2020-08-19, 19:41
Medlem
Finns det inte en lag om missledande information?

Står det "heltäckande försäkring" ska det ju vara det.
Citera
2020-08-19, 19:45
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Som kund förväntar jag mig att ett fordon klarar av en sådan liten sugkopp. Förmodligen var det varmt och plasten formades om - men det är ju inte du som bilhyrare som ska känna till om deras fordon inte klarar av normal användning.
En sådan miss kan ju även hända när man har ett eget fordon.
Viss skuld ligger på tillverkaren av hållaren! Det är dit du ska hänvisa uthyringsfirman.
Jag anser en firma ska ha egna försäkringar för sådant här.
(Tänk dig ett hotellrum, det kan ju få märken efter användning. Något måste ju rymmas inom normalt slitage)

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Håller med dig, det är att förvänta att kunden sätter dit en mobilhållare.

Ja så är det. Och jag kan även se VW som part i detta. Dom fuskar med kvaliteten i panelen. när det blev varmt tålde inte panelen denna lilla sugkopp.. (obs jag har själv en vw)..
Citera
2020-08-19, 19:51
Medlem
Luxuss avatar
Jag hade tagit ut bilen igen å sagt att jag ska ordna saken hos rekonsverkstad. Sedan smällt bilen åt helvete så den hade fått skrotas. Då gäller ju din försäkring å det kostar dig sjölvrisk 3000 istället för 30k. Hade en dust med ok å en hyrbil där de försökte få mig att betala ett lck-arbete för ett stenskott. Då bad jag killen att ge tillbaka nycklarna för dka jag betala omlackering så ska det fanimej behöva lackas om oxo... slutade med att de gav sig.
Citera
2020-08-19, 19:52
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Håller med dig, det är att förvänta att kunden sätter dit en mobilhållare.

Isf borde man kunna hänvisa till det här:
https://www.businessclass.se/forum/t...inrikes.93500/
Citera
2020-08-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Finns det inte en lag om missledande information?

Står det "heltäckande försäkring" ska det ju vara det.

Gissar lite nu, men tänker du möjligen på "vilseledande marknadsföring" i marknadsföringslagen?

Hur som helst är den perifer i sammanhanget, istället kan det vara värt att kika Försäkringsavtalslag 2 kap. 4 § 1 p -> 8 §.
Senast redigerad av leffemedluvan 2020-08-19 kl. 20:08.
Citera
2020-08-19, 20:09
Medlem
lastkajens avatar
Citat:
Men hade bilen varit utrustad med en hållare så hade ju inte kunden behövt sätta dit något..
Detta är säkert en sådan grej som "faller mellan stolarna" - Jag tycker det hör till normal användning. Man behöver ju telefonen för att hitta vägen!

Finns ju Android auto och Apple carplay
Citera
2020-08-19, 20:13
Medlem
Men hade bilen varit utrustad med en hållare så hade ju inte kunden behövt sätta dit något..
Detta är säkert en sådan grej som "faller mellan stolarna" - Jag tycker det hör till normal användning. Man behöver ju telefonen för att hitta vägen!

Citat:
Ursprungligen postat av lastkajen
Finns ju Android auto och Apple carplay

Jag syftade på Maps i Android som folk använder gps-funktionen.
Citera
2020-08-19, 20:21
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det ser ofräscht ut med avtryck i ögonhöjd, och hyrfirman tar betalt för att leverera fräscha bilar.
Går det inte att trolla bort så återstår att byta ut.
Ta det som lärpengar.

Visst är det så, men de kommer aldrig att laga den skadan.

De tar ut pengar för alla skador, men reparerar dem sällan. Detta för att de då tappar uthyrningstid och har 100% marginal på den självrisken du betalar. De tjänar mer på den än själva bilhyran
Citera
2020-08-19, 20:35
Medlem
Jag skulle göra som så i tre steg, då man redan verkar ha hamnat i en situation där det kommer att kosta.
1. Kolla vad biltillverkaren säger om sådana här skador och om de enkelt/billigt kan åtgärdas.
2. Ta reda på vad biltillverkaren tar för att byta delen. om det är lägre än 30 000 kr hänvisa till det mot biluthyraren.
3. När det har "bytts" delar så kräv at få se den utbytta delen och den nymonterade. Detta så inte de bara tar dinna pengar och inte genomför utbytet.

Lycka till!
Citera
2020-08-19, 20:42
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Isf borde man kunna hänvisa till det här:
https://www.businessclass.se/forum/t...inrikes.93500/
Ja, det tycker jag, givet att bilen var hyrd i Sverige. Det kan knappast tyckas oaktsam att kunden monterar en tillfällig mobilhållare.
Citera
2020-08-19, 20:49
Medlem
_killahs avatar
Jag hamnade i ett skadeärende med Hertz för 2 år sedan, de hävdade att jag repat bilen på utsidan.

Hade lämnat den 03 på natten och de skickade 3 dagar senare bilder på bilen de tagit i strålande dagsljus vid "kontroll"

Jag svarade artigt att tidsfönstret på 9 timmar bilen stod parkerad innan fotografering kan skadan mycket väl ha uppkommit. Och att jag således bestred det.

De gav upp direkt och skrev av det.

Så det lönar sig att stå på sig lite.
Citera
2020-08-19, 21:17
Medlem
Nemiuss avatar
Ett alternativ kan vara att höra med några olika märkesfirmor om vad de generellt värderar skadan till vid inbyte av en begbil. Hur mycket lägre blir värderingen? Knappast 30k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in