2020-08-19, 15:17
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp. Kartläggning hör definitivt till bilden. Jag visste inte att Mårtens arbetsplats låg där. Vi ska heller inte glömma att sossarnas HK ligger på Sveavägen. Där befann sig givetvis OP många gånger före mordet.

Så svaret kan vara kartläggning. Jag vet inte. Men det kan vara det.

Är ambivalent till "devils incarnate"-boken men där bestämmer man sig för att skjuta mårten för att terra olof.
Citera
2020-08-19, 16:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
b) Jag håller med om att en grupp på högst 3-4 utför attentatet medan övriga har stödjande funktioner som ledning, samband, spaning och transporter (flyktbilar). Den långe blonde är operativ ledning och ingår i attentatsgruppen om 3-4 man.

c) Ja, vem vet, det kanske ingick "signalister" i attentatsgruppen? Ja, kanske inte rep-soldater men utbildade vid Sambandsskolan, var låg den 1986?

Ja det var ju lite kul att även du kommer fram till att den långe blonde kan ha varit operativ ledare. Jag har funderat i samma banor. Mötet med Tunnelbanemannen på Kammakargatan 22.05 kan ha varit en avstämning kanske? I övrigt syns han ju inte till senare under kvällen.

Ja, vad jag menar med signalister är egentligen att det var busenkelt att koppla in en tråd i ett sådant teleskåp och sedan skruva upp skruven och ta bort tråden igen innan någon hann upptäcka avlyssningen. Omöjligt att spåra. Borgnäs visar i sitt tv-reportage exakt hur det kan ha gått till.

Vet ej var Sambandsskolan låg 1986.

Med stöd i Säpo PM och vanlig logik bör inte gruppen ha varit större än 3-4 man tycker jag. Därför blir Ulla S gubbar i GS ett problem. Då utökas gruppen med 2.
Citera
2020-08-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det var ju lite kul att även du kommer fram till att den långe blonde kan ha varit operativ ledare. Jag har funderat i samma banor. Mötet med Tunnelbanemannen på Kammakargatan 22.05 kan ha varit en avstämning kanske? I övrigt syns han ju inte till senare under kvällen.

Ja, vad jag menar med signalister är egentligen att det var busenkelt att koppla in en tråd i ett sådant teleskåp och sedan skruva upp skruven och ta bort tråden igen innan någon hann upptäcka avlyssningen. Omöjligt att spåra. Borgnäs visar i sitt tv-reportage exakt hur det kan ha gått till.

Vet ej var Sambandsskolan låg 1986.

Med stöd i Säpo PM och vanlig logik bör inte gruppen ha varit större än 3-4 man tycker jag. Därför blir Ulla S gubbar i GS ett problem. Då utökas gruppen med 2.

Jag är inte så säker på att den långe blonde inte syns till efter 22.05. Han kan vara en av de tre springande männen på Holländargatan och sedan vid 23:17 Jerkers WT-man för att senare bli observerad 23.23 och beskriven i Skelleftehamnsbreven och slutligen observerad av makarna Prim på Oxtorgsgatan. Men närmare analys behövs. Jag håller på med Gamla stan och läser förhör så där är jag inte ännu.

Jaså, jag fick uppfattningen att du var utbildad signalist, inte nödvändigtvis inom Försvaret, fanns/finns signalister inom handelsflottan också.

Som jag skrev tidigare kan de som observeras av Ulla S ha haft uppgiften att ha kontroll på makarna Palme och rapportera detta. Tillhör alltså inte attentatsgruppen som väntar nånstans i centrala Stockholm, förslagsvis i en van på Norra Latin.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-19 kl. 16:53.
Citera
2020-08-19, 17:32
Medlem
H24s avatar
Citat:
...och sedan vid 23:17 Jerkers WT-man för att senare bli observerad 23.23 och beskriven i Skelleftehamnsbreven och slutligen observerad av makarna Prim på Oxtorgsgatan. Men närmare analys behövs. Jag håller på med Gamla stan och läser förhör så där är jag inte ännu.

Jerker är knepig. Han namnger den ena (TP) men beskriver den andra (LT). Deras utseenden går isär (medellång och mörk, mot påfallande lång och blond) så de ska inte gå att sammanblanda på det sättet. Alternativen är

1 - Har sett en WT-man som är en av dem, men rör ihop namnen.
2 - Har faktiskt sett en WT-man men att det skulle vara en av poliserna från Machnow-fallet är fantasi.
3 - Hittar på rubbet.
Citera
2020-08-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jerker är knepig. Han namnger den ena (TP) men beskriver den andra (LT). Deras utseenden går isär (medellång och mörk, mot påfallande lång och blond) så de ska inte gå att sammanblanda på det sättet. Alternativen är

1 - Har sett en WT-man som är en av dem, men rör ihop namnen.
2 - Har faktiskt sett en WT-man men att det skulle vara en av poliserna från Machnow-fallet är fantasi.
3 - Hittar på rubbet.

Som jag förstått det såg han en WT-man vars utseende han tyckte sig känna igen men intd kunde placera.

Senare skulle hans "kontakter" sagt att det var den och den polismannen vilket senare skulle visa sig vars felaktigt.

Är det inte det som kallas att smutsa ner ett uppslag i tråden?

I vilket fall som helst tycker jag att historien stärker Jerkers trovärdighet att han såg en WT-man vars identitet är för känslig för att avslöjas.
Citera
2020-08-19, 17:50
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En anledning kan vara att signalementen är så pass tydliga så om man börjar titta ordentligt så pekar de med hela handen osvikligt åt ett visst håll. Stora rödblonda bjässar vimlar det inte av ens i en storstad som Stockholm 1986.
Jag beklagar att inte media hade dessa uppgifter efter mordet. Jag är säker på att de skulle funnit denna herre med de resurser dom hade att tillgå då.
Citera
2020-08-19, 18:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag är inte så säker på att den långe blonde inte syns till efter 22.05. Han kan vara en av de tre springande männen på Holländargatan och sedan vid 23:17 Jerkers WT-man för att senare bli observerad 23.23 och beskriven i Skelleftehamnsbreven och slutligen observerad av makarna Prim på Oxtorgsgatan. Men närmare analys behövs. Jag håller på med Gamla stan och läser förhör så där är jag inte ännu.

Jaså, jag fick uppfattningen att du var utbildad signalist, inte nödvändigtvis inom Försvaret, fanns/finns signalister inom handelsflottan också.

Som jag skrev tidigare kan de som observeras av Ulla S ha haft uppgiften att ha kontroll på makarna Palme och rapportera detta. Tillhör alltså inte attentatsgruppen som väntar nånstans i centrala Stockholm, förslagsvis i en van på Norra Latin.

Som jag tror jag skrev var jag signalist i lumpen. Krypto mm.

Nåväl. Beträffande den långe blonde glömde jag flickornas observation Sveavägen/Apelbergsgatan 23.25-23.30. Kan ev vara nåt trots den sena rapporten.
Citera
2020-08-19, 19:16
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag har inte haft tid att läsa de nyligen släppta dokumenten- så vad som skrivs nedan kan delvis vara missförstånd. Vore tacksam för förtydliganden!

a) 14th skriver om en dold elitbevakning norr om Grand. Jag tar för givet att denna inte ingår i de 7 personerna du nämner. Hur ser du på denna gruppering-icke existerande?
b) Jag tolkar dina och 14th inlägg som att ni båda nu tror att alla övervakarna var en del av konspiratiionen med syftet att mörda OP. .Andra alternativ är nu inte längre aktuella? Ett sådant alternativ är MOP i "hastigt mod"? Det anonyma vittnesmålet "De skulle ju inte skjuta honom" avfärdas eftersom vittnesmålet är anonymt?
c) Det som "Utredaren" kallar kartläggning -föregår det övervakningen och kan man tro att telefonavlyssning är en del av detta?

Jag ska svara så gott jag kan

a) Min poäng var att det är osannolikt att teamet söder om Grand är diskreta, men inte dolda, samtidigt som ett annat team norr om Grand skulle vara princip osynligt.
Men, om det är en fel slutsats gjorde jag en ansats att se vart huvudskytten norr Grand skulle stå och sen försvinna.

b) Tunnelbanemannen knyter jag definitivt till mordet. Han finns på andra sidan Sveavägen före mordet, troligen senast sedd kl 23.20. Efter skotten springer han längs Olofsgatan till väntande blå Volvo 142 och försvinner. Den blonde associerar jag definitivt till honom, och han är knuten till Gamla stan under kartläggningen och finns klara spår av på mordkvällen.

Jag ogillar anonyma vittnesmål från start, där vi inte kan värdera källans tillförlitlighet. För mig blir det en lång backe att ta sig uppför.

Det finns möjligen ett scenario, där jag kan tänka mig att planen spårar ur för eventuellt andra deltagare som jag inte sett nämnas förut i tråden.
Det är Olaga hot-scenariot. Ett nätverk har kommit upp med idén att skrämma OP, i skydd av en kuppförsvarsövning eller helt fristående. Personerna attraheras av idén: Här ska vi klämma åt den jäveln så att han slutar med X.

En eller ett par personer har en helt annan avsikt och tar i princip gisslan på inblandade personer. Hur ska den enskilde ”oskyldige” krångla sig ur detta?
”Ähum, vi skulle bara skrämma honom, men Olle sköt och jag visste inte att han skulle göra det!”

Huvudhypotesen är för min del fortfarande FGM/P.
Citera
2020-08-19, 19:24
Medlem
H24s avatar
Citat:
Som jag förstått det såg han en WT-man vars utseende han tyckte sig känna igen men intd kunde placera.

Senare skulle hans "kontakter" sagt att det var den och den polismannen vilket senare skulle visa sig vars felaktigt.

Är det inte det som kallas att smutsa ner ett uppslag i tråden?

I vilket fall som helst tycker jag att historien stärker Jerkers trovärdighet att han såg en WT-man vars identitet är för känslig för att avslöjas.

Inga intentioner att smutsa uppslaget. Tycker det finns en tendens att kasta i grunden intressanta vittnesmål över axeln lite för snabbt på grund av osäkerheter i efterspelet. Buss 43 kan vara ett annat exempel på det, med andfådda män i närheten av Snickarbacken. Detta utvecklades till rena spionthrillern av Lars Krantz och busschauffören, men det förändrar inte att de oberoende av varandra kontaktade utredningen efter att två män dragit uppmärksamheten till sig i en för gärningsmannen tänkbar flyktväg.

När det gäller Tell eller Piltz kan det vara värt att få rättsida på vem han avser av rena signalementsskäl. Exempelvis har jag sett nämnas att han kände igen mannen på hans markerande och utstickande ansiktsdrag, vilket definitivt bör åsyfta mörkhåriga TP av medellängd - samma som han också namnger. Vad som gäller hade behövts fastställas med hans förhör. För mig har han i nuläget sett en oidentifierad walkie/talkie-man.
Citera
2020-08-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Inga intentioner att smutsa uppslaget. Tycker det finns en tendens att kasta i grunden intressanta vittnesmål över axeln lite för snabbt på grund av osäkerheter i efterspelet. Buss 43 kan vara ett annat exempel på det, med andfådda män i närheten av Snickarbacken. Detta utvecklades till rena spionthrillern av Lars Krantz och busschauffören, men det förändrar inte att de oberoende av varandra kontaktade utredningen efter att två män dragit uppmärksamheten till sig i en för gärningsmannen tänkbar flyktväg.

När det gäller Tell eller Piltz kan det vara värt att få rättsida på vem han avser av rena signalementsskäl. Exempelvis har jag sett nämnas att han kände igen mannen på hans markerande och utstickande ansiktsdrag, vilket definitivt bör åsyfta mörkhåriga TP av medellängd - samma som han också namnger. Vad som gäller hade behövts fastställas med hans förhör. För mig har han i nuläget sett en oidentifierad walkie/talkie-man.

Som du skriver:
"För mig har han i nuläget sett en oidentifierad walkie/talkie-man."

Så är detta och flera andra uppslag inte utredda seriöst utan lämnas till journalister med agenda att vältra sig i. Finns inte en tillstymmelse till öppenhet och rättsäkerhetstänkande bara intressepolemik.

Det finns alldeles för många oidentifierade personer observerade.
Citera
2020-08-19, 19:48
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
b) Jag håller med om att en grupp på högst 3-4 utför attentatet medan övriga har stödjande funktioner som ledning, samband, spaning och transporter (flyktbilar). Den långe blonde är operativ ledning och ingår i attentatsgruppen om 3-4 man.

c) Ja, vem vet, det kanske ingick "signalister" i attentatsgruppen? Ja, kanske inte rep-soldater men utbildade vid Sambandsskolan, var låg den 1986?
Enköping
Citera
2020-08-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Enköping

Tack, fanns det inte militärer som tråden tyckte var intressanta som tjänstgjorde där?

Bertil Wedin var väl signalist i grunden.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-19 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in