2020-08-19, 21:25
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Problemet blir ju att det för bolaget kanske kostar 30000 kr att byta det. De ska ge tillbaka bilen efter leasen gått ut och så kommer man gå igenom bilen. Företaget kommer då fram till att det kommer kosta 21000 kr för arbete+ny del och således lägger de på en extra summa. Sedan kommer uthyrningen lägga på det det kostar dom i arbete+betalning för att handlägga skadan.

Jag tror TS är rätt körd. Och att sätta något med en sugkopp på en mjuk plastyta är väl inte jättesmart?

Men jag kan däremot hålla med att det är jävligt underligt att sälja en försäkring som heter "heltäckande olycks- och skadeförsäkring" när den bara täcker yttre skador.
Ok men jag tror vi är överens om att det finns gränser. Om du ökar kostnaden eller minskar omfattningen av skadan så kommer du också att komma till en punkt när du känner att det är helt orimligt. Jag hamnar där redan vid den här skadan och kostnaden. Om du höjer kostnaden till 3 miljoner så tycker du det är helt orimligt. Sänk därifrån tills du tycker det är rimligt. Jag tycker 30 000 kr är orimligt men det finns ingen principiell skillnad i våra uppfattningar utan vi förlägger gränsen olika bara.
Citera
2020-08-19, 21:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nej det låter inte orimligt, hade jag hyrt ut min bil hade jag definitivt inte låtit den personen försöka reparera skadan - vem vet vilka dolda skador han lyckas göra som är omöjliga att upptäcka eller kräver en extremt noggran inspektion?
Dra det ett steg längre, du krockar bilen.

Låter det rimligt att man måste låta personen försöka reparera skadan själv om han vill?
Det går ju liksom inte.

Ang ditt andra svar så har TS gått med på villkoren, om de inte kan reparera skadan och de ska återlämnas i nyskick efter deras leasingavtal (eller vad det är) så måste de givetvis ha en bil i nyskick efter varje kund - annars får de betala själva när de lämnar tillbaka bilen.
Se mitt förra inlägg. Du kan också få göra tankeexperimentet där.
Citera
2020-08-19, 21:40
Medlem
Exakt detta som händer folk som leasar bilar.
Alla uthyrningsanläggningar har s.k "Skadereglerare/testare" som undersöker alla bilar med ett förstoringsglas när de kommit tillbaka.
Minsta lilla så åker du dit.

Aldrig mer leasing.
Citera
2020-08-19, 21:54
Medlem
gagglebusys avatar
Bestrid betalningsansvar på alla grunder som du kan komma på. Ljug om det behövs. Var jobbig och obstruera så mycket du kan. Gör likadant i tingsrätten.

Denna metod fungerar förvånansvärt ofta.
Citera
2020-08-19, 22:09
Medlem
sigurts avatar
Om du nu är helt körd som man nästan kan få intrycket av tycker jag du har två alternativ framöver.

Köpa loss bilen direkt i befintligt skick från återförsäljaren. (om det inte blir en katastrofdeal) Prata med dom om din situation, om dom är schyssta så borde detta gå att lösa. Även om detta kan vara omständigt och ta tid.

Alternativ två om du är lite mer "fuck this", då hyr du bilen igen med full försäkring och så kvaddad du den så mycket du bara vågar! Då slipper du iaf betala 30k.
Citera
2020-08-19, 22:54
Medlem
Bluff givetvis, råkade ut för nåt liknande i Bulgarien. Många firmor går på knäna nu i coronan därför de gör så här. Inte fan byter du ut hela panelen för ett sugproppsmärke. Är det i Sverige skulle jag kontakta ARN.
Citera
2020-08-19, 23:07
Medlem
oriks avatar
Att man använder egen GPS, hållare etc kan inte anses onormalt men som skrivits är det väl i regel så att den ska fästas på rutan om det är sugpropp? Om inte så är det tillverkaren av mobilhållaren som du får ta strid med, förutsatt att du använt den enligt instruktion. Antagligen svårt.

Har själv dålig erfarenhet av bilhyra i Sverige. Hyrt bil i Sverige vid två korta tillfällen. Ena gången hyrde jag över en helg billigast tänkbara bil från dåvarande Statoil, en sån med reklamdekaler över hela bilen. Hämtade ut tidig kväll i molnig skymning och lämnade eftermiddag i strålande sol. Vid återlämnandet anmärktes på en buckla, ett litet dörruppslag på en dörr. Mack-killen sa själv att det var svårt att se men syntes i solljuset. Är helt säker på att det inte uppkommit under hyrtiden eftersom bilen inte ens varit parkerad bredvid annan bil. Bestred först men gav mig efter telefonsamtal med stationschefen som stod på sig. Självklart hade bilen hyrts ut igen direkt så vi kunde inte titta tillsammans. Landade dock bara på 2000-nånting pga tecknad extraförsäkring så orkade inte bråka mer om det.

Sverige verkar värre än andra länder. Hyrt i USA i längre perioder två gånger och där har de knappt tittat på bilarna vid återlämnade, iofs med sedvanlig utlänningsförsäkring som ska täcka det mesta.
Citera
2020-08-20, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe

Tycker det är fullt rimligt, du har godkänt villkoren och tyvärr finns ingen försäkring som täcker upp detta.

Att låta en privatperson försöka reparera skadan själv eller få i uppgift att hitta en tredjeaktör som försöker reparera skulle inte finnas på världskartan om jag hade hyrt ut bilen, förmodligen skulle deras egna försäkring sluta gälla direkt då också.
Citera
2020-08-20, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Alla uthyrningsanläggningar har s.k "Skadereglerare/testare" som undersöker alla bilar med ett förstoringsglas när de kommit tillbaka.

Aldrig mer leasing.

Lämnar man tillbaka en privatleasad/företagsleasad VW med skrapmärken/lackskador på en stötfångare så ser villkoren ut ungefär såhär

"Vid bedömning av stötfångare ska man ta hänsyn till att ett visst slitage inte går att undvika. Ett mindre antal stenskott utan att helheltsintrycket av bilen är påverkat anses som normalt slitage. Det får maximalt finnas femton stenskott varav sex stycken av dessa får vara högst två mm. Ett mindre skrap på max tre cm (dock inte skada i material/plast) alternativt maximalt tre stycken skrap på max 2 cm var, fem stycken mindre märken och ytliga repor som kan poleras ingår i normalt slitage.:: Lackering stötfångare bak. SJÄLVRISK"
Senast redigerad av Tjonk 2020-08-20 kl. 04:22.
Citera
2020-08-20, 04:28
Medlem
Citat:
Ok men jag tror vi är överens om att det finns gränser. Om du ökar kostnaden eller minskar omfattningen av skadan så kommer du också att komma till en punkt när du känner att det är helt orimligt. Jag hamnar där redan vid den här skadan och kostnaden. Om du höjer kostnaden till 3 miljoner så tycker du det är helt orimligt. Sänk därifrån tills du tycker det är rimligt. Jag tycker 30 000 kr är orimligt men det finns ingen principiell skillnad i våra uppfattningar utan vi förlägger gränsen olika bara.

Citat:
Vad yrar du ens om? Det är väldigt enkelt:
Panelen är skadad.
Att sätta dit en ny kostar 30k, det är en stor panel och ett stort jobb som tar en hel del timmar, kostnaden är väldigt rimlig för det.

Här är ett tankeexperiment du kan göra:
Om TS hade slitit ut hela panelen och slagit sönder den med en yxa tills det bara är småbitar kvar, hade du tyckt 30k är rimligt då?

Det är en leasad bil så allt som inte kan räknas in som normalt slitage ska återställas innan den lämnas tillbaka till tillverkaren, spelar ingen roll om skadan är liten eller stor, kostnaden blir detsamma.
Citera
2020-08-20, 06:44
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag brukar sällan ställa mig på biluthyrningsföretags sida, men här måste jag säga att de faktiskt har fog för sitt krav på ersättning.
Det ser riktigt illa ut och jag hade inte hyrt den bilen om det inte varit något krisartat.
Citera
2020-08-20, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck

Aldrig mer leasing.

Den här skadan behöver man ju inget förstoringsglas för att se.
Senast redigerad av Engineer 2020-08-20 kl. 07:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in