jag det är svårare att bortförklara det.
Citera
2020-08-18, 13:33
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Får man Akassan retroaktivt utbetalt pga deras långa handläggningstider?

Ja, om de nu inte bestämmer sig för att du inte får något alls.
Citera
2020-08-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du har postat både här och tidigare i juridikforumet, om en fråga som din egen a-kassa kan svara bäst på. Varför frågar du inte dem istället för att efterfråga spekulationer på FB?
Vad ska jag fråga dem om dom ska polisanmäla mig eller?
Citera
2020-08-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
För jag fick ju brev där dom ber om en förklaring och att det finns risk att jag blir återbetalningsskyldig samt utesluten eller fråntagen ersättningsdagar.

Står ingenting om att polisanmälan ska va aktuell.
Citera
2020-08-18, 20:42
Medlem
Hayworthians avatar
Börjar misstänka att min handläggare har tagit semester.
Hen bad om komplettering med sista datum 200806, hon gjorde även klar den då.
Sedan dess, ingenting. De påbörjade mitt ärende 200531. Tar tid det här! :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in